| Forfatter |
|
Guineapig[DK] Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 13 April 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er *temmelig* ny inden for det her
Jeg tænker på at anskaffe mig et sæt Logitech Z680 Surround højttalere(faktisk pc-højttalere), til mit TV og dvd i stuen, men er i tvivl, om jeg så kun kan få surroundeffekt når jeg ser dvd...
Logitech sættet skal tilsluttes enten med coaxial stik eller med mini-jack stik(Left, Right, Center). Min dvd-afspiller har et coaxial stik, så det er ikke noget problem, men vil jeg kunne få TV'ets lyd ud i højttalerne, når højttalerne kun er tilsluttet dvd'en?
TV'et har Left og Right lydudgange, men desværre ikke noget coaxial stik
Så sættet kan vel kun bruges når jeg ser dvd?
Kan man, hvis jeg køber en "rigtig" en surround reciever, få TV'ets lyd ud i højttalerne, og få surround-effekten? -Kan det lade sig gøre at have surround til en film der sendes i TV?
Det er sikkert nogle dumme spørgsmål, men jeg vil blive glad hvis der er en der vil svare på dem
|
| Til top |
|
| |
Demo Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Status: Offline Indlæg: 180
|
| Sendt: 13 April 2004 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med en receiver kan du sagtens få lyden ud af højtalerne når du ser fjernsyn. Det vil naturligvis ikke være digital surround, men nok noget dolby pro logic eller sådan noget.. men du akn i hvert fald godt få lyden ud af højtalerne... du skal vist bruge et kabel med scart stik i den ene ende og så med noget andet i den anden ende.. kan ikke lige huske hvad det hedder. men det skulle vist være ret simpelt
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 13 April 2004 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Det er skam ikke et dumt spørgsmål, da surround og lydformater er blevet en hel jungle.
Du kan ikke få den samme surround-effekt fra fjernsynet som med med dvd-afspilleren. Din dvd-afspiller understøtter højst sansynligt Dolby Digital og DTS, hvilket fjernsynet ikke gør.
Men lidt surround kan du få ud af det... Hvis du tilslutter et normalt phono-kabel mellem fjernsynet og receiveren kan du med et stereo signal ændre lyden på surround receiveren til analog surround. På de ældre receivere hed det Dolby pro-logic. Dette format havde 4 seperate kanaler, også kaldet 4.0. Dolby Digital og DTS bruger 5.1 og i det færreste tilfælde også 6.1.
På de nyere receivere er der Dolby Pro-logic II, som er langt bedre end det gamle pro-logic og er et 5.1 kanals analog format, men den kan stadig ikke matche Dolby Digital og DTS.
Konklusionen er at du ikke kan få den samme surround-effekt som på dvd, men noget som er i nærheden af det. Nu ved jeg ikke om der følger en receiver med Logitech sættet, men hvis der gør, så hold øje med om det understøtter Pro-logic II. __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 April 2004 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

|
| Sendt: 13 April 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
DVD ---- coaxial kabel ----> Surround receiver = Lyden til dvd-film.
TV ---- left og right phono ----> Surround receiver = Lyden til alm. tv-udsendelser.
TV ---- scart-kabel ----> DVD = Billedet til til dvd-film.
TV ---- scart-kabel ----> Selector = Billedet til tv3, 3+, TV1000, Canal+ osv...
__________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 April 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK - super Jannick
Problemet er at der ikke er nogen phono indgange i recieveren... Derfor tror jeg, at jeg skal ha fat i 2 hun mini-jack til han phono stik
Så kan jeg nemlig connecte TV'et til recieverens mini-jack stik.
Lyder det fornuftigt?
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

|
| Sendt: 13 April 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guineapig[DK skrev:
| ]
OK - super Jannick
Problemet er at der ikke er nogen phono indgange i recieveren... Derfor tror jeg, at jeg skal ha fat i 2 hun mini-jack til han phono stik
Lyder det fornuftigt?
|
|
|
Uha! Det har jeg ikke lige nogen erfaring med, men hav tålmodighed. Jeg er sikker på at der er mange brugere herinde der er klogere. __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
HenJ Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 692
|
| Sendt: 15 April 2004 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guineapig[DK skrev:
| ]
hvad dælen er det for en reciver uden rca ingange..?
Lyder det fornuftigt?
da ikke hvis der er alm. analog indgang (kan man ike sætte en CD til ?
PS; phono er IKKE ment som 'pladespiller' |
|
|
__________________ Mvh HenJ
-----------------------------
Lidt rør har man vel altid.
Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 April 2004 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Henj
Det er fordi det i virkeligheden er pc-højttalere. I "recieveren" er der en coaxial-indgang og 3 "mini-jack indgange"(jeg ved ikke hvad sådan en indgang hedder).
Coaxial-indgangen er connected til dvd afspilleren - der går lyden fint igennem.
Mini-jack stikkene skal connectes til TV'et, men på TV'et er der kun phono-udgange. Derfor har jeg brug for et mini-jack til phono stik.
Bliver det et problem at converte lyden fra phono-stikkene over i mini-jack-stikkene?
|
| Til top |
|
| |
HenJ Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 692
|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 07:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guineapig[DK skrev:
| ]
Hej Henj
Mini-jack stikkene skal connectes til TV'et, men på TV'et er der kun phono-udgange. Derfor har jeg brug for et mini-jack til phono stik.
Bliver det et problem at converte lyden fra phono-stikkene over i mini-jack-stikkene?
Aner det ikke ;-) Og tror(håber) aldrig at det bliver nødvændig at tage stilling til det her hos mig;-) prøv at stille det samme spørgsmål på et pc-forum, måske der er mere hjælp at hente....Sorry |
|
|
__________________ Mvh HenJ
-----------------------------
Lidt rør har man vel altid.
Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
|
| Til top |
|
| |
Brix Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2004
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannick skrev:
|
TV ---- left og right phono ----> Surround receiver = Lyden til alm. tv-udsendelser.
TV ---- scart-kabel ----> Selector = Billedet til tv3, 3+, TV1000, Canal+ osv...
|
|
|
Nu da jeg også er helt ny i surround, og tråden er ved emnet har jeg også et spørgsmål til hvordan det hele sættes sammen.
Jeg har et "standard" tv uden disse left/right udgange, i hvert fald bagpå. Det er 1 almindelig scart-indgang bagpå, og så tre kabel tilslutningsmuligheder foran... de røde/hvide-left/right, og så en en gul composite (tror jeg det hedder?). Jeg ved ikke om disse KUN er ment som indgange, som feks til kamera eller lignende....
Hvordan kan jeg evt sætte en receiver til fjernsynet her og få tv-lyden ud i surround højtalere? Er det overhovedet muligt...?
|
| Til top |
|
| |
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brix skrev:
Jannick skrev:
|
|
|
|
Nu da jeg også er helt ny i surround, og tråden er ved emnet har jeg også et spørgsmål til hvordan det hele sættes sammen.
Jeg har et "standard" tv uden disse left/right udgange, i hvert fald
bagpå. Det er 1 almindelig scart-indgang bagpå, og så tre kabel
tilslutningsmuligheder foran... de røde/hvide-left/right, og så en en
gul composite (tror jeg det hedder?). Jeg ved ikke om disse KUN er ment
som indgange, som feks til kamera eller lignende....
Hvordan kan jeg evt sætte en receiver til fjernsynet her og få tv-lyden ud i surround højtalere? Er det overhovedet muligt...?
|
|
|
Jeg tror ikke du kan bruge de foreste stik som udgange, men du kkan
købe en scart adapter der konvertere scart til phono, og bruge det.
De fleste scart stik i fjernsyn er nemlig begge veje.
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guineapig[DK skrev:
| ] Hej Henj
Det er fordi det i virkeligheden er pc-højttalere. I "recieveren" er
der en coaxial-indgang og 3 "mini-jack indgange"(jeg ved ikke hvad
sådan en indgang hedder).
Coaxial-indgangen er connected til dvd afspilleren - der går lyden fint igennem.
Mini-jack stikkene skal connectes til TV'et, men på TV'et er der kun
phono-udgange. Derfor har jeg brug for et mini-jack til phono stik.
Bliver det et problem at converte lyden fra phono-stikkene over i mini-jack-stikkene? |
|
|
Nej det er ikke noget problem, men du skal tjekke om surround sættet
har Dolby Pro logic (eller Dolby Pro Logic II)for ellers kan du ikke få
mere end almindelig stereo ud af dine højttalere.
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
Morten Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 311
|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
| Bliver det et problem at converte lyden fra phono-stikkene over i mini-jack-stikkene? |
|
|
Faktisk ikke. Få et godt over blik over hvilke stik og ting du har, og hvad de skal laves om til. Tegn evt. et lille diagram og smut ned i den lokale pcbiks.
Noget du dog skal være opmærksom på, er, at du ikke kommer i nærheden af selv billige surround sæt til tv med et surround sæt der er beregnet til PC og dermed typisk et lille kontor/værelse.
Med det sagt, kender jeg dog et par stykker som har gjort det og er vældig glade for det, og så må man sige de har sparet en masse penge... såe, hvis dit behov ikke er til mere (ikke negativt ment), så kan det godt lade sig gøre, og du vil, uanset hvad, i hvertfald få bedre lyd fra dit tv 
PS: hvis du egang vil have mere, kan du jo altid bare smide det surroundsæt ind til PCen  __________________ Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
|
| Til top |
|
| |
Brix Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2004
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Jeg tror ikke du kan bruge de foreste stik som udgange, men du kkan købe en scart adapter der konvertere scart til phono, og bruge det. De fleste scart stik i fjernsyn er nemlig begge veje. [/QUOTE]
Ok, sådan en lille ting har jeg jo liggende. Men her er så det næste spørgsmål.
Når jeg nu desværre kun har 1 scart ind/udgang der bagpå, kan jeg så bruge en "scart-fordeler" til at sætte til tv'et, og heri sætte scartkablet til dvd-afspilleren, og samtidig sætte scartadapteren med lyden til receiveren for at få den almindelige tv-lyd ud den vej til højtalerne....?
|
| Til top |
|
| |
Groopy Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan få rigtig DD og DTS 5.1 og 6.1 ud af B&O's nye tv, som har en indbygget DVD
|
| Til top |
|
| |
pulse83net Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 325
|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groopy skrev:
|
Du kan få rigtig DD og DTS 5.1 og 6.1 ud af B&O's nye tv, som har en indbygget DVD
|
|
|
Ja og nej. Du får kun DTS eller DD 5.1/6.1, når du ser DVD. Det er endnu ikke muligt at se fjernsyn i ægte surround. Som beskrevet ovenover bruges Dolby Pro Logic II, til at skabe en alternativ form for surround når du ser TV.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de mange svar
Det drejer sig som sagt om dette surroundsæt: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18642
Og her er specifikationerne på det:

|
 |
dekodere: |
DTS-decorder, Dolby Pro Logic II, Dolby Digital |

|
 |
Ekstern signalprocessorenhed: |
Ja |

|
 |
Forbindelsesteknologi: |
Kabling |

|
 |
Frekvens (Hz): |
35 - 20000 Hz |

|
 |
Højttalersystem: |
Højttalersystem til multimedie PC hjemmebiograf |

|
 |
Indgangsimpedans: |
10 kOhm |

|
 |
Kontroller: |
Indgangsvælger, Lydløs, Strøm tændt/slukket, Lydstyrke |

|
 |
Lydforstærker: |
Integreret |

|
 |
Signalstøjforhold: |
100 DB |

|
 |
Type: |
Signal, procesenhed, 5 højttalere, Subwoofer |

|
 |
Udgangseffekt (Watt): |
505 Watt |

|
 |
Udgangsegenskaber: |
Bass Reflex |

|
 |
Udgangsniveau (SPL): |
114 DB |
Jeg har bestile et par mini-jack til phono adaptorer, så bør jeg kunne få det til at spille...
Og ja, jeg regner med, når jeg har sparet sammen til et "rigtigt" surroundsæt, at opgradere min lyd til pc'en med dette sæt
|
| Til top |
|
| |
McDumbo Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa...
Jeg har et problem - selvom jeg følger ovenstående kan jeg ikke få lyd fra mit TV ud via receiveren...?? Jeg har et Sony 32 Wega og en Denon AVR1706 receiver...
Jeg har sat scart i TV'er og lyd-udgangene i receiveren (L+R) Andet jeg burde gøre??
Har snart forsøgt alt ;o) Så er ved at miste tålmodigheden..... Nogen der kender noget til mit problem ville det virkelig være en hjælp.... __________________ Med venlig hilsen
McDumbo
|
| Til top |
|
| |