Emne: Ny fornyet lyd til mit setup ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
wezi Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej HiFi4All
Jeg har længe gået og drømt om at have et dejligt setup af lyd og billede, jeg har nu købt tv'et og skal dertil have noget lyd.
Jeg kommer til at Se film, spille ps3 og høre musik på dette.
Jeg har købt Samsung UE55C6005 LED-tv og til det har jeg nu et Logitech Z5500 højtalersystem og ønsker at udvide dette.
Jeg er kommet frem til at det nok skal være følgende forstrker:
Harman Kardon AVR 355
http://www.cinemagic.dk/shop/harman-kardon-avr-3791p.html
Men ved ikke om der er en bedre forstærker til pengene eller den er fin nok, i er meget velkommen til at komme med en
anden ide men da jeg er totalt rookie på dette område så syntes jeg selv den ser udemærket ud.
Så er jeg så kommet frem til det næste punkt, højtalere, hvilke højtalere skal jeg vælge? jeg er helt på bar bund, når det
kommer til alle de smarte udtryk mht hifi :)
Jeg kan selv godt lide JBL højtalernes look, men dermed ikke sagt det skal være JBL!
Jeg har fundet disse: JBL ES 90 til 2800,- stykket.
http://www.cinemagic.dk/shop/jbl-es-90-4366p.html
noget ala dette setup har min kammerat og jeg syntes det lyder fint, men man vil jo gerne kunne konkurere så jeg vi ikke
være bagud hvad det angår :)
Til at starte med vil jeg have Stereo setup, og derefter købe center og rear højtalere til systemet således jeg kan få
Sourround sound.
Mit budget hvad angår højtalerne er maks 10.000,- (uden forstærker, men alt i alt 10.000,- for højtalere og forstærker er nu
heller ikke dårligt for tegnebogen)
Håber virkelig i vil komme med en kanon input til hvorledes jeg skal starte min karriere i denne branche! :)
Tak på forhånd!
__________________ //wezi
|
| Til top |
|
| |
wezi Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt disse højtalere som også skulle være okay gode:
XTZ 89 (5.1 sourround pakke)
http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/hogtalarpaket/xtz-89- 5.1-paket-99-w12.16-front-sat-cen
men hvor godt er dette i forhold til
XTZ 99.36 Pianolack (2 gulvhøjtalere)
http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/golvhogtalare/rubrik_ 4
Eller endda JBL ES 90
http://www.cinemagic.dk/shop/jbl-es-90-4366p.html
Vil jeg få meget mere lyd ud af det surround end jeg vil få ud at et stereo setup? selvfølgelig vil jeg ikke få surround oplevels
med 2.0 setup, men bliver lyden bedre, dybere bas i de to højtalere end i subben fra 5.1 sættet?
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du får ikke dybere bas i gode højttalere, end du gør i en subwoofer - men du får måske bedre bas og bedre sammenhæng mellem bas, mellemtone og diskant i gode gulvhøjttalere.
Det er vel smag og behag. Personligt vil jeg langt hellere have stereo end surround til samme pris, men det er også fordi, surround ikke siger mig noget. Det kommer også an på, hvor meget musik du hører, i forhold til film. Hvis det nu er 90% film, så er surround nok det rigtige for dig.
Jeg kan helt klart anbefale XTZ 89 - de er helt fantastiske til prisen. Jeg har selv haft 89 Front som stereohøjttalere, og jeg var meget tilfreds. Og jeg ville nok også hellere have dem end de JBL ES 90. Og hvis det er til stereo, er XTZ 99.36 jo et oplagt valg til dit budget.
Men det kommer også an på, hvilken lyd du foretrækker. JBL er vist lidt varme i lyden, mens XTZ er meget neutrale (uden at være kedelige). Til gengæld er Harman Kardon generelt varm i lyden, og her vil JBL måske blive for meget af det gode. Jeg brugte selv NAD (som er varm) til mine XTZ'ere, og det var et fremragende match.
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor stort et rum har du?
Jeg har selv et sæt XTZ 89 Front i soveværelset som siden sidste weekend er blevet trukket af en Onkyo TX-SR608 og til prisen synes jeg at det er nogle gode højttalere, og der mangler efter min mening ikke bund/bas i dem og en god diskant. (jeg fik dem dog selv i sommers til 2000SEK for et sæt hos fyndborsen).
Der findes selvfølgeligt bedre højttalere end dem, men så er man altså også oppe og betale noget mere for dem, har blandt andet nogle Dali Ikon7 nede i stuen som jeg synes lyder bedre, men de kostede så også omkring 5300kr/stk.
|
| Til top |
|
| |
wezi Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dyster:
Når du bruger udtrykket "varm" hvad indebære det så? meget dyb lyd? for meget bas? meget "blur" over lyden? kan ikke
lige definere det :)
Og nu er jeg jo så skeptisk, jeg vil gerne have muligheden for at kunne ikke bare høre men også mærke bassen uden det
bulrer uden formål.
ser jeg så på JBL højtalerne, er enheder meget kraftige 8"
kigger jeg så tilbage på XTX 99.36 sidder der 6.5" bas/mellemtone enheder.
Jeg tænker bare, giver JBL ES 90 højtalerne så mere dyb bas som jeg gerne vil have? eller kan XTZ 99.36?
Har surfet noget mere, da db89 nævnte hans dali ikon7 højtalere og fundet DALI Concept 10 og Dali LEKTOR 8 som er lidt
lavere i pris, hvordan er de så i forhold til XTZ og JBL.
Jeg har gjort op med mig selv jeg starter ud med et stereo setup altså skal jeg kun anskaffe mig 2 stk højtalere.
mit rum er 6x4 meter.
undskylder alle de mange spørgsmål, jeg er bare så ny i det her! :)
tak for jeres svar so far:)
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du gerne vil have dyb bas så er du næsten ude i at skulle have en halvstor subwoofer hvis du gerne vil helt ned omkring de 20Hz. Det er dog lige værd at bemærke at hvis det er musik (især elektronisk) med "dyb bas" du taler om så er bassen vist ofte ikke helt så langt nede i frekvens som man tror, ofte kommer den vist ikke længere ned end 40-60Hz og mange højttalere og subwoofere til professionel brug til diskoteker osv kan typisk hellere ikke gå ret meget længere ned end de 30-40Hz.
Angående Dali Concept og Lektor så skulle Concept vist ifølge nogle være lidt en "discount/pap" højttaler. Lektor derimod (efter hvad jeg mener at have hørt) lidt en Ikon hvor man har sparet bånddiskanten væk. Gik selv til at startede og overvejede om jeg skulle have et sæt Lektor8 eller Ikon6, men kunne godt lide diskanten i Ikon'en og fik fat i en demo-version af Ikon7 i næsten perfekt stand til samme pris som Ikon6, så der slog jeg til med det samme.
PS: du kommer nok uanset hvad til at supplere gulvhøjttalerne med en subwoofer for at få lidt ekstra knald på filmene osv, nu vil jeg i hvert fald ikke undvære den 15" jeg har liggende bag sofaen i stuen som der næsten fylder som et halvt køleskab.
|
| Til top |
|
| |
Bonde1985 Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 420
|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
når man bruger ordet varm lyd om højttalere, så er det ofte i forbindelse med nogle lidt rundere kanter i musikformidlingen.
For meget varm lyd vil også kunne virke en smule slørende for detaljerne i musikken. hvorimod hvor analytisk lyd er mere
fremme i skoene med detaljerne og i sær i toppen. Dette kan for nogen virke som meget anmassende at lytte til. personligt er
jeg til den lidt varme lyd, dog uden at gå alt for meget på kompromis med musikgengivelsen.
specielt rørgrej har den der lidt varme, bløde lyd over sig. Der vil man rigtig kunne høre den varme lyd:)
generelt, så får du rigtig meget for pengene ved at købe xtz. men har du tjekket brugt markedet ud? der er rigtig meget mere
at hente der...
skal det være gulv, eller kan det evt være stander højttalere?
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er forståeligt nok med de mange spørgsmål
En "varm" lyd betyder, at lyden er behagelig og lidt hyggelig, diskanten er måske en smule dæmpet og bas og nedre mellemtone en smule fremhævet. Man kalder også "varm" lyd for "musikalsk" lyd. Man får ikke nødvendigvis alle detaljer med, men til gengæld tjener den musikken godt, og får det meste musik til at lyde godt. Men hvis udstyret er FOR varmt i lyden, vil bassen ganske rigtigt blive mudret.
En neutral lyd kaldes også analytisk. Her er alle detaljer med, og der er ikke sparet på diskant (hvis diskanten er fremhævet, kaldes lyden kølig). Til gengæld leverer det neutrale udstyr lyden videre, som den er lavet, og det kan være for afslørende for dårligt indspillet musik.
Personligt kan jeg bedst lide den lidt varme lyd, som man i forstærkere fx får hos NAD, Harman Kardon, Rotel, Marantz, og de ældre forstærkere som fx Luxman. XTZ er et eksempel på neutrale højttalere, mens mine nuværende Avance er mere til den varme side.
Til dit andet spørgsmål: Som udgangspunkt giver 2x8" bas mere bas end 2x6,5" - men det kommer også an på enhederne, delefilteret, kabinettet, portene, og så videre. Fordelene ved mindre enheder kan være, at de er hurtigere/mere kontrollerede. Og forstærkeren og højttalernes følsomhed betyder også noget. Jeg har en stor stue, og jeg savnede ikke bas med XTZ 89 Front, heller ikke selvom jeg trak dem med en "svag" NAD forstærker på 2x30W.
Hvis du har tænkt dig at bruge en surround reciever, ville jeg nok vælge XTZ 89 frem for 99.36, da de efter sigende er nemmere at trække end 99.36 - selvom de på papiret har samme følsomhed. En surround forstærker kan godt på papiret have mange Watt, men i praksis kan de ikke levere det. Vi kan tage den Harman Kardon AVR 255, du linker til, som eksempel. Den er efter sigende på 7x50W, men ifølge manualen er dens maksimale strømforbrug på 540W. Heraf går en tredjedel nok til diverse elektroniske funktioner, mens mindst en tredjedel går tabt som varme. Så er der højst en tredjedel tilbage til højttalerne, hvilket så giver plads til 7x25W. Og det er endda de mest korrekte oplysninger, jeg har set. Hvis du ser på Onkyo, Yamaha og så videre, går det helt galt med specifikationerne.
Jeg kender ikke Dali Lektor ret godt, men jeg har selv testet Dali Concept 6: http://hififorfolket.dk/index.php?id=56
Den er såmænd ok til prisen, men den har en MEGET varm lyd - så meget, at der går lidt bulder i det en gang imellem. Men til film er den god, og her vil man også ofte kunne undvære en subwoofer. Concept 10 vil jo bare være endnu bedre til at spille bas. Men detaljerigdom er ikke det, Concept er bedst til. Her er XTZ i en helt anden klasse - netop på grund af deres neutrale lyd.
Jeg håber, det giver lidt klarhed - i stedet for mere forvirring
|
| Til top |
|
| |
wezi Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kan jeg godt med det samme sige at jeg ikke har noget imod den varme lyd, dog vil jeg stadig gerne kunne høre alle
detaljerne, hvis jeg feks. sætter en symfoni sang på, og have en god dyb bas når jeg smider den techno sang på. ved ikke
om
det er for stort et krav.
lige nu ser jeg det som at jeg gerne vil have en forstærker og 2 højtalere, men da du siger ad Dali Concept er noget pap så
ser
jeg lidt at jeg nok nærmere vil have JBL da jeg godt kan lide det store rå look! :)
Så lige nu vil jeg hælde til den varme lyd.
Rettelse, jeg ville linke til HK AVR 355 ikke 255:)
|
| Til top |
|
| |
wezi Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2010 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres mange svar, jeg er kommet frem til følgenende setup til at starte med og det skulle gerne ankomme idag.
Harman kardon AVR-260
XTZ 99.36
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 07 December 2010 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt valg :) kom endelig tilbage til tråden og giv en kort anmeldelse af dit gear om en uges tid når det er spillet til :)
Mvh
|
| Til top |
|
| |
CosworthDriver Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 234
|
| Sendt: 07 December 2010 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm...jeg ville ellers have foreslået dig Klipsch RF-82:
http://www.preissuchmaschine.de/in-Lautsprecher/Lautsprecher /Klipsch-RF-82.html
Klipsch kan bare noget med lyd som ikke mange andre kan (slet ikke til samme pris!). De leverer både et seriøst lydtryk og rigtig mange detaljer, en ellers meget sjælden kombination.
Men tror da også du blir glad for XTZ'erne. Og Harman laver nogle gode AV-receivere, så tror du bliver glad for dit valg. __________________ Mvh
CosworthDriver
- "If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
|
| Til top |
|
| |
wezi Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2010 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik ombyttet min forstærker, dog kun til et nummer større, men så fik jeg også en ekstra hdmi indgang, dolby volume og et
par andre features samt den har lidt mere power, ikke at 260'eren ikke kunne trække det:) jeg smider nogle billeder op også,
og så kan i sige hvad i syntes.
Hvad det angår, så vil jeg gerne høre hvor jeg skal smide det ind? skal jeg smide det i hjemmebio? da jeg jo har købt den avr
med hensyn på surround senere hen, men da det kun er stereo nu, er det så forkert? :)
rskriver: Jeg vender tilbage, det er helt sikkert :) So far er jeg rigtig glad for det.
|
| Til top |
|
| |
wezi Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2010 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|