| Forfatter |
|
houbakrene Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 13 Februar 2011 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle.
Jeg købte for et par uger siden en NAD M56 Bluray-afspiller, som endnu en opgradering til mit setup. Af elektronik, har jeg i forvejen en Denon avr2808, en NAD M25 og en NAD C272, som alle naturligvis indgår i mit surroundsetup... På højttalersiden har jeg 5.1 Dali Helicon 800 mk2.
Jeg er klar over, at min nuværende "flaskehals", nok er min Denon, hvorfor jeg nu planlægger at tage det sidste skridt der også. Den ultimative løsning på den nye processor (både visuelt, teknisk og kvalitetsmæssigt), ville nok være en NAD M15HD, men hånden på hjertet, så er jeg simpelthen for nærrig til at betale 27 kilo, for noget der i løbet af 2 år måske kan fås til det halve!
Jeg går derfor og overvejer, om jeg skulle købe en brugt NAD M15 i stedet!?! Nogen, som har nogle erfaringer med denne konstellation? Jeg mener en bluray koblet analogt sammen med en NAD M15? Man vil vel i dette tilfælde lade D/A-konverteren i NAD M56'eren om dekodningen af HD-lydsporet, og blot sende det analoge signal direkte igennem NAD M15'eren? Og derved fortsat have HD-lyd i sin hjemmebio!?! -Ikke??? 
Ved godt at jeg så også skal ud og investere i nogle kvalitets-signalkabler... Nogle forslag?
Håber der er nogle, som kan hjælpe...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
StefanR Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 13 Februar 2011 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej houbakrene
Jeg har selv det setup du overvejer (næsten). Min BD afspiller er en Panasonic, men jeg er stadig rigtig godt tilfreds med 5.1 lyden der kommer analogt fra afspiller til M15.
Til 7.1 udgange behøver du ikke være SÅ kritisk med kablerne. Find nogle fornuftige og solide kabler uden at bruge en formue, så mener jeg du vil være godt kørende.
Hvis du også vil bruge afspilleren som CD afspiller, så kan du så vælge at sætte et sæt bedre kabler på den dedikerede stereoudgang. Mine primære interconnects til stereo er VDH Orchid, som jeg er vældig glad for. Dog skal du prøve dig frem. Hvad der passer til min stue og mine højttalere, passer ikke nødvendigvis til dig 
/Stefan
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 14 Februar 2011 kl. 01:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det er måske også lidt spild af penge, gør mere udaf dit rum, få noget mere afstand imellem dine højttaker front og center står alt for tæt, synes jeg ser den fejl ved mange.
|
| Til top |
|
| |
Microft Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 14 Februar 2011 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du alligevel tage lyden ud analogt fra din m56, kan du lige så godt beholde din denon, da du ikke vil opnå nogen forskel i lyden eftersom
lyden bare går igennem forforstærkeren som du selv antyder. Men optisk får du selvfølgelig en bedre løsning.
Mit råd er at vente til du kan få en m15hd brugt.
|
| Til top |
|
| |
SuckyBoyfriends Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 14 Februar 2011 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Microft skrev:
Hvis du alligevel tage lyden ud analogt fra din m56, kan du lige så godt beholde din denon, da du ikke vil opnå nogen forskel i lyden eftersom lyden bare går igennem forforstærkeren som du selv antyder. Men optisk får du selvfølgelig en bedre løsning.
Mit råd er at vente til du kan få en m15hd brugt. |
|
|
Faktisk en rigtig god pointe:)
Men tror du ikke der sker en A/D-D/A konvertering i forbindelse med afstand og volumen osv? __________________ Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 14 Februar 2011 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår ikke helt argumentet om, at det ikke skulle gøre nogen forskel, om man går igennem en god eller en mindre god
forforstærker med et analogt signal. Det gør da en kæmpe forskel.
Det er korrekt, at D/A-konverterne i den M15 ikke kommer i brug, men spørgsmålet er, om ikke netop de analoge dele er der,
hvor de største forskelle er.
Uden at kende signalbehandlingen i den præcise model, så er det værd at overveje, om din blurayafspiller har tilstrækkelige
muligheder for bass management via den analoge udgang. Når du kører analogt ud skal dette så vidt jeg har forstået laves i
afspilleren, herunder også ting som justering af afstand og niveau på de enkelte højttalere således at forforstærkeren netop
ikke skal lave signalet digitalt igen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Februar 2011 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tvivler nu også meget på man kan undgå en A/D convertering selv om man bruger analog indgangene.
Men har selv haft M15 og det er en fantastisk pre-amp.
__________________ Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
houbakrene Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2011 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
|
Hej
Det er måske også lidt spild af penge, gør mere udaf dit rum, få noget mere afstand imellem dine højttaker front og center står alt for tæt, synes jeg ser den fejl ved mange.
|
|
|
Spild af penge tror jeg nu ikke det er...
Jeg er helt med på hvad du mener, med at der naturligvis også er rigtigt meget at hente, ved at investere i rummet, men lige pt. bor jeg til leje, så det sætter naturligvis nogle grænser! Jeg får desuden lidt svært ved at flytte front og centerhøjtalerne længere væk fra hinanden, da der så kommer en væg i vejen!!! Det må vente til jeg engang får hus, hvor mulighederne er lidt flere...
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 14 Februar 2011 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
houbakrene skrev:
jensen skrev:
|
Hej
|
|
|
Jeg er helt med på hvad du mener, med at der naturligvis også er rigtigt meget at hente, ved at investere i rummet, men lige pt. bor jeg til leje, så det sætter naturligvis nogle grænser! Jeg får desuden lidt svært ved at flytte front og centerhøjtalerne længere væk fra hinanden, da der så kommer en væg i vejen!!! Det må vente til jeg engang får hus, hvor mulighederne er lidt flere...
|
|
|
Er der slet ikke plads til at du kan lave lidt mere afstand mellem dine højttaler, det giver meget.
Nu har jeg ikke selv SS setup mere, men har leget en del med det, men nu har jeg det også let med en stue på 60m2.
|
| Til top |
|
| |
houbakrene Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2011 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
SuckyBoyfriends skrev:
|
Jeg tvivler nu også meget på man kan undgå en A/D convertering selv om man bruger analog indgangene.
Men har selv haft M15 og det er en fantastisk pre-amp.
|
|
|
Jeg er heller ikke sikker på, at jeg undgår A/D til D/A konvertering i processoren, selv om jeg bruger de analoge udgange på blurayen. Det er, så vidt jeg har forstået det, ikke ren pass-through, som her er tale om... Afstand, bass-management, levels og cross-over freq for hver enkelt højttaler er vel stadig noget M15'eren vil stå for. Hvis det er sådan det hænger sammen, så vil jeg jo stadig få et løft i lyden, da D/A og A/D konverterne i M15 unægteligt er bedre, end i min Denon AVR2808...
Hele pointen ved at bruge de analoge udgange på M56 er jo, at man så bruger D/A -konverteren til konverteringen af HD-lydsporene og derved stadig har HD-lyden i sin hjemmebio (og ikke bliver tvunget til at "nøjes" med Dolby og DTS).
|
| Til top |
|
| |
houbakrene Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2011 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
houbakrene skrev:
jensen skrev:
|
Hej
|
|
|
|
|
|
Er der slet ikke plads til at du kan lave lidt mere afstand mellem dine højttaler, det giver meget.
Nu har jeg ikke selv SS setup mere, men har leget en del med det, men nu har jeg det også let med en stue på 60m2.
|
|
|
Ved ikke om du har benyttet linket i min signatur (det har du jo nok, siden du kommenterer på placeringen af mine højttalere ), men som du kan se, kan mine fronter ikke rigtigt komme længere væk fra hinanden, end de er nu, pga. størrrelsen af min stue...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Februar 2011 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ikke plads til højtaleren i spisestuen?;)
Husk at få skrevet afstande ned fra din denon! M15 skal sættes manuelt op og det kan du ikke gøre med et målebånd:)
Det samme gælder crossover! __________________ Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 17 Februar 2011 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
SuckyBoyfriends skrev:
Microft skrev:
Hvis du alligevel tage lyden ud analogt fra din m56, kan du lige så godt beholde din denon, da du ikke vil opnå nogen forskel i lyden eftersom lyden bare går igennem forforstærkeren som du selv antyder. Men optisk får du selvfølgelig en bedre løsning.
Mit råd er at vente til du kan få en m15hd brugt. |
|
|
Faktisk en rigtig god pointe:)
Men tror du ikke der sker en A/D-D/A konvertering i forbindelse med afstand og volumen osv?
|
|
|
hvis man køre analog ind i processoren, vil den kun agere som volume kontrol. Dvs alle de penge man har lagt i kraftig processor, dyre D/A konvertere etc, bruger man ikke. så vidt jeg er orienteret er det kun lexiconj og H/K som kan lave bass magnetment via de analoge indgange
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 17 Februar 2011 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
forskellen mellem alm dvd lydspor og hd lyd, er noget mindre end forskellen mellem en god og en mindre god D/A konvertering.
|
| Til top |
|
| |
houbakrene Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Beklager de sidste par dages fravær (har arbejdet virkeligt meget!).
Så for at opsummere, synes jeg det lyder til at (hvis jeg køber en M15), skal jeg ikke køre lyden analogt ud af min M56, men blot benytte HDMi kablet og så "nøjes" med "DVD-lyd"?
Mener I at det stadig vil løfte lyden i forhold til mit nuværende setup?
|
| Til top |
|
| |
StefanR Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
houbakrene skrev:
Hej alle.
Beklager de sidste par dages fravær (har arbejdet virkeligt meget!).
Så for at opsummere, synes jeg det lyder til at (hvis jeg køber en M15), skal jeg ikke køre lyden analogt ud af min M56, men blot benytte HDMi kablet og så "nøjes" med "DVD-lyd"?
Mener I at det stadig vil løfte lyden i forhold til mit nuværende setup?
|
|
|
Jeg synes godt det kan betale sig at gøre som du først selv havde tænkt på. Altså at køre analog lyd fra afspiller til M15. Som der var en der nævnte, så kan en god DTS dekoder være bedre end andre billige HD dekodere. Og M15 gør det rigtig godt. Så selv om du "nøjes" med DD/DTS, så vil det stadig lyde fedt. Jeg synes bare at HD-lyd analogt fra min afspiller, stadig giver lidt mere end bare DTS.
Hvis du vælger at droppe alle kablerne til analog lyd, så skal du dog stadig have et ekstra digital kabel. HDMI er IKKE nok til en M15, da den kun kan bruge HDMI til billede. Så den digitale lyd skal stadig over via et seperat kabel (coax eller optisk).
/Stefan
|
| Til top |
|
| |
madaUlp Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 186
|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener, at M15HD (i modsætning til M15) er modulopbygget, så du kan opgradere den når der sker noget nyt.. Der kommer
fx sikkert et 3D board til den.. Det er måske værd at tage med in i overvejelserne..?
__________________ Mvh. madaUlp
|
| Til top |
|
| |
StefanR Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 03:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
madaUlp skrev:
Jeg mener, at M15HD (i modsætning til M15) er modulopbygget, så du kan opgradere den når der sker noget nyt.. Der kommer fx sikkert et 3D board til den.. Det er måske værd at tage med in i overvejelserne..? |
|
|
Det er sandt. Men der er så også 10-15.000 kroners forskel på en brugt M15 og en ny M15HD  Men alt andet lige vil hele ovenstående samtale være irellevant med en M15HD, da den understøtter HD-lyd via HDMI og hele svineriet.
/Stefan
|
| Til top |
|
| |