Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 10:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: ohm og anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Feffe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt 5 b&w højtalere m-1 som jeg har sat op som 5.1 setup. http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/kompakt/bw_m- 1_hoejttaler_soelv.htm

Jeg har en aktiv sub og kunne godt tænke mig at opgradere mit anlæg til en onkyo 875, blandt andet pga scaleren. Vil dette anlæg "passe" til mine højtalere? når jeg læser i specifikationerne står der noget med 6 ohm oh mine højtalere er 8. hvad betydning har det?

Vil det være som at skyde gråspurve med kanoner at købe dette anlæg, fordi mine højtalere er så kompakte og derfor bedre kunne betale sig at købe en 605 istedet og så leve uden den bedre scaler?

på forhånd tak.

Lars

Til top Vis Feffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Feffe
 
Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 614
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Jep, en 875 er overkill ift. de HT'ere du har nu. Men hey, måske vil du senere opgradere dine HT'ere, og så vil en 875 være mere passende end en underernæret 605.

__________________
Mit beskedne setup:

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint
 
Feffe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

hehe det tænkte jeg nok.

Har det med ohm ingen betydning??

Til top Vis Feffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Feffe
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Feffe skrev:

hehe det tænkte jeg nok.

Har det med ohm ingen betydning??

Nej - kun hvis højttalerne er på 4 ohm eller under kan visse forstærkere have problemer, men 4-8 ohm højttalere bør alle forstærkere kunne håndtere.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1752
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Ifht. Ohm, kan an som producent også manipulere med tallene, da en given forstærkers effekt typisk stiger omvendt proportionalt med modstanden - altså den yder mere jo sværere højtaler den skal trække. Jo bedre konstruktion jo bedre skalerer forstærkeren.

Her er en rigtig god en: Nad M3.

  • 280 watt i 8 ohm (dynamisk effekt - IHF)
  • 480 watt i 4 ohm (dynamisk effekt - IHF)
  • 785 watt i 2 ohm (dynamisk effekt - IHF)
Det er lige før den dobler hver gang.
Det er næsten kun NAD der opgiver ved 2 ohms modstand.
De fleste andre mærker brænder sammen ved for kraftig modstand i lave ohm.

Ved at opgive effekten i 6 ohm og ikke de sædvanlige 8 ohm, kan man altså lægge elt op til 50% flere watt på papiret- men ikke i virkeligheden....

Noget andet der kan have intereesse er følsomheden.Dine små B&Wére har en følsomhed på "kun" 85dB - hvilket vil sige at ved en standardiseret strømstyrke på en standardiseret afstand, gengiver de en standardiseret testtone med 85dB.
Dette er ikke en særligt følsom højtaler - men det er også et meget lille kabinet de sidder i.

En højtaler med følsomhed ml. 90-95 siges at være normal. over 90 dB er meget følsomme - hvilket ofte er påkrævet hvis man vil drive high-end højtalere med f.eks. små rør-forstærkere der oftest ikke har ret mange watt at drive med.

At din HT er indre følsomme er ikke vigtigt med den receiver du har påtænkt dig - det er ikke noget problem overhovedet - og så får du jo den fine scaler med også - ikke at fornægte. Og som tidl. nævnt - du kan jo så altid opgradere dine Htére - eller evt. starte med frontere!

Mvh. offcourse



__________________
If it´s lame - i´m not to blame
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 614
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Ifht. Ohm, kan an som producent også manipulere med tallene, da en given forstærkers effekt typisk stiger omvendt proportionalt med modstanden - altså den yder mere jo sværere højtaler den skal trække. Jo bedre konstruktion jo bedre skalerer forstærkeren.

Her er en rigtig god en: Nad M3.

  • 280 watt i 8 ohm (dynamisk effekt - IHF)
  • 480 watt i 4 ohm (dynamisk effekt - IHF)
  • 785 watt i 2 ohm (dynamisk effekt - IHF)
Det er lige før den dobler hver gang.
Det er næsten kun NAD der opgiver ved 2 ohms modstand.
De fleste andre mærker brænder sammen ved for kraftig modstand i lave ohm.

Ved at opgive effekten i 6 ohm og ikke de sædvanlige 8 ohm, kan man altså lægge elt op til 50% flere watt på papiret- men ikke i virkeligheden....

Noget andet der kan have intereesse er følsomheden.Dine små B&Wére har en følsomhed på "kun" 85dB - hvilket vil sige at ved en standardiseret strømstyrke på en standardiseret afstand, gengiver de en standardiseret testtone med 85dB.
Dette er ikke en særligt følsom højtaler - men det er også et meget lille kabinet de sidder i.

En højtaler med følsomhed ml. 90-95 siges at være normal. over 90 dB er meget følsomme - hvilket ofte er påkrævet hvis man vil drive high-end højtalere med f.eks. små rør-forstærkere der oftest ikke har ret mange watt at drive med.

At din HT er indre følsomme er ikke vigtigt med den receiver du har påtænkt dig - det er ikke noget problem overhovedet - og så får du jo den fine scaler med også - ikke at fornægte. Og som tidl. nævnt - du kan jo så altid opgradere dine Htére - eller evt. starte med frontere!

Mvh. offcourse



En undercover HFK-ansat?

__________________
Mit beskedne setup:

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

hvis effekten ikke oplyses kontinuert, så er den ret ligegyldig., de fleste forstærkere kan spytte en del ud når det kun er i få ms og med høj forvrængning.

den optimale tilgang til fordobling er desuden forudsat at der er tale om a/ab kredsløb

og at kun nad oplyser 2 ohm er noget vrøvl. desuden kender jeg endnu ikke en eneste der har beholdt deres nad, hverken stereo eller surround, efter at de havde prøvet andre mærker der ikke forhandles af hfk.

medmindre der oplyses om hvad målebegrebet ihf dækker over er det en ligegyldighed.

 

men din reciever burde ikke have de store problemer medmindre du gerne vil spille ekstremt højt.



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

I teorien nedsætter overgangen fra 6 til 8 Ohm forstærkerens effekt med godt 1 dB - og det er næsten umuligt at høre i praksis. Forstærkeren kan kun få det bedre af det - den skal ikke aflevere helt så megen effekt.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 177
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

hvis effekten ikke oplyses kontinuert, så er den ret ligegyldig., de fleste forstærkere kan spytte en del ud når det kun er i få ms og med høj forvrængning.

den optimale tilgang til fordobling er desuden forudsat at der er tale om a/ab kredsløb

og at kun nad oplyser 2 ohm er noget vrøvl. desuden kender jeg endnu ikke en eneste der har beholdt deres nad, hverken stereo eller surround, efter at de havde prøvet andre mærker der ikke forhandles af hfk.

medmindre der oplyses om hvad målebegrebet ihf dækker over er det en ligegyldighed.

 

men din reciever burde ikke have de store problemer medmindre du gerne vil spille ekstremt højt.

Hvad mener du med:

"den optimale tilgang til fordobling er desuden forudsat at der er tale om a/ab kredsløb"?

Gætter på det er noget med at klasse D er anderledes. Men hvordan/hvorfor?

Til top Vis Sjokoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjokoz
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

andre forstærker principper som grounded bridge eks.

en gengivelse på dansk eksisterer svjv ikke, og det vil i bedste fald være en halvdårlig oversættelse af de originale engelske whitepapers.

min ringe forståelse af det tekniske kombineret med manglende pædagogisk sans vil kræve en del timer hvis jeg skal nedfælde noget skriftligt der giver bare lidt mening.



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Feffe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

tak for de gode svar. Jeg tror jeg holder mig til en 606, det virker som om mange er glade for denne "lette" model. Den burde jo godt kunne spille mine m1 højtalere op til en god fest alligevel, tror i ikk???
Til top Vis Feffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Feffe
 
Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 614
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Feffe skrev:
tak for de gode svar. Jeg tror jeg holder mig til en 606, det virker som om mange er glade for denne "lette" model. Den burde jo godt kunne spille mine m1 højtalere op til en god fest alligevel, tror i ikk???


Næh, ikke rigtig. Men hvis du har besluttet dig at holde dig til den, er det lige meget hvad vi andre tror...


__________________
Mit beskedne setup:

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Da_Saint skrev:
Feffe skrev:
tak for de gode svar. Jeg tror jeg holder mig til en 606, det virker som om mange er glade for denne "lette" model. Den burde jo godt kunne spille mine m1 højtalere op til en god fest alligevel, tror i ikk???


Næh, ikke rigtig. Men hvis du har besluttet dig at holde dig til den, er det lige meget hvad vi andre tror...

En hvilken som helst forstærker kan spille M1 op, hvad begrunder du dit svar i?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 08 Juni 2008 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

har købt en 605'er fordi min denon skal til rep. og jeg er bestemt ikke imponeret. Brugervenligheden har de glemt at implimentere i den model, hvad angår indstillinger af indgange og fjernbetjeningen er heller ikke noget at skrive hjem om. Det der irriterer mig mest er dog at der ikke er pre out.

Jeg synes ikke selve måden man bruger den på er specielt intuitiv. Jeg ville nok finde en denon el. yamaha i samme  prisklasse, lydmæssigt er det nogenlunde det samme



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
Feffe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 08 Juni 2008 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Da_saint: jeg har intet belsuttet endnu, derfor jeg forhører mig herinde, da valgt faktisk kommer til at stå udfra de erfaringer i fortæller.

 

Mit krav til en reciever er at der skal være surround, fler hdmi indgange, helst zone2 udgang. Skal kunne spille mine m1 + sub op til en god fest i min stue 8*4m.

om der står onkyo eller denon på er lige fedt for mig. Jeg går mere op i prisen, som helst ikke skal over 6000,-

Til top Vis Feffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Feffe
 
Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 614
Sendt: 08 Juni 2008 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

har købt en 605'er fordi min denon skal til rep. og jeg er bestemt ikke imponeret. Brugervenligheden har de glemt at implimentere i den model, hvad angår indstillinger af indgange og fjernbetjeningen er heller ikke noget at skrive hjem om. Det der irriterer mig mest er dog at der ikke er pre out.

Jeg synes ikke selve måden man bruger den på er specielt intuitiv. Jeg ville nok finde en denon el. yamaha i samme  prisklasse, lydmæssigt er det nogenlunde det samme



TAK!

Endelig én som er ærlig omkring sine oplevelser med Onkyo.

__________________
Mit beskedne setup:

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint
 
Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 614
Sendt: 08 Juni 2008 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Feffe skrev:

Da_saint: jeg har intet belsuttet endnu, derfor jeg forhører mig herinde, da valgt faktisk kommer til at stå udfra de erfaringer i fortæller.

 

Mit krav til en reciever er at der skal være surround, fler hdmi indgange, helst zone2 udgang. Skal kunne spille mine m1 + sub op til en god fest i min stue 8*4m.

om der står onkyo eller denon på er lige fedt for mig. Jeg går mere op i prisen, som helst ikke skal over 6000,-



Du spurgte om ikke 606'eren kunne spille dine M1 op til en god fest. Det tror jeg ikke den kan. Du skal finde noget kraftigere, for selv om det er små højttalere, er de ikke så nemme at drive med deres lave følsomhed på 85 db. Det blev vist nævnt andetsteds i tråden.

Hvis det at spille op til fest bare var et udtryk, og du reelt mener at du bare vil have lyd ud af dem, skal du bare vælge 606'eren. Dog mener jeg at andre receivere ville klare opgaven bedre. F.ex. Yamaha, H/K, Marantz.

Endelig: hvis du køber i Tyskland, kan du få rigtig meget for 6000 kr. især hvis du kigger på de 3 nævnte mærkers topmodeller fra sidste år, som har HDMI, Zone 2, og alt det andet du har brug for, til under 6000 kr. inkl. porto.

__________________
Mit beskedne setup:

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint
 
Feffe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 08 Juni 2008 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Da_saint: ok jeg vidste ikke lige betydningen af det med følsomheden.

Kan jeg få dig til at skrive nogle konkrete model numre på de mærker, som jeg kan kigge på. Det er ikke fordi jeg ikke selv  vil lede, men jeg synes godt nok det er en jungle og som du selv har skrevet flere steder, så bliver onkyo ofte skamrost herinde..

Til top Vis Feffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Feffe
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 08 Juni 2008 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Da_Saint skrev:
brasch skrev:

har købt en 605'er fordi min denon skal til rep. og jeg er bestemt ikke imponeret. Brugervenligheden har de glemt at implimentere i den model, hvad angår indstillinger af indgange og fjernbetjeningen er heller ikke noget at skrive hjem om. Det der irriterer mig mest er dog at der ikke er pre out.

Jeg synes ikke selve måden man bruger den på er specielt intuitiv. Jeg ville nok finde en denon el. yamaha i samme  prisklasse, lydmæssigt er det nogenlunde det samme



TAK!

Endelig én som er ærlig omkring sine oplevelser med Onkyo.

 

mange af tingene kan naturligvis være rettet i 606'eren, men i forhold til min snart 3 år gamle denon 4306 er den lysår bagud på features. Regner dog med at bruge dekoder delen til noget diy så snart denon'en kommer tilbage fra rep. Tænker på at pille lidt ved dsp, dac og smide nogle ucd moduler i et pænere kabinet. Så må vi se hvor meget af brugervenligheden det kan lykkes mig at hacke mig ud af.

Derudover tror jeg måske det er svært at finde noget som helst der kan spille m1 op. De er jo ikke ligefrem beregnet til tordnende lydniveauer. Jeg tror yamaha 661 el. denon 2308 vil være bedre et bedre køb. Nogenlunde samme niveau som onkyoen, men begge er noget bedre i menu delen (den sidder jeg stadig og bander over). Jeg tror ikke de har synderligt meget mere power, men begge virker som bedre produkter på hver deres måde. marantz og h/k er det ved at være længe siden jeg har luret på, så det skal jeg ikke kunne udtale mig om.

 

ps: hvis man rent faktisk kan omdøbe de enkelte indgange på onkyo'en, så må en eller anden meget gerne forklare mig hvordan



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
Feffe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 08 Juni 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Feffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Feffe
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes