Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Marantz & Focal? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2012 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Hej Folkens.

Jeg har fået tilbudt et setup af Hifi-freaks.
Jeg ved godt, at jeg har startet en tråd om generel lyd til hjemme-bio, men eftersom jeg nu overvejer dette setup seriøst, ønsker jeg vejledning for folk hvis passion ligger hos Focal.

Tilbudt setup:

1. Marantz NR1402
  2. Focal Sib2 (inkl. den bedre Boston sub)

Samlet pris 6290 kr

Jeg ønsker en åben, lys og detaljeret lyd.
Tror I at dette setup vil give mig den ønskede lyd?

På forhånd tak

Til top Vis wolle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wolle_dk

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 26 Maj 2012 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Hmmm....noget, der kan gå den ønskede retning, er de nævnte højttalere og så en model af Thules forstærkere fra midt 90'serne.   Hvilket vil sige, lidt senere end denne model. Det er modellerne med den grønne volumen knap og frem.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2012 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Ved godt, at det er surround du er inde på.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2012 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Hmmm....noget, der kan gå den ønskede retning, er de nævnte højttalere og så en model af Thules forstærkere fra mid 90'serne.  

Hvilket vil sige, lidt senere end denne model. Det er modellerne med den grønne volumen knap og frem.

Tak for dit forslag... Har du ikke nogen erfaring med Marantz?
Det bliver nok ikke en gammel Thule receiver, kan jeg sige allerede nu...

Jeg vil helst købe nyt. Eller måske en 1-2 år gammel receiver, hvis jeg virkelig kan gøre et KUP!
Jeg kan ikke få den gode rabat, hvis jeg kun vælger at købe højtalerne.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2012 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv haft Marantz, men fra mange lyt ved jeg de er til den lune side. Og så skal Focal være meget lys, måske lidt slank. Jeg tror du skal have et andet mærke. F.eks Musical Fidelity og Atoll, ud over den nævnte Thule. Det er ren og klar lyd uden at være agressiv.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2012 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Jeg kender slet ikke de mærker, som du nævner?  Det er utroligt at der kan være så stor uenighed om Marantz, synes jeg

Jeg har hørt fra flere, at man skal passe på med at kombinere en lys forstærker med lyse højtalere, da dette nemt kan give en skinger lyd, og overdrevet diskant.

Jeg synes ellers, at det var en super godt tilbud, jeg fik... Men hvis setuppet ikke machter.... ØV

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2012 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Andre kyndige mennesker med brugbare inputs?? Jeg tager imod ALLE de brugbare råd, som jeg kan komme i besiddelse af!!

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2012 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Jeg har ikke selv haft Marantz, men fra mange lyt ved jeg de er til den lune side. Og så skal Focal være meget lys, måske lidt slank. Jeg tror du skal have et andet mærke. F.eks Musical Fidelity og Atoll, ud over den nævnte Thule. Det er ren og klar lyd uden at være agressiv.

Er det ældre eller nyere Marantz surround-receivere, du har lyttet til?
De nyere modeller skulle jo være mere lyse end de ældre modeller

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2012 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Hvis Marantz ikke passer med Focal, hvordan vil I/du så mene om denne receiver:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-1912_surround-receiver_sort.htm

Så vidt jeg ved, så har Denon en rimelig lys klang...
Den har derudover fået flotte anmeldelser forskellige steder på nettet, hvilket selvfølgelig også er et godt pejlings-mærke for succes.

morten8620
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Maj 2012 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

du kan spørge og spørge om alverdens produkter, men det er dig selv der skal lytte til det.  Så alle vores subjektive meninger gør dig bare mere forvirret og hjælper ikke.

Tag ud og lyt, og forvent ikke superlyd for et budget på 6000 for hele pakken. Men du kan få noget der kan give lidt brag, når du ser film

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2012 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

morten8620 skrev:

du kan spørge og spørge om alverdens produkter, men det er dig selv der skal lytte til det.  Så alle vores subjektive meninger gør dig bare mere forvirret og hjælper ikke.

Tag ud og lyt, og forvent ikke superlyd for et budget på 6000 for hele pakken. Men du kan få noget der kan give lidt brag, når du ser film

Hvis folk ved mere om de enkelte mærke, vil det være en kæmpe hjælp... Det vil muliggøre, at jeg nemmere kan finde en receiver og højtalere som passer sammen...

Højtalerne (Focal Sib2), regner jeg med at bestille via Hififreaks' hjemmeside... Receiveren regner jeg ligeledes med at bestille online... Hvis jeg ikke kan lide receiveren, kan jeg benytte mig af de 14 dages returret ved internet-handel..

På den måde, kan jeg vel ikke gå helt galt i byen

Dog vil jeg gerne høre folks meninger om de enkelte mærker, da det kan hjælpe mig til at kombinere det rigtige udstyr i første omgang...

Hvis du har erfaring med Denon, hører jeg meget gerne din mening?

ps. jeg søger ikke lyd der kan sige "brag".... jeg søger derimod en fin, åben og detaljeret lyd...

Jeg er godt klar over, at jeg ikke kan få verdens bedste hifi-gear for 6.000 kr.... Så langt er jeg med

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2012 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Hej Wolle_dk

Marantz passer skam rigtigt godt til Focal, men det er din ønskede klang, der får mig til at anbefale andet. Denon hører til den lidt lyse side og Focal går også lidt i denne retning. Onkyo kunne også være et bud her. Går du ikke efter surround, men blot en almindelig receiver, synes jeg du skulle vælge en integreret forstærker og se dig om efter en god brugt analog tuner. Så kan du altid opgradere et af apparaterne uden af skille dig af med den anden, hvis denne stadig er din foretrukne. Dali højttalerne går også i den lyse retning og her skal man lytte godt og grundigt til valg af forstærker og disse højttalere, for det meste. Det er ikke alle modeller, der er lyse. Men et forkert valg af forstærker her gør musik lytning til en pine istedet for.

Det rigtige valg af kabler, kan også tune klangen i den ønskede retning. Så Marantz og Focal med det rigtige valg af kabler, kan godt ende med det rigtige for dig og den ønskede klang og åbenhed.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2012 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Hej Wolle_dk

Marantz passer skam rigtigt godt til Focal, men det er din ønskede klang, der får mig til at anbefale andet. Denon hører til den lidt lyse side og Focal går også lidt i denne retning. Onkyo kunne også være et bud her. Går du ikke efter surround, men blot en almindelig receiver, synes jeg du skulle vælge en integreret forstærker og se dig om efter en god brugt analog tuner. Så kan du altid opgradere et af apparaterne uden af skille dig af med den anden, hvis denne stadig er din foretrukne. Dali højttalerne går også i den lyse retning og her skal man lytte godt og grundigt til valg af forstærker og disse højttalere, for det meste. Det er ikke alle modeller, der er lyse. Men et forkert valg af forstærker her gør musik lytning til en pine istedet for.

Det rigtige valg af kabler, kan også tune klangen i den ønskede retning. Så Marantz og Focal med det rigtige valg af kabler, kan godt ende med det rigtige for dig og den ønskede klang og åbenhed.

Jeg går 100 % efter surround, da det skal bruges til hjemme-bio...
Jeg vil selvfølgelig også gerne kunne spille musik på anlægget, det skal ikke forståes på den måde

Hvilken lyd tror du, at Marantz og Focal vil give med det rette valg af kabler?
Og det samme spørgsmål gælder Denon og Focal med rette valg af kabler?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2012 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Nåhe ja, du har en anden tråd i gang om valg af projector, DLP kontra LCD og den dur dér. Men jeg kan ikke sådan svare på, om hvad, der er et godt valg for dig angående kabler og det udstyr det skal sidde i. Det er du nødt til at prøve selv. Marantz og Focal bør have kabler til den lyse side, men ikke meget og det er omvendt med Denon og Focal. Her skal det være den lidt mørkere side. Så kan selve klangen ende ens, men der vil så være ret stor forskel på detaljer, rum og kontrol i bassen, når det går løs.

Men nu skal jeg ind og se hånd holdt boldspil (håndbold), så jeg svarer først noget senere i aften, hvis du har flere spørgsmål.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2012 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Nåhe ja, du har en anden tråd i gang om valg af projector, DLP kontra LCD og den dur dér. Men jeg kan ikke sådan svare på, om hvad, der er et godt valg for dig angående kabler og det udstyr det skal sidde i. Det er du nødt til at prøve selv. Marantz og Focal bør have kabler til den lyse side, men ikke meget og det er omvendt med Denon og Focal. Her skal det være den lidt mørkere side. Så kan selve klangen ende ens, men der vil så være ret stor forskel på detaljer, rum og kontrol i bassen, når det går løs.

Men nu skal jeg ind og se hånd holdt boldspil (håndbold), så jeg svarer først noget senere i aften, hvis du har flere spørgsmål.

Jeg er meget taknemmlig for, at du vil svare så detaljeret.... Hvis jeg bare var lidt mere beslutsom, var det nemmere

Jeg er bare så øm omkring mine surt opsparede penge... Og da jeg skal på SU til sommer, får jeg ikke råd til at købe andet grej...

Hvis du var i mit sted, hvad havde du da valgt?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2012 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Det  her er mit personlige valg og betyder derfor ikke, at det er det bedste for dig. Men Marantz og Focal ligger tættest på det jeg vil vælge. Det dufter lidt  af den klang filosofi jeg har i mit nuværende anlæg, du kan læse om forneden her. Højttalerne ser du i min avatar.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2012 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det  her er mit personlige valg og betyder derfor ikke, at det er det bedste for dig. Men Marantz og Focal ligger tættest på det jeg vil vælge. Det dufter lidt  af den klang filosofi jeg har i mit nuværende anlæg, du kan læse om forneden her. Højttalerne ser du i min avatar.

Jeg fik det dårligt formuleret så...
Jeg mente hvilket setup du ville vælge, hvis du var i MINE sko?  Og derfor ønskede den klang, som jeg kan lide (åben, detaljerede og lys)

Tror jeg skriver en mail til Hifiklubben og spørger, hvad de vil anbefale... Selvom de sikkert være anbefale deres eget produkt (Denon) 

morten8620
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Maj 2012 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
[

ps. jeg søger ikke lyd der kan sige "brag".... jeg søger derimod en fin, åben og detaljeret lyd...

Den lyd du søger passer fint med den Denon du refererer til.  Jeg har hørt mange Denon produkter og dem der er lavet de seneste 10 år passer meget godt til beskrivelsen.

Problemet er, at hvis du vil have det lyd-ideal og bare have en anelse lydstyrke på, koster det rigtig, rigtig mange penge i udstyr.  Når jeg hører Denon og skruer lidt op for musikken er det skingert, øretrættende, tyndt og direkte ubehageligt i længden.  Måske en grov generalisering, men jeg tror mange har oplevet det samme. Yamaha har åben og lys lyd, men med en del mere krop, så jeg ville nok kigge derhen.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2012 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Ja, så er det Denon/Focal jeg ville vælge. Men som Morten skriver, er Yamaha et fint bud. Faktisk bedre end Denon på ren lyd.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2012 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

morten8620 skrev:
wolle_dk skrev:
[

Den lyd du søger passer fint med den Denon du refererer til.  Jeg har hørt mange Denon produkter og dem der er lavet de seneste 10 år passer meget godt til beskrivelsen.

Problemet er, at hvis du vil have det lyd-ideal og bare have en anelse lydstyrke på, koster det rigtig, rigtig mange penge i udstyr.  Når jeg hører Denon og skruer lidt op for musikken er det skingert, øretrættende, tyndt og direkte ubehageligt i længden.  Måske en grov generalisering, men jeg tror mange har oplevet det samme. Yamaha har åben og lys lyd, men med en del mere krop, så jeg ville nok kigge derhen.

Okay, Yamaha har jeg slet ikke haft i mine overvejelser... Det kunne selvfølgelig være en mulighed    Jeg er temmelig interesseret i den Denon, da man får ufattelig meget receiver for pengene... Jeg har læst diverse anmeldelser på nettet, og den bliver rost rigtig mange steder

Men hvis jeg skal kigge mod Yahama, kan du da nævne en specifik model?  Den skal helst ikke være dyrere end Denon AVR-1902

Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes