Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Marantz’en driller med lyden, hælp? :’( (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 04:03 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har en Marantz SR5004 og har koblet et sæt Dali Concept surround (Concept 6, Center og 1) til den sammen med Dali
Concept sub 12. Kabler er Van Den Hul The CS-122 Hybrid til fronter og Center, og QED Reference subwooferkabel. Alt
lyden der bliver afspillet, film og musik, kommer fra min HTPC (media center, Intel Core i3) igennem HDMI, som digitalt
stereo 96 Khz. og DTS-HD Master Audio/Dolby Digital TrueHD 192 Khz.

Uden subwoofer og i stereo musik synes jeg lyden bliver noget lys og mangler en del bas. Jeg har prøvet at lege med EQ'en
for at at rette op på det, det gav en smule forbedring, men ikke tilfredsstillende. Sætter jeg subben til at spille sammen med
fronterne kan jeg, efter at have indstillet sub-indstillinger og EQ, få det til at lyde nogenlunde, men stadig ikke
tilfredsstillende. Det er som om basguitarer bliver for dominerende og mister en smule detalje ved de helt dybe toner og
slagbas (stortromme) forbliver lidt svagt, manglende fylde og tryk. Her sammenligner jeg med min vens Cambridge Audio
Atac 3 og QLN Qubic 222 stereo system (uden sub) og lidt med min gamle Denon AVR-3801 receiver og gamle HTPC med
HDA X-plosion lydkort (samme højttalere, uden sub). Har også prøvet at sætte fronterne til en Yamaha RX-350 stereo
receiver, hvor det lød meget mere harmonisk og sammenhængende (dog var diskant og mellemtone slet ikke så detaljeret
som med Marantz'en). Så jeg ved at højttalerne intet fejler... de kan sagtens spille god, dyb, fast og fyldig bas med bløde
kanter, som jeg kan li' det (specielt ved min vens stereo system).

I film kan jeg få det til at lyde næsten tilfredsstillende, men igen er flydende bastoner (basguitar-agtige lyde, f.eks. bas i
bullet time effekt) dominerende og slagbas (tromme-agtige lyde, explotioner) lidt svagt. Det føles som om alt i mellem de to
ydre mangler. Når jeg så har indstillet det til det bedste mulige til film og skifter tilbage til musik så bliver bassen aaaaaaaalt
for høj.

Har prøvet at skifte mellem large og small fronter i indstillingerne og tweake lidt (crossover, level output), men stadig uden
tilfredsstillende resultat. Og basforskellen mellem musik og film forbliver det samme. Men ellers lyder diskant og mellemtone
rigtig godt og detaljeret. Audyssey EQ'en lyder bare underligt så den har jeg valgt at droppe.

Har også prøvet at skifte subbens placering, retning og phase, igen uden held.

Her er et billede over min stue... skal lige tilføje at der er nogle hylder over mit TV.

Ville bare høre om der er nogen andre der har oplevet eller oplever det samme med deres receiver (Marantz, Denon,
Onkyo, Cambridge osv. (AVR-2312, SR5004 osv.)) eller ej, og evt. hvad løsningen har været. Giv gerne info om hvilke kilder
lyden kommer fra, hvilken receiver, hvordan lyden overføres, hvilken codec lyden har, hvilken højttalere der bruges og
hvilke kabler osv.?

På forhånd mange tak.

Hessi

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 06:07 | IP-adresse registreret  

har du prøvet at afspille din musik når Marantzen er sat på "pure direct"..?
Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

strecker skrev:
har du prøvet at afspille din musik når Marantzen er sat på "pure direct"..?

Yep, samme effekt gør sig gældende i Pure Direct. Bare meget mere tydeligt. Det er som om der næsten ingen bas er.

Audyssey EQ'en kalibrere højttalerne således at der bliver skruet en smule op for 63 hz., 125 hz., 250 hz. og 500 hz. Det er
bedre, men ikke nok, slet ikke. Den stiller også crossover'en til 40 hz. selvom min center kun gør til 72 hz. Og den vil have at
stereo bliver spillet uden hjælp fra subben.

Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Skal lige tilføje at jeg har prøvet at sætte crossover til 100 hz. hvor det hjalp en smule og gav en overall bedre lyd, specielt
med slagbassen, men stadig ikke tilfredsstillende.

Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Prøvede at propper sokker i basportene på fronterne. Det gav en del, specielt med sub til at spille med. Slagbassen er meget
mere markant, men basguitar er stadig en smule dominerende og kan miste detaljer.

Det hele er dog ikke tilfredsstillende men meget tættere på.

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

jeg tror ikke at det er dine indstillinger på din marantz som er det galt med, men der imod indstillingen på subben, både i Hz og volumen. Men hvad står din crossover på?

Og hvordan har du lavet kalibering af dit setup?

og har du tænkt på om du evt. skulle flytte subben?

Jeg har en kammerat som har haft lidt hen af samme problem, havde havde ikke ret meget til film, men en smule for meget bas når der skulle høres musik, hvor dette også betød at så noget som explotioner blev for svage, hans løsning var give subben noget mere volumen, med ned juster i Hz, men så anskaffede han sig også en sub mere  dette fik løst hans problem.

Vilstrup
Til top Vis Vilstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vilstrup

Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

Vilstrup skrev:

jeg tror ikke at det er dine indstillinger på din marantz som er det galt med, men der imod indstillingen
på subben, både i Hz og volumen. Men hvad står din crossover på?

Jeg har en kammerat som har haft lidt hen af samme problem, havde havde ikke ret meget til film, men en smule for
meget bas når der skulle høres musik, hvor dette også betød at så noget som explotioner blev for svage, hans løsning var
give subben noget mere volumen, med ned juster i Hz, men så anskaffede han sig også en sub mere  dette fik løst hans
problem.

Har prøvet at flytte på subben, gav stort set samme resultat. Prøvede at stille crossover til 40 hz. og 60 hz. og det gav
"huller" en rumlen-agtig lyd. Prøvede 100 hz. og så blev slagbas mega hård og overdøvende.

Men her er hvad jeg har prøvet indtil videre og fået ganske gode resultater...

Fronterne peger nu lige ud. Sokkerne er pillet ud af basslugserne i fronterne igen. De har nu ca. 28 cm. til bagvedstående
væg. mere end det kommer til at se totalt ondsvagt ud og venstre front kommer til at stå lige foran/bagved sofasiden (se
evt. billedet på første side). Under EQ indstillingerne er der skruet helt op på max. for de leveste toner (63 hz.) og ca.
halvvejs til max. for de en smule højere toner (125 hz.). På denne måde fik jeg en bas der ikke er for hård eller for blød og
sådan noget som basguitar/flydende bastoner og stortrommer/eksplosioner harmonere uden at den ene bliver for
overdøvende. Alt imellem de to ydre, som før var meget svagt eller helt manglende er blevet en del tydeligere og lyder
sammenhængende/harmonere med de to ydre. Prøvede dog at rykke dem 50 cm. fra bagvedstående væg (fri fra
sofasiden), som resulterede i mere defineret bas, men meget lavere volumen. Synes jeg har fundet et passende punkt uden
at det kommer til at lyde dårligt eller se ondsvagt ud.

Centeren er rykket en smule frem og har ca. 20 cm. til bagvedstående væg. Det gav ikke det helt vilde, men dialoger virker
en smule mere levende og tilstedeværende. Her er der også laveet noget EQ pilleri.

Subben er der ikke pillet meget ved. Men det skal dog siges at der stadig er den mega forskel mellem musik og film (dog lidt
mindre end før). Under musik står subbens output level til -1,5 db og under film står den til +5,5 db (er ret sikker på det er
fordi fronterne, med vilje pga. lyd, er sat til large = næsten fordobling af bassen). Crossover står til 80 hz. Igen fordi det er
"The sweet spot" hvor bassen ikke bliver for hård eller for blød, og der er ikke en del af bassen der bliver overdøvende i
forhold til resten. Magter ikke rigtig for 117. gang at flytte rundt på subben.... men kommer nok til det alligevel bare for at
det ikke komme til at nage mig.

Ved at bruge Audyssey kalibrering og bedre placering af mic fik jeg en indikation af hvordan EQ'en skulle indstilles.

Det er blevet meget bedre og meget tættere på det jeg søgte, som jeg hørte hos min ven med sin Cambridge Audio og QLN
stereo system, men stadig ikke helt 100% der hvor jeg vil have det. Men det er godt nok til at jeg bobber med hovedet og
stepper med foden. Det er nok heller ikke fair at sammenligne et stereo system med et surround system.

Jeg håber ovenstående var til at forstå og siger mange tak for hjælpen.

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hessi skrev:
Vilstrup skrev:

jeg tror ikke at det er dine indstillinger på din marantz som er det galt med, men der imod indstillingen
på subben, både i Hz og volumen. Men hvad står din crossover på?

Jeg har en kammerat som har haft lidt hen af samme problem, havde havde ikke ret meget til film, men en smule for
meget bas når der skulle høres musik, hvor dette også betød at så noget som explotioner blev for svage, hans løsning var
give subben noget mere volumen, med ned juster i Hz, men så anskaffede han sig også en sub mere  dette fik løst hans
problem.

Har prøvet at flytte på subben, gav stort set samme resultat. Prøvede at stille crossover til 40 hz. og 60 hz. og det gav
"huller" en rumlen-agtig lyd. Prøvede 100 hz. og så blev slagbas mega hård og overdøvende.

Men her er hvad jeg har prøvet indtil videre og fået ganske gode resultater...

Fronterne peger nu lige ud. Sokkerne er pillet ud af basslugserne i fronterne igen. De har nu ca. 28 cm. til bagvedstående
væg. mere end det kommer til at se totalt ondsvagt ud og venstre front kommer til at stå lige foran/bagved sofasiden (se
evt. billedet på første side). Under EQ indstillingerne er der skruet helt op på max. for de leveste toner (63 hz.) og ca.
halvvejs til max. for de en smule højere toner (125 hz.). På denne måde fik jeg en bas der ikke er for hård eller for blød og
sådan noget som basguitar/flydende bastoner og stortrommer/eksplosioner harmonere uden at den ene bliver for
overdøvende. Alt imellem de to ydre, som før var meget svagt eller helt manglende er blevet en del tydeligere og lyder
sammenhængende/harmonere med de to ydre. Prøvede dog at rykke dem 50 cm. fra bagvedstående væg (fri fra
sofasiden), som resulterede i mere defineret bas, men meget lavere volumen. Synes jeg har fundet et passende punkt uden
at det kommer til at lyde dårligt eller se ondsvagt ud.

Centeren er rykket en smule frem og har ca. 20 cm. til bagvedstående væg. Det gav ikke det helt vilde, men dialoger virker
en smule mere levende og tilstedeværende. Her er der også laveet noget EQ pilleri.

Subben er der ikke pillet meget ved. Men det skal dog siges at der stadig er den mega forskel mellem musik og film (dog lidt
mindre end før). Under musik står subbens output level til -1,5 db og under film står den til +5,5 db (er ret sikker på det er
fordi fronterne, med vilje pga. lyd, er sat til large = næsten fordobling af bassen). Crossover står til 80 hz. Igen fordi det er
"The sweet spot" hvor bassen ikke bliver for hård eller for blød, og der er ikke en del af bassen der bliver overdøvende i
forhold til resten. Magter ikke rigtig for 117. gang at flytte rundt på subben.... men kommer nok til det alligevel bare for at
det ikke komme til at nage mig.

Ved at bruge Audyssey kalibrering og bedre placering af mic fik jeg en indikation af hvordan EQ'en skulle indstilles.

Det er blevet meget bedre og meget tættere på det jeg søgte, som jeg hørte hos min ven med sin Cambridge Audio og QLN
stereo system, men stadig ikke helt 100% der hvor jeg vil have det. Men det er godt nok til at jeg bobber med hovedet og
stepper med foden. Det er nok heller ikke fair at sammenligne et stereo system med et surround system.

Jeg håber ovenstående var til at forstå og siger mange tak for hjælpen.

Det var det hvert fald, med mit gamle setup gik der også meget lang tid før jeg fandt de instillingere som levere det resultat som jeg var ude efter, så kender godt til alle de tanker som man får i den proces.

Men når jeg laver en kalibering af mit system, så bruger jeg en bestemt BD skive og en måle mikrofon får at sikre at volumen på hvert enkelt højttaler er korrekt og så fin juster jeg det bagefter

Vilstrup
Til top Vis Vilstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vilstrup

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes