Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 20:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: HD lyd via RCA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 16 December 2012 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Jeg er gået i gang med lege med at udvide med lidt surround ved siden af mit "normale" anlæg. Stereo-setup´et bliver
bevaret, og min Bladelius, der kan køre surround pass through, kommer til at trække fronterne (Euphonia MS4).

Foreløbig har jeg indkøbt et sæt Dali Mentor LCR, som jeg forventer at anvende som bagkanaler. Jeg overvejer forskellige
løsninger til center, men det behøver ikke at være lige nu, og jeg kan godt vente til det rigtige dukker op til den rigtige pris.
Ambitionen er 5.0 og det kunne godt begynde som en 4.0 løsning, selv om jeg meget vel ved, at centeren er den afgørende
(jeg formoder, at 4.0 vil kunne fungere i en opstartsfase, idet fronterne står relativt tæt på hinanden. Der er ikke plads i
budgettet til det helt store udtræk, og vi taler altså ikke i første omgang 30-40.000,- for et "komplet" brugt system.

Og nu til mit spørgsmål: Som en art kompromis og også i forhold til at prøve af, om Surround ved siden af stereo setup´et i
det hele taget er noget, jeg bliver glad for og ønsker at fortsætte med, har jeg overvejet at indkøbe en ældre, men til gengæld
kraftig surround receiver uden HD dekodere. Til gengæld for alderen får jeg til gengæld mere power og strøm, end jeg kan
gøre mig forhåbning om at kunne få til rimelige penge i en nyere udgave, men dette åbner til gengæld en problemstilling
omkring HD-formaterner.

Spørgsmålet lyder nu dels på, om der er nogen, der har erfaring med noget sådant? Dels om det er muligt at køre HD-lyden i
fuld kvalitet videre via RCA-kabler fra min bluray? (jeg har en Oppo BD-93, så dekoderne er sådan set hér, hvis ellers der ikke
sker noget tab undervejs ved at køre dem analogt over). Billedsignalet kan selvsagt køres direkte via HDMI fra Oppo til tv, og
Oppo´en har i øvrigt de nødvendige indstillingsmuligheder omkring højttaler setup og delay). Jeg har forsøgt at søge på
sidstnævnte problemstilling og synes at svarene deler sig ud på flere forskellige positioner, så jeg vil være meget
taknemmelig, om der er én af jer, der kan afklare det.
Til top Vis Søren77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren77

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 December 2012 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

der er ingen problemer ved at tagen analog ud fra din oppo og ind i en aeldre surround reciever, hvis din OPPO kan lyd kontrollere hver kanal og ogsaa har en overordnet volume kontrol kan du ogsaa foere lyde direkte ind i en effekt forstaerker.

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Søren77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 December 2012 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Oppo 93´eren har, så vidt jeg i hvert fald er orienteret, ikke volumenkontrol. Det ville ellers have været en oplagt mulighed.

Men altså intet problem i at føre det analogt videre og samme kvalitet som hvis det var blevet overført via HDMI og
konverteret i en DAC af tilsvarende kvalitet i en nyere surround-processer? Er der nogen, der har erfaringer med det?
Til top Vis Søren77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren77

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 December 2012 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg bruger selv Panasonic BD 85 med 5.1 (7.1) udgang som føder en ældre Sony forstærker med 5.1 indgang.

Det fungerer fint, og du kan udnytte alle de højopløste lydformater, udover det er 2. kanals udgangen også forbundet til Sonyen, det giver den fordel at du f.eks. kan udnytte de nye blue ray audio 2 kanals 24 bits skiver, Neil Young har foreløbig lavet 2 af slagsen.

VH. madsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes