Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Computer surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 August 2011 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Jeg er i gang med at sammensætte en surround-setup til min computer og savner lidt hjælp.

Rummet jeg ønsker at lave mit setup i er ca. 12 m2 (3 x 4), så det er ikke specielt stort - til gengæld skal det ikke indeholde
andet end min PC, et skrivebord, en kontorstol og så mit surround setup :-) (muligvis lidt småmøbler a la en lille sofa og et
sofabord, men det er ikke helt besluttet endnu).

Med så lille et rum, formoder jeg at store højtalere ikke er påkrævet og jeg tænker at jeg kan nøjes med 2-vejs som front
og baghøjtalere og således også en forstærker af nogenlunde beskeden effekt. Mit budget er ikke sat i sten, men det skulle
helst kunne gøres for under 20.000 (gør naturligvis ikke noget hvis det er mindre).

Er der nogen der har et bud på et setup i den prisramme som egner sig til en computer? Jeg har luret lidt på et mindre sæt a
la Focal DôME® 5.1 (http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=99_10 4&products_id=379), men ved ikke helt
om det egner sig?

Mit næste spørgsmål angår placering af skrivebord - hvis det står op ad væggen kommer centerhøjtaleren jo til at være
_meget_ tæt på mig - formentlig placeret direkte under skærmen(e). Gør det noget? Eller skal man ud i at rykke
skrivebordet et stykke ud fra væggen?
Til top Vis fuzzyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fuzzyboy

fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2011 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har researchet lidt og har fundet frem til et par mulige bud. Samlet set ser Focals Dome sæt fra hififreaks stadig mest
fornuftigt ud mht. pris og placeringsmuligheder (+ en Marantz SR6006 eller lignende) - så ender jeg på omkring 17.000.

Mine nuværende Era D4 er vægmonterede og lyder anstændigt (om end bedre på stands). De kan muligvis bruges som
baghøjtalere og så et par Era D5'ere på stander peget mod lyttepositionen (skrivebordsstolen), eller alternativt endnu et sæt
D4'ere vægmonteret som fronthøjtalere. Et tilsvarende "trick" vil formentlig kunne laves med de fleste andre kompakte
højtalere, men jeg vil helst ikke betale mere end 2-3.000 for en højtaler der skal vægmonteres, eftersom den alligevel ikke
får lov at komme til sin ret når den er vægmonteret. Et par D5'ere koster 6.000 for sættet, med en Marantz SR6006 er vi så
oppe på 13.500, hvilket efterlader ca. 6.500 til sub + center, hvilket jo ikke er overvældende, men dog skulle være muligt
(lidt over er også ok, men ikke meget).

Et dybt skrivebord (omkring 75 cm) skulle hjælpe med at få en smule afstand fra væggen, sådan at front- og
centerhøjtalerplacering ikke bliver alt for akavet, men centerhøjtaleren er stadig problematisk. Er der nogen der har et bud
på en centerhøjtaler der kunne stå på et skrivebord - dvs. som er nogenlunde kompakt og ikke er placeringsfølsom?

Skærmene kommer til at være vægmonterede, så der er god mulighed for at placere en centerhøjtaler under, men samtidig
er det vigtigt at den er til at holde ud at se på.

Bjarke2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 August 2011 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Hey Fuzzyboy...

Jeg er selv igang med samme projekt, dog i et noget mere beskedent beløb...

Her er nogle ting som jeg har fundet ud af indtil nu...

Den SKAL være digital...

Forstærker størrelsen behøver ikke at være så stor. Slet ikke som den der marantz 6006 som du har i tankerne... Jeg fandt en yamaha til 1500kr på tilbud... Man kan sagtens finde gode forstærker fra yamaha, onkyo, pioneer, HK, osv til omkring 2000kr.

Min mening til dette er at i et mindre rum og nu da det er til computer så får man ikke meget ud af alt det saft og kraft en forstærker til 5-10000kr vil give dig... Jeg bruger min computer til musik, spil og lidt film... Det er faktisk kun til spil at jeg skal bruge surround, Og da alle højtalere er inde for en kort afstand, va skal man så med alle de kræfter.
Inden for spil verden halter lydsiden langt bag grafiksiden... Prøv at gå ned og kik de nyeste spil der er udkommet om de understøtter alle de nye formater, hvilket de næppe gør...
Jeg overvejede faktisk at finde en gammel brugt dolby digital forstærker for under en tus, da den egentlig kan det jeg skal bruge, men valgte denne da den mest var på tilbud, og jeg er glad for yamaha...

Front Højtaler...

Jeg har prøvet lidt af hvert... lige fra små plastic satellit til CW AL 1002...
Har haft Dali Concert1 i nogen år nu, men har aldrig været tilfreds med dem... Men de har en rigtig god størrelse... Jeg har lånt div standerhøjtaler hjem for at prøve om det var noget... MEN der har bare ikke været noget som jeg har kunne acceptere... Det lyder simpelthen for dårligt til mig. Og det er som ikke fordi at højtalerene er dårlige... Spiller de inde i stuen er der intet at komme efter, men det er fandenme svært at placere dem rigtig i et lille værelse...
JEg er PT på udkik efter et par acceptable gulvhøjtaler. Det er i mine øre klart det bedste, da de er meget nemmere at placere.
Og køber man brugt, får man meget lyd for få penge...

Bag højtalerne...

Her syntes jeg bestemt ikke at der bør spares, hvis du bruger meget tid på spil. Om du spiller 3D shooter, adventure, mmorpg, så har du lige så meget lyd fra baghøjtalerne, som fra fronterne... Det bedst ville nok være 4 guldhøjtaler i hvert hjørne. Men det fylder jo desværre.

Håber du kan bruge lidt af det jeg har skrevet... Jeg følger med i denne tråd med interesse...
Til top Vis Bjarke2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke2000

pursch16
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Sendt: 23 August 2011 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Jeg ville give dette setup et lyt...

http://www.whathifi.com/Review/Monitor-Audio-Bronze-BX2-51/

Centeren er i et lukket kabinet og ikke specielt dyb. Fronterne er med refleksporten på fronten, der ligesom med det lukkede princip giver let flere acceptable placeringsmuligheder. De dipole/bipole baghøjtalere giver også en større placeringsfrihed... Bagved eller ved siden...? Subben er også relativ kompakt, samt igen lukket princip.

Prøv at spænd denne Onkyo http://www.eu.onkyo.com/en/products/tx-nr509-35637.html foran, så tror jeg du er kørende.

Det efterlader endda lidt knaster til div. kabler

Held og lykke med det!

/A.

Til top Vis pursch16's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pursch16

fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2011 kl. 06:16 | IP-adresse registreret  

Bjarke2000 skrev:
Hey Fuzzyboy...Jeg er selv igang med samme projekt, dog i et noget mere beskedent beløb... Her er
nogle ting som jeg har fundet ud af indtil nu...Den SKAL være digital...Forstærker størrelsen behøver ikke at være så stor.
Slet ikke som den der marantz 6006 som du har i tankerne... Jeg fandt en yamaha til 1500kr på tilbud... Man kan sagtens
finde gode forstærker fra yamaha, onkyo, pioneer, HK, osv til omkring 2000kr. Min mening til dette er at i et mindre rum og
nu da det er til computer så får man ikke meget ud af alt det saft og kraft en forstærker til 5-10000kr vil give dig... Jeg
bruger min computer til musik, spil og lidt film... Det er faktisk kun til spil at jeg skal bruge surround, Og da alle højtalere er
inde for en kort afstand, va skal man så med alle de kræfter. Inden for spil verden halter lydsiden langt bag grafiksiden...
Prøv at gå ned og kik de nyeste spil der er udkommet om de understøtter alle de nye formater, hvilket de næppe gør... Jeg
overvejede faktisk at finde en gammel brugt dolby digital forstærker for under en tus, da den egentlig kan det jeg skal
bruge, men valgte denne da den mest var på tilbud, og jeg er glad for yamaha...Front Højtaler...Jeg har prøvet lidt af hvert...
lige fra små plastic satellit til CW AL 1002...Har haft Dali Concert1 i nogen år nu, men har aldrig været tilfreds med dem...
Men de har en rigtig god størrelse... Jeg har lånt div standerhøjtaler hjem for at prøve om det var noget... MEN der har bare
ikke været noget som jeg har kunne acceptere... Det lyder simpelthen for dårligt til mig. Og det er som ikke fordi at
højtalerene er dårlige... Spiller de inde i stuen er der intet at komme efter, men det er fandenme svært at placere dem rigtig
i et lille værelse... JEg er PT på udkik efter et par acceptable gulvhøjtaler. Det er i mine øre klart det bedste, da de er meget
nemmere at placere. Og køber man brugt, får man meget lyd for få penge...Bag højtalerne...Her syntes jeg bestemt ikke at
der bør spares, hvis du bruger meget tid på spil. Om du spiller 3D shooter, adventure, mmorpg, så har du lige så meget lyd
fra baghøjtalerne, som fra fronterne... Det bedst ville nok være 4 guldhøjtaler i hvert hjørne. Men det fylder jo
desværre.Håber du kan bruge lidt af det jeg har skrevet... Jeg følger med i denne tråd med interesse...

Hej Bjarke - tak for fyldig feedback :) I mellemtiden er mit lytterum blevet lidt større (eller rettere, det er et anden rum der
kommer til at stå model til indretningen) og er nu på små 20 m2. Det skal nævnes at jeg i forvejen har et sæt Era D4 som
jeg er meget begejstret for og til prisen har jeg ikke noget at udsætte på deres performance til musik.

Derfor sigter jeg også mod et setup, hvor jeg kan inkludere dem og derudover samtidig bruge dem til musik. Det var også
derfor valget faldt på Marantz, der har ry for at være en anstændig stereoforstærker også. En anden grund til at det
(foreløbige!) valg er faldet på SR6006 (jeg overvejer også kraftigt SR6005 der er nedsat i øjeblikket hos hififreaks) er at jeg
gerne vil kunne opgradere højtalerne løbende såfremt jeg skulle få lyst uden at skulle udskifte forstærkeren også.

Bortset fra musikken, så er jeg på nogenlunde samme vogn som dig - jeg skal primært bruge surround til spil, så mange af
de features man får med kommer jeg formentlig ikke til at bruge til ret meget. Hvis jeg kan finde en god brugt Marantz er
det bestemt en mulighed og jeg vil også holde øjnene åbne efter en brugt sub.

For så vidt angår resten af setup'et så regner jeg med at have Era D4 som både front og baghøjtalere (dvs. købe 2 mere) og
center (dvs. købe en D4 lcr), eller alternativt at købe et sæt Era D3'ere til baghøjtalere. Egentlig ville jeg også gerne have en
sub der matchede Era Design setuppet, men den kan man desværre ikke få i Europa, så jeg kigger mig om efter noget
brugt.

Jeg har stadig problematikken med at jeg kommer til at sidde meget tæt på centerhøjtaleren og ærligt talt ved jeg ikke om
det har noget at sige og bare er et spørgsmål om tuning. Er det noget du tilfældigvis ved noget om?

Bjarke2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2011
Sendt: 24 August 2011 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har også leget med centerhøjtaler og sub...

Vi kan starte med centerhøjtaleren. Jeg har en DLS centerhøjtaler inde i stuen, og jeg har haft muligheden at prøve den inde ved min computer op mod en ældre Dali center, samt en 5-6000kr audiovector... Inde i stuen høres der forskel mellem de 3 center højtalere, men inde ved computer kunne jeg stortset ikke høre nogen forskel...
Hvad der helt præcis sker når man sætter dem op mod hinanden i et stort og et lille rum, må vi vidst søge svar hos hifi guruerne herinde... Men umiddelbart vil jeg tro at det er afstanden og den ringe mulighed for placering... Det er som om at en hifi centerhøjtaler bare ikke kan komme af med alt det den er bygget til, på en så kort afstand som man sidder fra computeren.  Man får slet ikke nok detaljer med.
Det næste og sidste jeg vil prøve er at finde et acceptabel logitech eller creative satellit system til en ikke alt for billig pris, og så bruge det som centerhøjtaler... Fordelen ved at bruge små satellit højtaler er at de er bygget til at komme af med alt lyden inden for en relativ kort afstand... Og jeg tror faktisk at hvis man kan finde et ordentlig system, så ville det fungere ret godt. Problemet bliver så om hvor stor en lydforskel er vil være mellem satelitterne de andre højtaler i systemet...
Bliver det for meget tror jeg at det ender med at jeg dropper centerhøjtaleren helt...

Subben... Tjaaa der er vel ikke så meget at sige... hvor kræsen er man... Jeg har lige erhvervet mig en jamo D6 sub, og har da også prøvet den af inde ved computeren... Den virker da, helt klart... Men når det kommer til spil, så skal jeg altså ikke have en præcis stram, og styr over enheden subwoofer... Jeg kan meget bedre lide min 13årige nevø's billige altec plastic sub uden satelliterne.  Bassen er høj, mudret og overhoved ikke kontrolleret... Og det er sådan jeg vil have det når jeg spiller computer. Og til en nypris på et par sølle 200-300kr så jeg regner stærkt med at det bliver sådan noget jeg investere i den nærmeste fremtid.

Til top Vis Bjarke2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke2000

fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2011 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Bjarke2000 skrev:
Ja jeg har også leget med centerhøjtaler og sub...Vi kan starte med centerhøjtaleren. Jeg har en DLS
centerhøjtaler inde i stuen, og jeg har haft muligheden at prøve den inde ved min computer op mod en ældre Dali center,
samt en 5-6000kr audiovector... Inde i stuen høres der forskel mellem de 3 center højtalere, men inde ved computer kunne
jeg stortset ikke høre nogen forskel...Hvad der helt præcis sker når man sætter dem op mod hinanden i et stort og et lille
rum, må vi vidst søge svar hos hifi guruerne herinde... Men umiddelbart vil jeg tro at det er afstanden og den ringe mulighed
for placering... Det er som om at en hifi centerhøjtaler bare ikke kan komme af med alt det den er bygget til, på en så kort
afstand som man sidder fra computeren.  Man får slet ikke nok detaljer med. Det næste og sidste jeg vil prøve er at finde et
acceptabel logitech eller creative satellit system til en ikke alt for billig pris, og så bruge det som centerhøjtaler... Fordelen
ved at bruge små satellit højtaler er at de er bygget til at komme af med alt lyden inden for en relativ kort afstand... Og jeg
tror faktisk at hvis man kan finde et ordentlig system, så ville det fungere ret godt. Problemet bliver så om hvor stor en
lydforskel er vil være mellem satelitterne de andre højtaler i systemet...Bliver det for meget tror jeg at det ender med at jeg
dropper centerhøjtaleren helt...Subben... Tjaaa der er vel ikke så meget at sige... hvor kræsen er man... Jeg har lige
erhvervet mig en jamo D6 sub, og har da også prøvet den af inde ved computeren... Den virker da, helt klart... Men når det
kommer til spil, så skal jeg altså ikke have en præcis stram, og styr over enheden subwoofer... Jeg kan meget bedre lide
min 13årige nevø's billige altec plastic sub uden satelliterne.  Bassen er høj, mudret og overhoved ikke kontrolleret... Og det
er sådan jeg vil have det når jeg spiller computer. Og til en nypris på et par sølle 200-300kr så jeg regner stærkt med at det
bliver sådan noget jeg investere i den nærmeste fremtid.

Jeg tror jeg har fundet svaret på mine bønner. Near-field højtalere :-) PeachTree laver også en computer-egnet højtaler
(DS4.5) - den kan helt sikkert bruges som center - muligvis ville det også give mening at bruge 2 * DS 4.5 som front og
mine eksisterende D4'ere som baghøjtalere.

Så altså:

Front: 2 * DS4.5 eller 2 * D4
Center: 1 * DS4.5
Bag: 2 * D4

Du kender vel ikke tilfældigvis til andre near-fields i samme prisklasse? (med acceptabelt udseende)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes