Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 13:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Valg af brugt Subwoofer til Surround?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Joeytribbiani
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Hej drenge! Jeg savner lidt brøl og rysten i kroppen når jeg ser action film :)

Lige nu har jeg ikke den vilde opsætning, men den bliver opgraderet og udvidet med tiden..

Lige nu har jeg denne opsætning:

Phillips 42" plasma
Hitachi LCD CP-X345 LCD projektor med 104" lærred

NAD T744 5.1
2 x Podspeakers som front højtalere
1 x Wannabe Cinepod center højtaler
2 x lumatron bagHT (jaja I know, men bliver snart skiftet ud :)
1 x lumatron subwoofer på 100w (passiv) ( koblet til via et gamle steroanlæg med sub udgang)

Skal siges at jeg snart får PS3, så det betyder udskiftning af min NAD T744 længere ud i fremtiden, og så skal jeg have en der kan tage HD
formaterne.

Jeg har kigget lidt på forumet, for at finde mig en ny subwoofer, og vil gerne have fat i noget der kan komme rigtig langt ned, så det kan mærkes
i hele kroppen :) Har læst man skal ned omkring de 22hz for virkelig at kunne mærke det i kroppen, men ved ikk om det er rigtig?

Jeg har kigget på disse 2, er det noget der kan anbefales, eller kan det findes bedre til prisen(brugt)

nummer 1: Velodyne SPL-800 til ca 2800,-
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1770&zoneid=1

nummer 2: B&W ASW610 til ca 3200,-
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/subwoofer/bw_ asw610_subwoofer_sort.htm

skal bruges til film :)

Hvad siger i? smerte grænsen er ca 3000,- og skal helst befinde sig jylland, gerne østjylland..

mvh mads

2 x Minipod white (bag)
BassStation Subwoofer
Infocus Big Play X10
PlayStation3
92" lærred
42" Phillips pl
Til top Vis Joeytribbiani's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joeytribbiani

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

- Måske JBL ES12 http://www.jbl.com/home/products/product_detail.aspx?prod=ES 250PBK&Language=ENG&Country=US&Region=USA&ca t=SUB&ser=ES

12" 400W basrefleks...
 - Burde ku findes til omkring de 3K ...!!

JBLfan

Joeytribbiani
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

okay er den bedre eller på samme niveau?

2 x Minipod white (bag)
BassStation Subwoofer
Infocus Big Play X10
PlayStation3
92" lærred
42" Phillips pl
Til top Vis Joeytribbiani's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joeytribbiani

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Hmm, ellers se dig om efter en brugt Dali SWA15, de findes brugt inden for din prisramme, og mange herfra bruger eller har brugt dem. Jeg har selv en i stuen og den kan få damens nipsting til at danse...

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Joeytribbiani skrev:
okay er den bedre eller på samme niveau?

HaHaaaaa.... - Det ved man vel nærmest først når man selv har testet i sit eget setup...!!

Der må da findes en forhandler i Århus der tør låne en ud - ellers ved jeg da en i Viborg der tør - Og sikkkert os i skive, men er ikke så kendt i århus, er ikke så god til klaustrofobiske storby'er...

JBLfan

Joeytribbiani
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

McFrede:

jeg har lige googlet Dali SWA lidt, læste at 15" versionen er mere upræcis end 12" versionen? Jeg har et rum på under 18 kvm, så 12" var måske at
fortrække for mig?

2 x Minipod white (bag)
BassStation Subwoofer
Infocus Big Play X10
PlayStation3
92" lærred
42" Phillips pl

RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Kig på den her tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=72767&P N=2 her får du nok noget bedre og billigere og helt nyt til billigere penge end hvad du selv har forslået.
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER

Joeytribbiani
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Razzer det ser spændende ud, især w12.16 version.

Jeg er i mellemtiden stødt på en 10 år gammel (men i fin stand) B&W ASW 3000 (18Hz - 40/140Hz) en karl på 50 kg med 15" enhed. Dog ved jeg
ikke særlig meget om denne, og kan hver finde manual eller særlig meget info om den på google.

Men hvad siger i til den? og hvad synes I ville være en rimelig pris for sådan en fyr?

2 x Minipod white (bag)
BassStation Subwoofer
Infocus Big Play X10
PlayStation3
92" lærred
42" Phillips pl

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

De gamle B&Were.. pas på hvis den er basrefleks.

Har selv haft en AS6-model.. totalt sløv bas..
Der er de nye lukkede kabinetter altså klart at foretrække.

Du går ofte på kompromis med musikaliteten ved basrefleks.
Men 15" kan godt være fino.

Har haft den tidligere nævnte Dali SWA15 -- den var altså ganske fin - også til musik.
Men måske ikke helt på niveau med B&W asw675.
Men højt og dybt kunne den spille - det skal den have.

mvh. Offcourse

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Joeytribbiani skrev:
McFrede:

jeg har lige googlet Dali SWA lidt, læste at 15" versionen er mere upræcis end 12" versionen? Jeg har et rum på under 18 kvm, så 12" var måske at
fortrække for mig?

Generelt er en sub mere præcis jo mindre enheden er, alt andet lige. Præcision handler dog meget om effekt-forstærkerens formåen, og der er en tendens til at underdimensionere denne del i de billigere modeller (f.eks. er effektforstærkeren i en DALI SWA15 nok et svagt led, hvilket så er dobbelt-negativt med den større enhed).

Det er klart min erfaring at en kraftig effektforstærker er at foretrække fremfor en større enhed - medmindre man bare vil lave de største rystelser, men så køber man vel en Cerwin Vega og glemmer alt om præcision... Jeg er selv ovenud tilfreds med min Audio Pro Bravo sub (vistnok 10" og 400W effekt) i en stue på knap 40 kvm

Joeytribbiani
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
De gamle B&Were.. pas på hvis den er basrefleks.Har selv haft en AS6-model.. totalt sløv bas..Der er de nye lukkede
kabinetter altså klart at foretrække.Du går ofte på kompromis med musikaliteten ved basrefleks.Men 15" kan godt være fino.Har haft den tidligere
nævnte Dali SWA15 -- den var altså ganske fin - også til musik.Men måske ikke helt på niveau med B&W asw675.Men højt og dybt kunne den spille
- det skal den have.mvh. Offcourse

Puha, synes godt nok det her højtalerræs er lidt af en jungle :P Jeg ved ikk om det er basrefleks, men annoncen er her:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59304728

2 x Minipod white (bag)
BassStation Subwoofer
Infocus Big Play X10
PlayStation3
92" lærred
42" Phillips pl

Joeytribbiani
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

greve skrev:

Joeytribbiani skrev:
McFrede:

jeg har lige googlet Dali SWA lidt, læste at 15" versionen er mere upræcis end 12" versionen? Jeg har et rum på under 18 kvm, så 12" var måske
at
fortrække for mig?

Generelt er en sub mere præcis jo mindre enheden er, alt andet lige. Præcision handler dog meget om effekt-forstærkerens formåen,
og der er en tendens til at underdimensionere denne del i de billigere modeller (f.eks. er effektforstærkeren i en DALI SWA15 nok et svagt led,
hvilket så er dobbelt-negativt med den større enhed).Det er klart min erfaring at en kraftig effektforstærker er at foretrække fremfor en større
enhed - medmindre man bare vil lave de største rystelser, men så køber man vel en Cerwin Vega og glemmer alt om præcision... Jeg er selv
ovenud tilfreds med min Audio Pro Bravo sub (vistnok 10" og 400W effekt) i en stue på knap 40 kvm

okay, jeg går absolute ikke efter de største rystelser og cerwin vage stilen.

jeg fandt også denne dail SWA 12", men den har kun 110W og kan ikk komme længere ned en 35hz, det er der vel ikk noget sjov i?
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59144036

2 x Minipod white (bag)
BassStation Subwoofer
Infocus Big Play X10
PlayStation3
92" lærred
42" Phillips pl

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 03:32 | IP-adresse registreret  

At købe en sub efter dataopgivelser er lidt af et sats. Bl.a. fordi papir er taknemmeligt, og der fortælles sjældent om de betingelser, som de opgivne data er målt under. Når du nu satser på at nå så dybt (22 Hz), har du et problem - alt andet lige vil en sub, der tvinges dybere ned, osse levere en mindre præcis bas. Desuden betyder rummet, og subbens placering heri, enormt meget for, hvordan lyden bliver.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Men netop med en større membran (fx. dali SWA15) skal membranen bevæge sig mindre ved et givent  niveau.
De er derfor længere fra deres begrænsninger - og dermed potentielt mindre forvrængning.

Store membraner kan også godt være hurtige - på trods af at andre siger omdsat. Det er igen et spørgsmål om både forstærker og kabinet.

Basreflekser kan ofte gå dybere med lavere effekt.
Små subwoofere kræver ofte meget mere effekt for at gå dybt - man kan via EQ "snyde" enheden dybere via kraftig boost af effekten.

Fx. har en sub som Sunfire 2700 watt i en øæske som er 13x13x13" til 2 x 12" enheder.. det er en mini-dybvandsbombe.

Men folk som SVS sværger til "naturlig" bas uden for meget EQ.. de er store kabinetter, men går dybt via gode enheder og rimelig effekt (12" med 475W og de fleste er basrefleks.. men stadig hurtige...)

Så . hvordan vælger man?

Hvor stor må den være i stuen?
Hvor dyb kræver du den går ned?
Hvad må den koste?

Dali SWA15 er stor, men går rimeligt dybt og er rimelig hurtig. Den spiller også HØJT.(119dB rating). og er billig. (vel 2500-3000kr.)
Den B&W du nævner er vist også ret stor. Går dybt etc.. men er også gammel = hvor længe holder den?
De nyere B&Wére er alle lukkede - ikke basrefleks. Dette gælder også d fleste "mini-subs" som velodyne etc.
SVS laver både kasser og rør - som alle går dyb og spiller højt. En god SVS brugt er sjælden, men når de er der, og hvis det må fylde i stuen, er det er godt valg.

Så.. svar de 3 grundlæggende spørgsmål, og led herefter videre

mvh. Offcourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes