| Sendt: 21 April 2011 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
jeg går i tanker om at lave en hjemmebio, og er stødt på følgende overvejelser - hvad karakteristika har et sæt surround-højttalere? Jeg tænker, at siden mange mærker laver egentlige sæt med front, center og bag-højttalere, tænker man ikke nødvendigvis så meget over det.
Men hvad hvis man overveje at sætte højttalere sammen, som ikke umiddelbart er tiltænkt surround - hvad skal man så være opmærksom på?
Min fornemmelse er.. : Center-højttaler - 60-70% af lyden kommer her - hovedsageligt dialog, dvs. mellemtone-kritisk højttaler?
Front - her kommer de væsentlige lyd-effekter - helikoptere og biljagter - her skal der også være fylde (=bas), og klang-mæssigt bør de matche centeren - da stemmer osse kommer ud her?
Baghøjttalere - mindst kristiske, ikke meget fylde, ingen dialog (andet end de få gange folk råber bagfra i fillmen) - jeg har en forestilling om, at diskanten er vigtig her ift. lydeffekter, og mellemtonen mindre kritisk end hos fronten?
Hvad med "lydtrykket" - de skal vel spille i det "rigtige" indbyrdes niveau, noget som "sæt" vel gør automatisk? Er det dét, som man kan korrigere, såfremt forstærkeren er med mikrofon og dermed korrigere et lyd-billede?
Er der nogen der kan komme med synspunkter/korrigere min umiddelbare opfattelse?
edit: baghøjttalere skal ikke være kristiske, ikke noget religion her - jeg mener kritiske.. altså mindst kritiske.. 
|