Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 19:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Lydsystem til 1. værelses lejlighed (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
benjaminnr1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Hej 

Jeg flytter til Roskilde i august, og i den sammenhæng vil jeg gerne have t lydsystem, der passer ind i en lillelejlighed men som også sagtens kan gøre sig, hvis man flytter til noget større engang... engang... suk

Mit nuværende lydalter består blot af en ASUS-bærbar, et 7.1 Creative højtalersæt, en Creative-dekoder, en ProJect Debut III pladeafspiller og en ProJect PhonoBox II. Dertil har jeg en Creative Zen 8 GB Mp4-afspiller (http://dk.europe.creative.com/products/product.asp?category =213&subcategory=214&product=16999)

Jeg har aldrig haft et TV på værelset, men jeg køber et Panasonic TH 42PX70E
http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=349926
Surround er sikkert overkill i en 1. værelses lejlighed, men muligheden skal helst være der, hvis jeg får mere plads.

Jeg forestillede mig noget i retningen af en kombineret DVD-/CD-afspiller og receiver. Dertil skal TV'et (via HDMI) og pladeafspilleren tilsluttes fast. Det skal også være muligt at tilslutte MP4-afspilleren og lyd fra bærbar - det behøver dog ikke være samtidig, hvis der ikke er indgange nok. Oven i det skal jeg bruge højtalere, f.eks. to til at starte med.

Jeg har kigget på noget NAD:
http://hifiklubben.dk/produkter/stereo/systemer/nad_l54_og_d ali_concept_1_system__.htm

Har I nogle forslag? Vi ligger i prisklassen, der minder om NAD'en i linket der, plus minus...
Til top Vis benjaminnr1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af benjaminnr1

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv lige bestilt en reciver i den klasse, og der faldt mit valg på den her:

http://www.nbradio.dk/shop/panasonic-sa-xr59-sort-4456p.html

Det skulle være lidt af et "best-buy" i klassen når man (som jeg har gjort) bestiller den i tyskland. Det kom til at koste 3200kr incl fragt.

Du kan prøve at søge efter SA-XR55 på forummet her, der er samme forstærker del som ligger i XR59'eren.

En fin DVD-afspiller der også passer lidt i design temaet kunne være denne Pioneer DV400

http://www.cinemagic.dk/shop/pioneer-dv-400v-k-2495p.html

Den er jeg den glade ejer af, jeg bruger den også til både musik og film, og det synes jeg den gør fortrinligt til den meget lave pris. Både reciver og dvd er med HDMI og kan æde stort set alle nye og kommende formater.

På højttaler fronten ved jeg ikke helt hvad der skal anbefale, har du nogle specielle præmisser til størrelse, lydstil eller hvordan?
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh

benjaminnr1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Mht. til højtalere, så skal de helst være til at hænge på væggen eller stille i en reol. Med lydstil regner jeg med, at du mener, hvilken musik jeg hører. Den er jo slem. Jeg hører rock, electronica, hiphop, Frank Sinatra og meget andet. Dog er hovedvægten i lydbilledet på rockmusik. Ellers skal lyden være fin til film.

FrezH: Både receiveren og DVD-afspilleren ser ud til at have gode specs og rar pris. Receiveren har 6 in-/outputs, og så er der vel rigelig plads til TV, DVD-afspiller, pladeafspiller, MP4-afspiller og bærbar. Med kanalerne 7.1 kan jeg også udvide med flere højtalere senere hen.
Hvor i Tyskland køber du den?

Forresten slår det mig, at jeg ikke ønsker en sammenbygget DVD-/CD-afpiller og receiver. Man skal jo kunne skifte en af delene ud, hvis man får lyst.

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Sendt: 25 Marts 2008 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Du gør klogt i at købe tingene seperat. Der er absolut ingen tekniske fordele i at have flere ting samlet i samme system. Det er kun WAF værdien det hjælper på :)

Reciveren har jeg bestilt herfra: http://www.fotopreissturz.de/de/index.php?id=SA-XR59EG-K

Men ja, den skulle have alle indgange og udgange du får brug for. Dog har jeg læst mig til den ikke skulle klare analoge signaler så godt, så det kan måske være lidt stof til eftertanke hvis du bruger pladespilleren meget og hvis ikke din Mp4 afspiller kan levere digitalt signal.

Ang. højttalerne har jeg ikke de store forslag, men et par små Dali'er går du aldrig galt med. Ud fra din musiksmag vil jeg nok holde mig fra de alt få "slanke design modeller" ud fra din musiksmag.

benjaminnr1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

FreZh skrev:

Men ja, den skulle have alle indgange og udgange du får brug for. Dog har jeg læst mig til den ikke skulle klare analoge signaler så godt, så det kan måske være lidt stof til eftertanke hvis du bruger pladespilleren meget og hvis ikke din Mp4 afspiller kan levere digitalt signal.

Jamen har den da ikke også almindelige phono-ind og -udgange?

Mht. højtalere, så har jeg også kigget på Dali.

benjaminnr1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Jamen har Panasonic-receiveren ikke phono? Det kræver pladeafspilleren i hvert fald.

På den tyske hjemmeside har den 6.1, men har den ikke rigtigt 7.1?

Emilos88
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2007
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Det er fordi den ikke har de nye lydsystemer men DTS ES som er 6,1

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Sendt: 25 Marts 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

benjaminnr1 skrev:
FreZh skrev:

Jamen har den da ikke også almindelige phono-ind og -udgange?

Mht. højtalere, så har jeg også kigget på Dali.

Den har phono ind og udgange ja, men det er bare analoge interfaces, og dem skulle den ikke spille ligesom flot som de digitale signaler i kraft af det er en digital forstærker.

benjaminnr1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2008 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Hmmm, digital er jo nok vejen at gå. Hvis bare pladespilleren kommer til at lyde nogenlunde, så er det ok. Den skal bare gennem RIAA-forstærkeren og ind i receiveren. Ellers må jeg anskaffe en billig, analog receiver senere. Det hele kan vel kobles sammen?

Hvad med forstærker, er det unødvendigt?

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Sendt: 25 Marts 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Ikk ud over den som sidder i reciveren, den er kraftig nok til at trække en del.

benjaminnr1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2008 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

Jeg snupper altså den Panasonic sa-xr59. Det er nice, at den vha. VIEAR link kan dele fjernbetjening med tv'et Panasonic TH PX70'eren. Prisen er fin, og den der Pioneer DVD er fin til. Har Panasonic evt. en god DVD-afspiller til ca. samme pris, der passer til?

Højtalerne bliver  muligvis 2 stk. Dali Concept  2

http://hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/kompakt/dali_dali concept2bk_hoejttaler_sort.htm#

Så kan jeg udvide med flere af dem, en center og sub fra samme serie senere.

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Sendt: 26 Marts 2008 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har intet godt hørt om Panasonic DVD-afspillerne skulle være noget særligt, hvorimod den Pioneer skulle være absolut bestbuy til 1000kr. Jeg er i hvert fald fuld tilfreds med min :)

De dali højttalere virker som en meget sikkert valg, og du bliver med garanti ikke skuffet. Dog er der også en del andre der ser spænende ud i den prisklasse, jeg vil lige prøve at lave lidt research.

benjaminnr1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Så bliver det Pioneer'en.

Ja, foreslå endelig nogle andre højtalere. Tak for hjælpen

Mht. kabel fra højtalere til receiver, findes der så noget ok kabel til omkring 50 kr pr. meter?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes