Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Billede/lyd sync problem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jr_no1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 November 2012 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt nyt TV, og har sluttet det til mit gamle Surround anlæg... Jeg er løbet ind i de her tilsyneladende kendte problemer, med at billede og lyd ikke følges ad!

TV: Grundig 46 VLE 7139    BR
Surround/DVD player: JVC XV-THA55

Problemet er at billedbehandlingen i TV'et forårsager en lille forsinkelse på billedsignalet. Dette har man kompenseret for ved at forsinke lyden i TV'ets indbyggede højtalere, og i den digitale/optisk lydgang. Det betyder at jeg fint kan modtage TV-signalet med surround i sync med billede.

Jeg har dog problemet med at billedet er sent på den når jeg afspiller DVD. Problemet er at DVD/surround anlægget er tilsluttet via SCART (analog) og jeg har ved hjælp af min egen "fejlfinding" konstateret at man fra Grundigs side har "glemt" at forsinke lyden på den analoge scart ind-/udgang.

Spørgsmålet går på om der er nogen som kender en løsning på at forsinke lyden, enten via TV'ets indstillinger, Surround anlæggets indstillinger eller måske en lille anordning mellem TV og anlæg som kan klare opgaven?

Jeg vil helst undgå at investere i nyt lydanlæg...

Anyone?

Til top Vis jr_no1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jr_no1

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 01 December 2012 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Du kommer delvis selv med svaret. Fænomenet kaldes lip-sync, og kommer som du selv er inde på fordi der skal bruges lidt tid
på billedebehandlingen. Men da dit grundig ikke afspiller lyden så kan den heller ikke få billede og lyd til at følges af. Der er jo
ikke feedback til surround anlægget på hvor meget lyden skal forsinkes for det passer. Grunden til det virker ved tv kigning er
at her leverer tv'et jo lyden til anlægget og kan så forsinke den de millisekunder der skal til.

Jeg ved ikke med dit surround anlæg, men mange har netop en lip-sync indstilling hvor man kan tweake det lidt. Men der skal
du ind og studere manualen. Har dit system ikke sådan en indstilling tror jeg enten du må leve med det eller købe et nyere
system med de funktioner indbygget.

/Bjarne
Til top Vis xtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtreme

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes