Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2026 | 02:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Slimline surround reciver (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Snip3rdk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juli 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  


Nu er jeg ved at, bevæge mig ud hvor jeg ikke længere kan bunde, og kan derfor godt bruge lidt hjælp.
Grundet køb af ny lejlighed og nye møbler, har jeg brug for en ny surround receiver. Der er dog et lille problem. Vores nye tv møbel, med tilhørende skuffer til at gemme diverse hifi møbler (Jeg ved godt det er en skam at gemme dem), er meget lav, hvilket gør udvalget en hel del mindre. Helt præcis snakker vi om en højde på omkring de 10-11cm i højden.

Den skal bruges sammen med en PS3 og en Samsung LE40M86 fladskærm i et 5.1 setup. Prisklassen ligger på de 3-4 tusinde. Jeg må indrømme at min viden inden for området er begrænset, og setup'et skal også "kun" bruges til at se lidt film med vennerne, spille lidt konsol og høre lidt musik, så vi snakker ikke det store entusiast indkøb.

Indtil videre har jeg kigget på en Cambridge Audio 340R, jeg kender dog intet til producenten, men den passer i skuffen, og specifikationerne ser ikke helt dårlige ud. Er der nogen der kan sige lidt om den, eller kender andre, måske bedre receivere i samme størrelse og prisklasse?

På forhånd tak.
Til top Vis Snip3rdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snip3rdk
 
Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Der er også Cambridge 540R v.3 i samme størrelse...
Men må indrømme jeg ikke kender yderligere til dem
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000
 
Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Ved nærmere eftertanke skal du nok lede efter en receiver der kan dekode de nye HD-formater, hvis du skal se Bluray via din PS3 
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000
 
Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 801
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Receiveren behøver ikke kunne afkode HD-formaterne. Men den SKAL kunne tage MPCM over HDMI. Se dette link for en oversigt over receivere der kan det der skal til, for at få fuldt udbytte af PS3 og blu ray.




__________________
Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
Til top Vis Delaney's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Delaney
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Tro ikke at en PS3 har det god med at stå i et sådan lavt møbel, der ikke er mere en 11 cm høj, da PS3 afsgiver meget varme.

Men da du har en PS3, så er det ikke så vigtig at finde en forærker der kan tage de ny lydformate, da PS3 decoder dem og sende dem ud som PCM,
derfor er det vigtig at forærkern kan modtage PCM over HDMI.

Eller så kunne BRAVIA Theatre HTP-BD2RS værre en mulighed, problme er at jeg ikke ved om det er komme på market endnu (kan ikke finde det
på Sonys hjemmesiden).

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1462&zoneid=5
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Delaney skrev:
Receiveren behøver ikke kunne afkode HD-formaterne. Men den SKAL kunne tage MPCM over HDMI. Se dette link for en oversigt over receivere der kan det der skal til, for at få fuldt udbytte af PS3 og blu ray.

Ok, så blev jeg dét klogere!
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000
 
Snip3rdk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juli 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Takker for heads-up ang. MPCM, men er der nogen der evt. kan sige lidt om hvilke formater jeg ville misse, og hvad jeg så står tilbage med? Problemet med højden gør nemlig, at ingen på førnævnte liste ville passe ind i møblet.
Jeg er trods alt ikke den store entusiast, og økonomien siger også stop ved de 3-4k, så måske jeg bare bliver nødt til at, "nøjes" med en receiver der ikke kan klare MPCM over HDMI i denne omgang.

Men en lille liste over hvad jeg ville misse, og hvad jeg ville stå tilbage med, ville være rigtig lækkert.
Til top Vis Snip3rdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snip3rdk
 
Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 801
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Det kan vel ret kort siges at du ikke kommer til at få udbytte af lydforbedringen fra DVD til Blu Ray. Hvis du ender op med en receiver der ikke tager MPCM over HDMI får du en lyd der, stort set, er på DVD niveau.

Jeg har ikke selv hørt forskellen, idet jeg også er på research stadiet. 

__________________
Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
Til top Vis Delaney's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Delaney
 
Snip3rdk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juli 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Takker for svarene indtil videre, det hele er skrevet ned bag øret, og er med i overvejelserne.
Jeg har i min søgen også fundet frem til endnu en receiver der kunne matche min krav, Panasonics SA-XR59. Problemer er selvfølgelig, at den heller ikke er på førnævnte liste med receivers der understøtter MPCM over HDMI, men er den liste virkelig komplet?

Nogen der kender til Panasonic SA-XR59?
Til top Vis Snip3rdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snip3rdk
 
Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 801
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Snip3rdk skrev:
Takker for svarene indtil videre, det hele er skrevet ned bag øret, og er med i overvejelserne.
Jeg har i min søgen også fundet frem til endnu en receiver der kunne matche min krav, Panasonics SA-XR59. Problemer er selvfølgelig, at den heller ikke er på førnævnte liste med receivers der understøtter MPCM over HDMI, men er den liste virkelig komplet?

Nogen der kender til Panasonic SA-XR59?


Jeg tror listen er komplet. Fyrene bag følger godt med, og laver opdateringer så snart der sker noget nyt. Hvis jeg var dig, ville jeg ikke gå på kompromis. Det svarer lidt til at købe en Blu Ray afspiller og en CRT fjernsyn. Det er der jo heller ikke megen mening i.


__________________
Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
Til top Vis Delaney's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Delaney
 
Snip3rdk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juli 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Delaney skrev:
Jeg tror listen er komplet. Fyrene bag følger godt med, og laver opdateringer så snart der sker noget nyt. Hvis jeg var dig, ville jeg ikke gå på kompromis. Det svarer lidt til at købe en Blu Ray afspiller og en CRT fjernsyn. Det er der jo heller ikke megen mening i.


Vil helst heller ikke gå på kompromis, men tror sgu det bliver svært at overtale kæresten til at få receiveren til at stå fremme. Det var en lang kamp, bare at få hende overtalt til at, højtalerne kunne få en plads i stuen. Men ellers må jeg bare vente til at, der nogle flere tynde receivere på markedet :(
Til top Vis Snip3rdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snip3rdk
 
Snip3rdk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juli 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Så har sagen lige taget et twist, efter en hel dag med masser af gode argumenter, har jeg nu fået overbevist kæresten om at, receiveren nu skal stå fremme, og ikke blive gemt væk. Så nu kan jeg se bort fra størrelse, dog ikke budgettet. Efter lidt kiggen frem og tilbage, har jeg set mig lidt lun på en Denon AVR-1908. Er det no go? Eller kan jeg trygt kigge lidt mere på den?
Til top Vis Snip3rdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snip3rdk
 
Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 614
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Forskellen mellem de nuværende lydformater og HD-lydformater er IKKE særlig stor. Jeg har selv tjekket efter, og også læst en del materiale om det. Forskellen er især minimal, hvis man er en "almindelig" forbruger, som ikke har det vilde grej eller går op i mikrodetaljer i et givent lydspor.

Hvis optagelsen er god nok, kan et DTS eller Dolby Digital lydspor sagtens lyde lige så godt som et tilsvarende HD-lydspor. Igen, hvis man f.ex. har en Denon AVR-1908, eller Onkyo TX-SR 606 for den sags skyld, og et 5.1 setup bestående af Dali Concept, er det tvivlsomt om man overhovedet ville kunne høre forskel på et HD lydspor og et regulært (DTS, DD) lydspor. Der er grænser for hvor nuanceret bestemt udstyr kan gengive lydmateriale, og der er sandelig også grænser for menneskers hørelse. Ved godt at nogle hi-fi freaks vil være uenige i det sidste.

__________________
Mit beskedne setup:

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint
 
larl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 912
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Da_Saint skrev:
Forskellen mellem de nuværende lydformater og HD-lydformater er IKKE særlig stor.


Så må du godt nok have et pap-anlæg (undskyld), eller også ved du ikke hvad der kræves af udstyr for at lytte til det. Der er også den mulighed at du slet ikke lytter til HD lyd (blot tror det).

Forskellen imellem de to er nemlig enorm. Det er vitterligt som nat og dag. Og det har intet - absolut intet - med hifi at gøre. Det er noget alle kan høre med det samme.

  /Lars


__________________
recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
Til top Vis larl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larl Besøg larl's Websted
 
Snip3rdk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juli 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Ok, det var også lidt sådan jeg havde troet det ville være. Især for en som mig, som ikke har særlig meget forstand på den slags. Men nu hvor jeg alligevel ikke behøver bukke mig for størrelses kravet, og Denon'en kun er en 700kr dyre, så tror jeg det er på tide at, jeg smutter ned i den lokale hifiklub og ser nærmere på den. Hvis ikke der kommer nogen indvendinger selvfølgelig :)

EDIT: Nå, der er åbenbart lidt forskellige meninger, men så er det vel fint nok, at jeg har set mig varm på Denon'en nu, da den understøtter MPCM over HDMI.
Til top Vis Snip3rdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snip3rdk
 
Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 614
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

larl skrev:
Da_Saint skrev:
Forskellen mellem de nuværende lydformater og HD-lydformater er IKKE særlig stor.


Så må du godt nok have et pap-anlæg (undskyld), eller også ved du ikke hvad der kræves af udstyr for at lytte til det. Der er også den mulighed at du slet ikke lytter til HD lyd (blot tror det).

Forskellen imellem de to er nemlig enorm. Det er vitterligt som nat og dag. Og det har intet - absolut intet - med hifi at gøre. Det er noget alle kan høre med det samme.

  /Lars


Jo, jeg lytter til HD lyd.

Forskellen er stor på papiret. Virkeligheden er en anden sag.

I min underskrift står hvilket anlæg jeg har. Det er ikke just pap.

Jeg skriver også, at jeg har læst om det samme som jeg oplever, flere forskellige steder, bl.a. i det seneste nummer af High Fidelity hvor der er en test af hhv. en Yamaha og en Pioneer receiver, begge modeller befinder sig pris-og kvalitetsmæssigt i den bedre ende. Anmelderen bemærker ikke den store forskel mellem DD og DTS og HD-lyd. Jo, der er forskelle, men ikke som du beskriver dem. Det kan være du er et offer for den velkendte hi-fi placebo effekt (undskyld). Desuden kan man mene hvad man vil om High Fidelity bladet og dets anmeldere, men de er ikke just nybegyndere indenfor hi-fi verdenen.



__________________
Mit beskedne setup:

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint
 
larl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 912
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Da_Saint skrev:
I min underskrift står hvilket anlæg jeg har. Det er ikke just pap.


Ja, men den slags læser jeg ikke. Det siger jo reelt ingenting.

Alene det, at du kan sige offentligt at der ikke er forskel på DVD surround og Blu-ray surround, siger mig at du er gået fundamentalt galt af et eller andet. Om det er anlægget, konfigurationen af do., lytningen eller blot den generelle forståelse skal være usagt.

Det er jo ikke små forskelle, der kræver "hifi øre". Du bør kunne høre meget stor forskel imellem enhver udgivelse på DVD (DD 5.1 og DTS) i forhold til blu-ray (med Dolby TrueHD, DTS-HD MA eller PCM). Også selvom begge er 5.1 lyd.


  /Lars


__________________
recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
Til top Vis larl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larl Besøg larl's Websted
 
larl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 912
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Da_Saint skrev:
Jo, jeg lytter til HD lyd.


Hvordan ?

(Ja, jeg har læst udstyrslisten nu)

  /Lars


__________________
recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
Til top Vis larl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larl Besøg larl's Websted
 
Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 614
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 03:03 | IP-adresse registreret  

larl skrev:
Da_Saint skrev:
Jo, jeg lytter til HD lyd.


Hvordan ?

(Ja, jeg har læst udstyrslisten nu)

  /Lars


Lyden overføres som flerkanals PCM, via et HDMI kabel, fra HD-DVD afspilleren til receiveren, hvor afspilleren selvf. står for afkodningen idet min receiver ikke kan afkode HD lydformater internt. Hvis du også vil vide hvilke formater det handler om, så har jeg film hvor lydsporet er i DTS-HD, og andre hvor det er Dolby TrueHD. Bare rolig, jeg er ikke novice når det kommer til surround, av udstyr, osv.

Men læser du ikke hvad jeg skriver? Jeg er ikke den eneste, som synes at der ikke er den store forskel mellem regulær surround og HD surround. Igen, på papiret er der forskel, idet HD lydformaterne er ukomprimerede, resulterende i bedre opløsning, dynamik, bla...bla...men mine og andres ører siger, at forskellen i virkelighedens verden ikke er så stor alligevel. Jo, den er der, men den er ikke noget som i mine øjne kan retfærdiggøre købet af en ny receiver, KUN fordi den kan modtage/afkode de nye formater. Der skal mere til...

__________________
Mit beskedne setup:

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint
 
Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 614
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 03:06 | IP-adresse registreret  

larl skrev:
Da_Saint skrev:
I min underskrift står hvilket anlæg jeg har. Det er ikke just pap.


Ja, men den slags læser jeg ikke. Det siger jo reelt ingenting.

Alene det, at du kan sige offentligt at der ikke er forskel på DVD surround og Blu-ray surround, siger mig at du er gået fundamentalt galt af et eller andet. Om det er anlægget, konfigurationen af do., lytningen eller blot den generelle forståelse skal være usagt.

Det er jo ikke små forskelle, der kræver "hifi øre". Du bør kunne høre meget stor forskel imellem enhver udgivelse på DVD (DD 5.1 og DTS) i forhold til blu-ray (med Dolby TrueHD, DTS-HD MA eller PCM). Også selvom begge er 5.1 lyd.


  /Lars


Igen, læser du ikke hvad jeg skriver? Jeg siger, at forskellen er der, men at den er minimal. Den er i hver falt ikke dét, du gør den til.

__________________
Mit beskedne setup:

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes