Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Er der meget at hente på 7.1? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zildjianamd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 03 Marts 2009 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Hej!..

Jeg kører pt. 5.1 i min hjemmebio, og synes det fungerer OK. Jeg har et par ekstra DIY højttalere stående, så jeg har højttalere til 7.1 - dog ikke kabler.

Er der ngoet at hente på, at opgradere til 7.1 ? For mig at se har jeg endnu ikke rigtig set nogle DVD'er, der rent faktisk har 7.1 lydspor? - Har godt nok Blu-Ray i min HTPC, men bruger det meget sjældent.

Så vil jeg hente noget ved, at købe kabler til at kunne køre 7.1? Eller er det endnu overvurderet?

Til top Vis Zildjianamd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zildjianamd

Acorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 03 Marts 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Hey.

Uden at være ekspert vil jeg mene det i høj gad afhænger af dit lytterum. Du er nødt til at have afstand fra din siddeposition til bagvæggen, for at opnå den fulde effekt fra baghøjttalerne. Hellere stræbe efter en god 5.1 opsætning end en presset 7.1.

Men jeg synes helt klart du skulle gøre det til et lille weekend projekt. Anskaf dig det billigste kabel du kan opdrive i en længde der lige kan nå(for at holde udgiften på et minimum), lav en prøveopstilling af højttalerne og se en film du kender. Så vil det sikkert være let at vurdere om der er noget at komme efter. 

Zildjianamd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Marts 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Ja okay.. Lytterummet er absolut dybt nok til 7.1. Jeg tænker ligeså meget hvorvidt det får nogen god effekt når alle mine DVDer alligevel er indspillet til 5.1? Kan recieveren skille signalet på en eller anden smart måde, eller?

Eller er det kun nyere f.eks. blu-ray film, hvor jeg reelt får glæde af det? 

Til top Vis Zildjianamd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zildjianamd

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Marts 2009 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Mener at vide, at receiveren digitalt vil kunne producere et 6.1 system ud fra et 5.1 lydspor. Men, det vil naturligvis ikke være 'ægte' i egentlig forstand. Er ikke klar over, om det kan klare at lave en kunstig 7.1 lyd. 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 Marts 2009 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

de fleste kan matrixe både 6.1 og 7.1 fra et 5.1 signal (det skal dog som regel aktivt gøres, da det ikke er "korrekt"). Der er dog enkelte der ikke kan, dem der gør det spiller som regel bare det samme signal som baghøjttalerne, men det gør en rimelig forskel så fremt det bliver sat op rigtigt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes