| Forfatter |
|
SharoFF Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg vil først starte med at sige, at jeg er ny bruger herinde og er generelt ikke serlig klog på lyd, så derfor har jeg ikke den store forstand på hvad der er supergodt, i forhold til hvad der er godt ^^.
Men jeg har et budget på maks 6000, som jeg havde tænkt mig at spændere på noget home cinema/suround sound (hvilket jeg personligt synes er mange penge, for en studerende som mig). Jeg har sådan fået, den anelse at man ikke kan få det hele i et, for de penge, så derfor har jeg begrænset mig til noget home cinema, da det er film jeg ser mest. Men vil også gerne bruge det til min konsol
Egentlig er jeg lidt ligeglad med indbygget DVD players, men hvis de har HD opskalering, så gør det ikke noget.
Jeg har set og hørt denne sony sæt. http://www.sony.dk/product/hcs-surround-kit---dvd-player/dav -is50 , som egentlig spiller okay (til mine ører), men højtalerne er jo på størrelse med en golfbold, det kan da ikke være godt?! Så havde jeg tænk lidt på soundbars, men de kaster jo bare lyden rundt i rummet, hvor man umuligt kan adskille hvad der kommer hvor fra.
på min media afspiller sidder der sådan udgang med et rødt lys, (SPDIF-udgang - TOSLINK), noget digitalt lyd, hvilket jeg godt kunne tænke mig at udnytte, på en eller anden måde, men ved ikke hvordan. Har hørt noget om at det sony sæt, har digitalt output/indput, men om det virker sammen, ved jeg ikke.
Så er der logitech, som er mit bedste mærke for pc'tilbehør. Men de har jo også denne Z 5500 (5.1) højtaler sæt, som vidst også har digitalt lyd. Jeg ved så godt nok ikke hvad THX certifiseringen helt betyder, men ved at biograf højtalerne har det også, så må det vel være godt?! Har selv et 2.1 sæt med THX certifiseringen på fra logitech, og de spiller jo fantastisk godt og højt for nogle pc- højtalere.
Men ærlig talt så vil jeg bare haved det bedste for pengene, til at se film. Men med understøttelse af digitalt lyd og HD, på en eller anden måde, så er jeg yders tilfreds.
Håber der er nogle gode anbefalinger?
(undskyld fejlene hvis der var nogen)
På forhånd mange tak ^^
|
| Til top |
|
| |
Vega7080 Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du siger mediaafspiller hvad mener du da? har du en surroundforstærker?
Sony's er ok til budgettet, men som du selv er inde på, er højtalerne ganske små, og det går naturligvis ud over lyden. Men skal du have noget som lyder af noget ekstra, så er du nok ude over de 6000 kr der. Z 5500'eren har jeg også hørt en masse godt om, men igen er problemet højtalerne som ikke er superseje.
Personligt (og jeg er også studerende) ville jeg sprænge budgettet og få nogle ordentlige højtalere oveni. FX kunne du evt. købe en DENON AVR-1509 surroundreciever plus 2 B&W DM685 og 2 baghøjtalere. Så har du dit surround for 6000 kr. Når der så er råd kan du udbygge med centerhøjtalere, og nogle lidt federe baghøjtalere.
Det er som regel dyrt at købe billigt i det lange løb:)
|
| Til top |
|
| |
SharoFF Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vega7080 skrev:
Når du siger mediaafspiller hvad mener du da? har du en surroundforstærker?
|
|
|
Det bare sådan Western Digital TV box, da de fleste af mine film ligger på ekstern, og så er det man lige kan plugge sin ekstern ind i media afspilleren og se filmene på storskærm ^^ (også fuld HD, hvis man gider have dem liggende, (fylder simpelt hen for meget)) Den lille boks der, understøtter stortset alle medie formater... Men så er det at den har den der optical output/indput (en eller anden port der lyser med rød farve, hvor der står optical over), hvilket sikkert er digitalt, for at kunne spille DTS formatet.
|
| Til top |
|
| |
Vega7080 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
den lille indgang med den røde farve er den optiske indgang.
kender ikke lige den tv box der, men det lyder som om du skal ud og have fat i en surroundforstærker anyways, så svaret ovenfor står stadig ved
|
| Til top |
|
| |
SharoFF Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dvs, man kan ikke bare nøjes med en billigere løsning, af at købe logitech sættet og tilslutte den med en tos kabel (hedder det vidst). For jeg synes at have hørt at der er indbygget forstærker i z 5500'eren... (men det var msåke ikke det samme) For kan simpelt hen ikke komme af med så mange penge for et ikke færdigt anlæg, og kan heller ikke nøjes uden en center og en sub...
Helt utroligt at man faktisk skal give mere for lyden and for det visuelle... Måske skulle man bare købe sig en af Steinway Lyngdorf Modellerne så er problemet vel løst ^^ Hvis man også lige vandt i lotto ^^
Jeg ville bare have et home cinema sæt og intet andet, så man kan opleve skudscenerne i Matrix bl.a. .. Musik har jeg pc'en til og dens højtalere, så det kan være fuldstændig ligemeget...
Du har ikke andre anbefalinger ^^?
|
| Til top |
|
| |
CerealKiller Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 54
|
| Sendt: 13 Januar 2009 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej SharoFF
Jeg købte Logitech's Z5500-system til min lillebror og det er udemærket til prisen. Da du (jeg gætter) ikke har den store erfaring med surroundsound, så er jeg meget sikker på, at du vil blive rigtig glad for dette system.
Det positive ved Z5500 er; at du får samtlige højttalere, en relativ stor subwoffer og en indbygget forstærker (eller hvad det er det nu hedder).
Det negative er; at du ikke har mulighed for HD lyd, da der ikke er HDMI indgang. Men umiddelbart tror jeg ikke at det er noget du kommer til at savne lige pt. Der er optisk indgang som du efterlyser.
Inden jeg bliver lynchet for at sige at små PC-højttalere er gode, så vil jeg lige påpege at køber man en receiver til ca. 5.000,- og højttalere for omkring 15-20.000,- ja så får man selvfølgelig noget bedre. Hvilket er noget jeg foretrækker og har.
|
| Til top |
|
| |
Clinton Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 13 Januar 2009 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er mulighed for HD lyd, for der er 5.1 ch analog indgang på Z-5500(kan sættes op til 3 x stereo eller 5.1) . Spørsmålet er så om der er 5.1 udgang på signalkilden. Z-5500 kan afkode DTS og kan tage 96khz/24bit.
Hvis dit rum er under 20 m2, burde du få en god lyd til pengene. og nu koster sættet jo ikke en bondegård. Der er råd til en god DVD afspiller ved siden af. __________________ Arcam AVR 300
Denon 1730
Sharp LC-37 skærm
Audiovector M1
Audiovector AV3C
System Audio 1070
|
| Til top |
|
| |
Dennisk Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 13 Januar 2009 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dit budget er faktisk stort nok til at du kan få dig et "ordenligt" surroundsystem. Hifiklubbens eget mærke, Argon, er faktisk nogle fine højttalere til prisen, og hvis du køber et helt surround-sæt derinde, er jeg sikker på at du vil kunne få et afslag i prisen. Frem for alt koster det ingenting at smutte derind og lytte! Hvis du så synes at det lyder fedt, kan du jo søge brugt efter de samme højttalermodeller og få dem endnu billigere. Desuden er der rigtig mange brugte surroundreceivere derude, med optisk indgang, til rigtig billige penge.
Jeg tror at du vil få bedre lyd ved IKKE at købe et kompakt system - både pga. receiveren, men også fordi større højttalere vil kunne spille en meget bedre mellemtone. I det omtalte Sony-sæt er det f.eks subben som skal sørge for de mellemste frekvenser, og jeg tror ikke det lyder specielt godt når al tale kommer fra subben istedet for centerhøjttalleren.
Held og lykke med jagten på din hjemmebio :)
|
| Til top |
|
| |
Clinton Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2009 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 13 Januar 2009 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv Hifiklibbens 5.1 Argon-sæt sammen med en Denon AVR1908 og det har jeg haft i lige over et år og synes det er et udemærket højttalersæt når man tager prisen i betragtning (3000kr). Jeg synes selv at det med recieveren har rumkalibrering er en fantastisk ting da det kan gøre det endnu bedre at høre på. Jeg havde selv problemer med at blandt andet Volbeat's LiveDVD ikke kunne blive spillet ret højt før det nærmest skar i ørerne, men rumkorregtionen hjalp på dette.
|
| Til top |
|
| |
SharoFF Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtigt mange tak for alle de gode svar ^^ Jeg ved godt at man kan få bedre, men tror jeg har afgrænset mig til et z 5500, da det er billigt, og har alt det jeg behøver lige nu. Bl.a. at den kan afkode DTS, som Clinton siger. Men så er jeg sådan lidt i tvivl angående det optisk lyd, hvordan virker det? og hvad for noget kabel skal man helt præsist bruge, og hvor meget giver man for sådan noget kabel?
Man kunne måske også købe en DVD ved siden af, men kunne godt tænke mig en med HD-opskalering, nogen der har nogle bud?
På forhånd tak ^^
|
| Til top |
|
| |
Vega7080 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
SharoFF skrev:
Men så er jeg sådan lidt i tvivl angående det optisk lyd, hvordan virker det? og hvad for noget kabel skal man helt præsist bruge, og hvor meget giver man for sådan noget kabel?
|
|
|
Optiske kabler er hvad du skal bruge. Det betyder at du i stedet for et analogt signal, hvilket du får med normale stik, får et digitalt signal, som kan kodes til surround.
JEg kan anbefalde Hifiklubbens eget kabel ARGON. Det koster 299 for 3 meter.
|
| Til top |
|
| |
SharoFF Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men det optisk lyd kabel, det bare nok med den ene der ikke? altså sådan et: http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/digitalkabel/argon _5201d_digital_kabel_1,0_meter.htm og så skulle der komme digitalt suround lyd uden andre kabler ikke?
|
| Til top |
|
| |
SharoFF Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
nå linket virker ikke ordentligt... Men det er et ARGON 5201D Digital kabel

|
| Til top |
|
| |
Clinton Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2009 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
SharoFF Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2009 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo kunne være en mulighed... takker ^^
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 14 Januar 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sony's golfbold system bygger på den fidus, at vore ørers retningsbestemmelse af lyde er bedst ved højere frekvenser. Mellemtone & bas spiller så mono, i en rundstrålende montering fra bas-boksen. Det virker såmænd nok fint til film - men til musik? Hmm...
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 14 Januar 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
| Sony's golfbold system bygger på den fidus, at vore ørers retningsbestemmelse af lyde er bedst ved højere frekvenser. Mellemtone & bas spiller så mono, i en rundstrålende montering fra bas-boksen. Det virker såmænd nok fint til film - men til musik? Hmm... |
|
|
Små sattelitter har intet at gøre i et godt system. F.eks. har HiFi-klubben flere små modeller der har deres -3 dB-knæk ved ~ 120 Hz. Dette kan måske gå til et computer-system, men til lytning vil dette være forstyrrende når der kommer en subwoofer på, der helt bestemt vil stjæle af den lavere mellemtone, hvor det stadig er let at retningsbestemme toner. Uden subwoofer vil man til gengæld savne en dybde og rumfornemmelse. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 15 Januar 2009 kl. 03:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved anvendelse af Sony's golf-system ville jeg bestemt osse anbefale, at bas/mellem boksen bliver placeret under TV'et og centeren. Ikke desto mindre er film gode til at narre øret!
|
| Til top |
|
| |
Yoda Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 285
|
| Sendt: 15 Januar 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ingen meninger vedr. højttalere, for det er det allerede godt bud på, men jeg har lige en kort kommetar til det vedr. opskalering i DVD-afspillere. Generelt er det nemlig ikke nødvendigvis en god ide at sætte sin DVD til at skalere, selv om den kan. En PAL-DVD er i 576 linier, og skal den vises på et HD-TV, så skal den skaleres til panelets opløsning. Det kan lige så godt gøres i selve TV'et, som det kan gøres på forhånd i afspilleren, og hvis man tænker lidt logisk over det, hvor mod der så sidder den bedste scaler? I en DVD-afspiller til 500 kr eller i et HD-TV til 8.000? Mine penge er på TV'et, der jo også selv skal vise signalet  Det er min påstand, at med mindre man køber en lidt dyrere afspiller (i 2000-kr-klassen), så er man billedmæssigt bedst tjent med bare at spytte DVD'ens native opløsning ud gennem en HDMI-port og så lade TV'et om at skalere. Det samme kan faktisk stort set også siges om interlacing/deinterlacing. __________________ Min DVD/HD-samling
|
| Til top |
|
| |