Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 19:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Billigt surroundhøjtaler sæt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jacobhs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 April 2009 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har i meget lang tid gerne ville have surround, men har aldrig fået taget mig sammen, eller for den sags skyld fået sparet penge sammen, men nu skal det sgu snart være.

Jeg bor i en et værelses lejlighed i kbh, så det skal ikke være store højtalere, tværtimod. De skal til og med også være meget billige, så udvalget er nok ikke så stort.

Jeg har et par gode b&w 602 (eller hedder de 603?, kan jeg tjekke når jeg kommer hjem fra arbejde) hængende på væggen, og de er virkelig gode, men regner med at sælge dem, da jeg ikke kan se mig lave et surround setup med dem i, da jeg så får aaaalt for mange kæmpe store højtalere i en så lille lejlighed.

Jeg har kigget på 3 forskellige muligheder, som jeg gerne vil høre jeres meninger eller anbefalinger om?

et surround sæt med eltax monitor III? http://www.cableman.dk/product.asp?product=153

dette harbosound sæt? http://www.harbosound.dk/shop/system-hs62-inkl-384p.html

Q acoustics? http://whathifi.com/Review/Q-Acoustics-1010i-51/ (dette sæt kan jeg dog ikke finde nogen forhandler i dk som sælger, eller for den sags skyld nogen forhandler i udlandet som vil sende til danmark)

Men hvad vil i anbefale af disse tre sæt? Eller er der evt andre jeg bør kigge på?

Pris er absolut max 5000kr, men meget meget gerne et stykke under...

Håber at nogen herinde vil hjælpe mig :-)

Til top Vis jacobhs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobhs

pågrænsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 April 2009 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke du har set det ligger der en anmeldelse af harbosound højttalerne er på siden...

Har ikke selv lagt ører til nogle af de nævnte højttalere, men hvis de 5000 var mit budget ville jeg nok kigge lidt på teufel.eu

måske deres system 4

http://www.teufel.eu/Homecinema/System-4.cfm?show=test

teufels systemer plejer at få fine ord med på vejen i diverse anmeldelser... Hvis altså det kan bruges til noget

Til top Vis pågrænsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pågrænsen

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 April 2009 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var dig, ville jeg beholde de B&Were, og så evt. købe brugt for resten.
Ellers Monitor III - som også er ganske udemærket.

De 5000 - regner du receiver ind i den pris også - eller er det KUN højtalere?

B&W som fronter = godt punch etc.
Dali monitors rear = rimeligt velopløste effekter

Centerhøjtaler? - evt. brugt B&W 600-serie.

subwoofer - vigtigere end rears...

Brugtkøb - går det an?

Mvh. Offcourse

jacobhs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har en denon surround forstærker, så skal ikke købe en forstærker (kan dog ikke lige huske hvad den hedder, men kan tjekke det når jeg kommer hjem fra arbejde).

Brugt køb har jeg ingen problemer med, så det kan sagtens komme på tale. Grunden til at jeg er lidt lunken ved tanken om at købe højtalere som skal spille sammen med mine nuværende b&w er, at det for det første bliver voldsomt mange store højtalere i en lille lejlighed, og for det andet fordi at i og med jeg bor i lejlighed skal jeg alligevel ikke spille særlig højt, så har slet ikke brug for store stærke højtalere som kan spille meget højt.

angående budget på 5000, så er det hvad jeg max kan strække den til, men vil meget gerne slippe for mindre, da det vil gøre ondt på økonomien med 5000.

De teufel som pågrænsen anbefaler, ser også meget spændende ud... dem vil jeg lige læse lidt nærmere om...

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 April 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Jeg ville klart gå efter Eltax Monitor III, de koster ofte kr. 500,- for et sæt, men så er de næsten altid i bøg.

De spiller rigtig rigtig godt.

Du skal så lige smække en SUB oveni, der har jeg ikke så stor erfaring, da jeg bruger en lidt anden konstruktion .

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 April 2009 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Aaaaaeeejjjhhhh .....   Hans J nu bliver du simpelt nødt til at fortælle hvad det er du bruger... please...
Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 April 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

jacobhs skrev:

Hej

Jeg har i meget lang tid gerne ville have surround, men har aldrig fået taget mig sammen, eller for den sags skyld fået
sparet penge sammen, men nu skal det sgu snart være.

Jeg bor i en et værelses lejlighed i kbh, så det skal ikke være store højtalere, tværtimod. De skal til og med også være
meget billige, så udvalget er nok ikke så stort.

Jeg har et par gode b&w 602 (eller hedder de 603?, kan jeg tjekke når jeg kommer hjem fra arbejde) hængende på
væggen, og de er virkelig gode, men regner med at sælge dem, da jeg ikke kan se mig lave et surround setup med dem i,
da jeg så får aaaalt for mange kæmpe store højtalere i en så lille lejlighed.

Jeg har kigget på 3 forskellige muligheder, som jeg gerne vil høre jeres meninger eller anbefalinger om?

et surround sæt med eltax monitor III? product=153">http://www.cableman.dk/product.asp?product=153

dette harbosound sæt? 384p.html">http://www.harbosound.dk/shop/system-hs62-inkl-38 4p.html

Q acoustics? http://whathifi.com/Review/Q-Acoustics-1010i-
51/
 (dette sæt kan jeg dog ikke finde nogen forhandler i dk som sælger, eller for den sags skyld nogen forhandler i
udlandet som vil sende til danmark)

Men hvad vil i anbefale af disse tre sæt? Eller er der evt andre jeg bør kigge på?

Pris er absolut max 5000kr, men meget meget gerne et stykke under...

Håber at nogen herinde vil hjælpe mig :-)

Har hørt både Harbosound sættet og Eltax Monitor III. Og der må jeg sige jeg har været mest fornøjet ved Eltax'erne, især
prisen taget i betragtning. De gør det faktisk rigtigt godt de små Monitor III (såfremt de står på noget, så de får gavn af den
nedadvendte basreflex port).

Skulle jeg selv købe mig et komplet surround sæt fra ny, ville jeg nok kigge nærmere på XTZ som får meget gode
anmeldelser med på vejen:

XTZ 89 5.1 pakke
= ca. 3500kr + fragt (den lave svenske krone)

Ellers har de mange flere pakketilbud, som du måske kunne kigge nærmere på.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 April 2009 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Såfremt du er glad for dem, ville jeg beholde B&W'erne. De andre højtalere behøver ikke være store, og en lille sub heller ikke... Du kommer alligevel nok stadig til at høre mere musik, end du ser film.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

jacobhs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2009 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst en masse om de forskellige forslag her i tråden, og det er nogle rigtig gode forslag i kommer med. XTZ har dog virkelig fanget min opmærksomhed... Det lyder til at være et super godt køb, især til prisen, så der er jeg meget lokket.. Det er XTZ og Eltax Monitor jeg umiddelbart tror jeg går efter, men specielt XTZ lyder som et rigtig fedt køb synes jeg...

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Ja, XTZ får generelt rigtig gode anmeldelser. Der er også mange glade ejere af XTZ her på forummet, måske du kunne søge
lidt her på forummet og læse lidt om XTZ :)

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2009 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Med 4 x Eltax og evt. en ekstra Eltaxsom center, samt evt. en af de subber der findes brugt.. som går ned i nærheden af 20-25Hz.. så er du godt kørende. Både billigt, småt og fornuftig kvalitet.

1000-1500 for 4-5 x Eltax monitor III.. ofte på QXL , DBA etc.
(Men bedst .. behold B&W og køb fx. 3 x eltax)

1000-2500 for en subwoofer....

Alt i alt kan du komme "fra land" med et budget på mellem 2-3.000 uden at det bliver pinligt.

XTZ skulle som nævnt også være fino - men til "hele vejen rundt" bliver det nok dyrere...

God vind med jagten..
Mvh. Offcourse

jacobhs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Nu kan jeg se at der er flere der foreslår mig at beholde mine b&w til front-højtalere, og så fx købe eltax monitor III til resten, men vil det ikke give
dårlig lyd sammensætning? Jeg mener to store fronthøjtalere, men små baghøjtalere, mindre centerhøjtaler? Giver det ikke en form for skæv-
vridning i lyden som egentlig gør, at det ville være bedre at sælge b&w højtalerne, og så købe et højtaler sæt som matcher hele vejen rundt?

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2009 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

jacobhs skrev:
Nu kan jeg se at der er flere der foreslår mig at beholde mine b&w til front-højtalere, og så fx købe eltax monitor III til resten, men vil det ikke give
dårlig lyd sammensætning? Jeg mener to store fronthøjtalere, men små baghøjtalere, mindre centerhøjtaler? Giver det ikke en form for skæv-
vridning i lyden som egentlig gør, at det ville være bedre at sælge b&w højtalerne, og så købe et højtaler sæt som matcher hele vejen rundt?

Nej overhovedet ikke. Det eneste der kan gå skævt er at forskellige mærker har forskellig lydfilosofi, men jeg tror ikke du behøver bekymre dig om mærkelig lyd

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Jeg ville bruge lidt mønt på de Eltaxér, og smide en subwoofer efter den dybe bas som de mangler. Derudover mangler manpr. definition det sidste .1 spor (FLE / Sub-spor) som er den sjete kanal i et 5.1 setup.

Det giver meget mere end at resten er samme mærke. Subben er "det væste" at mangle - faktisk på nogle måder værre end en center, som kan køres som "phantom center" og det virker fint, så længe man sidder ca. midt for fronterne.

Mvh. Offcourse

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Det med ens højtalere og lydfilosofi er osse et spørgsmål om prioritering. Ideelt set bør center + fronter i hvert fald lyde nogenlunde ens - men, hvis man har en begrænset økonomi (og plads), kan det nok betale sig at overveje, hvor vigtigt det er. Især hvis du i forvejen er glad for dine B&W til musikbrug .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes