Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 13:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Rotel RSP-1069 og RMB-1075 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
laro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at skifte en Sony STR DA-50ES surround receiver og en Onkyo effektblok M502 ud til nyt grej og er i den forbindelse blevet tilbudt et Rotel sæt bestående af RSP-1069 og RMB-1075, for 10.000,- samlet pris.

Men jeg er lidt i tvivl om det nu også er en god ide, ikke på grund af prisen som jeg mener er helt i orden, men på grund af at jeg bliver i tvivl omkring HDMI indgangene på RSP-1069 som er HDMI 1.1

Jeg kan forstå at 1.3 er gældende standard på de fleste afspillere, inkl. PS3, og jeg kan forstå at der er allerede lanceret en HDMI 1.4, men det jeg ikke kan forstå er at jeg mener at have læst at Blue-Ray ikke understøtter "Deep Color" som er muligt med HDMI 1.3 så er det vigtigt at have HDMI 1.3?

Sagen er at jeg sætter pris på en ordentlig stereo lyd og derfor har haft koblet en Onkyo effektforstærker på pre out på min Sony STR-DA50ES surround receiver, til at trække mine Kef Reference Series Model 3 front højttalere, Sony'en har så trukket Kef Reference Series model 200C centerhøjttaler og Kef Q8S baghøjttalere og leveret signal til en System Audio SUB 100 subwoofer. 

Dette setup har jeg haft glæde af i mange år, men købte for nylig en Denon AVR-2105 surround receiver for at prøve lidt nyt mens Sony'en var på værksted for at få skiftet en sikring, Denon'en har automatisk opsætning af surround via mikrofon, DTS Neo, 7.1 surround (her kom et par KEF Model 60S på som test) og andet som Sony'en ikke har, planen var at jeg stadig ville benytte en effekt blok til front og kravet var derfor at der skulle være pre out, tanken bag købet var blot at have lyd mens jeg ventede på at få Sony'en tilbage og samtidig prøve lidt nyt surround grej.

Nu er jeg kommet til den konklusion at det hele må ryge til fordel for en ny kombination, men kan ikke finde ud af om det er at skyde sig selv i foden at købe en surround receiver med HDMI 1.1

Derfor er jeg nu i tvivl om jeg skal købe Rotel sættet ellers har jeg kig på en Marantz SR6004 og så beholde min effektblok lidt endnu til front højttalerne.

Jeg har kun bestemt mig for at beholde højttalerne, måske stadig kun i 5.1 kombinationen af indretningsmæssige grunde. Så kom gerne med jeres gode ideer og kommentarer. Mest af alt om det er hul i hovedet at købe et produkt med HDMI 1.1

Til top Vis laro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af laro

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

Det eneste der kan tænkes at bruge Deep Colour er computerspil, det er ikke en del af Blu Ray standarden.

Men HDMI 1.3 betyder også uderstøttelse af de nye lydformater, hvilket måske har større betydning. Der er dog muligt at overføre de nye lydformater med 1.1 men kun som PCM. Du skal altså have en afspiller der kan afkode dem (f.eks Panasonic BD60), og så sende dem til Rotel 1069eren som multikanal PCM.

Hvis du køber en 1069, så er det vigtigt at få opgraderet scaleren med den nyeste firmware. 1069 er en rigtig lækker preprocessor men har desværre været plaget af nogle lede handshake problemer. De skulle dog være løst nu. Software og instruktioner kan hentes her.

http://www.bwgroup-support.com/software.html

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

hurin: en lille fod fejl

panasonic bd60 har ikke decoder, men det har BD80..

har selv den omtalte forforstærker og er glad for den.
jeg bruger 7,1 indgangen til min blu-ray.
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:
hurin: en lille fod fejl

panasonic bd60 har ikke decoder, men det har BD80.. .

Jo den har, men kun over HDMI ikke analogt som BD80.

Citér:
har selv den omtalte forforstærker og er glad for den.
jeg bruger 7,1 indgangen til min blu-ray.

Hvorfor ialverden dog det  Udover kabelrodet får du også dårligere lyd, eftersom 1069erens DAC er BD80erens overlegen.

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

vil det sige at...

jeg sagtens kan skaffe mig en panasonic bd60 og stadi bruge de nye lydformater uden at skulle bruge en 7,1 udgang..??

for så vil jeg gerne sælge den blu-ray jeg har så have en panasonic i stedet for...

laro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Hej og tak for kommentarerne.

Jeg blev dog ikke meget klogere på hvad jeg skal vælge.

Jeg vakler stadig i mellem Rotel sættet med HDMI 1.1 eller Marantz SR6004 med HDMI 1.3, mest af altså grund af HDMI forskellen, jeg kan simpelthen ikke se om det er helt galt at købe noget med en standard der allerede er udgået.

Men hvad er nu det med 7.1, som jeg ar forstået det har Rotel 1069 ikke problemer med at spille 7.1 via HDMI PCM lyd, men den kan ikke spille de nye HD formater da de ikke kan overføres via HDMI 1.1 så det skal i så fald dekodes i en Blue Ray afspiller og fodres til Rotel 1069 via 7.1 analog indgangen- -  - - eller har jeg forstået noget helt galt???

I øvrigt har jeg ingen planer om at benytte 7.1 men kun 5.1, men derfor vil jeg selvfølgelig godt have de nye HD lydformater

HJÆLP JEG BEHØVER NOGLE GODE RÅD SÅ IKKE JEG KØBER KATTEN I SÆKKEN, jeg skal købe sættet i weekenden ellers ryger det til anden side. Men så er der jo altid Marantz'en tilbage og så er problemet selvfølgelig løst ;-)

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

hvis du køber rsp 1069 - bliver du ikke skuffet.
den har 7.1 ind så det kan du altid bruge med hensyn til lydformater.

faktisk sjovt du nævner sony'en da50-es - har selv haft en magen til ;) og jeg er blevet meget positiv over for rsp-1069

Jeg har det lidt sådan at der er ikke nogen grund til at købe nyt og vildt hvis det gamle lyder p***e godt - dermed sagt at hvis
du kan få de to rotel til en god pris så bliver du bestemt ikke snydt.

jeg har selv INGEN planer om at skifte min rsp-1069.

nærmere vil jeg hellere skifte min blu-ray afspiller ud efter 3 måneders brug - er ikk helt tilfreds..

hedi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har selv for nogle år tilbage haft en sony da50es kombineret med en Nakamishi PA5e effekt.

Har i dag en Rotel rsp1068 og Rotel rmb 1090 effekt til front og HK 1,3 til center og baghøjtalere.

Rotel kombinationen vil langt overgå dit nuværende setup i stereo, i surround er din sony lige så god.

Kan kun anbefale Rotel

Henrik

Til top Vis hedi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hedi

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2010 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

laro skrev:

så det skal i så fald dekodes i en Blue Ray afspiller og fodres til Rotel 1069 via 7.1 analog indgangen- -  - - eller har jeg forstået noget helt galt???

Ja

laro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2010 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:
laro skrev:

så det skal i så fald dekodes i en Blue Ray afspiller og fodres til Rotel 1069 via 7.1 analog indgangen- -  - - eller har jeg forstået noget helt galt?
??

Ja

Hvad mener du? Ja det er korrekt eller ja det er misforstået

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2010 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

laro skrev:
Hurin skrev:
laro skrev:

så det skal i så fald dekodes i en Blue Ray afspiller og fodres til Rotel 1069 via 7.1 analog indgangen- -  - - eller har jeg forstået noget helt galt?
??

Ja

Ja det er misforstået, nej jeg gider ikke forklare noget, der er udførligt beskrevet i manualen.

laro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2010 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:
laro skrev:
Hurin skrev:
laro skrev:

??

Ja

Ja det er misforstået, nej jeg gider ikke forklare noget, der er udførligt beskrevet i manualen.

Hej Hurin, jamen så tak for dine konstruktive indlæg i denne tråd, det er altid rart at møde nye hjælpsomme mennesker som deler ud af deres viden og erfaring ;-) Håber at kunne gengælde tjenesten en dag ;-)

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Januar 2010 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Model RSP-1069
Total Harmonic Distortion <0.008 %
Intermodulation Distortion (60 Hz:7 kHz) <0.008 %
Frequency Response
Analog Bypass
Digital Input

-
10 Hz – 120 kHz, ±3dB (analog bypass)
10 Hz – 95 kHz, ±3dB (digital input)
Signal to Noise Ratio (IHF A-weighted)
Analog Bypass
Digital Input 0 dBFs (Dolby Digital, dts)
-
95 dB
92 dB
Input Sensitivity/Impedance Line Level: 200 mV/100K ohms
Contour (LF / HF ) ± 6 dB at 50 Hz / 15 KHz
Preamp Output Level/Impedance 1.2 V (200 mV Input)
Decodable Digital Input Signal Dolby Digital, Dolby Digital EX, Dolby Prologic IIx, DTS, DTS_ES, DTS96/24, LPCM (up to 192K), HDCD, MP3, [DVD-A, HDMI HD only]
Frequency Response 3 Hz – 10 MHz, ± 3dB (Composite, S-Video)
3 Hz – 100 MHz, ± 3dB (Component Video)
Signal to Noise Ratio 45 dB
Input Impedance 75 ohms
Output Impedance 75 ohms
Output Level 1 volt
HDMI Input/Output: Version 1.1
Video Format Resolution: 480p/576p, 720p, 1080i, [1080p HDMI only]
Power Consumption 80 watts, Standby 4.7 watts
Power Requirements (AC) 120 volts, 60Hz (USA version)
230 volts, 50Hz (CE version)
Weight 9.0 kg
Dimensions (W x H x D): 432 x 122 x 341 mm
Front Panel Height (feet removed/for rack mount) 109 mm
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

laro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2010 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Model RSP-1069
Total Harmonic Distortion <0.008 %
Intermodulation Distortion (60 Hz:7 kHz) <0.008 %
Frequency Response
Analog Bypass
Digital Input

-
10 Hz – 120 kHz, ±3dB (analog bypass)
10 Hz – 95 kHz, ±3dB (digital input)
Signal to Noise Ratio (IHF A-weighted)
Analog Bypass
Digital Input 0 dBFs (Dolby Digital, dts)
-
95 dB
92 dB
Input Sensitivity/Impedance Line Level: 200 mV/100K ohms
Contour (LF / HF ) ± 6 dB at 50 Hz / 15 KHz
Preamp Output Level/Impedance 1.2 V (200 mV Input)
Decodable Digital Input Signal Dolby Digital, Dolby Digital EX, Dolby Prologic IIx, DTS, DTS_ES, DTS96/24, LPCM (up to 192K), HDCD, MP3, [DVD-A, HDMI HD only]
Frequency Response 3 Hz – 10 MHz, ± 3dB (Composite, S-Video)
3 Hz – 100 MHz, ± 3dB (Component Video)
Signal to Noise Ratio 45 dB
Input Impedance 75 ohms
Output Impedance 75 ohms
Output Level 1 volt
HDMI Input/Output: Version 1.1
Video Format Resolution: 480p/576p, 720p, 1080i, [1080p HDMI only]
Power Consumption 80 watts, Standby 4.7 watts
Power Requirements (AC) 120 volts, 60Hz (USA version)
230 volts, 50Hz (CE version)
Weight 9.0 kg
Dimensions (W x H x D): 432 x 122 x 341 mm
Front Panel Height (feet removed/for rack mount) 109 mm

Hej StarTrek, tusind tak for de teksinske specifikationer. Men Det er jeg dog ikke blevet meget klogere af, jeg kan godt se at du har markeret LPCM (up to 192K) men jeg er desværre ikke helt med, men jeg kan godt se at jeg før skrev PCM og jeg gætter på at det er der hele misforståelsen ligger, jeg har læst mig til at DTS HD kan overføres fra en BlueRay afspiller med DTS HD decoder til en AV enhed enten som dekodet audiosignal til analog connections (7.1 indgangen) eller som dekodet linear PCM digital signal via HDMI 1.1 eller HDMI 1.2 stik.

Jeg kan forstå at LPCM er en specfik metode inden for PCM, det var måske der jeg gik galt i byen i forhold til Hurins besked?? så min konklusion må være at jeg har følgende muligheder.

Købe Rotel sættet og en BlueRay afspiller som har DTS HD dekodning og 7.1 analog udgang og så koble det sammen på den måde.

eller

Købe Marantz SR6004 og en hvilken som helst BlueRay afspiller med HDMI 1.3

Men jeg kan forstå at alle eksisterende AV-receivere eller system med DTS-dekodning kan afspille DTS-HD Audio kodede diske ved 1,5 Mbps - det dobbelte af den datahastighed findes på de fleste almindelige dvd-film, så hvis intentionen stadig er at beholde et 5.1 setup af indretningsmæssige årsager, så er det vel lige meget med en DTS HD receiver, da jeg som jeg forstår dette stadig vil få en højere lyd opløsning ved afspilning af DTS HD kodede diske på et DTS system.

Jeg ved det sgu snart ikke, men jeg tror jeg smutter tilbage til VHS og Dolby Pro Logic ;-) det er da til at forstå.. ha ha

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2010 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

laro skrev:
Købe Rotel sættet og en BlueRay afspiller som har DTS HD dekodning og 7.1 analog udgang og så koble det sammen på den måde.

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Laro:

håber du er blevet klogere..

jeg er ialt fald glad for min RSP-1069

så længe du bruger 5.1 så kan du fint klare dig med HDMI 1.1.

MasterZulle79
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Januar 2010 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Hej luro

Vil mene at du skyder dig selv i foden ved ikke at købe en forforstærker/reciever med Hdmi 1,3 da det hele er så meget nemmere bla. kun et kabel fra hver ting, sparer en masse penge

Nu er det jo ikke en købe annonce, men prøv at tjekke min annonce og se hvad du kan få for billigere penge, hvor alle de nyeste tilslutninger og lydformater er tilstede, og der er så mange andre. Rotel er blevet håbløst bagefter, skiftede selv min Rotel rsp 1098 ud med min pioneer, for bla. at slippe for kabel helvedet

laro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Tak til alle der har bidraget til denne tråd.

Jeg endte med at købe følgende:

Rotel RSP-1069 og RMB-1075, forbundet med QED Performance Audio-1 kabler, samt en LG BD390 BlueRay afspiller.

Nå ja så købte jeg også en Argon HA1 hovedtelefon forstærker til når ungerne og konen skal sove ;-)

Jeg er godt tilfreds med resultatet, men det skal gøres helt klart at Rotel har den ubetingede grimmeste fjernbetjening jeg nogensinde har set, den ligner noget der hører til en Betamax video fra 80'erne, Rotel har nok også den mindst tiltalende on-screen menu jeg nogensinde har set, tror lige umiddelbart en Commodore 64 er klasser over i opløsningen ;-)

Men det spiller fantastisk!!!! og når det kommer til stykket så er det jo lyden der er det afgørende for et anlæg :-)

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

dejligt du synes det lyder godt
det er en af de få jeg har hørt der både kan spille godt sorround og stereo...

Ja både menuen og fjernbetjeningen er tude grimme..

jeg har selv også fået fat i en LG390 - overvejer godt nok at udskifter med den nye panasonic der kommer snart..

laro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:

jeg har selv også fået fat i en LG390 - overvejer godt nok at udskifter med den nye panasonic der kommer snart..

Ja det var stereo delen der var det store issue, for ellers kunne jeg jo lige så godt have beholdt mit Denon anlæg med Onkyo effektblokken på til front, der er super mange detaljer i stereo lyden nu, og så har jeg prøvet at bruge min gamle cd afspiller med analog tilslytning for at lytte til dc-afspillerens lyd og med lysleder så det er Rotel der konverteter lyden og jeg må sige at det gør den fantastisk flot :-), men samtidig er jeg imponoret over min gamle Denon's surround evne, for hvor Denon lavede et fantastisk stykke arbejde efter at have benyttet autoopsætningen med tilhørende mikrofon, så er Rotel'en godt meget følsom overfor højttalernes placering og absolut ikke lige så nem at få et flot resultat ud af, til gengæl er lydens detalje rigdom klasser over Denon'en så nu er Denon anlæget sat til salg :-)

Men skulle jeg blot have surround og ikke lytte i stereo, så tror jeg at jeg ville vælge en receiver med autoopsætning, for det virker rigtig godt i forhold til at sidde med en dB måler og tommestok og sætte sit anlæg op manuelt. Det skal ikke forstås sådan at der er noget galt med Rotels evne til surround, den er fantastisk til det også.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes