Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvad betyder PCM 5.1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Heschen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Håber i kan hjælpe mig lidt her på siden...

Jeg prøver at finde ud af hvad 5.1 PCM betyder på min PS3.

Første spørgsmål:

Så vidt jeg kan læse mig til så et 5.1 PCM et "lossless" signal som er et analog signal der IKKE er komprimeret og derfor skullel lyde bedre end et komprimeret Dolby Digital eller DTS signal.....  Er dette korrekt???

Andet spørgsmål

Hvad ville bruge dette "signal" på min PS3... Går ud fra at alle DVD'er bruger alm. Dolby eller DTS??? og mp3/musik cd'er bruger vel PCM 2 kanals??  Er det Blueray film eller spil der kommer med denne lyd???

Grunden til at jeg spørger er at min Harmon Kardon AVR 355 forstærker har lidt problemer med lyd over HDMI...... Hvis jeg krydser alle lydformater af under lyd på min PS3 så afspiller den ALT lyd som multi kanal PCM 5.1... også alm. musik cd'er og MP3.. kan ikke vælge pro logicII eller noget på et alm. stereo filmklip eller noget....

Har derfor fjernet PCM 5.1 på min PS3 da jeg bruger den meget til DVD og MP3...... men vil jo gerne lige vide hvad for ting bruger dette lyd format så jeg kan slå det til igen når jeg vil afspille disse ting :-)

Håber i kan hjælpe

Til top Vis Heschen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heschen

Yoda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

1: ja. PCM er lossless og ukomprimeret. Der findes også komprimerede lossless formater. Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Lpcm

2: ja. Det er bl.a. blu-rays, der benytter PCM og andre HD-lydformater.

Og det hedder blu-ray - ikke blueray.

Bemærk i øvrigt, at en PS3 IKKE kan bitstreame over HDMI. Den vil dekode alle formaterne (DD, DTS, DD HR, DTS MA mv.) og sende dem ud som LPCM. Det gør ikke lyden dårligere at dekode i afspilleren frem for i receiveren.

Så det er helt korrekt, at receiveren ikke skriver DD, DTS eller andre formater i displayet, da det den modtager fra PS3 allerede er dekodet til PCM. Det er IKKE en fejl!

Vil du bitstreame fra til PS3, så skal du benytte den optiske udgang, men båndbredden er markant lavere end via HDMI, så du kan ikke sende HD-formaterne ud over optisk.

act_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

PS3 kan godt bitstreame DD og DTS, men ikke DTS MA og DD HD, disse sendes istedet som PCM!

Når du ser DVD'er skal PS3en stå til bitstrøm, hvis du vil have receiveren til at dekode - ved blu-ray skal den stå til PCM for at du kan udnytte lossless formaterne.
Til top Vis act_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af act_dk

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

PCM er digitalt.

Det er et sendeformat, der ikke forringer kildematerialet. Omvendt forbedre det heller ikke DD eller DTS.

Det kan f.eks. være nødvendigt at benytte PCM, hvis ens receiver ikke understøtter de nye formater. Det kan nemlig sagtens være at receiveren understøtter 24bit 96KHz - og så går man jo ikke glip af noget.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

atc_dk skrev:

Når du ser DVD'er skal PS3en stå til bitstrøm, hvis du vil have receiveren til at dekode - ved blu-ray skal den stå til PCM for at du kan udnytte lossless formaterne.

det gør ingen forskel om den står til bitstrøm eller PCM ved DD og DTS. Hvis afspilleren kan sende multikanal PCM og receiveren modtage det giver det samme resultat. I modsætning til rene DVD afspillere hvor der kun er båndbredde til 2 kanal PCM

Niels_arl skrev:
Det kan f.eks. være nødvendigt at benytte PCM, hvis ens receiver ikke understøtter de nye formater. Det kan nemlig sagtens være at receiveren understøtter 24bit 96KHz - og så går man jo ikke glip af noget.

Og altid nødvendigt med PS3, da den ikke kan bitstreame HD formaterne.

Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Der kan vist ikke tilføjes mere
Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

det gør ingen forskel om den står til bitstrøm eller PCM ved DD og DTS. Hvis afspilleren kan sende multikanal PCM og receiveren modtage det giver det samme resultat. I modsætning til rene DVD afspillere hvor der kun er båndbredde til 2 kanal PCM

Der tror jeg lige at du skal prøve at lytte efter en gang til. Spiller du et alm DD/ DTS spor som PCM er det den mest tamme og dårlige lyd på PS3`eren. Men slår du det over til bitstrøm så sker der noget og PS3 er lige pludselig noget sjovere at lytte til på DD/DTS spor.

Yoda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
brasch skrev:

Der tror jeg lige at du skal prøve at lytte efter en gang til. Spiller du et alm DD/ DTS spor som PCM er det den mest tamme og dårlige lyd på PS3`eren. Men slår du det over til bitstrøm så sker der noget og PS3 er lige pludselig noget sjovere at lytte til på DD/DTS spor.

Hov! Det er lige værd at bemærke, at ovenstående kun bør være et problem, hvis man bruger den optiske udgang! Et optisk kabel kan ikke bære mere end 2 kanaler i PCM, og så vil mange receivere spille sporet som Pro Logic. Hvis man bruger HDMI-udgangen, så bør det være totalt ligegyldigt, om man dekoder i receiveren eller i PS3.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes