Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 21:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp til valg af surruond receiver ;) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Seldrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Jeg går og lurer lidt på om det er på tide og skifte den gamle Yamaha RX-V440RDS ud med en lidt nyere model. Den gamle yamaha var udmærket, men jeg har en Blu-ray og en HD-DVD afspiller nu, så derfor kunne det selfølgelig være lækkert med noget HD sound. Og der er også kun en enkelt HDMI indgang i fladskærmen.

En anden stor grund til skiftet er også at mine gamle Dynaudio Audience 122 spille okay på den gamle Yamaha, men 122'erne bliver snart skiftet ud med et sæt Dynaudio Focus 360 og de vil godt æde nogle watt, så vil jeg godt give dem lidt mere. Jeg er helt tosset med at se film og høre musik, så en receiver der er god til både surround og stereo ville være lækkert.

Jeg har kig på to forskellig, den første er en DENON AVR-2809 http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-2809_surround_receiver_sort.htm

og denne Marantz SR 6003 http://tapeconnection.dk/DvdSurround.aspx?id_category=50& ;product_number=4050621 som kan findes til ca 6700,- på flatscreencenter.se
Det er ca den pris klasse vi ligger i. Konen synes allerede at 7200,- er mange penge for en receiver ;)

Mit højtaler setup er således:

• Front: Dynaudio Focus 360
  • Center: Dynaudio Audience 122 center
  • Bag: Dynaudio Audience 42 wall
  • Bag center: Dynaudio Audience 42 center
  • Sub: Dynaudio Sub 250

Håber i vil hjælpe en hifi nørd der ikke har rfet meget forstand på hifi

Til top Vis Seldrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seldrup

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Der har været en del der anbefaler Onkyo, Bla. TX-SR876!!! Den kan vidst fåes i Tyskland til omkring 5-6500kr. (kan ik huske det eksakte beløb).

MANGE anbefaler ONKYO herinde, om det så er crème de la crème, ved jeg ikke. Er glad for min AVR-3808, men kunne godt selv tænke mig at prøve en TX-SR906!! Onkyo`s store modeller skulle være strømstærke og med ringkerne trafo!!? Hvor imod Denon bla. ikke har ringkerne, (i hverken 3808/4308, men først i de større modeller endnu mener jeg), som skulle være bedre end de dersens andre forstærker opbygninger!!

Men søg her på siden og få flere oplysninger, er selv bare HIFI nørd uden at vide det helt vilde om HIFI... Der er sku så mange andre ting i hverdagen... og nu skal MC`en snart tage pladsen for Hifi4all`s....

Mvh. Chromosome

Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Onkyo :) Har selv en TX-SR876 og dne er sgu fde. Købte den i england til omkring 6000. Selv om den koster ca 2 x så meget her hjemme ser jeg den stadig som overlegen i forhold til alt nyt til 12K her hjemme, både lyd/billede mæssigt og mht. overall kvalitet. Har hørt 3808 og synes slet ikke at den kommer i nærheden af 876'eren.

Men ud og lyt, håber du finder hvad du søger

Mvh. Henrik

Seldrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Der var evt. også den her Pioneer VSX-LX51 http://flatscreencenter.se/page/products/fullProductInfo.php ?id=2994 den har også en sjat watt

Tak for svar

Chromosome hvad er ringkerne trafo?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Af de to du selv nævner er marantz bedre til musik og denon bedre til stereo.

Onkyo er enormt hyped både her og på recordere.dk og det er der en grund til. De var de første der kom frem med HD formaterne og en hel del købte dem på den baggrund, hvilket egentlig er fair nok. Nu vil jeg vove den påstand at de fleste der anbefaler en AV receiver herinde ikke har hørt andre end den de selv bruger. Derfor anbefaler de klart den de selv har købt fordi det er det bedste de har hørt. Personligt føler jeg ikke noget for onkyo, først og fremmest er det en øjenbæ udover hvad der kan forventes, derudover kan jeg ikke døje menuerne og så synes jeg trods alt ikke de er så gode som de bliver gjort til. Når det så er sagt mener jeg ikke onkyo er dårlig. Kvalitetsforskellen på de forskellige receivere i samme prisklasse er ikke specielt stor. Den største forskel er features og mængden af effekt de kan afgive. De fleste større receivere har tilstrækkeligt kræfter til at drive de fleste almindelige højttalere til et respektabelt lydniveau og fælles for dem alle er at INGEN af dem har tilstrækkeligt kraftoverskud til at drive tungtdrevne højttalere til tordnende høje niveauer (hvilket så er et personligt definitionsspørgsmål), der er en grund til at en god 2 kanals effektforstærker koster det samme eller mere end en mellemklasse AV reciever.

Hvis jeg skulle vælge ny AV receiver ville valget stå mellem pioneer, yamaha og denon. Grunden til fravalget af onkyo har jeg beskrevet ovenfor, men den kunne principielt godt være med i denne gruppe. Det er ikke fordi det overordnet set er meget bedre end nad, marantz og h/k, men jeg oplever at der er en forskel i hvad deres primære formål er. De 3 sidstnævnte vil jeg nærmere betegne som en "musik receiver", de er lidt varmere i lyden og knap så kliniske og hårde ved musik, men hvor det kan være en fordel ved musikgengivelse synes jeg de mangler detaljer ved surroundgengivelse og den primære årsag til jeg har et surroundsetup er for filmens skyld, hvis det var for musikken ville jeg have valgt et stereosetup, som med samme budget kunne have været klasser bedre. Lydmæssigt er de fleste AV receivere til den lyse side, men jeg synes de fleste giver av receiverne skylden for deres egne fejl. Det er mange rygter om at b&w el. dali og denon (eller bare denon generelt) kommer til at lyde meget skingert og at det kan afhjælpes med en anden forstærker, hvilket det også til en vis grad kan, men problemet handler i virkeligheden om at man basalt set ikke kan lide lyden af den højttaler man har købt.

@Chromosome; kan du fortælle mig hvad fordelen ved en ringkernetrafo frem for en anden type er? Det er vel egentlig ret ligegyldigt hvordan forstærkeren er bygget op, hvis den lyder godt?

Seldrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

@brasch; hvilken en vil du så sige kunne være god til surround, jeg ser mange film, så det er det jeg går mest efter, god stereo lyd ville bare være en bonus for mig

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2009 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Seldrup skrev:

en transformator der er formet som en donut. Den har en masse fordele i forhold til en EI core. Først om fremmest er der bedre magnetisk afskærmning, den er mere effektiv (en tilsvarende EI core skal være ca. dobbelt så stor), den fylder mindre og der er mindre risiko for mekanisk brum (dog ingen garanti). Ulemperne er prisen og begrænset øvre kapacitet (sidstnævnte er dog ikke specielt relevant for hifi). De fleste der ikke bruger ringkerner har dog afskærmet transformatoren på andre måder, f.eks. inde i en boks af en art. Transformeren i min denon 4306 er heller ikke en ringkerne, til gengæld fylder den lige så meget som 2 af de 500VA ringkerner jeg har brugt til min effektforstærker.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Seldrup skrev:
@brasch; hvilken en vil du så sige kunne være god til surround, jeg ser mange film, så det er det jeg går mest efter, god stereo lyd ville bare være en bonus for mig

pioneer, yamaha, onkyo el. denon. Lydmæssigt minder de alle meget om hinanden. Det største problem med at teste dem mod hinanden er at forhandlerne som regel ikke har samme højttalere, så med en gennemgribende test skal de alle lånes med hjem. Hvis du gør det skal du i øvrigt være opmærksom på at den der spiller højest er den der umiddelbart lyder bedst (vi snakker ikke om en forskel på 15-20dB, men små forskelle, så derfor vil det være en god idé at indstille lydniveauet på alle med en lydtryksmåler inden test)

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Uanset hvilken du vælger, bliver du nødt til at give 360'erne en effekt, det synes jeg ihvertfald.. De skal sgu have noget at leve af, og jeg har svært ved at tro nogen af de surround receivere der, kan levere varen.. Men who knows, måske jeg bare er en forblændet stereo mand

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Rune|WildChild skrev:
Uanset hvilken du vælger, bliver du nødt til at give 360'erne en effekt, det synes jeg ihvertfald.. De skal sgu have noget at leve af, og jeg har svært ved at tro nogen af de surround receivere der, kan levere varen.. Men who knows, måske jeg bare er en forblændet stereo mand

Nu kender jeg ikke den pågældende højttaler, men det plejer ikke at være det helt store problem. I stereo har de fleste som regel rigeligt effekt, i surround er det meget sjældent der er fuldt blus på alle højttalerne på 1 gang, men ellers har du ret.

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Har selv lige skiftet fra en lidt ældre Denon (AVC-A11SR) til en Marantz SR6003. Jeg vil umiddelbart give Brasch ret i, at Marantz virker mindre klinisk, men det er ikke ubetinget et problem, den lyder på ingen måde dårligt i mine ører. Og bemærk venligst, at jeg kun har haft den tilsluttet i et par dage, så tag ikke mit umiddelbare indtryk for en detaljeret test.

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

Rune|WildChild skrev:

Nu kender jeg ikke den pågældende højttaler, men det plejer ikke at være det helt store problem. I stereo har de fleste som regel rigeligt effekt, i surround er det meget sjældent der er fuldt blus på alle højttalerne på 1 gang, men ellers har du ret.

Jeg har hørt/set højtaleren, og det er ikke en nem højtaler at drive, 88db og så med 2 x 8" bas og 1 6,5" mellemtone og så selvfølgelig den lækre esostar2 diskant.. De koster ligeledes 20k stykket, derfor så vil en lille Denon surround receiver i mine øjne også være et komplet mis-match..

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Rune|WildChild skrev:
brasch skrev:

Rune|WildChild skrev:

Jeg har hørt/set højtaleren, og det er ikke en nem højtaler at drive, 88db og så med 2 x 8" bas og 1 6,5" mellemtone og så selvfølgelig den lækre esostar2 diskant.. De koster ligeledes 20k stykket, derfor så vil en lille Denon surround receiver i mine øjne også være et komplet mis-match..

det kommer jo an på. I surround skal de nok indstilles til small, hvis ikke basserne skal æde al effekten. Og det kommer jo an på hvor højt man ser film.

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

@Chromosome; kan du fortælle mig hvad fordelen ved en ringkernetrafo frem for en anden type er? Det er vel egentlig ret ligegyldigt hvordan forstærkeren er bygget op, hvis den lyder godt?

Heh.. Ja brasch. Det eneste jeg kan sige er at jeg ikke ANER hvad der er bedst, ringkerne el. de "dersens" andre opbygninger (lagde selv op til at jeg ikke ved så meget om det), derfor  smiley`en.

Men er da kun glad hvis de ikke er så meget bedre, som nogle mener at påstå, i og med at de skulle være mere strømstærke el. hvad de nu lige er? Men giv mig gerne et minikursus i hvad der er fordelen ved ringkerne kontra "de dersens andre (som eks. min egen 3808 er i bestykning af)".

Chromosome.....

Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Chromosome skrev:
brasch skrev:

Heh.. Ja brasch. Det eneste jeg kan sige er at jeg ikke ANER hvad der er bedst, ringkerne el. de "dersens" andre opbygninger (lagde selv op til at jeg ikke ved så meget om det), derfor  smiley`en.

Men er da kun glad hvis de ikke er så meget bedre, som nogle mener at påstå, i og med at de skulle være mere strømstærke el. hvad de nu lige er? Men giv mig gerne et minikursus i hvad der er fordelen ved ringkerne kontra "de dersens andre (som eks. min egen 3808 er i bestykning af)".

Chromosome.....

ringkerner er normalt ca. 1/2 størrelse og giver grundet den fysiske opbygning bedre magnetisk afskærmning. Men som med alt andet findes der gode og dårlige af begge slags.

keras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Marts 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
Seldrup skrev:

en transformator der er formet som en donut. Den har en masse fordele i forhold til en EI core. Først om fremmest er der bedre magnetisk afskærmning, den er mere effektiv (en tilsvarende EI core skal være ca. dobbelt så stor), den fylder mindre og der er mindre risiko for mekanisk brum (dog ingen garanti). Ulemperne er prisen og begrænset øvre kapacitet (sidstnævnte er dog ikke specielt relevant for hifi). De fleste der ikke bruger ringkerner har dog afskærmet transformatoren på andre måder, f.eks. inde i en boks af en art. Transformeren i min denon 4306 er heller ikke en ringkerne, til gengæld fylder den lige så meget som 2 af de 500VA ringkerner jeg har brugt til min effektforstærker.

Offtopic

Det var sku dagens grin. "Børn" under 25 år ved altså ikke hvad en ringkerne trafo er, men forklaringen er fin. Digitale ICE forstærkere er den nye trend, den kan de være med på. Dette er kun ment som sjov, så håber ikke at det er nogle der bliver støt. 

Til top Vis keras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keras

Evanesco
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Marts 2009 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Hey,

Prøv at tag en kigger på denne test! (tysk)

http://www.areadvd.de/hardware/2009/av_receiver_mastertest_1 .shtml

Jeg har selv lige investeret i en Yamaha DSP-Z7, som meget ligner Yamaha RX-V3900. Vist ikke et dårlig valg. Slår jo Onkyo og Pioneer .

Ikke nok med det, billedbehandlingen(scaler, deinterlacer), som jo også er en væsentlig ting, er i YAMAHA Z7 og V3900 den samme som der sidder i DVDO edge.

Til top Vis Evanesco's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Evanesco

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes