Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 15:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Ny lyd i stuen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 31 Maj 2008 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

jeg har længe kigget efter at opgradere mit nuværende lyd-seup i stuen. Det eksisterende setup er simpelthen et niveau for lavt. Måske lidt sat på spidsen, men det kan spille højt nok. Men ser jeg film er bass'en ofte enten for dyb eller forvrænger. Samtidig har jeg en fornemmelse af at mange detaljer ikke kommer med fra mine øvrige højtallere. Til musik er det også kun middel. Setup'et jeg har:

• Surround Receiver: Sony STR DB790
  • 6-kannals QS A/V Receiver
  • 6 x 100 watt (DIN 8 ohm)
  • AC3, AC3-EX, Dts, Dts-ES (matrix 6.1 and Discrete 6.1), Dts NEO:6, Dts 96/24
  • Dolby Pro Logic, Dolby Pro Logic 2

Jeg har en god HTPC (som nu er placeret i kontroret), og kører med stor succes en Xbox360 som extender. Den er forbundet til receiveren via optisk kabel. Det setup er jeg egentlig ret glad for.

Hvad bør jeg skifte? Højtalerne er vel selvskrevne til udskiftning. Men for at det skal være en rigtig opgradering vil jeg gerne have noget rigtig godt. Stuen er på godt 30m2 med nogle karnapper og loft til kip (hvis det betyder noget). Derudover vil jeg have et godt (=læs diskret?) design. Det skal det være for at de kan få lov at være der (ja, jeg er gift).

Jeg er ikke entusiast på den måde at det må koste 20-30K. Jeg vil sige at et godt setup gerne må koste omkring de 10K. Hvis receiveren også bør skiftes kan det jo vel så komme til at knibe?

Jeg er absolut ikke til færdige systemer. Som H/K HS300 - medmindre i måske siger at det er det "perfekte" valg i min situation.

Jeg har selv kigget på følgende muligheder:

• Front/Bag: 4 stk DALI Concept 1 - 2 front og 2 baghøjtalere - i hvide. De kan vel bruges til begge dele, 'ikk?
  • Center: Dali Concept i sort (eller kan jeg godt bruge den Argon jeg har? Den vil konen også bedre kunne lide)
  • Sub: Dali Bass 100 - denne er virkelig et ømt punkt for konen ift den diskrete der hænger på væggen i dag!

Hvis jeg beholder min nuværende center (?), så er der godt 4000 til en receiver. Dermed kunne jeg godt komme i disse klasser:

Kan dem jeg nævner "trække" det hele fint, eller er de for store/små? Jeg ved ikke hvordan man regner ud hvor stor en forstærker bør være?

Nå, jeg håber der er nogle der kan guide mig. Evt. stille mig nogle spørgsmål jeg burde overveje.

På den ene side kan det jo være at i siger min receiver er god nok, og så anbefaler et andet højtaler setup. Evt. en af Hifiklubben B/W systemer? Jeg kan også have valgt helt hen i vejret....

Hmm....hvad siger i...hvad er de gode råd?

TUSIND TAK!

Til top Vis Wonderboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wonderboy

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Jeg kan tilføje at rummet ser sådan her ud. Det er som sagt godt 30m2. Og jeg sidder typisk i stol1 når jeg ser film. Dvs. jeg sidder lige ud for fjernsynet, men ikke 100% i midten. Højtalerne i venstre side sidder nemlig lidt "for langt" til vendtre pga. den franske dør. Det kan vel korrigeres?

Nogle råd?

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

...hmm...ingen vil lege.

Jeg vil gerne gøre det rigtige.

Aner ikke om jeg "bare" skal skifte til nogle gode front + center + en ny receiver og bibeholde de "billige" Jamo...Er løsningen da "bare" at få dette B&W system eller Dali Concept systemet hjem?

Hmm...hvis ikke andet, så får jeg da tænkt højt her i min tråd...

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 01 Juni 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne lege så Umiddelbart synes jeg det ser fint ud det setup du har valgt, det er en fin opgradering i forhold til det du kommer fra, jeg er helt sikker på at jeg ville skifte centeren også, da det er relativt vigtigt at netop denne harmonerer i klangbalance med fronterne, så skift denne også.. Derudover tror jeg, at jeg ville vælge Denon 1908'eren, den vil have en udemærket kontrol over dine højtalere og alle de nødvændige tilslutningsmuligheder.

Hvis jeg må anbefale dig at lytte på noget helt andet, ville jeg foreslå dig at prøve at lytte på et sæt bestående af følgende:

2 x Monitor Audio BR2         = 1995
2 x Monitor Audio BR1         = 1595
1 x Monitoru Audio BR LCR  = 1495

Og så evt. en BR eller Radius sub, til 3000 henholdsvis 3500 kr.

Og så tage en Onkyo 605 (evt. fra CSN Teknik)

Så lander vi ca. på 12.000 kr. inkl alt, og du vil efter min mening få et markant bedre setup, synes Monitor Audio giver utroligt meget for pengene, især i denne prisklasse. Evt. kan du smide yderligere 3500 kr efter projektet og så opgradere center og fronter til RS-serien, så vil du kunne nyde virkelig vellyd..
Har i øvrigt selv haft Concept-serien inden for dørene (1, 6 og center), ligeledes RS1 fra Monitor Audio, og har hørt de anbefalede højtalere..

Lige et lille input til din jagt

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Rune|WildChild skrev:
Jeg vil gerne lege så

Jubii...en der vil lege

Ja, jeg må da godt nok sige at den Onkyo får nogle gode ord med på vejen her.  Og det med kalibreringen lyder som noget for mig, for at få det indstillet korrekt.

Det setup du mener jeg peger på, det er det første du mener, ikk?

Dejligt med et alternativ med højtalerne. Meen, ikke for at virke useriøs, så må de nok kaseres pga. designet. Skulle gerne kunne fåes i hvide, hvis ikke det er lidt mere "smarte" i det.

Onkyo'en var dog et lækkert tip. Og bliver det hele lidt dyrere...er det så højtalere eller receiver jeg skal starte med at udskifte?

Hvad med at beholde de jamo som surround? Så kan der måske være budget til både Onkyo, front (Dali eller B&W) + sub og venter...

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Juni 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Runes forslag er godt, og det du selv kommer frem til er også helt ok, dvs. Dali Concept hele vejen rundt.

Men du behøver ikke udskifte din receiver endnu. Hvis du ikke har brug for HDMI, auto-setup, osv. er der ingen lydmæssig forbedring i de receivere du nævner, ift. den Sony du har nu. Sonys DB-serie er ikke helt ringe.

Husk på at center højttaleren er måske den vigtigste, men samtidig den mest oversete højttaler i et surround setup. Den skal jo bære dialogen og en del effekter også. Derfor skal du ikke spare på denne. Den Concept center er helt ok. Har den selv, og den klarer jobbet rigtig godt.

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

OK, så dette er faktisk 2 jeg burde starte med. Og når så der er sparet mere op, og HDMI kravene kommer, så er det ny receiver.

Så, et af dem her: B&W system eller Dali Concept systemet

B&W ser jo noget mindre ud, selvom det er dyrere...hmm

Da mine højtalerledninger ligger over kippen / på loftet er der en del meter jeg skal have trukket hvis det skal skiftes. Jeg har noget billigt standard nu.

Hvad bør jeg bruge? Det er vel en 30-40 meter jeg skal bruge....(skal nok regne efter på et tidspunkt)

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Nu fås RS-serien i silver, som er lidt over i det flashy, jeg synes dog en rigtig træfinér er klart det pæneste, men sådan er vi så forskellige..
Eneste grund til at jeg anbefaler noget andet er, at jeg selv købte Concept-serien, og bevares, de er lækre nok, meeen der mangler godt nok en del detaljer og kontrol efter min mening, og her kan man finde mange bedre alternativer rundt omkring..
I øvrigt synes jeg helt du skal droppe tanken om satelitter og en sub, det giver på ingen måde ordentlig lyd(min mening), der vil altid opstå et mærkeligt hul i lyden i det midterste frekvensområde..

Eventuelt kunne du tage et kig på Audio Pro hos www.danstv.dk ellers er der også SVS, jeg kan bare ikke huske hvem der forhandler det.. Uanset om du vælger Concept, så synes jeg du skal tage ud og lytte lidt inden du bestemmer dig, der findes mange og gode alternativer, også uden for hifi klubben

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Juni 2008 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Wonderboy skrev:
OK, så dette er faktisk 2 jeg burde starte med. Og når så der er sparet mere op, og HDMI kravene kommer, så er det ny receiver.

Så, et af dem her: B&W system eller Dali Concept systemet

B&W ser jo noget mindre ud, selvom det er dyrere...hmm

Om man vælger det ene eller det andet sæt er meget individuelt. Det afhænger af hvordan man vægter de to parametre:

(u)synlighed vs. lydkvalitet

Hvis det ikke skal kunne ses og lyden er ligegyldig, vælger du B&W (eller beholder dit Jamo-sæt).

Hvis det godt må fylde en lille smule og skal lyde anstændigtm vælger du Dali.

Medmindre din kone er 100% hifi-intolerant kan du prøve at tage hende med i hifi-klubben til en sammenligning. Så kan det være, at hun vil medgive dig at lydkvaliteten er et pladsmæssigt kompromis værdigt.

Held og lykke med det.

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Eventuelt kan du prøve at kigge på Monitor Audio Radius serien, der går man dog lidt på kompromis med lyden i forhold til RS/BR-serien, men lyden er absolut stadig rigtig lækker -og selvom de er kategoriseret som sattelithøjtaler hos TC, er de ikke hvad jeg vil kalde en satelithøjtaler..

Se evt. her

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke vælge det B&W system. Det lader til at de er temmelig lyse i lyden, og parret med en Sony, som også er lys, ville det hele lyde for skingert. Dali og Sony er et godt match. Og du få sikkert mere for pengene i Dali systemet, selv om det ikke er så kone-venligt hvad design angår.

Mht. kabler, så behøver du ikke bruge alverden på dem. Til surround kan du bruge standard 2,5mm kabler. De fås i Harald Nyborg temmelig billigt. De koster vist 150 kr. for 15 eller 20 mtr. Til center og front højttalere kan du måske spendere lidt mere. I modsætning til hvad mange herinde mener om kabler, synes jeg ikke de betyder det helt store, især når det kommer til anlæg i lav/mellemklassen.

Og hey, fedt at du er FCB fan!    

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Da_Saint skrev:

Og hey, fedt at du er FCB fan!    

Yes - og du er da velkommen på "mit" forum her!

Delaney skrev:

(u)synlighed vs. lydkvalitet
Hvis det ikke skal kunne ses og lyden er ligegyldig, vælger du B&W (eller beholder dit Jamo-sæt).
Hvis det godt må fylde en lille smule og skal lyde anstændigtm vælger du Dali.

Det er lige det. Det SKAL fylde mere end det Jamo jeg har nu. Jeg vil helt sikkert i en butik som HiFi klubben og konen skal med. De vil så også kunne fortælle om det vil være ok at sætte flere Dali sammen selvom det ikke er den samme serie.

• DALI Concept Sub 12 - Kirsebær, subwoofer    3.699,00    
  • DALI Piano Vocal - Aluminium, centerhøjttaler  2.999,00    
  • DALI Concept 1 - Hvid, højttaler, 4 stk.         &n bsp;  2.996,00    
  • Ordre ialt                                                         9.979,00
Ville nu gerne have haft en ny receiver også. Men jeg kan ligesom forstå at det ikke nytter at gå for meget på kompromis. Onkyo'en eller lignende må så vente...

Hvad siger i om sættet?

adamtulinius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 01 Juni 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er det at du ikke vil have concept-seriens center? Det virker lidt sært..

Og hvad med at hoppe ned og lytte i stedet.. :P
Til top Vis adamtulinius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamtulinius

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

adamtulinius skrev:
Hvorfor er det at du ikke vil have concept-seriens center? Det virker lidt sært..

Jamen, det var et sted jeg så jeg kunne opgradere...kan da godt være det er sært.

adamtulinius skrev:
Og hvad med at hoppe ned og lytte i stedet.. :P

DET skal jeg helt sikkert også...

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Det gælder altid om at fronter og center matcher, for at sætte det lidt på spidsen, så prøv at forestille dig 2 fronter som er meget mørke i lyden, god bund og ikke så lyse i diskanten, prøv at parre dette med en meget lys center, med en slank bas, her vil centeren træde alt for meget frem i dialoger, og i voldsomme scener, vil du ikke kunne høre centeren pga for meget bas fra fronterne.. Det SKAL bare i mine øjne passe sammen..
Og lad nu for gud skyld være med at låse dig fast på noget, kom ud og lyt og kig, og dan dig dine egne meninger. Du bliver ked af hvis du vælger det første og bedste (det kan dog godt senere vise sig at det bedste var det første)

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

OK, hvor vigtige er side/surroundhøjtalerne ift resten? Hvis jeg kunne bibehlde dem jeg har, så ville der være lidt mere til de forreste + sub. Eller der Jamo bare over-and-out?

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Du kan godt beholde Jamo til surround, for de behøver ikke matche resten. Som de andre skrev, så SKAL centeren matche fronterne, for at give et homogent lydbillede. De 3 højttalere bærer det meste af lyden, og skal derfor også ligne hinanden.

Groft sagt skal surround højttalere "kun" gengive effekter, og de behøver ikke være af samme slags eller kvalitet som de forreste.

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Vil give Da_Saint ret i at du godt kan vente med de bagerste kanaler lidt endnu, så kan du på et senere tidspunkt opgradere disse..
Måske den bedste løsning i mine øjne ville være en Onkyo 605 og så Monitor Audio RS1 og RS Center i sølv, her er et lidt dårligt billede af finishen.

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Lyder da ok, men så kommer standere og sub til...så ryger vi da meget langt over 10k ikk?

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Konen vil IKKE have noget der står på gulvet...

Men mon ikke at dette her er godt. Det sæt har fået super anmeldelser. Det er noget over budget. Og dyrt når god lyd skal være kompakt. Jeg ved dog ikke hvor jeg skal gå hen og lytte til det. Men med de anmeldelser, er der måske ikke så meget betænkning!?

• Onkyo TX-SR606 - sølv
  • KEF KHT 5005.2 sølv
ER det den rigtige Receiver? Ift 605'eren har den bl.a. fået ekstra HDMI port.

Jeg er kommet i tvivl om højtalerplacering. Som vist ovenfor så har jeg placeret min venstre front til venstre for døren. Det er fordi den bagerste venstre hænger så langt tilbage til venstre som den gør. Kan jeg med fordel placere de 2 front ved siden af TV'et? Altså på hver side, samtidig med at min venstre surround er så langt væk? Vil receiverens rumkorrektion klare det?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes