Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 05:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Receiver til 2 stk. Megapod (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
GoodEnergy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Først og fremmest tak for et godt forum, og dette er min første post herinde, så jeg håber I vil tage pænt imod mig

Jeg står og vil investere i mit første rigtige hifi udstyr og jeg ved stort set intet om hifi 
Jeg har forelsket og bestemt mig for 2 sæt af SCANDYNA MEGAPOD + SCANDYNA Minipod som mine højttalere og sub(s).
Jeg har valgt denne anderledes kombination, da den opfylder mine lydbehov og så synes jeg den ser alt alt for fed ud. Jeg kan sikkert få bedre for pengene, men designet betyder også en del for mig, og jeg er sikker på, at jeg vil smile over hele femøren hver gang jeg ser på dem

Jeg havde forstillet mig at slutte sættet til et minianlæg med DAB, som enten skulle være CAMBRIDGE AR30 eller DENON DRA-F107.
Udfordringen er, at Megapod'enes sub er passiv, og i følge HFK kommer de små anlæg på overarbejde og er derfor ikke en ideel løsning. De har ingen preout, så jeg kan ikke tilslutte dem til en forstærker
Yderligere har jeg den begrænsning, at mit TV-møbel kun tillader mig en receiver enhed, som max er omkring 120mm i højden, hvilket jo ikke er ret meget

Så til tusind kroners spørgsmålet - Kan I anbefale mig en receiver enhed, som overholder følgende specifikationer:
- Kan klare SCANDYNA MEGAPOD og SCANDYNA Minipod + evt. mere senere
- Max mål: H120xB440xD560mm
- Har DAB eller DAB+ radio
- Dockingstation til iPod og iPhone
- Ikke koster en formue

På forhånd rigtig mange tak!
/Thomas
Til top Vis GoodEnergy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GoodEnergy

GoodEnergy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2010 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Er der slet ikke nogen, som vil bruge 2 min på at hjælpe mig?? 

Jeg har selv kigget en del i den store jungle og har fundet frem til ARCAM Solo Music, men jeg synes den er lige lidt for dyr.
Kan Arcam som udgangspunkt anbefales?

/Thomas

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Arcam skulle være godt men jeg har aldrig prøvet det. Kunne du ikke bruge en af Denons receivere, de har DAB mulighed og denon har også IPOD dock. Jeg har selv haft diverse Denon de sidste 20 år og det har altid virket tilfredsstillende. Jeg tænker på denne:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/receiver/denon_dr a-700ae_receiver_soelv_mdab.htm

Den koster 3800 kr derudover har du brug for en Ipod dock

http://www.hifiklubben.dk/produkter/barbart/tilbehor/denon_a sd-11r-ipod-dock_-_sort.htm

Det skulle kunne klare det, men min viden om Ipod og dine højtalere er begrænset.

C_Baune
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2008
Lokalitet: København
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Skal du vælge noget af ovenstående skal du klart tage F107 systemet. Det har en hel del flere krafter end Cambridge og Arcam systemmet. Plus F107 systemet har som det eneste Dab+ de andre understødter kun Dab.

Når f107 er anbefalet, vil jeg så også pointere at dine Megapod, kan komme til at lyde MEGET bedre med en bedre forstærker. F107 er simpelthen for lille for at få det optimale ud af dine Megapod. Få eks klubben til at lave en sammenligning mellem F107 og Denon CX3 systemet, så vil du klart kunne høre det. Der er selvfølgelig også en stor forskel i prisen ca 7000 k og CX3 systemet understøtter ikke DAB. Men forskel i lyden, det vil der være (også selvom du ser dig selv som ny hifinørd) :-)

Til top Vis C_Baune's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C_Baune

GoodEnergy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2010 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Arcam skulle være godt men jeg har aldrig prøvet det. Kunne du ikke bruge en af Denons receivere, de har DAB mulighed og denon har også IPOD dock. Jeg har selv haft diverse Denon de sidste 20 år og det har altid virket tilfredsstillende. Jeg tænker på denne:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/receiver/denon_dr a-700ae_receiver_soelv_mdab.htm

Den koster 3800 kr derudover har du brug for en Ipod dock

http://www.hifiklubben.dk/produkter/barbart/tilbehor/denon_a sd-11r-ipod-dock_-_sort.htm

Det skulle kunne klare det, men min viden om Ipod og dine højtalere er begrænset.

Hej Herman,

Tak for dit svar! :)
Jeg har kigget på den, men den er desværre for høj (H147 vs. de 12-130 stykker jeg har) :(
/Thomas

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Denne er ihvertfald ikke for stor

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/receiver/cambridg e_ar30_receiver_sort_m_dabfm_.htm

Derudover er det også væsentligt der kan komme luft til receiveren.

GoodEnergy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2010 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

C_Baune skrev:

Skal du vælge noget af ovenstående skal du klart tage F107 systemet. Det har en hel del flere krafter end Cambridge og Arcam systemmet. Plus F107 systemet har som det eneste Dab+ de andre understødter kun Dab.

Når f107 er anbefalet, vil jeg så også pointere at dine Megapod, kan komme til at lyde MEGET bedre med en bedre forstærker. F107 er simpelthen for lille for at få det optimale ud af dine Megapod. Få eks klubben til at lave en sammenligning mellem F107 og Denon CX3 systemet, så vil du klart kunne høre det. Der er selvfølgelig også en stor forskel i prisen ca 7000 k og CX3 systemet understøtter ikke DAB. Men forskel i lyden, det vil der være (også selvom du ser dig selv som ny hifinørd) :-)

Hele humlen ved spørgsmålet var, at jeg vidste F107 (og AR30) ikke var kraftig nok og derfor skulle ha fat i noget andet :)
CX3'eren ser nice ud, men er for dyr :)

Men jeg har besluttet mig for, at modificere mit TV/Hifi-møbel og fjerne en skuffe, så jeg får 200mm i højden!
Jeg synes NAD T737 surround receiver virker som en ideel løsning, hvis DAB-modulet ikke er for dyrt og den kan trække de 2 stk. Megapod + minipods?

Kan I evt. anbefale andre surround receiver til 3-4.000 kr., som nu er max 200mm høje :)

/Thomas

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

vil ikke anbefale noget, det er op til dine øre at afgøre hvad du syntes spiller bedst

Men et hint kan du få, sørg for at den kan tage dab+
alm. dab lukker om få år

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

GoodEnergy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2010 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Finn29 skrev:

vil ikke anbefale noget, det er op til dine øre at afgøre hvad du syntes spiller bedst

alm. dab lukker om få år

Hehe, hvis I kan anbefale hvad der bør nærlyttes i den kategori, så er det alt hvad jeg kan ønske mig

Ja, jeg håber også NAD laver et DAB+ modul til den på et tidspunkt og så hopper jeg på det
Men DAB+ bliver måske slet heller ikke til noget, så det er ikke til at blive klog på....
/Thomas

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

GoodEnergy skrev:
Finn29 skrev:

alm. dab lukker om få år

Hehe, hvis I kan anbefale hvad der bør nærlyttes i den kategori, så er det alt hvad jeg kan ønske mig

Ja, jeg håber også NAD laver et DAB+ modul til den på et tidspunkt og så hopper jeg på det
Men DAB+ bliver måske slet heller ikke til noget, så det er ikke til at blive klog på....
/Thomas

der har du en poiente

prøv at søge lidt rundt herinde der er et hav af tråde der anbefaler "hvilken forstærker"

der er masser af bud på hvad du kan gå efter

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

C_Baune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2010 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Hej Good Energy

Jeg har desværre ikke hørt Megapod op på en T737. Dog er jeg overbevis om at der er lidt (men ikke meget) mere power at komme efter på 737.

Men tag ned og lyt til det.... Der kommet til foråret en dab+ modul som kan tilsluttes, tror den kommer til at koste ca 500 kr. men der er ingen tilgængelige priser/billeder af den. men de sidste vi havde var rigtig fin med et lille display samt remote. 

GoodEnergy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2010 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

C_Baune skrev:

Hej Good Energy

Jeg har desværre ikke hørt Megapod op på en T737. Dog er jeg overbevis om at der er lidt (men ikke meget) mere power at komme efter på 737.

Men tag ned og lyt til det.... Der kommet til foråret en dab+ modul som kan tilsluttes, tror den kommer til at koste ca 500 kr. men der er ingen tilgængelige priser/billeder af den. men de sidste vi havde var rigtig fin med et lille display samt remote. 

Så du mener ikke T737 er meget bedre end DRA-F107 til formålet, og jeg skulle vælge noget kraftigere eller hvordan?
- Er ikke helt med på hvad du mener

Jeg har også kigget på:
Onkyo TX-SR607
DENON AVR-1610
DENON AVR-1910

Ville en af dem eller en helt anden være et bedre valg?
Receiveren skal sluttes til mit Pioneer 428XD og PS3, og så vil jeg kører PS3'eren via receiveren og op til TV'et.
Receiveren skal også kunne klare et par fornuftige baghøjttalere på et senere tidspunkt, så det bliver et 4.2 system :)

Lyder godt - arbejder du i en hifi forretning siden du har "insider" viden?
- Har lige snakket med HFK og de skal ha' en 1000-lap for det normale dab-modul, så venter jeg bare på dab+'et

/Thomas

GoodEnergy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2010 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Finn29 skrev:
GoodEnergy skrev:
Finn29 skrev:

alm. dab lukker om få år

/Thomas

der har du en poiente

prøv at søge lidt rundt herinde der er et hav af tråde der anbefaler "hvilken forstærker"

der er masser af bud på hvad du kan gå efter

Problemet er, at jeg ved mere om dværghamstere end hifi - og dem ved jeg ikke ret meget om - og da min højttalersammensætning er lidt speciel med 2x passive subs, så er det rart med en hjælpende hånd fra nogle, der har lidt mere styr på det og nemmere kan se igennem junglen af specifikationer end mig

Men har listet nogle flere modeller og oplysninger i svaret ovenfor, og så håber jeg det gør opgaven nemmere at gå til

/Thomas

C_Baune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2010 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Jeg kan nok ikke løbe fra jeg i en af hifikioskerne :-)

Hvis du skal havde en multi kanals forstærker så ville jeg af ovenstående klart vælge NAD t737 (kender dog ikke Onkyo'en) NAD er er genneralt en del mere strøm stærk end en DENON forstærkere i samme prisklasser, tilgengæld har Denon modellerne så tilgengæld lidt mere "lir" på funktionssiden.

Megapod er en hel del tungere at drive i forhold til de lette minipod, så for at få det optimale ud af dem. Ja så ville jeg altså op i en større forstærker. Eks NAD T747.

Hvorfor var det du havde to passive SUB? kan ikke lige se ideen med det?

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Hvad med en System Audio Geyser.

www.system-audio.dk

GoodEnergy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2010 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

C_Baune skrev:

Jeg kan nok ikke løbe fra jeg i en af hifikioskerne :-)

Hvis du skal havde en multi kanals forstærker så ville jeg af ovenstående klart vælge NAD t737 (kender dog ikke Onkyo'en) NAD er er genneralt en del mere strøm stærk end en DENON forstærkere i samme prisklasser, tilgengæld har Denon modellerne så tilgengæld lidt mere "lir" på funktionssiden.

Megapod er en hel del tungere at drive i forhold til de lette minipod, så for at få det optimale ud af dem. Ja så ville jeg altså op i en større forstærker. Eks NAD T747.

Hvorfor var det du havde to passive SUB? kan ikke lige se ideen med det?

Okay, men jeg synes T747 er for dyr
T737 til 2999,- + Ipod stationen til 599,- + evt. DAB-modul synes jeg passer mig ret godt, når jeg heller ikke er lydnørd

Jeg vil have Megapod, da jeg designmæssigt synes de er alt alt for fede, og de vil bringe det helt store fedtmule- og drengerøvssmil frem hver gang jeg ser på dem
De fås kun i en version - uden forstærker og så er der jo ikke noget at gøre
/Thomas

C_Baune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2010 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Lad mig lige forstå dig ret. Du mener at basserne i dit system skal forstår som eks. 2.2 system? såfremt du kun ville bruge dine megapod? Ellers må du lige skære det ud i pap for mig hvad det er du mener? :-)

Fair nok du ikke mener du er lydnørd, men prøv lige at få drengene i klubben til at spænde dem for en bedre forstærker med eks Trentemøller, og noget rock med gang i eks Tool... Så vil selv min gamle mormor kunne høre stor forskel hehe :-)

Jeg, vi, klubben. Skal bestemt ikke diktere hvad du skal købe af forstærker, syntes bare du skal vide vigtighedden af at højtaler og forstærker passer sammen :-) Det er en meget gængs opfattelse hos folk som skal købe deres første seriøse anlæg, at de tror de kan spare en masse penge ved at købe en billigere forstærker. som hovedregel (hvis der overhovedet er en regl) så bruger jeg selv at det man bruger på højtalere, tilsvarende skal man også bruge på forstærker for at de matcher, så man kan få det optimale ud af sine højtalere. Selvfølgelig er der undtagelser.

Ovenstående grund er også bevirkende til at mange køber brugt, hvorved man kan et anlæg som bedre harmonere såfremt man skal ramme et bestemt kr. beløb. Men der er nu stadig noget fedt ved at få nyt man ikke kan se bort fra :-)

GoodEnergy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

C_Baune skrev:

Lad mig lige forstå dig ret. Du mener at basserne i dit system skal forstår som eks. 2.2 system? såfremt du kun ville bruge dine megapod? Ellers må du lige skære det ud i pap for mig hvad det er du mener? :-)

Fair nok du ikke mener du er lydnørd, men prøv lige at få drengene i klubben til at spænde dem for en bedre forstærker med eks Trentemøller, og noget rock med gang i eks Tool... Så vil selv min gamle mormor kunne høre stor forskel hehe :-)

Jeg, vi, klubben. Skal bestemt ikke diktere hvad du skal købe af forstærker, syntes bare du skal vide vigtighedden af at højtaler og forstærker passer sammen :-) Det er en meget gængs opfattelse hos folk som skal købe deres første seriøse anlæg, at de tror de kan spare en masse penge ved at købe en billigere forstærker. som hovedregel (hvis der overhovedet er en regl) så bruger jeg selv at det man bruger på højtalere, tilsvarende skal man også bruge på forstærker for at de matcher, så man kan få det optimale ud af sine højtalere. Selvfølgelig er der undtagelser.

Ovenstående grund er også bevirkende til at mange køber brugt, hvorved man kan et anlæg som bedre harmonere såfremt man skal ramme et bestemt kr. beløb. Men der er nu stadig noget fedt ved at få nyt man ikke kan se bort fra :-)

Megapod'ene skal tilsluttes alm. højttaler indgang, da de som sagt er passive, hvilket jo er problemet, da det kræver en ordentligtsyg forstærker. Megapod'ene har et filter og sender så signalet videre til Minipod'ene. Det er ihvertfald sådan jeg har forstået det.
Ja, så systemet kan til at starte med betegnes som 2.2, og så vil jeg nok tilslutte nogle baghøjttalere på et tidspunkt, så det bliver et 4.2 system.

Problemet er også, at ingen HFK butikker i DK har Megapods stående, så jeg kan ikke høre dem før jeg køber, men jeg ved de vil opfylde mit lydbehov til fulde :)
Okay, er forskellen også hørbar ved normalt brug? Kan du evt. sætte estimeret procenter på? (f.eks T747 er 100 %, så er T737 xx %)
Systemet skal primært bruges til film, musik og radio og jeg bor i lejlighed, så der er grænser for hvor højt jeg kan spille uden naboerne klager :)

Det synes jeg bestemt heller ikke at du/i gør - jeg spørger og I giver mig jeres ærlige svar, og det er det jeg ønsker :)
Hehe, i min verden er en forstærker til 4k (sat ned til 3k) ikke billig, men alt er jo relativt :)

Jeg er på ny-vognen i denne omgang :)
/Thomas

GoodEnergy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2010 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Der ikke andre som har en mening om, at NAD T737 ikke er kraftig nok til 2 sæt SCANDYNA MEGAPOD + SCANDYNA Minipod?

MEGAPODs specifikationer kan findes i en PDF-fil her.
Minipods specifikationer kan findes i en PDF-fil her.

/Thomas

C_Baune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2010 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

HVorfor vil du lave det system? ja - undskyld mig, slet ikke se ideen med de mega pod og minipod?

Ja også forskel ved normal lytning, dog ikke så meget som ved "fest lytning"

Butikken i aarhus burde ha dem i deres sortiment. Ellers tror jeg de kan bestille dem hjem

Hmmm.. tal, den er svær. 747 på 100%, så må 737 vel give 70% I min verden :-).

Ja hvis man skal brænde den ene forstærker af eller en højtaler for at finde ud af man skulle ofre mere på forstærken for at få fuld kontrol, så syntes jeg det billige at give mere første gang :-) (ikke at du nødvendigvis vil gøre det med ovenstående)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes