Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 20:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp - lavt output fra LFE-out (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Hej alle

jeg har flg. receiver:
Pioneer VSX AX4AVi-s

Den spiller fint, men pludseligt har den efter en ordentlig omgang fest-musik mistet noget krudt i selve LFE-out signalets niveau ?!?!

Det kan være det lyder mærkeligt, men:
Jeg har haft en Y-splitter før min sub, hvorfra jeg har videresendt signalet til hhv. sub og anden forstærker til mine body-shakers. Før denne anden forstærker har jeg igen y-splitett signalet, således at det alt i alt har været igennem 2 y-splittere, og går ind i 3 indgang, hhv. 1 på subben og 2 på forstærkeren til shakerne. Altså:

LFE----<
y-splitter til |subwoofer| og videreføring---------<y-splitter til stereo-amp til bodyshakers.

Tidligere (før weekenden) kunne LFE-out godt trække spænding nok til dette setup.
Jeg skulle ca. skrue op med 3-4 dB for at niveauet holdt da jeg splittede det ud til shakerne også.

Nu har jeg haft en oplevelse af at der ikke var output overhovedet - subben spillede slet ikke med.
Først da jeg tilsluttede signal-kablet direkte til subben før alle splitterne kom der igen signal nok til at den spiller med.
(Jeg lavede også et auto-setup med måle-micén igen.. håbede på en slags "reset".. eller noget!)

Altså - kan man brænde udgangen "halvt af" - eller går den træt grundet langvarig varmepåvirkning?
Kræver det mere strøm (?) / spænding på LFE-outputtet at der er liv i både sub og shaker-amp, eller er signalgiver (receiveren med LFE-out) upåvirket af om signalet bruges af en forstærker eller 2, eller ej?
Burde en receivers pre-out stik ikke kunne holde til at sende et signal ud uden at brokke sig? Den stod vist på +4dB den aften med musik.. nu er den genkalibreret til -3dB uden shaker-forlængelsen...

Jeg har forsøgt igen med splitterne, men så forsvinder signalet igen..

Jeg vil prøve fra en ende af med kablerne og se hvornår det går galt, måske er der sket noget med kablerne?
Ellers andre gode ideer.

Burde det ikke kunne virke stadig - det har det jo gjort - ellers ved jeg ikke hvordan jeg skal få signalet til bodyshakerne..

Kan man forstærke signalet efter receiveren uden at investere tusindvis af kroner i EQ eller andet muntert grej fra Beringer, Velodyne SMS1 eller lign.

Håber i har gode indspark.. ellers kan det næste være "billig EQ eller lign. søges" på KSB.

Mvh. Offcourse

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

jeg aner ikke hvad problemet kan være, men har du prøvet at køre line out på sub'en til dine bodyshakers? Det kan være det virker

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2008 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Som jeg tror jeg skal læse manualen, kan man ikke bypasse de indre filtre på line-out via den Dali SWA-15 sub jeg har. Der er LFE og Mono ind, samt stereo full-range ind. den udgang der er er fra stereo-full-rage ind, og jeg mener at den er high-passed, så den cutter bunden væk...

Men skal da lige læse manualen igen.

Tak for indsparket

Mvh Offcourse

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2008 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

OK - har nu startet fra en ende af med at splitte ad og samle igen.

Det viser sig, at jeg i sin tid åbentbart har brugt noget lakrids-kabel som mellem-stykke-forlænger. Da jeg fjernede dette, og derfor kunne undvære et par lav-kvalitets-led i signal-kæden, var der pludseligt ingen problemer længere.

Alt virker, med splittet LFE-signal til både suben og shakerne.

Det eneste der kan undre mig, er hvorfor det gik fra at virke, til ikke at virke... bare sådan uden videre!

Tak for indsparket alligevel.

Offcourse

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Som jeg tror jeg skal læse manualen, kan man ikke bypasse de indre filtre på line-out via den Dali SWA-15 sub jeg har. Der er LFE og Mono ind, samt stereo full-range ind. den udgang der er er fra stereo-full-rage ind, og jeg mener at den er high-passed, så den cutter bunden væk...

Men skal da lige læse manualen igen.

Tak for indsparket

Mvh Offcourse

ahh, lurede lige hurtigt i din tråd og læste b&w as6

Men ja, "normale" højttaler ind/udgange er som reget filtreret.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes