Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 06:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvilken højtaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Webweaver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 02 November 2012 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Hej folkens,

Jeg synes efterhånden det er på tide at skifte mit gamle lydsystem ud.

Denne gang vil jeg godt have noget lidt mere velspillende system og ofre lidt flere penge på det.
Jeg har haft kig på lidt forskellige systemer. Jeg søger egentlig et 5.1 surroundsystem. (måske 7.1?), men vil i første omgang bare starte med fronthøjtalerne og så bygge på dem her lidt senere. Så det skal være fronthøjtalere, der passer i en serie.

Jeg vil helst ikke blande mærker/serier i det samme system, hvis det kan undgås, da jeg har en idé om, at det er dårligt?

Systemet vil både blive brugt til film og musikafspilning - så det skal fungere lidt allround.

Jeg har haft kigget på

- System Audio Aura 60
- Dali Lektor 8
- Dali Ikon 6 MK2
- Dali Ikon 7 MK2
- B&W DM683
- B&W CM8

Hvad vil I anbefale af disse?
Jeg tror umiddelbart jeg vil købe et af disse produkter.

System Audio Aura 60 synes jeg dog ikke at kunne finde en serie til som passer med baghøjtalere og center, så den er jeg lidt i tvivl om.

Jeg hører også gerne på andre forslag i det prisleje ca. som de ovenstående højtalere ligger i. Det kan jo være der er nogle helt andre I hellere vil anbefale :)

Jeg er også meget fokuseret på design. Jeg ønsker ikke nogen "grimme" højtalere med mærkelige arkitektoniske udformninger. Jeg er mest til den gamle firkantede klods, som bare står der. Og så helst i højglans sort eller hvid.

Receiver bag systemet er en Denon AVR-1908. Den vil nok også blive udskiftet senere hen da den efterhånden nok er lidt forældet. Men i første omgang ikke. Jeg håber den kan håndtere fronthøjtalere som dem jeg kigger på?

På forhånd tak og fortsat god weekend :)

Mvh. Lasse Jensen
Til top Vis Webweaver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Webweaver Besøg Webweaver's Websted

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 November 2012 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Kan allerede sige med sikkerhed, at din 1908 kommer til at knække nakken på B&W'erne du nævner, hvis ikke også på de resterende modeller. Hvad er dit budget på?

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

mmunk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 November 2012 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

jeg vil umildbart tage sa.. dali er for meget disk. for mig og b&W er bare kedeligt

Mit DIY projekt

hilsen mmunk
Til top Vis mmunk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mmunk

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 November 2012 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Lyt selv til dine kandidater

torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Sendt: 02 November 2012 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Hvis du går efter SA, så jeg har set at Mantra 60 (storebroderen til Aura 60) er på tilbud flere steder, så du kan få den billigere end Aura 60. Jeg har set tilbuddet på KTradio.dk

Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2008
Sendt: 03 November 2012 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Der skal virkelig noget brænde under B&Werne.
Til top Vis lAMME's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lAMME Besøg lAMME's Websted

hewi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2010
Sendt: 03 November 2012 kl. 02:21 | IP-adresse registreret  

Svært spørgsmål "Hvilke højtalere er bedst?" du må lytte dig frem der er mange alternativer til dem du lister.
Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 November 2012 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:

Hej Lasse

Et rigtig godt råd fra Thue. Hvad der må behage andres ører, behøver ikke være det bedste valg for dig. Du har allerede lavet
en fin liste. Gå på opdagelse og tag ud og få lyttet en masse. Det er både sjovt og lærerigt.

God fornøjelse

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 03 November 2012 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

.....og glem ikke, at lytte lidt til musikken i den virkelige verden. Her kan du lære en del om hvordan det burde lyde.

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 03 November 2012 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:

rigtigt...det kan andre ikke afgøre...det er dine ører der skal lytte, og hvad du kan lide er slet ikke sikker stemmer overens med andres lydidealer, og om de er billige eller dyre er også hip som hap, bare du selv synes det lyder fedt.......

velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Webweaver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2012 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Hattori Hanzo skrev:
Kan allerede sige med sikkerhed, at din 1908 kommer til at knække nakken på B&W'erne du nævner, hvis ikke også på de resterende modeller. Hvad er dit budget på?

Hej Hattori Hanzo,

Regnede godt med, at receiveren ikke kunne følge med.
Men den vil vel ikke smadre enhederne? Hvis man bruger den i første omgang indtil andet købes.
Så lidt effekt smider den vel heller ikke ud ...

Hvilken Denon vil du mene man skal op i, hvis man skal få udbyttet ud af nogle af de nævnte modeller? Måske en helt anden receiver? Behøver slet ikke være Denon.

Jeg har som sådan ikke lagt en øvre grænse på budgettet - i hvert fald ikke præcist.
Jeg vil have noget jeg synes spiller godt og ser lækkert ud.

Om det koster 20.000 eller 30.000 kr. gør mig ikke så meget, men jeg ønsker nok ikke at bruge hverken 50.000 eller 100.000 kr. på højtalere og receiver.

Til top Vis Webweaver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Webweaver Besøg Webweaver's Websted

Webweaver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2012 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Okay, jeg kan godt høre på jer, at jeg ikke kan lokke så meget ud af jer.
Skal vidst selv ud og lytte lidt til kasserne :-)

Men der er ikke nogen af de nævnte modeller, som jeg bestemt bør holde mig fra/er dårlige? I følge jeres meninger og oplevelser?

Da det tilsyneladende kræver en ny receiver også, hvad bør jeg så kigge efter her?
Er der nogen mærker som man bare SKAL gå efter nu om dage eller? Benytter mig af Denon nu og har været rimelig tilfreds med den. Kan man fortsætte med en af deres nyere serier eller vil det være synd?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2012 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Onkyo, Yamaha og Harman Kardon samt Pioneer er et bedre valg end Denon. Ja, det er bedre at lytte lidt selv og evt hjemme.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 04 November 2012 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Webweaver skrev:
Okay, jeg kan godt høre på jer, at jeg ikke kan lokke så meget ud af jer.
Skal vidst selv ud og lytte lidt til kasserne :-)

Det vil utvivlsomt være det klogeste i det lange løb :)

Citér:
Da det tilsyneladende kræver en ny receiver også, hvad bør jeg så kigge efter her?
Er der nogen mærker som man bare SKAL gå efter nu om dage eller? Benytter mig af Denon nu og har været rimelig tilfreds med den. Kan man fortsætte med en af deres nyere serier eller vil det være synd?

I første omgang bør du lægge afstand til hvad folk mener , og lige slå koldt vand i blodet.  Da de fleste nok ikke spiller med øre-sønderrivende lydtryk til daglig, kan rigtigt mange højttalere sagtens klare sig med den forstærker man nu måtte have.

Nogle højttalere kan være rent ud sagt hidsige belastninger for en forstærker, men det er kun når man går til vaflerne - ved almindelige niveauer, er det hamrende ligemeget, om mna har 20 watt eller 200 til rådighed,  eller nok så mange ampere.

hvad vil du selv synes om -  at dine højttalere kan spille hamrende godt, selv ved lav lydstyrke,  eller egentligt kun viser sig, når der skal spilles op til fest ?

Prøv som udgangspunkt at lægge mærke til hvor højt du spiller til daglig -  så ved du ved hvilken lydstyrke de nye skal kunne brilliere :)

Webweaver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2012 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
hvad vil du selv synes om -  at dine højttalere kan spille hamrende godt, selv ved lav lydstyrke,  eller egentligt kun viser sig, når der skal spilles op til fest ?

Prøv som udgangspunkt at lægge mærke til hvor højt du spiller til daglig -  så ved du ved hvilken lydstyrke de nye skal kunne brilliere :)

Jeg ønsker som udgangspunkt selvfølgelig, at højtalerne lyder godt både ved lave og høje lydniveauer, hvorfor en receiver med en vis kontrol over enhederne nok er påkrævet.

Jeg vil tro (jeg ved), at jeg spiller højere end gennemsnittet til hverdag (driver mobildiskotek - rigeligt med musik er lige mig), men ikke øredøvende højt overhovedet. Det sker kun ved enkelte begivenheder. Hvis det skal være rigtig højt, så benytter jeg mig alligevel typisk ikke af HIFI udstyr, men PA udstyr - så det skal performe ved "normale" lydniveauer og niveauet lige over, hvis man kan sige det på den måde.

For mig er det svært at sige om en Denon AVR-1908 kan levere dette, da der jo i den grad er forskel på, hvad en højtaler skal fødes med af effekt, for at få noget godt ud af den. Som jeg kan forstå på det og også har hørt andre steder fra, kræver B&W umiddelbart en del kræfter bagved, før den begynder at rykke. Så er man ude i den, er det måske noget med et receiver-skifte.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 November 2012 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 November 2012 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Webweaver skrev:

Hattori Hanzo skrev:

Hej Hattori Hanzo,

Regnede godt med, at receiveren ikke kunne følge med.Men den vil vel ikke smadre enhederne? Hvis man bruger den i første omgang indtil andet købes.Så lidt effekt smider den vel heller ikke ud ...Hvilken Denon vil du mene man skal op i, hvis man skal få udbyttet ud af nogle af de nævnte modeller? Måske en helt anden receiver? Behøver slet ikke være Denon.Jeg har som sådan ikke lagt en øvre grænse på budgettet - i hvert fald ikke præcist. Jeg vil have noget jeg synes spiller godt og ser lækkert ud.Om det koster 20.000 eller 30.000 kr. gør mig ikke så meget, men jeg ønsker nok ikke at bruge hverken 50.000 eller 100.000 kr. på højtalere og receiver.

1:
Enhver højttaler er desværre i fare for skade på enhederne (specielt diskanterne) ved underdimensioneret forstærker-enhed. Dermed ikke sagt, at din 1908 ikke ville kunne få lyd ud af fx de nævnte 683'er, men lyden ville slet ikke stå mål med det, som de højttalere kan præstere koblet op med en ordentlig forstærker-enhed. Hellere en overdimensioneret forstærker end det modsatte.

2:
Skulle du have fx en Denon-reciever koblet op på igen de nævnte 683'er ville jeg ikke gå under 33XX-modellerne (og selv de ville have deres hyr med at kontrollere de højttalere), men som du selv nævner findes der jo et hav af producenter derude, så kunne selvfølgelig også være hvilken som helst anden reciever af minimum tilsvarende styrke.

3:
At ville have udstyr "som spiller godt og ser lækkert ud" koster desværre penge i dagens Danmark, men med 20-30.000kr i budget så er du ihvertfald ikke helt skidt stillet for at nå det mål.

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Webweaver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2012 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Så har jeg været ude på opdagelse og lytte til lidt forskelligt.

En blanding af lyd og design gjorde, at jeg kom frem til Dali IKON 7 MK2 som min favorit.
Jeg har derfor købt dem som fronthøjtalere, en Ikon Vokal 2 MK2 som center og et par Ikon 1 MK2 som baghøjtalere.

Da jeg nu er i gang, så skifter jeg receiveren med det samme til en Denon AVR 3313 formentlig, supplerer med en Dali Ikon Sub MK2 og fornyer Blu-Ray afspilleren til en Denon DBT-3313UD.

Budgettet på 20.000 - 30.000 kr. er ikke i nærheden af at holde, men det kan jo ske nogen gange

Lige en ting ang. fronthøjtalerne. De er beregnet til bi-wiring.
Bør jeg koble dem som bi-wiring med to kabler fra receiver eller er det okay at benytte broen imellem terminalerne som er lagt på forhånd? Jeg synes at have hørt både en masse for og imod, men kender ikke selv meget til det.

Jeg forstiller mig dog, at det kan være noget værre juks at rode med og prøve at få 2 bananstik i 1 terminal bag receiveren (bliver sgu nok ikke nemt), hvorfor jeg vil foretrække 1 kabel. Ellers skal jeg da ud og investere i en anden type bananstik i hvert fald.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2012 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Nøjes du bare med et sæt kabler. Metal bøjlen kan du udskifte til noget højttaler kabel i en fornuftig kvalitet. Det behøver ikke at være lige så tykt som højttaler kablet, hvis dette er ret tykt.  

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 November 2012 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Fint sæt højttalere 

Det vigtige omkring denon'en er at den har Audyssey, fordi det er det som gør at du kan tilpasse dit surround system ordenligt til rummet. Audyssey skulle også være i stand til at rette op på boom og bulder i din subwoofer - hvilket du vil blive ganske glad for i længden

Surround produkter opgivet til at have en masse watt, men det skal du ikke hænge dig så meget i. Dine højttalere har en fornuftig følsomhed på lidt over 90db, så du skal nok komme til at spille højt.
Desuden er surround produkter tiltænkt at skulle benyttes med en subwoofer, som tager sig af den dybeste og mest effektkrævende bas. Så derfor gør det ikke så meget i de fleste setup's at surround recievere ikke er klippe stabile i lave-ohmske belastninger, som f.eks seperate effektblokke, som du jo altid kan tilføje, hvis du skulle få brug for øresønderrivende lydtryk og endnu større højttalere

Denon'en er desuden 7 kanals. Og hvis min hukommelse ikke har forladt mig helt her sent på natten. Så kan 2 af kanalerne ud multiroom og så meget andet, bruges til at bi-ampe fronterne, hvilket rent faktisk kan give en lille smule ekstra. Og hvis du ikke skal have flere end 5 højttalere, så kan du da lige så godt lege med det. Har selv prøvet det, og jeg mindedes at det gav lidt bedre lyd. Men prøv selv, måske er de 2 metal bøjler bag på, rigeligt til dit forbrug og så er der ikke grund til at tænke nærmere over det
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes