Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Pimp min stue (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lazymann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 03:50 | IP-adresse registreret  

Hej,

Så kom tiden for min første post her. Jeg har langt omlænge besluttet at skifte mit nuværrende surround sæt ud (bilkas det billige).

Jeg hader egentlig at stille spørgsmålet om, hvad jeg skal vælge. For jeg er klar over, at det kommer an på personlig preferrece og ens hørrelse eller mangle på samme. :)

Here goes. Jeg skal have indkøbt et surround system til 12-15.000 + / - et par tusinde. Det skal udelukkende bruges til film. Det skal kunne spille et rum på godt 30kvm op.

Jeg har selvfølgelig været ud for at se/lytte på, hvad der er, ikke alt, men næsten. Mangler stadig at høre Keff og Elac højtalere. Nogen der ved om de kan høres nogen steder (sjælland). Jeg har læst her forummet, på andre forums. Jeg har læst anmeldelser her, der og alle vegne. læst dem igen, været ude en gang til. For at finde ud af det er lige så svært at vælge højtalere, som det er at vælge, hvilke underbukser man skal have på om morgen. At der er flere meninger om samme sag end der er myrer i en myrertue. :)

Men:
  • Vil det overhovedet være muligt, at købe et anstændig surround anlæg, med en anstændig lyd for de penge?
  • Skal man købe brugt? ( Tiltaler mig ikke just at købe brugt da skidtet kan ryge dagen efter det er sat op )
  • Skal man hellere starte med at købe en ordenlig receiver, med et par solide front højtalere og så bygge videre på det når der er flere likvide midler til det?
  • Er flade højtalere der kan hænge på vægen, ved siden af fjernsynet noget værd? ( ala Dali Motif )
  • Skal man købe store højtalere til front? Eller kan det det være 4 lige store højtalere?

Eneste krav til det indtil vidre er at der til receiveren skal der kunne tilsluttes, 1stk. blu-ray afspiller og 1stk. HD-satboks.

Der var så mange spørgsmål man kommer på, når man er ude, men kan aldrig huske dem når man kommer til dette punkt

/Jakob
Til top Vis lazymann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lazymann

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

til den pris er det helt sikkert muligt at finde en god reciever der kan tilsluttes det udstyr du har.

Tit er der nogle rigtig gode ting til salg som brugt så jeg vil bestemt ikke være nervøs over det, men der er mange gode nye også.

Der fåes helt sikkert gode væghøjttalere, dog er der ikke så meget bund i dem så en subwoofer vil nok være at foretrække sammen med.

Optimalt så burde man have 5 helt ens højttalere til ens anlæg, men det er de færreste der får det (læs får lov af konen/kæresten ). Det vigtige er at de er af samme mærke og helst samme serie så de lyder ens rent klangmæssigt.

Simsalabim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 02:19 | IP-adresse registreret  

Hej Lazy,

Jeg har næsten lige købt et surroundsystem i det prisleje, så du kan skrive en PM, hvis du vil have noget inspiration.

Mvh

Sim
Til top Vis Simsalabim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simsalabim

Simsalabim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige sendt dig en PM og synes lige så godt, at jeg kan dele indholdet her,hvis der skulle være andre der stod i samme situation:

Hej,

Jeg købte følgende:

1. Brugt Dali Concept 6 højtalersystem til 3.750 (med garanti og som nyt):
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/systemer/dali _concept_6_hoejttalersystem.htm

2. Onkyo 605 (TX-SR605E) 7.1-channel home theater reciever i sort købt hos Bergs.dk:
http://avantix.dk/catalog/product_info.php?products_id=1320
Du kan læse rigtig mange anmeldelser af den herinde i forummet og der er en "officiel" anmeldelse på recordere.dk.

3. AudioTop CLH 2,25 - 2,5 mm2 højtalerkabel ligeledes fra Bergs.dk
http://avantix.dk/catalog/product_info.php?products_id=253

4. Brugt Dali AW8 subwoofer til 800 kr.

5. Nogle subra HDMI-kabler, så jeg kunne connecte min reciever med min PS3. Hvis du også skal køben en blu-ray-afspiller, så vil jeg klart anbefale PS3'en - den er billigst, hurtigst og bliver hele tiden opdateret. Og så er det jo bonus at man også får sig en konsol. Men hvis du allerede har blu-ray, så er det jo ikke så relevant.

3.750 + 4.490 + 600 (40 meter højtalerkabel) - 600 (rabat) + 800 + 500 (supra HDMI) = 9.540 kr.

Recieveren har HDMI-passthrough og har 2 HDMI-indgange og 1 HDMI-udgang. Den fungerer altså som switch for dit blu-ray og din HD-satboks, så du sparer også de omkring 1.000 kr. sådan en ville koste.

Det er mit bedste bud eller noget i den retning. Jeg er synes i hvert fald, at man får meget for pengene. Hvis du bor tæt på Frederiksberg kan vi måske godt finde ud af, at du kan komme forbi og høre det, hvis det bliver aktuelt med et setup, der ligner dette meget.

Mvh

Sim

Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Her er der et brugt Concept 6 system til 3500

Dertil en sub til 2000, en forstærker til 6000 og så måske 3000 på kabler og diverse?

Jeg har haft Onkyo 605'eren og var ikke ret imponeret over dens ydelse i stereo/musik. Men surround var fint nok, der kan den måske være et godt bud pga. den understøtter en masse nyt sjov.

Alternativt laver XTZ nogle utrolig gode højttalere til prisen. Se mere på:
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/tradepoint/B2C/ui/cata log/ItemCatalog.aspx?CategoryKey=12

zuki
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=75503

her er der et sæt dali concept 8 ,plus dali concept center, og noget rigtig godt kabel... tjeck annoncen ud...

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=75503

det spiller skide godt, og der er stadigvæk garenti på dali concept 8 erne. de er kun 7 måneder gamle... og det er næsten ikke brugt.. for 5000kr. så skal du bare ud og have nogle baghøjtaller og der kunne dali concept 1 være rigtig fine.. mener et sæt ligger til en 5-700kr brugt.. så er vi oppe på 5700kr, så skal du have en subwoffer, der kan du finde en rigtig god en til omkring de 4000kr, så er vi oppe på 9700kr, og så er der til en rigtig god surround forstærker enten ny eller brugt...

Onkyo 805
SVS PB12 NSD
Panasonic TH37PX70e
Playstation 3
Nordost blue heaven
Supra HDMI kabler
Til top Vis zuki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuki

Simsalabim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Anzelz, han skriver jo, at det udelukkende skal bruges til film, så det er jo ligemeget selv hvis 605'eren ikke præsterer det vilde i stereo. Det er vel også de færreste, der køber et surroundsystem for at høre stereo/musik.

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Hvis du gerne vil have væghøjttalere vil jeg foreslå du kigger på Sequence Sonata har selv model 400 og de spiller meget fornuftigt og der er faktisk overraskende meget bund i .. kan høres i lydbutikken i københavn...

Sequencedesign.co.uk
nede lige nu men kommer nok op igen ..
Lydbutikken.dk

... og så en Onkyo surround ved siden af så har du et meget velspillende system ..

Jeg har købt alt mit udstyr brugt pånær sonata højttalerne som var demo

Man for meget mere for pengene .. og godt udstyr går sjældent i stykker ..

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

zuki
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Simsalabim skrev:
Det er vel også de færreste, der køber et surroundsystem for at høre stereo/musik.

nu kan jeg kun snakke for mit eget vedkommede.. efter jeg har fået en onkyo og et sæt elac 247 så synes jeg virkelig jeg har et rigtig godt "stereo" setup når jeg vil høre stereo. onkyo spiller altså rigtig godt i stereo og især pure audio virker bare.. og tror der er mange der også bruger deres surround til at høre koncerter for for at få 5.1 eller 7.1 lyd ud.. 

jeg høre ihvertfald rigtig meget stereo nu hvor jeg har fået en rigtig god forstærker, og det klare det vildt godt,, så godt at man vil høre hele sangen(uden at skifte nummer) og alle ens hår rejser sig  fra kroppen-...

Onkyo 805
SVS PB12 NSD
Panasonic TH37PX70e
Playstation 3
Nordost blue heaven
Supra HDMI kabler
Til top Vis zuki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuki

Simsalabim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hehe :-)

Det lyder da godt zuki.

Det jeg mente var bare, at hvis man går efter at få et godt system til stereo/musik og ens midler er begrænsede, så er man bedre stillet med at gå efter et sæt med en god stereoreciever, 2 rigtig gode højtalere og en god subwoofer.

Hvis man derimod går efter et system,som _udelukkende_ skal bruges til film, så er det nok værd at købe en surroundreciever og så bliver man automatisk nødt til at spare lidt på højtalerne og subben, da man trods alt så lige skal have en del ekstra enheder.

Simsalabim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Men bortset fra det, så koster dine to Elac 247 også lige 16.400, så hvis du sammenligner med dem, så når Lazyman nok ikke længere end til at købe 2 fronthøjtalere, når hans budget nu er på 12-15.000. Og der er ikke meget surround over to fritstående men gode højtalere :-)

Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Simsalabim skrev:
Anzelz, han skriver jo, at det udelukkende skal bruges til film, så det er jo ligemeget selv hvis 605'eren ikke præsterer det vilde i stereo. Det er vel også de færreste, der køber et surroundsystem for at høre stereo/musik.

Ja, men nu skriver jeg jo også at den er udemærket til surround Fortæller bare det indtryk jeg havde af forstærkeren

#Zuki - Ja, pure audio funktionen er virkelig god i stereo! Der er enorm forskel. Men har også haft en Marantz med samme funktion og der var altså en del mere hul igennem i stereo. Dog tror jeg at 805'eren er en del bedre end 605'eren

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

• Skal man købe brugt? ( Tiltaler mig ikke just at købe brugt da skidtet kan ryge dagen efter det er sat op )

Højttalere slides stort set ikke, så medmindrre at man mishandler dem så kan de holde mange mange år. Hvis de spiller fint når du afhenter dem så er de iorden.

Forstærkere/receivere slides heller ikke nævneværdigt. Og ofte er folk meget forhippet på altid at have de nyeste modeller, så her kan der gøres store besparelser ved at købe brugt. Pas dog på slidte/knækkede stik, ridser osv.

Ting med bevægelige dele såsom CD og DVD afspillere SLIDES i drev og laser. Så overvej om dette er værd at købe brugt

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

bgkr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

ville helt klart anbefale onkyo reciver og teufel højtalere...

du kan finde de rigtige ny priser inde på idealo.de, på recivere...

teufel skal købes direkte ved fabrikken teufel.de, dette er kvalitet!!!

Til top Vis bgkr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bgkr

lazymann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2006
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hej,

Tak for alle svarene ind til vidre..!

#Zuki: Tak for tilbudet, men nord Jylland er for langt væk. Skal det være brugt, skal det være på sjælland det kan høres og afhentes.

#Anzelz: ser ikke det concept system du har

Ellers har jeg fået et tilbud fra Christan CSN-Teknik, om at komme ned og høre/se en rigtig hjemmebiograf, hvilket man selfølgelig ikke kan sige nej til.

Det eneste jeg sådan kan forstå på jer er at det kan betale sig at ofre den lille smule ekstra på recieveren. Så jeg holder stadig alle muligheder åbne.!

/Jakob
Til top Vis lazymann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lazymann

Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2008 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

#lazyman - Hov, ja glemte da linket. Og nu er de vist væk
Men de forhandles tit på køb-salg-bytte sektionen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes