Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 00:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvilke kabeler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
larsvs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen.

Jeg er igang med at prøve at forbedre mit media center, men har 2 spørgsmål som jeg ikke ved om kan lade sig gøre.

Lige lidt info om hvad jeg har.

SONY STR-DE495 receiver.

JVC LT26A80.

Zepto Znote 6024W.

1.

På Zeptos hjemmeside står der ved min bærbar.

"7.1 Digital Surround Sound
Det suveræne surround sound lydkort med 7.1 digital lyd og S/PDIF udgang gør, at du kan tilslutte Znote 6024W direkte til dit surround sound anlæg og få en endnu bedre billed/lyd oplevelse ud af dette multimedia center af en bærbar PC."

Så jeg har prøvet at se om jeg kunne finde et S/PDIF kabel som kan passe til min reciever. Men min reciever har ikke så mange muligheder som i nok kan se her på billede http://www.fluii.dk/pic.asp?id=1891 . Vil gerne høre hvilket kabel jeg skal have, og om det kan tilsluttes i Optical Video 2 in? Eller om det slet ikke er muligt.

2.

Næste spørgsmål går ud på billedekvaliteten. Lige nu har jeg kun et s-video kabel fra bærbar til tv. Synes ikke billede er alt for godt med s-video, men kan det være kabelt skyld?

Kunne godt tænke mig et VGA kabel fra bærbar til tv, men mit tv har kun scart, hdmi og Komponent indgang. Vil helst ikke have at den skal i Komponent indgangen da den allerede er optaget af en Nintendo wii. Så her vil jeg gerne vide om det kan lade sig gøre at køre fra VGA til scart, eller en anden mulighed.

Eller er en adaptor box eller andet gejl muligt? Helt ikke en for dyr løsning.

På forhånd mange tak.

Hilsen Lars

Til top Vis larsvs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larsvs

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

http://hifiklubben.dk/bibliotek/artikler_og_gode_raad/artike loversigt/2113.htm

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

yd fra pc´en kan ødelægge dit anlæg

Det kræver kun et enkelt kabel at koble din pc til anlægget og afspille din digitale musiksamling. Men pas på – ellers risikerer du at ødelægge både lydkvaliteten, dit anlæg og dine højttalere!

Mange musikentusiaster har forlængst opdaget, at der er store muligheder i at udnytte pc’en som lydkilde ved siden af f.eks. cd-afspilleren. I stedet for at slide hul i gulvtæppet mellem sofaen og reolen kan du have et enormt musik- eller filmbibliotek liggende på pc’en, som du navigere rundt i med et par lynhurtige museklik. Og med den næsten bundløse lagerkapacitet på dagens harddiske kan du uden problemer have hele molevitten liggende i en kvalitet, som er umulig at skelne fra originalen. Men én ting er at have musikken liggende på pc’en – noget helt andet er at få den overført til anlægget, uden at noget går galt undervejs.

Normale pc’er er ikke bygget til hi-fi anlæg
I Hi-Fi Klubben møder vi jævnligt kunder, som har problemer med at få pc’en til at fungere ordentligt sammen med deres stationære hi-fi anlæg. De mest almindelige fejl er elendig lydkvalitet, brum og støj samt i uheldige tilfælde regulære skader på anlægget. De store syndere i denne forbindelse er pc’ens indbyggede lydkort og forkert brug af de mange volumenkontroller, som signalet møder på sin vej fra harddisk til anlæg.

Et højkvalitets hi-fi system (forstærker og højttalere) er designet til at lade signalet passere så upåvirket som muligt – både i og uden for det hørbare område. Sagt på en anden måde: hælder du skrammel ind, får du skrammel ud! Hvis pc’en lyder dårligt på et godt anlæg, kan du trygt regne med, at pc’en/lydkortet på en eller anden måde er synderen.

Fejlmuligheder i hobetal
Der er masser af ting, der kan give problemer, når du bruger pc’en som lydkilde. Her er nogle af dem:

1. Ufiltrerede, uønskede og næsten uhørbare signaler over 10-20 kHz. Disse signaler kan f.eks. opstå som restprodukter fra samplingen eller via digital støj fra strømforsyningen og de utallige andre digitale kredsløb i pc’en.

2. Elektriske spændingsforskelle mellem stel på pc og anlæg. Her kan der opstå gnister, brumsløjfer og enorme brag fra højttalerne, hvis du piller ved tilslutningerne, mens forstærkeren er tændt. Især hvis dit lydkort har minijack-tilslutning (og det har rigtig mange).

3. Risiko for at beskadige forstærkerens indgang, hvis din pc er tilsluttet lysnettet, mens du sætter stikket i forstærkeren.

4. Hvis du afbryder pc’en, mens forstærkeren er tændt, risikerer du et kraftigt smæld i højttalerne. Pc’en kan nemlig generere en kraftig spændingspuls på lydudgangen, idet den lukker ned. Dette kan i værste fald tage livet af en eller flere enheder i højttalerne – eller indgangstrinet i forstærkeren.

Oven i alt dette kommer en uoverskuelig dyne af interne volumenkontroller på pc’en (line-in, wave, SW Synth, indbyggede diskdrev osv. Hvis et signal fra pc’en lige pludselig ligger på et helt andet niveau end det, du har justeret musikafspilningen efter, kan du hurtigt få brug for nye diskantenheder – eller helt nye højttalere, hvis du er uheldig.

Risikoen for alle disse dårligdomme er for kraftigt opadgående, fordi flere og flere vælger en bærbar model, når de skal have ny pc. Det betyder, at stikkene til lydkortet konstant skal proppes i og hives ud igen. Hvad de andre fejlkilder angår, er risikoen lige stor for stationære og bærbare pc’er – også selvom disse kører på batteri!

Løsningen – eller nogle gode råd
Den bedste løsning på problemerne er at købe et dedikeret audiosystem med et højkvalitets cd/dvd-drev. Alternativt et rigtigt mediecenter eller i det mindste en mediecenter-pc med et lydkort, der er beregnet til hi-fi brug. I Hi-Fi Klubben kan du også få en række smarte og vellydende løsninger, som gør det muligt at streame musikken trådløst fra din pc eller eksterne harddisk til anlægget. Så kan du nyde hele din digitale musiksamling med både lydkvalitet, bekvemmelighed og nervesystem intakt.

Hvis du alligevel vil bruge din standard-pc til at spille musik på anlægget, kan du undgå de værste problemer og få bedre lyd ved at følge disse råd:

1. Hav en separat skilletrafo permanent monteret på forstærkerens audio-indgang. Den fjerner mange af problemerne – f.eks. brumsløjfer – og den reducerer risikoen for at beskadige forstærker eller højttalere, når du tilkobler pc’en. Du kan købe en skilletrafo i Hi-Fi Klubben for små penge.

2. Hvis du har et lydkort med optisk digitaludgang samt en A/V-forstærker med optisk digitalindgang, anbefaler vi at bruge et optisk kabel til overførsel af lyden. Så er der nemlig ingen elektrisk forbindelse mellem pc og forstærker, da det optiske kabel kun overfører lys.

3. Du bør ALTID afbryde strømmen helt til både pc (inklusive tilsluttet udstyr som printere, skærm m.m.) og forstærker, når du piller ved tilslutningerne. Sluk på stikkontakten eller træk stikket ud af apparaterne.

4. Brug en relativt lav indstilling på forstærkerens volumenkontrol og sæt pc’ens hovedvolumen samt software-kontrollerne på et højt niveau. Brug herefter forstærkerens volumenkontrol til at regulere lydstyrken – og skru helt ned for lyden, når du ikke spiller musik.

5. Undlad at bruge tonekontrollerne på pc’ens software-baserede equalizer. Lad dem stå i “Neutral” position.

Vi ønsker dig held og lykke med din digitale musiksamling, uanset om den ligger på din pc, en separat harddisk eller din MP3-afspiller. Hvis dine musikfiler er i en ordentlig kvalitet, og du får tingene sat rigtigt sammen, kan du se frem til masser af fornøjelige timer med god lyd!

Skrevet af: Gert Skipper, 14.03.2008

larsvs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2008 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Mange tak for artikelen. Meget god information, noget at tænke over.

Jeg har slået fast at jeg skal have et Optisk lydkabel(I ved hvad jeg mener, tror jeg:D) eller en skilletrafo.

Så er det bare lige om det ville virke med et optisk kabel med 3.5mm optisk stik han i den ene ende og et TOSLINK i det anden ende.

Tror I det er muligt med sådan et kabel. Har ikke så meget forstand på det i nu

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Toslink er også et optisk stik. Har du mulighed for at lægge et billede af din computers udgange op? Så kan vi måske bedre fortælle dig hvad du skal gøre.

larsvs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2008 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Lidt utydligt men her er det. http://www.fluii.dk/pic.asp?id=1893

Det ligner bare en standard udgang bare med lys i.

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Det er lidt svært at se. Jeg vil tro at du bare skal have et normalt optisk kabel.

Det undrer mig dog at der står Video IN på den optiske indgang på recieveren. Gad vide om den ikke tager lyd optisk?

larsvs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2008 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Udgangen passer til 3.5mm jack stik.

hvordan ser et normalt optisk kabel ud?

Hvis man kigger her http://uk.shopping.com/xPF-Sony-STR-DE495 under Inputs / Outputs Digital Optical x 1. Kan man sende Video/billede over optisk kabel?

larsvs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2008 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Har lige været inde og hente et 3.5mm optisk stik han i den ene ende og et TOSLINK i det anden ende og har fundet ud af at det virker perfekt:D Super fedt med god lyd.

Mangler bare lige det med bedre billede. Der er nogen som siger det ikke kan lade sig gøre at få VGA op når der ikke er vga indgang i fjernsynet. Passer det?

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Du kan vist godt få video fra VGA til HDMI, men så skal du købe et VGA->DVI omformer og derefter smække et DVI->HDMI kabel på omformeren. Det er en løsning, som i teorien burde virke. Har aldrig selv prøvet det, og kan derfor ikke garantere at det vil virke.

Hvis du prøver løsningen må du meget gerne melde tilbage om det virker. Der er sikkert andre i samme situation som dig, der vil få gavn af "eksperimentets" udfald. 

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes