| Sendt: 16 December 2012 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er gået i gang med lege med at udvide med lidt surround ved siden af mit "normale" anlæg. Stereo-setup´et bliver
bevaret, og min Bladelius, der kan køre surround pass through, kommer til at trække fronterne (Euphonia MS4).
Foreløbig har jeg indkøbt et sæt Dali Mentor LCR, som jeg forventer at anvende som bagkanaler. Jeg overvejer forskellige
løsninger til center, men det behøver ikke at være lige nu, og jeg kan godt vente til det rigtige dukker op til den rigtige pris.
Ambitionen er 5.0 og det kunne godt begynde som en 4.0 løsning, selv om jeg meget vel ved, at centeren er den afgørende
(jeg formoder, at 4.0 vil kunne fungere i en opstartsfase, idet fronterne står relativt tæt på hinanden. Der er ikke plads i
budgettet til det helt store udtræk, og vi taler altså ikke i første omgang 30-40.000,- for et "komplet" brugt system.
Og nu til mit spørgsmål: Som en art kompromis og også i forhold til at prøve af, om Surround ved siden af stereo setup´et i
det hele taget er noget, jeg bliver glad for og ønsker at fortsætte med, har jeg overvejet at indkøbe en ældre, men til gengæld
kraftig surround receiver uden HD dekodere. Til gengæld for alderen får jeg til gengæld mere power og strøm, end jeg kan
gøre mig forhåbning om at kunne få til rimelige penge i en nyere udgave, men dette åbner til gengæld en problemstilling
omkring HD-formaterner.
Spørgsmålet lyder nu dels på, om der er nogen, der har erfaring med noget sådant? Dels om det er muligt at køre HD-lyden i
fuld kvalitet videre via RCA-kabler fra min bluray? (jeg har en Oppo BD-93, så dekoderne er sådan set hér, hvis ellers der ikke
sker noget tab undervejs ved at køre dem analogt over). Billedsignalet kan selvsagt køres direkte via HDMI fra Oppo til tv, og
Oppo´en har i øvrigt de nødvendige indstillingsmuligheder omkring højttaler setup og delay). Jeg har forsøgt at søge på
sidstnævnte problemstilling og synes at svarene deler sig ud på flere forskellige positioner, så jeg vil være meget
taknemmelig, om der er én af jer, der kan afklare det.
|