Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Crossover, sub og opsætnings spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Heschen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2009 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Først vil jeg lige sige at det har hjulpet mog MEGET at læse en masse ting på dette forum.. har gjort at jeg har kunne sætte mig en del mere ind i sagerne :-)

Vil lige høre jeres mening omkring det setup jeg har lavet nu.

Mit system er en Harman Kardon AVR 355 forstærker

Front:   Dali Concept 6 -   41Hz  (gulvhøjt)

Center: Dali Concept CT - 72Hz

Bag:      Dali Concept 1 -   62Hz (reol højt)

Sub:      Dali Concept sub -29Hz-170Hz

Herunder viser jeg både auto setup med mic og mit manuelle setup

Auto >----------------------------> Manual

Front:    80Hz >-----------------------60Hz

Center: Large >-----------------------80Hz

Bag:      Large >----------------------80Hz

Sub: Sub (kan ikke indstille denne når der vælges crossover på frontspeaker)

Ville dette være en korrekt indstilling i forhold til de højttallere jeg har???

Kan nemlig ikke få mit auto setup til at hænge sammen med at den sætter en 72Hz Center speaker til at være Large (under 40Hz) og sætter min front 41Hz gulvspeaker til 80Hz.....!!!

Udover det så sætter auto setup også min venstre front til db+3 og højre til db-5..... skal lige siges at min venstre står delvist skjult bag ved en sofa ende....så måske derfor den skal være 8db højere end den højre...

Eneste problem er bare at når jeg høre sterio (kun venstre og højre der spiller) så kan jeg nemt høre at venstre spiller meget højere end højre, så igen har jeg ikke 100% tiltro til autosetup.

Køre med et enkelt kabel fra min forstærker til LFE indgang i sub.... og ved brug af denne indgang kan jeg ikke indstille på min crossover bagpå min sub. Regner ikke med at jeg skal bruge de to L/R indgange bagpå sub til noget???

En anden ting..... mange skriver at man skal indstille sin crossover på sin sub.... eneste problem er bare at dette kan jeg ikke hvis jeg vælger alt fra 40Hz til 200Hz på min frontspeakers...

når dette er valg kan jeg IKKE indstille noget på sub...... eneste måde jeg kan indstille sub er ved at vælge Large på frontspeakers...

Kan jeg gå ud fra at min forstærker selv regner ud hvad min sub skal når jeg vælger en crossover på min frontspeakers??

1000 tak på forhånd :-)

Til top Vis Heschen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heschen

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

Med fare for at blive lynched... Du har ret, auto set-up plejer at stinke! Jeg tror, at der skal noget ganske dyrt udstyr til, før det virker, desværre.

Dine manuelle indstilninger virker fornuftige. Det er logisk, at det indbyggede filter på din sub IKKE virker, når du kører den fra en surround forstærker - så er det nemlig forstærkerens opgave at dele, det giver principielt bedre lyd i den sammenhæng. Har du set på Harman'ens menu m.h.t. deling til subben? Måske kan du vælge en lavere deling end standard 80 Hz dér.

Du kunne osse bare køre 'SMALL' på alle satelitterne, og lade subben klare alt under 80 Hz.

Lyt dig frem! Dine ører er bedre end hvilket som helst auto set-up! 

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Heschen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2008
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 02:55 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Med fare for at blive lynched... Du har ret, auto set-up plejer at stinke! Jeg tror, at der skal noget ganske dyrt udstyr til, før det virker, desværre.

Dine manuelle indstilninger virker fornuftige. Det er logisk, at det indbyggede filter på din sub IKKE virker, når du kører den fra en surround forstærker - så er det nemlig forstærkerens opgave at dele, det giver principielt bedre lyd i den sammenhæng. Har du set på Harman'ens menu m.h.t. deling til subben? Måske kan du vælge en lavere deling end standard 80 Hz dér.

Du kunne osse bare køre 'SMALL' på alle satelitterne, og lade subben klare alt under 80 Hz.

Lyt dig frem! Dine ører er bedre end hvilket som helst auto set-up! 

Under speaker setup og inde i min crossover menu kan hver speaker indstilles sådan her:

Large, 40Hz - 60Hz - 80Hz 100Hz - 120Hz - 150Hz - 200Hz

Der er ikke noget der hedder Small, men går ud fra at alt under Large betyder small... vælges 40Hz til 200Hz så skifter højttaleren på billedet til en lille.

Ja jeg regnede med at når man brugte LFE indgangen på subben at det så var forstærkeren der bestemte.... derfor jeg syntes det er meget mærkelig at jeg intet kan indstille på subben i forstærkren....

Eneste måde jeg får adgang til indstillinger på sub er hvis jeg vælger LARGE til front speakers.... så kan jeg vælge imellem LFE eller LFE+L/R, men på intet tidspunkt kan jeg vælge en crossover Hz på min sub..... Vælger jeg f.eks 40Hz eller 80Hz på front så står sub bare til "Sub" og der kan ikke skiftes.... i manualen skriver de at Sub betyder LFE og dette er en standard indstilling man ikke kan skifte.

Tror måske at min forstærker bare giver Sub FULD SKRALD når man vælger en crossover på sine frontspeakers...... der er nemlig i en quickmenu på min remote en indstilling hvor jeg kan indstille LFE til at gå 10db ned.... Aner ikke om dette betyder at man "skruer" ned for sin crossover på sin sub???

Til top Vis Heschen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heschen

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Heschen skrev:
Køre med et enkelt kabel fra min forstærker til LFE indgang i sub.... og ved brug af denne indgang kan jeg ikke indstille på min crossover bagpå min sub. Regner ikke med at jeg skal bruge de to L/R indgange bagpå sub til noget???

Bruger du LFE indgangen i din sub bypasser du delefilteret i subwooferen og lader forstærkeren styre - og det er også sådan det bør være.

L/R indgangene bruges typisk i forbindelse med et stereosetup hvor der ikke er delefilter for subwoofer i forstærkeren, og hvor subwooferen "bare" skal understøtte højttalerne.

Heschen skrev:
En anden ting..... mange skriver at man skal indstille sin crossover på sin sub.... eneste problem er bare at dette kan jeg ikke hvis jeg vælger alt fra 40Hz til 200Hz på min frontspeakers...

når dette er valg kan jeg IKKE indstille noget på sub...... eneste måde jeg kan indstille sub er ved at vælge Large på frontspeakers...

Kan jeg gå ud fra at min forstærker selv regner ud hvad min sub skal når jeg vælger en crossover på min frontspeakers??

Jeg kender ikke din specifikke forstærker, men det lyder logisk, at hvis du vælger en specifik crossover for dine fronthøjttalere, så vil dette automatisk også være crossover for subben - forestil dig at du satte crossover til 100 hz for fronthøjttalerne og 60 hz for subwooferen - så ville du få et stort "hul" i lyden. Crossover skal kun stilles eet sted for at undgå problemer.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Hvis systemet er smart, vil det sende lavfrekvens til subben, individuelt afhængigt af dele-indstilningen på de forskellige højtalere. Prøv det.

LFE begrebet er noget udvandet - desværre bruger surroundfabrikanterne det på en forkert måde.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes