Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 16:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround Sound forstærker til 3500kr (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne investere i noget ordenlig lyd til mit fjernsyn og vil gerne have nogle bud på en surround sound reciever inden
for mit prisleje.

Jeg har et NAD A1 fjersyn på 32 tommer og et sæt B&W M-1 højtalere, samt en aktiv subwoofer fra yamaha.
På DVD siden har jeg en Sony HDD RDRHX780...

har været i den lokale hifiklub og forhøre mig og de foreslog mig enten en NAD T744 til 2500kr, eller en Cambridge 340R til
3000kr... Som han foreslog det skulle det være NAD'en pga. lyden, eller Cambridgen pga. HDMI indgangene..

Min plan er at koble min bærbare til systemet så jeg kan køre lyden ind over der via et minijack til phono stik og billedet
direkte i fjernsynet via et DVI til HDMI kabel..

Jeg vil gerne have det således at jeg kun skal have et sæt højtalere forstået på den måde at jeg ikke skal have et sæt
højtalere til fjernsynet og et sæt til recieveren.
Han foreslog mig så at investere i en switch der kan opfange hvor lyden kommer fra.
Altså når jeg tænder fjernsynet så er det den styrer lyden men tænder jeg så for recieveren, ja så tager den over som den
primære lydenhed.

Ideen er at når jeg bare lige skal se nyhederne, eller ungerne skal se morgen tv, ja så behøver jeg ikke tænde for
receiveren, så kører lyden bare direkte fra fjernsynet og ud i højtalerne, men skal jeg se en film en aften med go lyd ja så
kan jeg tænde for recieveren og få den fulde effekt af lyden derfra.

Hvad skal jeg vælge og er der andet på markedet som ikke er fra Hifiklubben der er værd at kigge på?
Til top Vis Coach-Z's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coach-Z

noreaga
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 04 Februar 2009 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Jeg skal lige forstå dig ret. Lige nu har du 2 højttalere og en subwoofer. Medmindre du har planer om at købe ekstra højttalere på et senere tidspunkt, behøver du ikke en surround receiver, men kan derimod "nøjes" med en stereo forstærker/receiver.

Ellers kan du kigge på køb & salg siden her på hifi4all, der findes mange forstærkere til billige penge.

Til top Vis noreaga's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af noreaga

Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Ja jeg kan godt se at jeg har formuleret mig lidt forkert..

Ja det er korrekt at jeg kun har to (2) M-1 højtalere, men jeg planlægger nu på længere sigt at få mig nok højtalere til at
kunne oprette et fuldt surround system.

Jeg har dog brug for forstærkeren lige nu til at kunne koble min bærbare på systemet for at få adgang til lyden fra film og
musik osv.

Derfor skal det altså være en surround forstærker...

Jeg har søgt en hel del på nettet og der er mange forskellige forstærkere, men jeg har brug for ekspert råd til hvad det er at
jeg i første omgang bør lytte til...

Jeg har som sagt kun kigget i hifiklubben, men er villig til at handle over nettet for at få det bedste tilbud..

Altså står spørgsmålet stadig:

Hvis du havde 3000kr til en forstærker (de 500kr er allerede optaget af switchen) hvilken surround forstærker ville du så
købe?

Kan det evt. betale sig at købe brugt?

I må meget gerne svare med et link til de forstærkere i vil anbefale..

Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2009 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Kan se at Onkyo 606 ofte bliver tilrådet som en go begynder reciever...

Hvordan er den i forhold til NAD'en og Cambridgen?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Februar 2009 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke har aktuelle planer om at koble apparater med HDMI til din forstærker men snarere direkte i dit TV, så vil du få langt mere for pengene ved at købe en brugt surroundreceiver med 3-4 år på bagen - du får dem kastet i nakken af folk der vil have HDMI switching...

noreaga
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 04 Februar 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Jeg vil starte med ikke at foreslå en specifik model, for jeg har aldrig selv ejet andet end Denon, hvad surround receiere angår, men der er mange andre her i forummet som ved meget mere om det.

Men hvis jeg havde 3000 ville jeg nok kigge på brugtmarkedet efter noget Onkyo eller Denon, det er min fornemmelse at de gør det rigtigt godt i surround, uden at jeg skal spille klog på området. Ellers kan du også godt finde en fin ny receiver i HFK til dit budget. Og så ved jeg at man kan spare nogle penge ved at købe over grænsen, men det er der nok andre der ved mere om.

Mht. den switch du snakker om, så må jeg indrømme at jeg aldrig har hørt det du snakker om før. Det du kan gøre er enten at høre TV igennem højttalerne i TV eller køre et kabel mellem TV og receiver så du får lyd i dine B&W, men det kræver du tænder receiveren.
Til top Vis noreaga's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af noreaga

Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Nu har mit fjernsyn ikke indbyggede højtalere, det er en ren monitor..

M-1 højtalerne er TV'ets højtalere, så at sige...

Ideen i switchen er så at den kan mærke om din reciever er tændt, er den det kører den lyden fra tv'et igennem recieveren
og så ud i højtalerne...

Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2009 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Hvis du ikke har aktuelle planer om at koble apparater med HDMI til din forstærker men snarere
direkte i dit TV, så vil du få langt mere for pengene ved at købe en brugt surroundreceiver med 3-4 år på bagen - du får
dem kastet i nakken af folk der vil have HDMI switching...

Jeg er som sagt rookie på det her område, men som jeg forstår dig mht. til her med HDMI switching er ideen så at man
kobler f.eks. sin dvd afspiller først til sin reciever via HDMI og så fra recieveren til TV igen via et HDMI stik?
Hvorfor ikke bare køre DVD direkte i fjernsynet og så fra fjernsynet til recieveren?, eller kan man ikke dette? på "min
måde" så behøver recieveren jo ikke at være tændt for lige at se en omgang "byggemand bob"...

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2009 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Den primære fordel ved at køre switching gennem en surroundforstærker er at det giver mulighed for at nøjes med et enkelt kabel til dit TV, istedet for et kabel per signalkilde.

Hvis du kun skal sætte f.eks. en DVD afspiller til TV'et spiller det måske ikke den store rolle, men der findes en del mennesker der har mange apparater der skal have adgang til skærmen. Det kan f.eks. være Satelitmodtager, kabelbox, PC, DVD afspiller, Blu-ray afspiller, spillekonsol, laserdisc, VHS, camcorder og sikkert mange flere.

Flere af disse har eller kan have HDMI udgang, og man kan hurtigt få problemer med antallet af indgange i TV'et, for ikke at tale om ormegården af kabler op ad væggen (hvis skærmen er væghængt).

Her er HDMI switching rart af flere årsager:

1) Ved at route alle signaler gennem din forstærker vil du for det første gøre det nemmere at skifte signalkilde - lyd og billede vil altid følges ad.

2) Mange forstærkere kan konvertere forskellige signaltyper, f.eks. S-video og Component, til HDMI, så de sendes ud af det samme kabel til dit TV.

3) Hvis forstærkeren understøtter det, giver det mulighed for at udnytte HD lydformaterne på blu-ray, enten i form af LPCM (lyd afkodet i afspilleren) eller som bitstream (lyd afkodet i forstærkeren). Denne mulighed har du ikke hvis du sætter HDMI kablet direkte i TV'et - højst muligheden for analog 5.1/7.1 lyd med lige så mange phonokabler til din forstærker.

Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2009 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

jeg har kun en wii udover min HD optager der skal tilsluttes recieveren, men påtænker endvidere at anskaffe mig en seperat
CD afspiller da, min HD optager ikke ligefrem gør det godt som CD afspiller...

Jeg har stadig et par spørgsmål (markeret med FED skrift).

Jeg er blevet rådet til AF HifiKlubben (HFK) at vælge NAD T744 mest af alt pga de B&W M-1 højtalere jeg har, da de ifølge
HFK kræver en hel del power som NAD'en er bedre til at levere end Cambridgen.

Dette betyder så at jeg ikke får HDMI adgang skulle jeg vælge denne løsning.

Min wii, som altså er en spillekonsol, hvordan får jeg den sat op til recieveren så jeg kan få lyd ud som noget der ligner
surround sound?

Lige nu er den koblet til fjernsynet med de der 3 standard kabler, gul, rød og hvid.
rød og hvid er lyden og det gule er billedet.

Kan jeg køre de 2 lydkabler (rød og hvid) ind i recieveren og det gule i fjernsynet og så få surround sound ud af det?

Jeg kan se på et billede af bagsiden af NAD'en at den har en hel del indgange til video:
http://nadelectronics.com/img/resampled/061101145753-1200-T7 44_rear.jpg

Kan jeg så evt. smide alle 3 stik fra min Wii i recieveren og så et enkelt videostik ud fra recieveren og op i fjernsynet?

EDIT:

Kan NAD'en lave det der wannabee surround sound "Dolby Pro Logic II" stunt?

kan ikke lige se det på deres hjemmeside, de skriver noget om at den har en feature de kalder for EARS (Enhanced Ambient
Recovery Circuit) som angiveligt skulle være lavet med henblik på musik, som skulle kunne tage 2 kanaler og dele dem op
så vidt jeg forstår deres hjemmeside.
http://nadelectronics.com/products/av-receivers/T744-A/V-Rec eiver/details

Og mht. til den der switchbox der kan fordele signalet, så er der et link til den her, den er specielt designet til NAD TV, så det
er nok derfor at den er så ukendt.
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/tv-tilbehoer/a rgon_switchbox1_tilbehoer_sort.htm

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2009 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Coach-Z skrev:
Kan jeg køre de 2 lydkabler (rød og hvid) ind i recieveren og det gule i fjernsynet og så få surround sound ud af det?
Ja - men du vil kun kunne få analog surround ud af det. Jeg har ikke selv en wii så jeg ved ikke om den har digital lydudgang..? For så ville dette være at foretrække.

Coach-Z skrev:
Kan jeg så evt. smide alle 3 stik fra min Wii i recieveren og så et enkelt videostik ud fra recieveren og op i fjernsynet?
Ja - du vil kunne sætte samtlige kabler fra alle apparater der skal have adgang til fjernsynet og "route" dem gennem forstærkeren så du kun skal have et enkelt kabel til fjernsynet.

Coach-Z skrev:
Jeg ved ikke lige om den har Dolby Pro Logic II, men den har med garanti standard Dolby Pro Logic. At kalde Pro Logic "wannabe" er nu ikke helt fair, det er et format der har eksisteret længe før Dolby Digital og DTS, og selv om det ikke er digitalt har det også sin berettigelse, naturligvis mest i forbindelse med film fra før 1990 (ca)  som ikke havde digital 5.1 lyd. Det svarer lidt til at kalde vinyl for wannabe CD.

Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2009 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Coach-Z skrev:
Jeg ved
ikke lige om den har Dolby Pro Logic II, men den har med garanti standard Dolby Pro Logic. At kalde Pro Logic "wannabe" er
nu ikke helt fair, det er et format der har eksisteret længe før Dolby Digital og DTS, og selv om det ikke er digitalt har det
også sin berettigelse, naturligvis mest i forbindelse med film fra før 1990 (ca)  som ikke havde digital 5.1 lyd. Det svarer lidt
til at kalde vinyl for wannabe CD.

[/QUOTE]

Okay hentydningen er modtaget ...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes