Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Akustik? Dybere bas? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Leander
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hey Hey :)
Hvilken vej skal akustikken i mit rum hvis der skal fremtvinges noget dybere bas?
Skal man dæmpe sit rum mere, eller skal man derimod afskaffe noget dæmpning? Havde tænkt lidt på noget tæppe lidt op af væggene rundt ved
biografen, eller måske en kæmpe stof plakat på en ramme 4-5cm væk fra vægen? :) Vil meget gerne have nogle ideer til hvad jeg kan gøre for at
gøre mit rum mere dynamisk?

Håber virkeligt meget på nogle gode råd! :)
Hilsen Jens
Til top Vis Leander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Leander

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 Maj 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Hej Jens,

Mit bud er hvis du har et bare nogenlunde almindeligt rum uden altformange vinkelstuer, karnapper, åbne alrum ect. , så skal du dæmpe mellem og nedre bas. Derved vil du få mere glæde af dybbassen.

Med de forslag du selv giver vil du dæmpe mellemtone og nedre bas. Prøv at lån et par hjørnebasfælder med hjem, de absorberer ikke dybbas og skulle kunne gøre tricket.

mvh M

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Leander
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2009 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hey :D

Har sku bare et helt firkantet rum :) Hvor får man fat i sådan en basfælde henne, ehm bliver det svært når jeg ikke har nogle hjørner ledige?
Hvordan kan det være at tæppe på vægene osv. Dæmper nedre og mellem bas? :) hehe har ikke "forsket" så meget i akustik området :)

Mvh

Leander
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Slet ikke andre der har en god ide? :(

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Maj 2009 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

I almindelige rum har dybbassen en tendens til at blive kamufleret af stående bølger, d.v.s., at bestemte bastoner fremhæves stærkt, de 'står' mellem rummets modstående flader (gulv/loft & de modstående vægge). Såkaldte basfælder, placeret i et eller flere rumhjørner, kan afhjælpe dette problem. En anden mulighed er at flytte rundt på subwooferen (såfremt du anvender en sådan) - basgengivelsen i forhold til lyttepositionen er oftest stærkt afhængig af subbens placering.

Dine egne ideer, om en bedre generel dæmpning af rummet, er nok heller ikke dårlige. Men, basgengivelse er & bliver et smertensbarn i de fleste rum - især hvis man har den idiotiske idé, at man osse gerne vil kunne bebo dem!
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Leander
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret! :)

Hmm, så hele ideen er altså at slippe for de såkaldte stående lydbølger? :)
Hvordan ser sådan en basfælde ud? link? :) Kan det passe at det er sådan en skumfidus som de fx har i aage? :O '

Hvis man dæmper hele rummet hvad sker der så?
Hvis man ser bort fra bassen hvad skal der så til for at fremhæve mellemtonen?
Hvis der er nogle ideer til hvordan jeg fremhæver bassen i ikon 6erne så kom endelig med dem!

Som i kan høre er jeg lidt i akustisk knibe! :D

igen tak for svarene! :)

Hilsen jens :)

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Maj 2009 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Et helt firkantet rum er det ringest mulige set fra et akustisk perspektiv, bortset fra en kugle.

Den korte historie er at ALLE rum har såkaldte modes, bestemte frekvenser der giver stående bølger. Der vil være modes der er bestemt af højde, nogle der bestemmes af bredde, og nogle af længde.

I et velfungerende rum ligger disse modes jævnt fordelt over den nedre del af frekvensspektret, således at ingen frekvenser dominerer og deres interferensmøstre er sådan at de i høj grad udjævner hinanden de fleste steder i rummet.

Den dårlige nyhed er, at I kvadratiske rum falder room modes fra rummets forskellige dimensioner sammen og skaber derved nogle ret uheldige effekter.

Dengode nyhed er at løsningen i kvadratiske rum ikke er anderledes end i andre rum. Alle frekvenser bør dæmpes således at efterklangstiden bliver ca. den samme (0.3 sekund såvidt jeg husker). Her bør man være yderst forsigtig idet høje frekvenser nemt kan dæmpes for meget. Til gengæld kan lave frekvenser ikke overdæmpes - de skal bare have et ordentligt gok.

Forskellige absorbenttyper har selvfølgelig forskellig effekt. Et godt sted at starte er med Jan Voetmanns forskellige foredrag, han har styr på sagerne og i sidste ende kan du meget vel ende med at bygge den SLAM absorbent som han var med til at udvikle på Delta Acoustics. Et andet godt sted er Ethan Winers hjemmeside, http://www.ethanwiner.com/acoustics.html.

God fornøjelse med det.

PS. Hvis du endnu ikke har trægulv på strøer (og med en anelse rockwool under) er det nok et sted at starte - nemlig fra bunden.

Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

dmskay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

nu siger du selv, mere dybbas i Ikon 6. Jeg brugte før subben til de nederste toner i bassen når jeg spillede stereo, så købte jeg en lyngdorf effekt, det hjalp helt enormt på bassen.Det er ikke nødvendigt med subben mere

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes