Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 17:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: fra 5,1 til 7,1 spørgsmål? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har lidt planer om at opgradere fra et 5,1 til et 7,1 setup, men lige nogle spørgsmål først.

Mit setup pt. er som følgende.

- Store fronter, små bag og center. Alle i samme serie og spille stil.

1. spørgsmål: Jeg havde tænkt mig at købe en mellem størelse af de nye højtalere i samme serie, men vil det være en god ide eller skal jeg købe nogen magen til mine bag højtalere?

2. spørgsmål: Vist det nu bliver en mellem størelse som extra højtalere, hvor skal de så placeres. Som bag kanaler eller som "mellem kanaler"?

3. spørgsmål: Hvor langt skal man side foran de bagerste kanaler i et 7,1 setup og skal de mellemste kanaler placeres lige ud fra ens side pos. i siderne eller en smule foran?

4. spørgsmål: Hvor stor forskel er der egenligt i lydbillede fra 5,1 til 7,1 da der jo kun er et 5,1 lydspor på film?

5. spørgsmål: Drejer sig ikke så meget om højtalere, men de nye HD lydformater. Jeg vil investere i en ny Blu-Ray afspiller med indbygget decoder, men er lidt forviret? Nogle siger at ens forstærker skal have HDMI 1,3 for at kunne drage fordel af de nye lyformater andre siger at 1,1 er nok. (min surround forstærker kan ikke selv afspille de nye Hd formater)

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Jeg har lidt planer om at opgradere fra et 5,1 til et 7,1 setup, men lige nogle spørgsmål først.

Mit setup pt. er som følgende.

- Store fronter, små bag og center. Alle i samme serie og spille stil.

1. spørgsmål: Jeg havde tænkt mig at købe en mellem størelse af de nye højtalere i samme serie, men vil det være en god ide eller skal jeg købe nogen magen til mine bag højtalere?

2. spørgsmål: Vist det nu bliver en mellem størelse som extra højtalere, hvor skal de så placeres. Som bag kanaler eller som "mellem kanaler"?

3. spørgsmål: Hvor langt skal man side foran de bagerste kanaler i et 7,1 setup og skal de mellemste kanaler placeres lige ud fra ens side pos. i siderne eller en smule foran?

4. spørgsmål: Hvor stor forskel er der egenligt i lydbillede fra 5,1 til 7,1 da der jo kun er et 5,1 lydspor på film?

5. spørgsmål: Drejer sig ikke så meget om højtalere, men de nye HD lydformater. Jeg vil investere i en ny Blu-Ray afspiller med indbygget decoder, men er lidt forviret? Nogle siger at ens forstærker skal have HDMI 1,3 for at kunne drage fordel af de nye lyformater andre siger at 1,1 er nok. (min surround forstærker kan ikke selv afspille de nye Hd formater)

jeg har selv haft 7.1 men gik tilbage til 5.1.Jeg syntes det er rumbetinget,og mit rum var for smalt og for langt.Det var ikke særlig homogen ,da lyden fra ss back kom alt for langt fra de andre ht.
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Hvis du får kalibreret/justeret lyden rigtigt godt så er det en fornøjelse med 7.1 lyd

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Er der slet ingen som kan hjælpe/ svare på spørgsmål 1 - 3 + 5

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Min erfaring siger mig at afstanden til side/bag ht'er skal være ca. den samme og helst 4 ens højttalere, skulle de 2 værre større ville jeg vælge dem til sideht'er,  da der ved 6,1 indspilninger så er 2 mindre ht'er til at varetage det ene signal i bagkanelen.  

side skal sidde ud for siddeplads

hdmi ?? hmmm PAS!

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Skave
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 Marts 2008 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har stor fornøjelse af mit 7.0 setup!

Min Onkyo 805 kan matrixe 5.1 lyd til 7.1. Mit foretrukne måde på at gøre dette er ved at bruge PLIIx processing. Mine baghøjtaler er to Dali Concept 1 højtalere og gør et godt stykke arbejde. Jeg  har dem placeret ved siden af hinanden bagved min lytteposition

Til top Vis Skave's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skave

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes