Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 15:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Nyt eller kan det gamle bruges? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
niclasp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Hey alle.

Midt i de sene aftens timer er jeg begyndt at lede og er kommet i tvivl. Så derfor håber jeg i lige vil komme med jeres syn på dette emne / problem.

Planen er jeg til mit 42" fladskærm ville have en blu-ray afspiller, surroundsæt (5.1 eller over).

Jeg har selv en Pioneer VSX-D810S 6x100 watt surround reciever. De gamle højtaler er store og det er ikke stander baghøjtaler. (De skal stå midt på gulvet)

Skal der så findes et 5.1 sæt til min reciever og så bruge et coax kabel eller findes der nogle andre løsninger? Og er det bare så simpelt at der skal et coax kabel til?

Til top Vis niclasp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niclasp Besøg niclasp's Websted

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 06:26 | IP-adresse registreret  

Det du spørger om, er det om du kan bruge de gamle højtalere og din surround-receiver sammen med dit tv og en ny BluRay afspiller?

Hvis det er tilfældet,  kan jeg umiddelbart sige, at så skal du da blot købe en BluRay afspiller med enten en optisk SPDIF-udgang eller den elektriske coaxiale udgang til at overføre et 5.q eller 6.1 DD-EX eller DTS-ES 6.1 signal til din receiver.
Så kan du høre surround-lyden via din receiver, mens billedet fx. overføres via HDMI til dit tv.

Så ja - du kan sagtens bruge tv, HT og receiver som du har - og så "nøjes" med at købe en centerhøjtaler, 2 side/baghøjtalere, en bag-højtaler, samt 1 aktiv subwoofer.

På dene måde får du et DolbyDigital-EX 6.1 og DTS-ES 6.1 surround-system, som kan leve op til moderne krav, uden at du skal ud og starte forfra.

Jo bedre subwoofer du køber, jo bedre kan du slippe afsted med at købe mindre og mere placeringsvenlige bag/side højtalere. Centeren er rimeligt vigtig, da den indeholder det meste dialog fra de fleste film. Subben er også vigtig, da den indeholder hele LFE/subwoofer-sporet, samt aflaster alle de 5-6 andre højtalere ved en selv-valgt delefrekvens, hvorunder bassen kan sendes til subben.

(Det er noget du indstiler i en menu - alle de højtalere der indstiles til LARGE spiller selv bassen, alle dem der er sat til SMALL aflastes, så subwooferen overtager deres bas, og de kan koncentrere deres energi om øvre bas og op. Typisk anbefales (THX-standard) at der deles ved 80 Hz - under 80 Hz kan det menneskelige øre ikke placere lydkilden, hvorfor en dedikeret subwoofer sagtens kan overtage lyden herunder.)

Det er også derfor man kan tilade sig de mindre bagkanaler (altså højtalerne behøver ikke være så store og spille så dybt) ifht. fronterne, som man typisk også vil bruge til et 2.0 eller 2.1 stereo-setup (med eller uden subwooferen til ,alt efter front-højtalernes kvalitet / evne til at gengive bas.)

Jeg har selv tidligere IKKE brugt sub til stereo, men nu har jeg opgraderet min sub, så nu er den hurtig nok til at give mening også ved stereo - da spiller den med under 80Hz og giver den bund under 52Hz +/- 3dB som mine front-HTére ikke kan gengive. Så nu er jeg lineær ned til 22Hz. Lækkert.

Held og lyke med dit setup
Spørg endeligt hvis du har mere konkrete spørgsmål.
Mht. til valg af signal/kabel til din receiver, kommer det an på hvad dit TV kan sende ud, for at få lyden fra de "alm. tvkanaler ind i receiveren. Lyden fra BluRay afspileren kan garanteret sendes via enten:

Et optisk digital-kabel (Toslink-type)
toslink digital optisk kabel

Eller et koaxialt digital-kabel (RCA-type)
Digitalkabel med enkelt RCA-stik/Phono-stik

Mvh. Offcourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes