Forfatter |
|
lubek Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 66
|
Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg skal have mig et ordentligt surround sound for første gang  , men er lidt i tvivl om mit værelse er stor nok til at det ville virke, så man skulle købe stereo. Det er ca. 15m2. Men sofaen sidder helt op i mod bag vægen, så de bagerste højtalere kommer til at hænge ved siden af en. Spørgsmålet er så, er mit værelse stort nok? og kan det gå med sofaens placering? tak
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sagtens få en fin surround effekt i et sådan størrelse rum. Også selvom du sidder helt op af bagvæggen.
Har selv sådann et rum. Har haft surround og det lød fint. Brugte Dali c1000 som baghøjttalere som er beregnet til en sådan placering "næsten" lige over ens hovede.
Det store spørgsmål er IMO om man vil betale for effekten. Man kan få rigtig god stereolyd for samme pris som et "middelmådigt" surroundanlæg.
Hvad er dit budget osv? __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
Yoda Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 285
|
Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sagtens få fin surround ud af den opstilling - der er jo også sæder allerbagerst i en biograf . Faktisk er det i mine øjne fronterne, der er vigtigst at få placeret helt rigtigt, da det er dem, der leverer mest lyd. Hvis du køber surroundhøjttalere til 5.1, så skal du placere baghøjttalerne ude på sidevæggene pegende ind mod sofaen og ikke på endevæggen pegende fremad.
Jeg ville nok nøjes med 5.1 til at starte med og så evt. udvide til 6.1/7.1, når du får lidt mere plads. __________________ Min DVD/HD-samling
|
Til top |
|
|
lubek Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har et budget omkring 8000-10000kr og det skal indholde alt. Jeg spiller meget ps3, og hører meget rock musik. havde selv kigget på det her mest pga. bassen http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/systemer/cerw in-vega_hd63_hoejttalersystem_51_system.htm#
|
Til top |
|
|
lubek Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
ingen?????
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror du vil komme til at ærgre dig over sådan et system. Men dit budget ville jeg sætte 5000-6000 af til højttalere. Men prøv at tage ind i hifi-klubben og hør dem. De har også nogle Dali setups du kan prøve at høre.
__________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne også overveje at købe brugt.
Måske ikke receiveren da du måske godt vil have hdmi osv.
Men højttalere får man rigtig meget hvis man køber brugt. __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
den-studerende Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 220
|
Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne også overveje XTZ(http://www.xtz.se/), som er et svensk højtalermærke, som skulle lyde helt fortrinligt (Har dog aldrig selv hørt det). Har ikke set noget sted det bliver solgt i danmark, men i sverige får du det nærmest kylet i nakken, og så er der stadig penge til en lækker forstærker :)
Jeg har også selv sorround sound i en rum der endda er lidt mindre end dit, og så længe man dæmper godt i hjørnerne går det fint, også med 12 + 10 tommers bas :)
__________________ the one who takes nothing,
gets nothing
|
Til top |
|
|
lubek Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
har nu lige fået af vide at rummet ik er større end 10m2 som jo s?tter tingene i nyt lys omkring surroundsound vs stereo ?????
|
Til top |
|
|
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Surround sound kan fungere udmærket i selv meget små rum. Det er blot et spørgsmål om rigtig indstilling af elektronik og højtalere. Jeg har hørt glimrende surround i et rum på 8 kvm.
|
Til top |
|
|
lubek Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tænker is? r på om man skulle bruge penge på noget fed stereo??
|
Til top |
|
|
Derre Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 307
|
Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må du jo afgøre med dig selv.. Det er vel et spørgsmål om personlig præference. Ser du mest film eller hører du mest musik? Jeg kan personligt godt lide at høre musik i surround da det skaber en helt anden stemning i mit lytterum
|
Til top |
|
|
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan også prøve at kikke på disse højtaler http://www.larsenhifi.com/larsen4.htm Der er en artikel i det nye High Fidelity nr.7 om dem, de bliver rost meget. fordelen ved disse højtalere er at de kan stilles helt ind i hjørnet, så taget de ikke ret meget plads. De forhandles af http://lydbutikken.dk/
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
Til top |
|
|
lubek Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg hører mest musik,men spiller meget playstation. Hvis jeg nu skal have stereo højtalere med noget bas i  hvad skal det så være????
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med Klipsch? De har godt med bas, uden at være for voldsomme som Cerwin-Vega i sådan et lille rum. Der er ofte nogle til salg på ksb. __________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
Til top |
|
|
lubek Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
De der Klipsch ser jo rigtig fine ud, men Cerwin Vega vil de da være alt for store her tænkte jeg på CLS 10 eller 15 for de har efter min mening et rigtigt fedt design. Cerwin vega skal de bruge mindre kræfter eller er det bare en myte??
|
Til top |
|
|
lubek Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
lad os så sige at vi kører stereo, er de her så et fint http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=57234477 og har nad 370 hdmi
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
lubek skrev:
lad os så sige at vi kører stereo, er de her så et fint http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=57234477 og har nad 370 hdmi |
|
|
Der er så vidt jeg ved ingen stereoforstærkere med HDMI, hvilket heller ikke er nødvendigt, da du kun skal bruge 2 kanaler til lyd __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
lubek Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
heller ikke hvis den skal køres sammen med en ps3, da det er grunden til at jeg køber noget hifi udstyr
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
lubek skrev:
heller ikke hvis den skal køres sammen med en ps3, da det er grunden til at jeg køber noget hifi udstyr |
|
|
nej, så længe det kun er stereo er båndbredden på den optiske udgang stor nok. Du kan jo stadig sende HDMI signalet til tv'et.
EDIT: de fleste stereo forstærkere har ikke indbygget DAC, så skal det køre analogt ud __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|