Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 17:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: HD-lyd på Pioneer AX2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 April 2009 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop købt en PS3 og til min store overraskeelse, er der rent faktisk lyd og der står rent faktisk PCM osv på displayet blot ved at benytte et HDMI-kabel fra PS3'en til min receiver.

Jeg har ikke engang vidst at denne receiver var i stand til at modtage lyd via HDMI-indgangene? Vil det sige, at jeg rent faktisk kan køre LPCM i 7 kanaler på min nuværende (efterhånden ældre!) receiver??

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Inuuteq
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 April 2009 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Aluu Jonas

Recieveren den har bare ikke hd lyd, min er AX4, så jeg har bare valgt at bruge bitstream på min PS3 så viser den almindelige dolby og dts i recieveren og synes lyden er meget bedre end pcm.

MVH

Inuuteq

Til top Vis Inuuteq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Inuuteq

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 02 April 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Blot fordi den ikke kan dekode HD-formaterne kan den jo sagtens modtage et LPCM signal med langt højere opløsning?

Men mit problem er, at jeg netop har sat ps3'en til, og det ser jo glimrende ud. Men når jeg sætter et spil i (Der fulgte Little Big Planet med, så det er det eneste jeg har ), så står der rigtigt nok Dolby Digital på displayet og at der er 5.1 kanaler sendt, men der kommer kun lyd ud af højre og venstre front! Er det blot fordi spillet ikke er lavet i 5.1? Jeg er helt ny med alt hvad der hedder playstration, så ved det ikke.

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 April 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Så snart du kan modtage pcm /LPCM via HDMI - og hvis den kan sende lyden i surround (alt andet end stereo 2.0) - så kan den dekode den LPCM-strøm der sendes fra din PS3 - og så kan du i rincip og praksis afspille den nyeste HD-lyd. Det ka din PS3 nelig afkode, og så sender den det som LPCM (PCM) via HDMI.

Tillykke med det. Prøv lige at høre efter om der kommer lyd ud af mere end de 2 fronthøjtlere!

Mvh. Offcourse

Inuuteq
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 April 2009 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Har du ellers sat standard surround i recieveren eller er den sat i stereo? Når jeg skal spille på min PS3 så sætter jeg standard lyd på min reciever og når jeg skal musik så sætter jeg bare i stereo

Til top Vis Inuuteq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Inuuteq

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 02 April 2009 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Så snart du kan modtage pcm /LPCM via HDMI - og hvis den kan sende lyden i surround (alt andet end stereo 2.0) - så kan den dekode den LPCM-strøm der sendes fra din PS3 - og så kan du i rincip og praksis afspille den nyeste HD-lyd. Det ka din PS3 nelig afkode, og så sender den det som LPCM (PCM) via HDMI.

Tillykke med det. Prøv lige at høre efter om der kommer lyd ud af mere end de 2 fronthøjtlere!

Mvh. Offcourse

Har lige afprøvet en dvd-film og der står PCM i displayet og de 5 kanaler + sub lyser i displayet (og derudover spiller alle højttalere på fuld drøn ) så det må jo betyde den kan!

Ved ikke om det bare er fordi man altid hjar gjort det sådan, men jeg er bare ikke vild med, at der ikke står DTS i displayet på min receiver når jeg ser en film der er kodet i dts :) Nu står der blot PCM.

Har det nogen som helst forskel overhovedet på udfaldet af lyden?

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 02 April 2009 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Har lige prøvet en A/B lyttetest, og synes der er STOR forskel på lyden når man vælger om ps3'en skal udsende via bitstrem eller lpcm. (Selvom jeg afspiller en dvd film med normal dts). Bagkanalerne bliver meget mere dominerende og sub-wooferen mere passiv. Det synes jeg er lidt mystisk? Burde min receivers dekodning og ps3'ens dekodning ikke resultere i samme mængde information i hver kanal? Og da det overføres digitalt påvirker det vel ikke alle de indstillinger jeg har lavet på min receiver?

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 April 2009 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Bitstream kan den kun med "core-DTS" - som er den "simpleste" og mindste udgaveaf DTS.. Lidt old-school kan man sige.

Muligvis skal du skrue op for subwooferen.. men reelt burde receiveren behandle det ens.

Jeg har haft A_B testet med en Bluray hvor der var musik på scener som underlægning. Der var KLAR forbedring med HD-lyd i LPCM, hvorimod den "almindelige" DD5.1 eller DTS 5.1 lyd var tydeligt mindre defineret og klar - altså komprimeret.
Det giver god mening, da det modsvarer forskellen på "mp3 vs. cd-lyd".. eller komprimeret vs. ukomprimeret.

(Jeg har Onkyo 805, som ellers godt kunne dekode HD-formaterne hvis altså PS3 kunne bitstreame.. men deet kan den desværre ikke. ØV.)

DD5.1 og DTS 5.1 er som udg.pkt. jo komprimeret og begrænset i båndbredde - hvor de nyere HD-formater er klar overlegne - både med 7.1 kanaler som mulighed, samt væsentligt større båndbredde. DTS-HD-MA og ukomprimeret PCM som også kan forefindes på BluRay er jo ukomprimeret og fåes ikke bedre.. før der kommer nye standarder for hvor god lyd der optages og gemmes på "forbruger-medier".

Der har tidlgiere været talt om at man ved dekodning i afspilleren nogle gange mister det boost på 10dB der skal tillægges subwooferen, for at opnå tilstrækkeligt dynamisk spændvidde i LFE-signalet. Der skal man altså måske sætte subben højere. Men det kan du evt. prøve med en DVE eller anden kalibrerings-DVD og så prøve med bitstream og LPCM... AB-testning af enkelt-kanalerne kan afsløre denne forskel.

Ellers.. ved jeg ikke.
Du kan evt. vælge at prøve at køre med  bitstream ved DVD, og LPCM med BluRay.
Har du prøvet med BluRay endnu? Der kan du evt. prøve med 5.1 bitstream, og så HDlyd via LPCM og se hvad der er bedst. HD-lyden burde være klart bedre end "old school" DD5.1 / DTS5.1

Det høres lettest med musik, hvor der er mere kontinuerlig lyd med detaljer vs. Boom-effekter i actionfilm.

Men - umiddelbart lyder det til at det virker..om du er tilfreds eller kan blive det.. det må vise sig.

Det var forresten lidt svær helt at regne ud hvad der lød værre...lpcm eller bitstream..

"Har lige prøvet en A/B lyttetest, og synes der er STOR forskel på lyden når man vælger om ps3'en skal udsende via bitstrem eller lpcm. (Selvom jeg afspiller en dvd film med normal dts). Bagkanalerne bliver meget mere dominerende og sub-wooferen mere passiv. Det synes jeg er lidt mystisk? Burde min receivers dekodning og ps3'ens dekodning ikke resultere i samme mængde information i hver kanal? Og da det overføres digitalt påvirker det vel ikke alle de indstillinger jeg har lavet på min receiver?"

Er det PS3-dekodningen til LPCM der lyder dårligt ifht. Bitstream?
(Gik ud fra at LPCM lød "anderledes".../ skidt..)

Mvh. Offcourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes