Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 01:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Placering af left/right - svært valg... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ditjam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 Maj 2008 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg skal til at sætte mit 5.1 system op i en ny stue (er flyttet), og står overfor nogle valg mht. placeringen, som jeg tænkte nogle af de intelligente mennesker herinde kunne hjælpe med.

Problemet er hovedsageligt mine left/right speakers. Mit TV skal hænge på en væg mellem to døre. Fra TV'et ud til hver dør er der ca. 25 cm. Mit dilemma er så, om jeg skal hænge højttalerne på væggen ved siden af dørene, eller over dørene. Min siddeposition er ca. 3 m væk, hvilket gør at den idelle position for dem er omkring 1,5 m ude til hver side (22 grader ude er 120 cm, og 30 grader ude er 173cm). Der er højt til loftet, så der er stadig frit omkring dem ved at sætte dem oppe.

Jeg har ikke store erfaringer med at placere højttalere, og så hvad ville i gøre i min situation?

På forhånd mange tak!!

/Ditjam
Til top Vis Ditjam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ditjam

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Maj 2008 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

kan de ikke sidde på modsatte side af dørene således at der er 2 døre + tv imellem dem.
hvis afstanden fra dig til højttalerene er 3 meter, så må der gerne være 3 meter mellem højttalerne.
prøv evt. at stille dem op på en stol eller lignende, spil en god plade og lyt dig frem til hvor de spiller bedst sammen. 

placering over døren vil jeg mene bliver for højt, det lyder normalt bedst når de er i ørehøjde.

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Ditjam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2008 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret!

God ide med at sætte dem på den anden side af døren, der opstår så bare et nyt problem. Den ene af dørene er en dobbeltdør, så venstre højttaler kommer til at sidde omkring 2 meter fra tv'et. I den anden side går døren op til en væg, men her ville jeg kunne sætte højttaleren på væggen.
Jeg vil nok starte med at flytte dem rundt på stole, og se hvad der lyder bedst.

Men vil du ikke sige at det er vigtigere at højttalerne sidder i højde med lyttepositionen, end i den rette afstand fra skærmen (f.eks. mht. film og surround sound)? Jeg tænker det kan give et forkert lydbillede hvis en bil kommer kørende oppe fra højre hjørne, ned til centeren, og tilbage op til venstre...

På forhånd tak!
/Jakob

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Jo højden er vigtiger end afstanden, men 2 meter bliver nok for langt. Den vil sidde og råbe helt alene derude.
I dit tilfælde ville jeg nok overveje om der ikke er en alternativ placerings mulighed for tv'et.
ellers må du sætte dem på vægen ved siden af tv'et, og se om du kan leve med det snære lydbillede.

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Ditjam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret!

Jeg prøver at se om et snævert lydbillede vil være acceptabelt (evt. kan jeg rykke stolen tættere på skærmen når jeg skal se film).

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes