Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 14:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Baghøjttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Jeg skal have nye baghøjttalere!

Det undrer mig, at THX og Dolby og Audessey anbefaler dipoler til siderne og direkte til bagvæggen, når der stort set ikke er nogen, der laver dem.....

Konkret overvejer jeg JBL 8320, men brugte Jamo Concert 8 med D8 , Klipsch bipoler er også under overvejelse.

Men igen: det er ikke så meget fabrikaterne, der er dillemmaet....

Skal det være direkte, eller bipoler/dipoler?

Hvad mener I?

Mvh. Michael
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael

dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

Nu forsvinder mit indlæg nedad i stakken....

Slet ingen ideer?

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

uden at skulle gøre mig hulens klog på det, da jeg "aldrig" har ejet et THX surround anlæg eller noget der ligner, kun stereo

Hvad med bredbånds højttaler ?

Intet delefilter, god impuls egenskaber, , mindre effektkrav osv billig

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Personligt synes jeg dipoler er en outdatet teknologi, der blev opfundet fordi Pro Logic leverede mono i bagkanalerne.
Derudover har dipoler nogle issues i form af udfasninger da de to enheder er ude af fase. Jeg har endnu ikke hørt gode
oplevelser med dipole højttalere og synes faktisk de har en modsat effekt i forhold til "diffust lydbillede". Jeg synes dipoler gør
meget opmærksom på sig selv på en irriterende måde.

Jeg har til gengæld gode erfaringer med både direkte og bipole højttalere, og det er klart det jeg ville gå efter hvis jeg var dig.
Jeg bruger selv direkte nu. Skulle jeg ud og have nye højttalere i dag ville jeg vælge JBL Synthesis S4Ai (bipol) eller JBL 8340A
(direkte) som er meget lig dem du også nævner. Men placering af surroundhøjttalerne i forhold til lyttepositionen er en stor del
af "kunsten" ved at få ordentlig surround effekt.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Jeg er også meget betaget af JBL 8340A, men de ligger over mit budget.

De er umulige at finde i EU, med mindre man går efter fabriksnyt...og det rækker kronerne (og min kone) desværre ikke til.

Mon ikke 8320 går an....?

Alternativt skulle jeg nøjes med 5.2 i stedet for 7.2, men jeg har et ideelt rum til 7 kanaler.

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Jo tror 8320 er fine. Jeg har bare horn i fronten og ville derfor prioritere at der også var horn i bagkanalerne. Hvis 8340A er
over dit budget, skal du i hvert fald glemme de S4Ai jeg skrev om - vejledende er 14k pr. stik :)

Jeg kører pt. med JBL L810 som en midlertidig løsning, men synes faktisk de gør det ret godt som bagkanaler - og de er kun
13cm dybe. 8320 er et skrummel i forhold :)
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Der er mange der laver bipol/tripol - se bare Miller & Kreisel som må betragtes som en af de helt store inden for surround-verden.
Men dipol er rigtigt nok ikke så udbredt mere... Jeg var heller ikke glad for den løsning.

Jeg startede i sin tid med 5.1 monopol setup, og har så testet mig igennem masser af udstyr og er nu endt med et 9.2 setup (egentlig 11.2, men skifter mellem front-high og front-wide alt efter film).

I mit setup er jeg endt med tripol-højttalere, som jeg helt klart synes giver det bedste lydbillede til film.

Til film kan jeg bedre lide det lidt diffuse lydbillede en tripol/bipol giver. Det giver en mere flydende overgang mellem højttalerne, hvor monopol godt kan få lyden til at "springe" fra højttaler til højttaler, istedet for en jævn overgang.

Jeg har f.eks. haft Kef Reference tripol, von Schweikert bipol/dipol, Focal monopol og mange andre. Bipol mener jeg er bedre end monopol.

De tripol-højttalere jeg har nu, har jeg selv lavet, for så kunne jeg lave dem med den lydudstråling jeg ville have (har masser af måleudstyr og erfaring med det). Vil dog ikke anbefale DIY med mindre man har stor erfaring med dette.

dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Lyder interressant.

Jeg har fikse fingre og har ledt og ledt efter byggebeskrivelser, uden held.

Hvad har du lavet....vil du dele dine erfaringer?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Jeg kan lige prøve at uploade nogle billeder.

Jeg kan godt komme med nogle tips, men vil desværre ikke ud med "hemmelighederne" bag mine konstruktioner

Men jeg ville ikke have lavet dette, hvis ikke jeg havde omfattende måleudstyr og erfaring - til gengæld er resultatet blevet utroligt godt - og bedre end meget andet jeg har hørt.

Mit udgangspunkt var også at jeg ikke har en stue, som er indrettet 100% optimalt, og der er tripol mere tilgivende end monopol - efter min mening.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Her er lidt billeder af både mine DIY tripol (har 6 styk) og min DIY subwoofer (har 2 styk):

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Har Du overvejet at lave salg af dine tripole højttalere, så du kan have lidt ekstra bassøre i lommen, eller vil du leve af at sælge tripole højttalere, siden tingene skal være så fandens hemmelige..??

Eller er du bare bange for at folk skulle stjæle idéen og sige de selv har fundet på den.. and who the hell cares, hvis du alligevel ikke har tænkt dig at lave penge på produktet

Denne besked er også myntet til andre DIY folk som tror de har opfundet vidunderet og drømmer om at lave penge.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Har Du overvejet at lave salg af dine tripole højttalere, så du kan have lidt ekstra bassøre i lommen, eller vil du leve af at sælge tripole højttalere, siden tingene skal være så fandens hemmelige..??

Eller er du bare bange for at folk skulle stjæle idéen og sige de selv har fundet på den.. and who the hell cares, hvis du alligevel ikke har tænkt dig at lave penge på produktet

Denne besked er også myntet til andre DIY folk som tror de har opfundet vidunderet og drømmer om at lave penge.

Der er flere grunde til jeg er lidt hemmelighedsfuld omkring det jeg bygger.

Som du selv er inde på, så går der såmænd en lille følelse af at blive producent rundt i mit hovede  (om end en meget lille og måske urealistisk følelse )
Men det er ligeså meget fordi jeg ikke bare vil dele ud af mine 20 års byggeerfaring (som også har kostet MANGE penge) helt gratis.
Jeg mener ikke man har pligt til at dele ud af sin viden gratis

Jeg giver gerne tip og ideer og hjælper med mange ting, men jeg vil ikke "levere" færdige DIY planer eller produkter uden videre.

Men kan godt følge dig, for jeg har selv gået med samme ærgelse over de "hemmelige" projekter folk har - men nu hvor jeg selv har fået opbygget en god viden og erfaring, forstår jeg godt dem der gør det.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

NAD-Mand skrev:

Der er flere grunde til jeg er lidt hemmelighedsfuld omkring det jeg bygger.

Som du selv er inde på, så går der såmænd en lille følelse af at blive producent rundt i mit hovede  (om end en meget lille og måske urealistisk følelse )
Men det er ligeså meget fordi jeg ikke bare vil dele ud af mine 20 års byggeerfaring (som også har kostet MANGE penge) helt gratis.
Jeg mener ikke man har pligt til at dele ud af sin viden gratis

Jeg giver gerne tip og ideer og hjælper med mange ting, men jeg vil ikke "levere" færdige DIY planer eller produkter uden videre.

Men kan godt følge dig, for jeg har selv gået med samme ærgelse over de "hemmelige" projekter folk har - men nu hvor jeg selv har fået opbygget en god viden og erfaring, forstår jeg godt dem der gør det.

Umiddelbart går jeg ikke og ærgrer mig at JEG ikke ved det, for DIY er som sådan ikke mig. Jo lige hvad angår akustik osv som jeg efterhånden har rimelig erfaring med, men ellers er dte ikke her min hovedpine ligger. Jeg som tidligere skrevet, synes det er p***e sjovt at det hele skal være så hemmelighedsfuldt, specielt når det er folk som ikke har ret mange ambitioner.

Men det er bare så sjovt, at så mange DIY er så hemmelighedsfulde, for man skulle tro, de havde fundet guldet.

Tag Troels Gravesen som et eksempel, han er en diy mand helt ud i fingrene og holder bestemt ikke igen med at give sine erfaring videre, til trods for jeg tror han kunne leve af at sælge sine produkter, med alt den omtale han har.

Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået anbefalet Klipsch RS-62 II baghøjtalere. Jeg har dog ikke selv hørt dem. Er der nogle af jer andre, der har erfaringer med dem?

http://www.av-connection.dk/?PGr=5248&ML=1890

Bio: Avalon & Velodyne
Til top Vis Chriss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chriss

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes