Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvilken del i kæden er afgørende? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har efterhånden hørt en del systemer til en del flere penge end hvad mit nuværende budget rækker til, og synes ofte én ting er gået igen i systemerne som jeg har været utroligt imponeret af og mangler i mit nuværende.

I actionscener hvor der foregår eksplosioner, skudsalver, biler som kører etc, formår disse systemer at gengive alle disse ting samtidigt fuldstændig "separeret". Man kan tydeligt høre de forskellige ting som skud, biler, eksplosioner er adskilt selvom det foregår på én gang.

Hvad er det i kæden som er vigtigt for dette? Jeg er selv af den opfattelse, at surround-processoren har mest at sige til det. Nu ved jeg selvfølgelig godt, at det hele har noget at sige, men er det muligt at pege fingre af et af komponenterne som er mest afgørende for det?

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Ingen kæde er stærkere end det svageste led.

Oftest er det svageste led dit rum, samt opsætning af højttalerne. Dernæst selve højttalerne.

Herefter vil jeg sige signalkilder og forstærkere.

Til sidst kabler og diverse "tweaks".

Hvis du har en pladespiller, så sæt den ind som nr. 3 efter rum og højttalere.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

I et surround setup er surround processoren samt signalkilden vigtig for seperationen i lydbilledet. Jo bedre de er jo mere klart står de enkelte effekter eks. pistolskud. Mindst ligeså vigtig er effekten i din receiver/forstærker, jo kraftigere den er jo bedre seperation og dynamik får du i lyden. Eksemplevis landgangsscenen i filmen "Flags of our fathers" der lyder japanernes kanoner på bjerget tamme når de fyres af med en lam receiver, men når der så kommer effekt bagved så er der slam på drengen  

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 25 Maj 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
I et surround setup er surround processoren samt signalkilden vigtig for seperationen i lydbilledet. Jo bedre de er jo mere klart står de enkelte effekter eks. pistolskud. Mindst ligeså vigtig er effekten i din receiver/forstærker, jo kraftigere den er jo bedre seperation og dynamik får du i lyden. Eksemplevis landgangsscenen i filmen "Flags of our fathers" der lyder japanernes kanoner på bjerget tamme når de fyres af med en lam receiver, men når der så kommer effekt bagved så er der slam på drengen  

Signalkilden? Har den så stor betydning når signalet sendes digitalt til processoren?

Men ja, giver dig ret i, at effekt virkelig når noget at sige når vi snakker filmlyd. Man bliver hurtigt overrasket over hvor meget der egentligt kræves før mange scener bliver gengivet ordentligt

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Ingen kæde er stærkere end det svageste led.

Oftest er det svageste led dit rum, samt opsætning af højttalerne. Dernæst selve højttalerne.

Herefter vil jeg sige signalkilder og forstærkere.

Til sidst kabler og diverse "tweaks".

Hvis du har en pladespiller, så sæt den ind som nr. 3 efter rum og højttalere.

Jeg må indrømme at jeg er ganske enig, og kan nikke genkende til din liste.

Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Højtalerne, inkl. opsætning. Og en amp, der kan trække skidtet.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

Acer skrev:

Signalkilden? Har den så stor betydning når signalet sendes digitalt til processoren?

Men ja, giver dig ret i, at effekt virkelig når noget at sige når vi snakker filmlyd. Man bliver hurtigt overrasket over hvor meget der egentligt kræves før mange scener bliver gengivet ordentligt

Nu kører du jo HTPC og den ved jeg ikke hvor god er op imod en topklasse DVD-afspiller, men sætter man en Harald skrald spille til 249,- på hos mig så ryger seperationen fløjten samt andre ting. Men ellers så er det effekt det drejer sig om forudsat at anlægget naturligvis er sat rigtigt op    

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Akustikken i dit rum er klart den vigtigste factor, når vi snakker pressicion og detaljer i lydbillede. Du kan ofre lige som mange tusiende du vil på udstyr, men har du ikke en god akustik i dit rum, er pengene nærmest spildt.

Starter du med at bruge tid og lidt penge på dit rum, så kommer du meget langt selv med et moderat budget.

Jeg har selv lige ofret omk 20K på akustikken i mit rum. det er klart den bedste investering jeg har gjort. Det kan dog gøres MEGET billigere, men da det hele skulle være totalt meget WAF, blev det lidt dyere  

Men er du lidt handy så kommer du langt for 1500/2000 kr. Og de er godt givet ud

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Akustikken i dit rum er klart den vigtigste factor, når vi snakker pressicion og detaljer i lydbillede. Du kan ofre lige som mange tusiende du vil på udstyr, men har du ikke en god akustik i dit rum, er pengene nærmest spildt.

Starter du med at bruge tid og lidt penge på dit rum, så kommer du meget langt selv med et moderat budget.

Jeg har selv lige ofret omk 20K på akustikken i mit rum. det er klart den bedste investering jeg har gjort. Det kan dog gøres MEGET billigere, men da det hele skulle være totalt meget WAF, blev det lidt dyere  

Men er du lidt handy så kommer du langt for 1500/2000 kr. Og de er godt givet ud

Jeg har faktisk skimmet din tråd tidligere og synes det smart hvad du har lavet. Jeg lavede selv en lignende løsning med masser af rockfon på væggene. Synes det gav meget klarere lyd! Men jeg er af den opfattelse, at efterklangen næsten skal være lig nul - det bliver dog først muligt når jeg har et seperat rum til hjemmebio

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes