Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround receiver? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Farquaad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 Oktober 2012 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har de sidste par uger læst og forberedet mig på at begive mig ind i hi-fi verdenen, og med et (fingre krydset) snarligt køb af et sæt Dali Mentor 6 LE, sidder jeg og overvejer hvilken receiver jeg skal købe. Tror jeg vil undlade en effekt forstærker til at starte med, og i den anledning ville jeg høre hvad I ville anbefale af surround receivere. Min brugen vil være lidt blandet musik og film, derfor går jeg efter et surround setup på sigt, men til start bliver det kun de to fronter.

Jeg har indtil nu kig på den nye Marantz SR6007, som jeg har svært ved at finde noget negativt skrevet om. Vil den være tilstrækkelig også i stereo? Jeg er ikke nogen Blachman, men det må gerne lyde fornuftigt :) 

Hvis I havde et tilsvarende budget, ville I så kunne finde noget bedre til de Mentor 6 LE?

Ville også sætte meget pris på lidt rådgivning mht kabler og stik!
Til top Vis Farquaad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Farquaad

mmunk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Oktober 2012 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Det eneste jeg indtil videre har kunne holde en bånd diskant ud på er nad udstyr.

Mit DIY projekt

hilsen mmunk
Til top Vis mmunk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mmunk

Farquaad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2012 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Er den ellers for skinger? Nu var det godt nok en NAD jeg hørte de originale Mentor 6 på inde i HI-FI klubben, men der lød de saftsusme godt.

Har ellers læst at Marantz skulle være ret blød i lyden, så jeg tænkte det ville være et fint match.

mmunk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Oktober 2012 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Jg dyntes nemt at dali med bånd bliver skingert. Der for passer nad godt til da de har en røv kedelig lyd, med det resultat at de går perfektnhånd i
hpnd sammen.

Mit DIY projekt

hilsen mmunk
Til top Vis mmunk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mmunk

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Oktober 2012 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hej Farquard og velkommen til.

Vil ikke anbefale en bestemt reciever, da min personlige erfaring med surround udstyr er for begrænset

Men vil til gengæld erindre om at lydpræferencer er meget personlige, og at du derfor kun skal tage råd fra andre (både her på forum og andre steder) som
inspiration til hvad der kan være interessant at lytte til. Mange - som eks. mmunk - bryder sig ikke om lyden af Dalis diskanter og mener derfor at de skal
parres med udstyr der "skjuler" denne lyd. Men vi er også mange der værdsætter netop den lyd, og hvis dine ører siger dig at du kan lide dem, så hold
endelig fast i det.

For at få en fornemmelse af hvordan Mentor lyder med forskellige forstærkere, kunne du jo starte med at gå tilbage i Hifi-klubben og få dem demonstreret
med forskellige forstærkere. Specielt kan det være interessant at høre dem med Denon-udstyr, da det tilsvarende har ry for at være "tyndt" i toppen.
Afhængigt af hvordan du synes de forskellige kombinationer lyder, har du et bedre udgangspunkt for hvad du skal gå efter.

Hvis du poster dine lytteindtryk af de forskellige kombinationer, sammen med lidt om din foretrukne musikstil vil du kunne få mere kvalificerede bud på
hvad det vil være relevant for dig at lytte på. Husk også at angive et prisniveau, så du slipper for at få helt uinteressante forslag.

Vær forberedt på, nogen muligvis vil fortælle dig at du ikke kan bruge en surround-reciever til stereo Det skal du ikke lade dig slå ud af. Selvom du
naturligvis får bedre 2 kanals lyd for pengene i en forstærker der ikke samtidig skal kunne drive 3-5 yderligere kanaler, kender jeg en del, der mener deres
surroundreciever leverer en fornuftig stereo gengivelse. Når man nu hverken er Blachman eller total Hifi-nørd kan man sagtens nå klasser over Bilka med
den løsning

Held og lykke med jagten
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Farquaad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2012 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Er ved at blive skør af at læse side op og side ned om forstærkere og hvad de kan..

Tror jeg vil gå efter Marantz nye serie, men et spørgsmål til dem der måtte kende mere til dem. Vil en SR5007 være tilstrækkelig til at drive de to Mentor 6 LE i stereo? Og ville der i givet fald være stor lydmæssig forksel på en 5007 til en 6007 og eventuelt en 7007?

hkknudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 04 Oktober 2012 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Ja det er ikke så nemt. Jeg har tidligere læst flere steder, at 6-serien har en eller anden form for lydoptimering ift. 5-serien,
bedre komponenter hist og pist. Sådan var det ihvertfald tidligere. Mellem 6 og 7 kan jeg ikke finde info om forskelle ud over
kræfterne, de har bla samme dac, jeg tror grundlyden er den samme.

Jeg ville gå efter mindst 6, og køb evt. fra Tyskland, hvor de kan fås til priser ikke så langt fra modellen under herhjemme.
Ellers brugt på ebay.de, sr6006 til 4000kr med forsendelse er et godt køb synes jeg.

Personligt kan jeg ingen grund se til at købe 6007, den har vist noget spotify men det kan klares på anden vis. En af de nye
Denonmodeller har fået en mindre strømforsyning, så jeg tror ikek man skal regne med der altid sker forbedringer. Fra 6004
til 6005 mener de fleste også det gik tilbage.

Køb et eller andet som du evt. kan sælge igen, du kan alligevel ikke sidde ved skrivebordet og regne den ud.
Til top Vis hkknudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkknudsen

Farquaad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2012 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

4000 for en SR6006 synes jeg er helt perfekt. Højtalerne er i hus nu, så det kan bare gå for langsomt med at få resten af mit setup på plads!

Jeg har som sådan ikke afskrevet stereo, hvad ville være en god idé at kigge efter hvis jeg valgte at gå den vej?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes