Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Forstår jeg det rigtigt? Er effekten nok? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 04:43 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Skal lige høre eksperterne her inde om jeg har fattet det her korrekt.... Nedenstående er taget fra manualen til receiveren
(Marantz SR5004).

Jeg har i receiverens "Speaker setup" indstillet...

"Subwoofer : Yes"
"Front : Large"
"LPF / HPF : 80 hz."
"Bass mix: Both"

Cross over på subben er skruet op på max.

Så ifølge min opfattelse af ovenstående fra manualen og mine indstillinger burde jeg få følgende resultat...

I stereo skulle den sende alle frekvenser til fronterne, også dem på og under 80 hz., og frekvenser fra og med 80 hz. og
herunder skulle også blive sendt til subben.

Så snart kilden skifter til DD eller DTS (også HD versionerne) så skulle alle frekvenserne i LFE signalet sendes til subben og
intet andet. Alle frekvenser i de respektive resterende kanaler bliver blot sendt de rigtige steder. Altså bliver LPF / HPF og
Bass mix bypassed.

MEN jeg hører en markant forskel i film (selvfølgelig også i stereo) når jeg skifter LPF / HPF fra 80 hz. til f.eks. 160 hz. eller
40 hz. Altså mængden af basgengivelse bliver markant mere eller mindre, uden forskel i volumen (det sidste er klart nok).
Så er derfor ret forvirret, og endnu en gang meget i tvivl om alle frekvenser i LFE signalet bliver sendt til subben når LPF /
HPF er indstillet til 80 hz.

Vil nemlig helst ikke have at de frekvenser der er tiltænkt subben "forbliver i" eller "bliver flyttet til" nogle af de andre
kanaler da det givetvis ikke giver den tiltænkte effekt. Det omvendte er heller ikke favorabelt, altså at frekvenser der er
tiltænkt de andre kanaler bliver "flyttet" til subben (kan dog leves med). Og vil slet ikke have at frekvenser I LFE signalet der
ligger over det indstillede LPF / HPF frekvens ikke bliver gengivet overhovedet fordi de ikke "bliver flyttet".

Dermed første spørgsmål.... Er der noget jeg har misforstået eller overset? Har læst at nogle receivere sender alle
frekvenser i LFE signalet til subben, samt alt fra og med den indstillede LPF / HPF frekvens og herunder fra de andre kanaler
også. Kan det mon være svaret på at jeg kan høre de forskelle ved skift af LPF / HPF?

Og så til det andet og sidste spørgsmål. Jeg har i øjeblikket følgende system...

Receiver: Marantz SR5004 (7 x 90 watt
ved 8 Ohm)
Fronter: Dali Concept 6 (tjek specs)
Center: Dali Concept Center
(tjek specs)
Bag: Dali Concept 1 (tjek specs)
Sub: Dali Concept Sub 12

Er den receiver kraftig nok til at drive de højttalere uden problemer i både stereo og surround op til ca. 65 db?

Og er den stadig kraftig nok til at drive et B&W DM6XX s3- og LCR60 s3 surroundsæt uden problemer i både stereo og
surround op til ca. 65 db?

Når jeg spørger sådan så mener jeg selvfølgelig om enhederne kan kontrolleres præcist og uden at ødelægge lyden op til de
ca. 65 db?

Jeg takker rigtig mange gange for jeres tid og interesse.

Mvh.
Hessi

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Hvad er grunden til du skriver 85dB flere gange ?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Du sagtens spille højere end 85db. 105 db's lydstyrke burde være inden for rækkevidde. Og det er ganske højt endda.

Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Hvad er grunden til du skriver 85dB flere gange ?

Det (65 db.) er det maksimale lydtryk jeg kan holde ud at høre på i længere tid. Og jo højere der bliver spillet jo mere strøm
skal der tilføres.

allanowich skrev:
Du sagtens spille højere end 85db. 105 db's lydstyrke burde være inden for rækkevidde. Og det er ganske
højt endda.

65 db. er mere end nok... spørgsmålet er om jeg kan spille så højt uden at receiveren mister kontrollen over de nuværende
enheder og ikke "ødelægger" lyden. Men også om det er sagen hvis jeg skifter til et B&W DM60X s3 og LCR60 s3 surroundsæt.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Det tror jeg nok du regne med. Følsomheden er ikke så forskellig på de nævnte ht'ere.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Tag det ganske roligt. De nævnte højttalere har en følsomhed omkring 90dB, det vil sige at de spiller med et lydtryk på 90 dB ved tilførsel af 1W.

Så det skal forstærkeren nok klare

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Tag det ganske roligt. De nævnte højttalere har en følsomhed omkring 90dB, det vil sige at de spiller med et
lydtryk på 90 dB ved tilførsel af 1W. Så det skal forstærkeren nok klare

Så forstår jeg bare ikke hvorfor Dali anbefaler 150 watt til deres Concept 6 og B&W anbefaler hele 200 watt til deres DM603 s3

Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

De 85 db. er rettet til 65... Er beregnet fra det absolutte minimum fra receiveren til det maksimale jeg kan holde ud af høre på.

Det er nok ikke den rigtige måde at gøre det på, men det eneste jeg kan referere til.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Det er blot en info om, hvor stor forstærker du uproblematisk kan tilslutte dem. Du spiller jo ikke særligt højt, så du kan jo nøjes med mindre. De 65db (85db før), er det et tal, der står på display, eller er det volumen kontrollens skala. I såfald er det blot et tal som indikerer "fra fuld udstyring". Det kan du ikke bruge til meget. Ikke andet end til at stille volumen det samme sted hver gang, der lyttes. For højttalere er meget forskellige i følsomhed og dermed spiller de ikke lige højt ved samme volumen position.

Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Det er netop beregnet ud fra receiverens volumen.

-71 til -6

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Hessi skrev:
Det er netop beregnet ud fra receiverens volumen.

-71 til -6

de tal kan du ikke bruge til noget som helst.

Hvis du kun kan tåle at høre musik ved meget lavt niveau, behøver du slet ikke tænke på effekter, eller højttaleres følsomhed, men udelukkende koncentrere dig om kvaliteten af lyden

Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Hessi skrev:
Det er netop beregnet ud fra receiverens volumen. smileys/smiley1.gif"> -71 til -6

de tal kan du ikke bruge til noget som helst.

Hvis du kun kan tåle at høre musik ved meget lavt niveau, behøver du slet ikke tænke på effekter, eller højttaleres
følsomhed, men udelukkende koncentrere dig om kvaliteten af lyden

Altså -6 er ekstremt højt i mine ører.... Så har den omkring de -30 til -17. Jeg aner ikke hvor meget lydtrykket er dér.

Men ville gerne at både de højttaler jeg har nu og evt. de "nye" B&W'ere kan styres ordentligt af receiveren.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hessi skrev:
Altså -6 er ekstremt højt i mine ører.... Så har den omkring de -30 til -17. Jeg aner ikke hvor meget lydtrykket er dér.

Men ville gerne at både de højttaler jeg har nu og evt. de "nye" B&W'ere kan styres ordentligt af receiveren.

Der er nok heller ikke andre, der har en kinamands chanche for at ane hvilken lydstyrke der er tale om når du skriver -  så dine tal giver ikke nogen mening.

Du har måske en skala på din volumenknap, der har 0 ved max (drejet helt højre om) og så er gradueret nedad - om den er gradueret fra 0 og nedad til -80, eller -10,  eller går den anden vej - f.eks 0 for skruet helt ned,  og 40 som skruet helt op .

Hvor er vi henne i denne tabel ?

Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2011 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Mener den har max ved +14 og min ved -71.

Vi er nok omkring 90 - 110 db. i tabellen.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2011 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Hessi skrev:
Mener den har max ved +14 og min ved -71.

Vi er nok omkring 90 - 110 db. i tabellen.
90db er faktisk et pænt højt stue nuveau, lidt á la larmen ude på gaden hvad biler angår. Så du spiller nok noget lavere.

Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2011 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Hessi skrev:
Mener den har max ved +14 og min ved -71. Vi er nok omkring 90 - 110 db. i tabellen.
90db er faktisk et pænt højt stue nuveau, lidt á la
larmen ude på gaden hvad biler angår. Så du spiller nok noget lavere.

Normalt spiller jeg en hel del lavere.... Når jeg skriver 90 - 110 db. så mener jeg selvfølgelig som det absolut maksimale og så
måske i maksimalt 2 minutter af gangen.

Men trykket når nok ikke meget over 90 db. Kommer nok ikke engang op på 100 db.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2011 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Når jeg spiller nogle af mine direkte skårede lp'er med klassisk orkester musik, f.eks Strawisky's Ildfuglen eller Prokofiev's Romeo og Julie, så kan jeg uden besvær komme op på 105db i de kraftigeste passager. Det er voldsomt, men er helt afslappet at lytte til. Virker meget realistisk. De kraftigeste passager varer kun nogle få sekunder, så det er ikke i alle de 40 min lp'en varer.

105 db med rock, pop i en lejlighed, er jo en mere konstant affære, så her tror jeg politiet ville banke på ret hurtigt.

Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Når jeg spiller nogle af mine direkte skårede lp'er med klassisk orkester musik, f.eks Strawisky's
Ildfuglen eller Prokofiev's Romeo og Julie, så kan jeg uden besvær komme op på 105db i de kraftigeste passager. Det er
voldsomt, men er helt afslappet at lytte til. Virker meget realistisk. De kraftigeste passager varer kun nogle få sekunder, så det
er ikke i alle de 40 min lp'en varer.

105 db med rock, pop i en lejlighed, er jo en mere konstant affære, så her tror jeg politiet ville banke på ret hurtigt.

Hehe... nu bor jeg i bofællesskab og de har ikke noget i mod jeg spiller højt, så længe det ikke er for tit og for sent...

Som sagt så skruer jeg op til omkring de 90 - 100 db i kun maksimalt 2 min. af gangen og det sker 2 - 3 gange i løbet af de 2
timer jeg lytter til musik. I film bliver den nok deromkring, da det ikke er højt hele tiden.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Hvis du har ladet receiveren indstille højtalerne, repræsenterer "0" et lydtryk på i gennemsnit 85dB ved filmlyd.
Der er et maksimum på 105dB på fronthøjtalerne - og hvis du har sub, et maks på 115dB.

Du kan så trække dB fra dette - dvs- -30dB burde modsvare 75dB - hvilket også er det lydtryk der normalt bruges til de test-toner som genereres ved auto-setup. Det er så 75dB der siktes efter i indstillignen af lydstyrken.
Herefter børde lydtrykket være ens, hvis alt stemmer overens med THX-standarden. Og du kan så bruge dB skalaen på reeiveren til at vurdere hvor højt du spiller. Men kun hvis alt er certificeret - og kan følge med "op" i lydtryk (hvilket er det svære og dyre ifht. film-lyd- sikring af tilstrækkeligt headroom / overskud til actionscener etc. Særligt subwoofere er dyre, hvis de reelt leverer 115dB ved fx- 20 Hz.

Lidt info nedenfor hvis det har interesse.

The 0 dB reference level represents an average 85 dB SPL and a maximum 105 dB SPL. The LFE (Low Frequency Effects) channel used by AC3 (Dolby Digital) and DTS is +10 dB higher. This means that the maximum output for bass peaks is 115 dB SPL.

http://nodef.blogspot.com/2008/11/0-db-thx-reference-level.h tml

THX Certified Receivers reproduce studio Reference Level, 85dB SPL average with 20dB of headroom.
(LFE +10dB)
http://www.thx.com/consumer/thx-technology/thx-reference-lev el/

THX Select actually specifies surround speakers with an 8 Ohm nominal impedance
( http://www.hometheaterhifi.com/volume_6_3/mandkthxselectspea kers.html)

Når du spiller lavere end "0" - faktisk meget lavere - burde du let have kræfter nok.
Der er faktisk ert firma der hedder "first watt" - netop da mange spiller "daglifags" ved under fx. 90dB, som er mange højtaleres niveau (alt efter følsomhed) ved 1w. input.)

At det så til gengæld kræver 10x kraft at øge niveauet med 10dB glemmer mange ,som vil spille højt uden at overstyre/klippe lyden (clipping er når forstærkeren løber tør for tilgængelig strøm, og laver "firkantede" kurver istedet for flotte toppe.. En højtaler kan ikke stoppe og starte som en firkant, men som flotte spidse eller runde kurver, hvorfor det er langt værre at spille med for få¨watt end med "for mange". Man smadrer nemmest en højtalere ved at prøve at spille højere end forstærkerudstyret kan magte.. ikke ved at give den 100w for "meget". Det kræver at den smelter trådene i spolen eller litze-trådene. Det sker ikke så let som at smadre den ved clipping.

dB and Power   (20dB = 100x)

When talking about power, 3dB represents a ratio of two to one or a doubling of power. 

• Thus,  a gain of 10dB would represent a ratio of ten to one for power - so 10 dB be 10 times the power
  • A 40dB power gain would be 10,000 times the power
http://trace.wisc.edu/docs/2004-About-dB/

Spil du bare løs.

Mvh. Offcourse

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Dit første dilemma med sub/LFE og settingspå surround/stereo ifht. sub/ikke-sub.

Når dine højtalere står til Large spiller de selv bassen.
MEN - når du stiller BOTH i settingen med Bassmix - vil den sende bas videre til subben - formodentligt også i stereo (det gør min onkyo - der hedder det bare "Double-bass" hvilket forklarer lidt mere at man får bassen flere steder. Derfor påvirkes bas-niveauet altså når du ændrer delefrekvens, da subben så spiller mere eller mindre med også længere op i frekvensgangen.

Så - ikke "BOTH" hvis du vil have stereo til at køre uden subwoofer.

Hvis du vil bruge subwooferen til at dække bunden i stereo også - skal du tine lidt mere og finde hvad du finder er bedste sted den træder til fra - både niveaumæssigt og delefrekvensmæssigt.

offcourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes