Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 15:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Receiver m. multizone? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NielsA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2013 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg skal have en ny AV-reciever med understøttelse af flere zoner. Se nedenfor.

Jeg har i omtrent 10 år været glad for min utrolig musikalske og fremragende Arcam AVR-200, men i de senere år må jeg
konstatere, at jeg har tendens til langt overvejende at bruge stuen til TV / film, og næsten aldrig til kritisk musiklytning
længere. Da AVR-200 pga. sin alder har flere begrænsninger i forhold til hvad jeg ønsker at udrette, vil den blive pensioneret
og rykke ind på kontoret hvor den kan nyde et velfortjent otium.

Jeg skal så have en ny AV reciever i stuen, så jeg kan blive i stand til at få en opdateret og meget bedre film og tv-oplevelse
med udnyttelse af nye digitale lydformater m.m.. Derudover vil jeg også gerne bruge en ny AVR til at styre lyden i
køkken/alrummet, der står i åben forbindelse med stuen, der dermed også ‘deler lyd’ med hinanden.

Et særligt ønske er, at få lyden fra TV’et i køkken/alrummet ud gennem højttalere der er drevet af en ny AVreciever

Min nuværende opsætning er sådan her:
Stue:
- Arcam AVR-200,
- 60" Sharp LE636S,
- Oppo DVD
- XBMC (Shuttle XH61V HDMI + Optisk ud)
- PCH A-100.
Højttalere:
- Vienna Acoustics Mozart L/R
- Vienna Acoustics Maestro Center,
- KEF Q15.2 Rear L/R.
- Sub: Custom bygget 15" 22 Hz tuned drevet af Behringer iNuke NU3000DSP+AntiMode 8033,
Logitech Harmony 900 fjernbetjening.
Køkken:
- 32 "LG TV med optisk ud
- RaspPi XBMC.

Vores indretning er er som vist på den vedlagte tegning & fotos. Stue 47m2 i åben forbindelse med køkken/alrum på 26m2.
Kabelafstand mellem AVR og Køkken TV ca. 12m.

I en ideel verden, ville jeg gerne have følgende muligheder, i nogenlunde prioriteret rækkefølge:
    - Radio uafhængigt eller i sync i Stue/køkken
    - TV lyd fra køkken-TV afspilles gennem højttalerne i køkkenet
    - Se TV i sync på de to TV (eller i det mindste lyd fra stue-TV i begge zoner)
    - Mulighed for at bruge alle de tilgængelige A/V-kilder fra stuen i køkkenet - i sync. eller uafhængigt
    - Afspille optagelser/film via XBMC (eller nPVR) i Sync på begge fjernsyn eller uafhængigt
    - Afspil musik fra min Music fileshare i stue og / eller køkken uafhængigt/i sync
    - Mulighed for at bruge iPhone/iPad til at tænde AVR, vælg kilde, FM-kanal, kontrollere volumen osv.
    - Måske en højttaler i badeværelset også (primært til radio). Kan sagtens være et ‘spejl’ af køkken/alrum

Mit budget på AVR er i størrelsesorden 10.000, men hvis der er gode argumenter for at gå et niveau op, det er muligt.

Jeg plejer ikke at holde af alt for skarp diskant, men hellere et mere musisk/organisk udtryk, og gerne lidt solid bund dertil.
Men de vigtigste kriterier er ikke (længere) absolut musikkvalitet, men en balance mellem de forskellige behov der skal
løses

Er det overhovedet muligt at trække et optisk kabel de 12 meter fra køkken TV til AVR for at få lyden tilbage gennem
højttalerne i køkkenet? Hvad er forbehold og faldgruber?

Kan jeg trække et HDMI for den samme afstand for at få adgang til det digitale A/V-kilder fra stuen i køkkenet?

Recievere jeg har overvejet er i første omgang Pioneer SC-LX56/Yamaha RX-A2020/Denon AVR-3313, men jeg er lidt i tvivl
om de kan leve op til min ambition, hvor de ikke kan, om der er andre kandiater...

Håber på lidt input og inspiration til mit opdateringsprojekt her

Til top Vis NielsA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NielsA Besøg NielsA's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes