Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 06:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: THX? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Madzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 Februar 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Her er noget jeg ikke forstår.. Forhen skulle man betale kassen for at få noget grej der stod "THX" på, men så kunne men til gengæld også forvente at det kunne levere noget seriøst surround..

Nu om dage kan man få alverdens grej som der står "THX" på, men det er bestemt ikke nogen garanti for at det holder.. Eksempelvis THX lydkort og højttalere til pc..

Så hvad er THX egentlig?? Jeg ved at THX er en standard og ikke en teknologi, jeg ved også for at det kan blive egentlig THX så skal rummet som udstyret skal spille i leve op til en række standarder..

Men kort sagt så ved jeg ikke helt hvad det her THX-gejl står for nu om dage..? Og Ultra THX??

Til top Vis Madzen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madzen

biojensen
Branchemedlem
Branchemedlem
Installation/RoomAV

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Februar 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Hej Madzen her er et link til en artikel fra Hifi4all om THX ultra 2   http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=128&zoneid=2

(lånt fra http://www.romabio.dk/ ) mere om THX http://www.romabio.dk/default.asp?id=39&ACT=5&conten t=36&mnu=39

mere om THX og THX demo disc se min hjemmeside http://www.biojensen.dk/

1. læs mere om THX vælg hjemmebioguide
  2. læs mere om THX demo disc vælg demodvd´er
Til top Vis biojensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biojensen Besøg biojensen's Websted

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Madzen skrev:

Her er noget jeg ikke forstår.. Forhen skulle man betale kassen for at få noget grej der stod "THX" på, men så kunne men til gengæld også forvente at det kunne levere noget seriøst surround..

Nu om dage kan man få alverdens grej som der står "THX" på, men det er bestemt ikke nogen garanti for at det holder.. Eksempelvis THX lydkort og højttalere til pc..

Så hvad er THX egentlig?? Jeg ved at THX er en standard og ikke en teknologi, jeg ved også for at det kan blive egentlig THX så skal rummet som udstyret skal spille i leve op til en række standarder..

Men kort sagt så ved jeg ikke helt hvad det her THX-gejl står for nu om dage..? Og Ultra THX??

THX er et forsøg på at hive endnu flere penge ud af naive forbrugere. Som du selv siger lagde det godt ud med at være en standard for god biograflyd. Desvære overtog grådigheden og THX har nu række standarder som tildeles til stort set alt. Heriblandt pc-højtalere, car-fi, lerduer og andet ligegyldigt pis

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Nemli nemli, ren grådighed og naive forbrugere.

THX som standart fx i en biograf, indebærer standarter for beklædning på væggene, biografstolenes beklædning osv osv..

Det andet er noget gejl.

Til top Vis JanM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanM

Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

THX var faktisk et meget fint forsøg på at sætte en standard for hvad publikum skulle udsættes for i biografsalene. Man kan altid diskutere om niveauet er det rigtige sted, men den ide, at folk fra den inderste ring i branchen selv sætter nogle seriøse retningslinier, er faktisk ikke så tosset.

Jeg kan give et dugfrisk eksempel, hvorfor standarder som THX er en god ide:

Jeg ville se den sidste af Ringenes Herre filmene og spurgte admin og red. om de ville med (de kommer jo så sjældent ud  ). Det ville de og admin forslog at vi skulle prøve den spritnye biograf i byen tæt på ham. Det gjorde vi så...

Filmen blev vist i den største sal og da vi trådte ind gloede vi alle tre på hinanden.... Det er et stort lokale, hvor der var klasket nogle stole ind der mindede om dem man har i IC3-togene. Der var ikke skygen af atmosfære i rummet. Mindede mere om en sportshal end en biografsal.

Nåh, men reklamerne gik igang... her kunne man tydeligt høre at centerhøjtaleren var placeret meget højere en fronthøjtalerne, hvilke gjorde at lyden hoppede mellem de forreste højtalere, hver gang lyden passerede over lærredet. Det samme skete med filmlyden og hver gang sværdklingerne ramte hinanden i kampscenerne sad vi næsten allesammen og holdt os for ørene.. anlægget manglede en den grad kontrol og man havde på fornemmelsen at der ikke var brugt meget tid på at dæmme og afpasse rummet til at skulle fungere som en biografsal.

Selv det musik som der blev spillet lød ganske forfærdeligt. Havde vi valgt en THX-godkendt sal, havde man ihvertfald fået en vis garanti for at tingene er blevet gennemgået, så oplevelser som disse ikke sker.

Jeg synes faktisk at det var flabet, så dårlig salen var. Især fordi at vi jo skulle betale det samme, som hvis vi havde set filmen i Imperial eller Cinemaxx, som har sale med THX-godkendelse.   

Så ideén med THX kan jeg sagtens tilslutte mig, men idag er begrebet blevet meget udvandet efter at Lucas film har solgt konceptet til Creative labs.

Madzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Okay, så er jeg næsten med (I skulle forresten prøve at smutte en tur i biograf i Aalborg og så ville det i blev udsat for virke som en manifestation af perfektion)

Men det korte af det lange er vel at man ikke kan tage et THX-certificat som gode varer længere når man taler om almindelige forbrugsgoder?

Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Hej Madzen

Lad være at stirre dig blind på mærket...

Men hvis produktet du står med på alle andre punkter tiltaler dig og samtidig har et THX-mærke..så er det bare at slå til...

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Da THX kom frem til hjemmemarkedet var det berettiget.

Dengang var Pro-logic dekoderne analoge og forstærkerne af tvivlsom kvalitet.

Dengang var kravet også min 100w til hver af de 3 front højtalere og 50w til bag.

Senere sænkede THX dette krav, så flere kunne opnå certifikation. Her begyndte det, at blive en ren pengemaskine.

Idag med vores digitale DPL/DD/DTS dekodere, som ikke har problemer med at kanalerne lækker og vores bedre forstærkere, er der næppe en grund til at købe THX.

Ang. Computere - så er det IKKE samme THX krav, som til HIFI. Ligesom der ikke er samme til THX select, THX Ultra og Ultra 2.

Altså et THX højtalersæt til 2500kr til din PC giver ikke samme lydkvalitet, som et sæt f.eks. M&K til dit anlæg.

THX er stadig bare nogle minimums krav.
Mange ikke THX produkter kan sagtens overholde disse min, krav og mere til.
Ikke alle producenter vil betale for THX skiltet på deres produkter.

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har bestemt heller ikke noget imod THX til biografer. Der er virkelig mange biografer som lider under virkelig dårlig lyd. Dem vi har i Aalborg i særdeles elendige, men det skulle gerne blive meget bedre så snart det ny biocenter er færdigt! (det bliver vist iøvrigt bygget efter THX kravene men ikke certificeret)

Grunden til at jeg mener at THX er noget skidt, er deres rolle indenfor forbrugsgoder, hvor de, som Webmonkey fortæller, efterhånden har oprettet og solgt en hel række forskellige standarder. Dvs at THX ikke mere betyder god lyd. Det kan gøre, men så skal man til at sætte sig ind i hvilken standard de specifikke produkter overholder og kravene dertil.

Jeg må virkelig stå af når jeg de her pc-ht'er med THX mærke. Så kan kombi-japaner-pap-og-spåntræs-surround-alnægget fra Bilka jo ligeså godt også få en THX standard! Og så er der jo ingen mening i det mere. THX KUNNE have været godt og hjulpet de uvidende forbruger til at kende forskel på kvalitet og l**t, men sådan er det jo ikke når der hele tiden laves nye og ringere standarder.

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Til Anders_K.

Yes

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2004 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

ISF certificering er derimod meget mere interesant.....

Madzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2004 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Det ved jeg ikke engang hvad er  men sålænge der ikke er nogen bilradioer der har det kan det vel ikke være helt ad helvede til

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2004 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

ISF har nogle meget skrappe krav til video siden.

F.eks. har kun de hammer dyre Steward og så Da-Lite opnået ISF certificering af deres lærreder....

De certificerer bl.a. meget video kabler, div. processorer og lign.

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2004 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

"Imaging Sciences Foundation (ISF)

To the casual observer, the image of RPTVs out of the box is very nice. But for videophiles, it is not good enough and although some can tweak their system with an Avia or Video Essentials HT disc, an ISF calibration is an absolute must.

I'm not even going to attempt to describe what it is or how it is done. I'll leave it up to the experts. But in a a nutshell, ISF calibration is essential for making your TV perform to its full potential.

Calibration - What it Entails

Calibration will allow for correcting or optimizing the following parameters:

* Greyscale tracking *
    * White & Black Level *
    * Color temperature *
    * Chroma Level and Phase *
    * Geometry
    * Focus (Electrical & Mechanical)
    * Horizontal & Vertical Center
    * Overscan
    * Convergence (static & dynamic)
    * Aperture
    * Chroma detail enhancement, and
    * Scan Velocity Modulation Disconnection

* Typically part of basic ISF service (around $275). The rest are extra and come under the umbrella of the Calibrator more than ISF'er.

End Result:

It really depends on the set. If the set's defaults are far or way off from what they really should be, then the difference can be staggering. If the set's defaults however are close to calibrated values, then the difference may not be as dramatic or even noticeable.

But most folks who've had their sets calibrated however feel that the change is quite noticeable. Blacks are black; whites are white; even light distribution; realistic colors; and images are filmlike in quality. Apparently, a lot of problems with out-of-the-box sets also get corrected. Problems such as shimmering, ringing, weird color fringes, jaggies, and hot spots are reported to be reduced or even disappear.

If you've spent thousands on your HD-ready TV, you'd probably want to spend a little more to make your set perform at its best."

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2004 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

http://www.imagingscience.com/

spirit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Der syntes at være en del misforståelser iht THX standarterne og at Creative labs, logitech mm kan få deres "pap" højttalere certificeret. Nu ligger det jo bare sådan at det ikke er samme certificering, der er:

THX Multimedia, som er til PC udstyr mm altså ikke high-end hifi udstyr

THX Select, som er til lidt mere "alm" hifi udstyr og kræver ikke så meget

THX Ultra 1/2 som er den oprindelige THX standart, som et stykke Bilka "hi-fi" ikke kan opnå.

Så jeg vil vove den påstand at THX Ultra er en rigtig god ting, problemet er bare at den alm. forbruger ved ikke at der er forskellige THX standarter og derfor ofte tro at deres nye sæt THX højttalere fra creative labs kan det samme som dem i biffen

Til top Vis spirit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spirit

hifreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Ja det har du ret i der er mange der tror at bare de har noget der står THX på er det bare super, men det er heller ikke let for forbrugeren altid at skelne mellem de standarder de har

Til top Vis hifreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifreak

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Madzen skrev:

Okay, så er jeg næsten med (I skulle forresten prøve at smutte en tur i biograf i Aalborg og så ville det i blev udsat for virke som en manifestation af perfektion)

Bare vent, den 22. marts skulle vores længsler gerne være ovre....

Madzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2004 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Tja, nu siges det jo at nærrig-peter'n der ejer alle de andre biografer i byen også står bag den nye, så jeg har ikke alt for høje forventninger..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes