Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2026 | 20:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Kan det passe?? B&W 683+AVCA1D (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tsunamijhoe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige købt 2 stk. B&W 683,samt 1 HT62 og DS3 surround højtalere, som er sat på min denon avca1d, og det virker rigtig godt i surround,men når jeg så spiller stereo,og skruer en anelse op,lukker min denon forstærker ned, den går i beskyttelses mode,så jeg skal slukke den helt og tænde igen for at den vil spille igen,kan dette virkeligt passe??

De sagde i hifi klubben,at netop disse højtalere kan være svære og drive,men de sagde også at jeg intet problem overhovedet burde have med min avca1d.. Er der andre der har observeret eller har svært ved og få fuldt udbytte af 683´erne??

Da jeg var inde og se på højtalerne sagde jeg specifict til sælgeren,at de primært skulle bruges til surround,men at jeg også spiller højt i stereo men at lyd kvaliteten i stereo ikke var det vigtigeste for mig, men at jeg slet ikke kan få dem til og spille ret højt på min denon kommer virkeligt bag på mig..

Det kan ikke være rigtigt at den ikke kan drive disse højtalere, hvis avca1d ikke kan,hvad kan så??

Det skal lige siges,at jeg overvejer og skifte min gamle avca1d til den ny AVC-A1HD eller 4308,men begge disse 2 forstærkere/reciever har stort set samme kraft som min gamle avc-a1d,så vil jeg også have problem med og drive 683 i stereo på de nye?

Til top Vis Tsunamijhoe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tsunamijhoe
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

den kan den også sagtens. Det lyder som en kortslutning af højttalerkablerne

__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
Tsunamijhoe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
den kan den også sagtens. Det lyder som en kortslutning af højttalerkablerne

Nix,alt er som det skal være,desuden er problemet der KUN ved stereo lytning,ikke ved surround med 683 som front

Til top Vis Tsunamijhoe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tsunamijhoe
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

du kan jo prøve gradvist at belaste dem, kompliceret kilde materiale med konstant gang i den, rammstein eller liende. så starter du helt lavt og skruer gradvist op, hvis den knækker før end at du synes det er for højt, så er det forstærkeren der desværre ikke kan klare mosten.

__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Tsunamijhoe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
du kan jo prøve gradvist at belaste dem, kompliceret kilde materiale med konstant gang i den, rammstein eller liende. så starter du helt lavt og skruer gradvist op, hvis den knækker før end at du synes det er for højt, så er det forstærkeren der desværre ikke kan klare mosten.

Det er netop det jeg har gjort,og den brækker sig langt før jeg når min grænse for hvad jeg normalt lytter ved.. Men, hvorfor gør den så ikke det samme i surround? Det spiller jeg næsten højere.. De højtalere jeg har skiftet ud var JBL HT1F, og der havde den intet problem overhovedet,bortset fra at disse højtalere er nogert l**t til musik,men de er også 8ohm, og har en recommended power amp på 130W.

Men,hvis avca1d ikke kan drive 683 i stereo,hvad pokker kan så? avca1d har 140w per kanal,ligesom flere af de nye forstærkere har.

Til top Vis Tsunamijhoe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tsunamijhoe
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

i stereo er den reelle belastning tilsyneladende langt højere, den skal så at sige yde mere, kontinuerligt. husk på at at film lydspor, på trods af at der er lyd, reelt set ikke udgør den store kontinuerte belastning.

ohm, powerratings osv. kan man desværre ikke bruge til det store, men mit bud er at de jbl har været en noget mindre belasting end dine B&W.

Jeg har desværre ikke det store kendskab til dine B&W'er, men jeg har et par amps liggende du kan låne der med garanti kan drive dem, så kan du i hvert fald få udelukket 100% om det kun er effektdelen i din denon der er et problem.

jeg har en bekendt der havde den gamle 604 og en 3805, han brokkede sig dog allerede over dem til surround, så om ikke andet kan lidt tilnærmet sige at B&W fortsætter traditionen med at lave højttalere der kræver en ordentligt herreamp.



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Tsunamijhoe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

i stereo er den reelle belastning tilsyneladende langt højere, den skal så at sige yde mere, kontinuerligt. husk på at at film lydspor, på trods af at der er lyd, reelt set ikke udgør den store kontinuerte belastning.

ohm, powerratings osv. kan man desværre ikke bruge til det store, men mit bud er at de jbl har været en noget mindre belasting end dine B&W.

Jeg har desværre ikke det store kendskab til dine B&W'er, men jeg har et par amps liggende du kan låne der med garanti kan drive dem, så kan du i hvert fald få udelukket 100% om det kun er effektdelen i din denon der er et problem.

jeg har en bekendt der havde den gamle 604 og en 3805, han brokkede sig dog allerede over dem til surround, så om ikke andet kan lidt tilnærmet sige at B&W fortsætter traditionen med at lave højttalere der kræver en ordentligt herreamp.

Hmmm, hvad er en "herreamp"? avca1d var jo ikke ligefrem billig i 1999 20kilo måtte jeg lægge,og den har stort set samme power som 4308,som sagtens kan drive dem(ifølge sælger)..Det jeg mener er,at sælgeren sagde jeg overhovedet ikke ville få et problem, med og drive dem,han sagde at denon 3808 ville kunne drive dem fint,men at man ikke skulle ned i lavere model,da man så ville få problemer,og min avca1d er kraftigere end 3808,så jeg fatter en klaphat af det..

Hvis ikke avca1d kan drive dem,kan de nye 4308 eller avc-a1hd så heller ikke?

Jeg har en gammel Onkyo M-508  dual mono blok stående,vil det hjælpe og bruge den til kun og drive fronterne? Den er vist 2x200w eller mere

Til top Vis Tsunamijhoe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tsunamijhoe
 
Daloon
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Hej, kan du ikke lige prøve at tage dine surround højtalere af? Det lydder nu altså som om du har forbundet dem lidt forkert. Jeg ved ikke om du i stereo spiller med alle 4 højtalere, eller om du har slået A+B højtaler funktion til og det så gør et eller andet.

Mit bud er at du lige skal prøve at tage surround højtalerne fra, og lige se efter en aller sidste gang.


__________________
.... Næsten
Til top Vis Daloon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daloon
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

jeg tror du kan bide dig selv i næsen på at den gamle er mere effektstærk end 4308 - de nye er lidt mere optimistisk opgivet. Jeg kan med min 4306 sagtens trække både mine b&w 703'ere og 604'ere tilstrækkeligt til at jeg ikke har lyst til at skrue mere op.

Derudover skal det siges at b&w højttalerne har det med at dykke ned til 2-3 ohm, det er det der er hårdt for forstærkerne. Men jeg ville nok lige checke højttalerkablerne på forstærkeren en ekstra gang. Ellers er forstærkeren defekt, den burde kunne trække dem



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

ja ja, som du selv siger, de er sælgere..

jeg kender enkelte der har skiftet til Crown, typisk de store i CTS serien, men jeg kan ikke helt finde ud af om de der har skiftet til nad m serien reelt er tilfredse. men lige umiddelbart skal de B&W parres med noget der leverer væsentligt mere effekt, og kan tåle en væsentligt hårdere belastning end de fleste surround recivere formår.

uanset hvad, er jeg dog bange for at du nok er nødsaget til at købe en seperat effektforstærker til at trække fronterne hvis du vil have det fulde udbytte. som sagt, jeg vil gerne låne dig noget der kan løfte byrden, om ikke andet så du er sikker på at det er effektdelen den er gal med inden du går ud og køber dig fattig til højre og venstre.



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
xiuxiu
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 225
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

din forstærker burde være mere end rigelig. har selv de gamle 603'er og min forstærker har ingen problemer med at spille dem op

__________________
Mvh Thomas

Vienna Acoustics BBG
April Stello AI500
Logitech Squeezebox Touch
Yamaha YSP-2200
Audiotrak Prodigy Cube
Sennheiser 580
Til top Vis xiuxiu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xiuxiu
 
Tsunamijhoe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

jeg tror du kan bide dig selv i næsen på at den gamle er mere effektstærk end 4308 - de nye er lidt mere optimistisk opgivet. Jeg kan med min 4306 sagtens trække både mine b&w 703'ere og 604'ere tilstrækkeligt til at jeg ikke har lyst til at skrue mere op.

Derudover skal det siges at b&w højttalerne har det med at dykke ned til 2-3 ohm, det er det der er hårdt for forstærkerne. Men jeg ville nok lige checke højttalerkablerne på forstærkeren en ekstra gang. Ellers er forstærkeren defekt, den burde kunne trække dem

Hmm,der er en modstands omskifter på avca1d,hvor man kan sætte den til 4 eller 8 ohm,ville dette være en ide,og nedsætte denne til 4ohm? Og alle kabler er isat korrekt,og gået efter flere gange.. Jeg forstår bare ikke hvis folk ved de dykker til 2-3ohm at selve højtalerne så ikke er opgivet til lavere impedans.. Derudover burde de skide sælgere jo gøre opmærksom på sådan en ting,så man ikke brænder sin amp af.. Mine gamle højtalere (hele JBL HT sættet) spændte fra 8ohm,og ned 6 eller 4 ohm,alt efter om det var fronterne,subs eller surrounds,men der havde avca1d ingen problemer overhovedet

Daloon skrev:
Hej, kan du ikke lige prøve at tage dine surround højtalere af? Det lydder nu altså som om du har forbundet dem lidt forkert. Jeg ved ikke om du i stereo spiller med alle 4 højtalere, eller om du har slået A+B højtaler funktion til og det så gør et eller andet.

Mit bud er at du lige skal prøve at tage surround højtalerne fra, og lige se efter en aller sidste gang.

hehe, trust me,alt er tilsluttet rigtigt, og jeg spiller selvfølgeligt kun i stereo med de 2 fronter aktive..

kim olsen skrev:

ja ja, som du selv siger, de er sælgere..

jeg kender enkelte der har skiftet til Crown, typisk de store i CTS serien, men jeg kan ikke helt finde ud af om de der har skiftet til nad m serien reelt er tilfredse. men lige umiddelbart skal de B&W parres med noget der leverer væsentligt mere effekt, og kan tåle en væsentligt hårdere belastning end de fleste surround recivere formår.

uanset hvad, er jeg dog bange for at du nok er nødsaget til at købe en seperat effektforstærker til at trække fronterne hvis du vil have det fulde udbytte. som sagt, jeg vil gerne låne dig noget der kan løfte byrden, om ikke andet så du er sikker på at det er effektdelen den er gal med inden du går ud og køber dig fattig til højre og venstre.

Mnge tak for tilbuddet, men min avca1d burde for pokker kunne klare opgaven.. Ellers leverer jeg højtalerne tilbage da sælgeren så har løjet for mig. Jeg sagde specifikt tl ham hvad jeg skulle bruge,hvad de skulle kunne,og hvilket udstyr jeg har. Men som sagt lidt længere oppe har jeg en dual mono blok stående, ville den kunne driver dem,eller skal jeg have meget mere power?

Til top Vis Tsunamijhoe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tsunamijhoe
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

jeg kender ikke den Onkyo, men det kan jo ikke skade at prøve... alternativt kan du benytte den ene til at trække diskant/mellemtone, og den anden til at trække bas. så dele du belastningen ud.

Jeg ved ikke om forretningen vil tage dem tilbage med den begrundelse, men du kan da prøve.  men du vil næppe være den første der er skuffet over noget der burde yde mere end det gør. vi har vist alle været der før eller siden



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Tsunamijhoe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

jeg kender ikke den Onkyo, men det kan jo ikke skade at prøve... alternativt kan du benytte den ene til at trække diskant/mellemtone, og den anden til at trække bas. så dele du belastningen ud.

Jeg ved ikke om forretningen vil tage dem tilbage med den begrundelse, men du kan da prøve.  men du vil næppe være den første der er skuffet over noget der burde yde mere end det gør. vi har vist alle været der før eller siden

Jeg er ikke skuffet som sådan over ydelsen,jeg er MEGET tilfreds i surround,der spiller sættet helt utroligt godt i forhold til mine gamle højtalere, men jeg er skuffet over at min forstærker ikke kan trække dem i stereo.. Det kan nu også være at min forstærker simpelthen er blevet for varm,da det har været meget varmt de sidste dage,og derfor har lukket ned da den ikke kunne køle den ordentligt.. Jeg vil lige prøve imorgen med en stor blæser på,og se om det kunne være grunden. Ellers prøver jeg og smide min gamle mono blok på,og ser om det vil afhjælpe det,den har mere power end denon kan levere.

Ellers tak for jeres gode svar

Til top Vis Tsunamijhoe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tsunamijhoe
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

jamen, b&w's højttalere ligger jo i gns på 8 ohm, så at opgive dem til 3 ohm ville være lige så rigtigt som at opgive dem til 14 ohm. De svinger en del i impedansen, men det er stadig ikke noget den forstærker du har ikke burde kunne klare. Jeg kan ikke rigtigt se det er hfk skyld med dine højttalere. Men noget er der i hvert fald galt. Det kan selvfølgelig være den ene højttaler der er noget med, så den kortslutter hele systemet. Jeg ville i hvert gå det hele igennem een gang til for at være helt sikker på der ikke er noget der kortslutter et eller andet sted. Jeg ved godt jeg har skrevet det 2 gange før, men der skal næsten intet til før det sker, en lille tråd der rører et sted hvor den ikke skal

xiuxiu: nu skal man jo passe på med mere end rigeligt. Mine 604'ere kom først rigtigt op i omdrejninger efter jeg smed godt 400w klasse d effekt i rumpen på hver



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
Tsunamijhoe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

OK, jeg tror jeg har fundet fejlen.. Da jeg købte de nye højtalere sagde sælgeren at jeg ville få "bedre" lyd hvis jeg kryds wirede dem,og han tegnede et fint lille diagram til mig inde i garanti beviset, altså minus til minus på LF terminalerne,og plus til plus på HF terminalerne,med bøjlerne stadig på terminalerne,med et enkelt højtaler kabel,altså ikke biwiring..

Nu har jeg sat kablerne til som foreskrevet i brugsvejledningen,og kun bruge LF terminalerne på fronterne,og det ser ud til og virke, min denon bliver ihvertfald ikke engang halvt så varm som den gjorde ved kryds kobling,og nu har den kørt på fuld skrue i en time uden og slå fra..

Ham sælgeren skulle have en springskalle for og sige sådan noget,og jeg kan ikke høre forskel på lydbilledet,så alt er i den skønneste orden..

I skal have mange tak for alle jeres svar og gode råd

Til top Vis Tsunamijhoe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tsunamijhoe
 
Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Normalt fjerner man bøjlerne, når man forbinder terminalerne... Det skulle give den mest ensartede lyd fremfor at bruge bøjlerne -> Har dog aldrig prøvet at forbinde dem mens bøjlerne sad på!
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000
 
Tsunamijhoe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:
Normalt fjerner man bøjlerne, når man forbinder terminalerne... Det skulle give den mest ensartede lyd fremfor at bruge bøjlerne -> Har dog aldrig prøvet at forbinde dem mens bøjlerne sad på!

Well, han sagde bøjlerne KUN skal fjernes ved biwiring,og det er ikke det jeg bruger :-).. Uanset så spiller l**tet sgu nu ;-).. Nu skal de bare spilles ordentligt til,og så tror jeg de bliver fantastiske..

Disse B&W er de første "engelske" højtalere jeg nogensinde har ejet,og har altid været en smule skeptisk med lyd billedet på dem, men allerede nu spiller de LANGT bedre end noget jeg har haft før.. Tror også jeg fik skrevet at det var en HTM 62 jeg købte,men det er en HTM 61 som center,og den er godt nok fed og lytte til.

Alt i alt tror jeg jeg bliver ovenud glad for mit nye indkøb :-)

Til top Vis Tsunamijhoe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tsunamijhoe
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

jeg vil næsten vove den påstand at du er MEGET heldig hvis alle udgangene stadig virker

__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
Tsunamijhoe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
jeg vil næsten vove den påstand at du er MEGET heldig hvis alle udgangene stadig virker

Hvilke udgange? Og hvorfor? Jeg mener,sælgeren burde jo have forstand på hvordan de skal tilsluttes, og som sagt tegnede han et fint lille diagram til mig ovenikøbet.. Men,nu er de tilsluttet som foreskrevet i manualen,og der skal man kun fjerne bøjlerne ved bi-wiring

Til top Vis Tsunamijhoe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tsunamijhoe
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes