Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround Receiver: Pre Out eller Ej (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bruger1147
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 September 2013 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Jeg er ny på siden og håber selvfølgelig i vil tage godt i mod mig :)

Jeg har taget mig tid til at læse alle indlæggene her på Surround siden fra de seneste år og det med stor interesse.

Jeg har pga. min unge alder, desværre ikke den store forstand på Surround så jeg håber at der er nogle kloge hoveder der kan
svare på en ting eller to.

Mit foreløbige udstyr er en "ældre" Meridian 565 surround processor samt en Rotel RMB-1075 effektforstærker. Mit 5.1 setup
består af et sæt Piega TC50 der danner fronten, hvor resten består af nogle mindre modeller af samme mærke.
Piega TC50: http://www.piega.ch/download/PIEGA_TC06_e_Web.pdf
Rotel RMB: http://www.rotel.com/NA/products/ProductDetails.htm?Id=3
Meridian: https://www.meridian-audio.com/download/Handbooks/500_Series /565user.pdf

Jeg synes egentlig at det fungerer ret godt i stereo, men jeg føler at den Meridian er håbløst forældet som surround processor.
Planen er at det hele skal hookes op til en PS4, et Apple TV og noget Spotify. En længeresigtet plan er også en CD/plade spiler.

Da jeg ikke føler for at bruge +15000,- på en ny processor, har jeg kigget lidt på diverse receivere.

Her er jeg på herrens mark. Jeg skal helst ikke meget over 7500,- så har kigget på en Onkyo TX-NR818 der kan fåes for cirka
6500,- Så vidt jeg kan læse her på dette forum og ligeledes i forskellige anmeldelser virker den som en okay bud, men jeg er
bange for at den ikke har kraft nok til højtalerne, især når jeg vil spille lidt stereo.

Mit største spørgsmål, og jeg har som sagt ingen erfaring i dette udover de splittede meninger der findes på internettet, er
hvorvidt jeg kan bruge 818's pre outs til fx. fronthøjtalerne, eller hele sættet, sammen med min nuværende Rotel, som jeg i
øvrigt synes gør et godt stykke arbejde, og opnå et tilfredsstillende resultat? Det er vigtig at pointere at jeg ikke er audiophil
men jeg er jo heller ikke døv :) Alternativt, kan 818'eren drive højtalerne uden hjælp?

Det jeg sådan set er interesseret i er de nye lydformater samt hdmi som jeg mangler i min Meridian, men jeg kan læse mig
frem til at pre outs som regel giver et dårligt resultat, og jeg tror umiddelbart ikke at 818'eren kan drive mine højtalere. Dette
er set ud fra receiverens specifikationer hvor jeg synes de er lige lidt overdrevet vage mht. watt angivelsen og hvor jeg tror at
den reelt kraftmæssigt ligger et stykke under min Rotel:
http://www.eu.onkyo.com/en/products/tx-nr818-80265.html.

Alternativt, hvis jeg så endelig skal op og spendere lidt mere, så kræver det at jeg skal tjene lidt på salg af Rotel. Vil en
Yamaha RX3020 (set til 9000,-) eller en Marantz SR7007 (set til 8500,-) i så fald kunne drive mit sæt uden hjælp fra pre outs?

Jeg ved at der har været meget snak om pre outs og diverse receivere og hvordan de klarer sig i stereo og surround her på
siden, men jeg er stadig ikke kommet frem til en beslutning så jeg håber at i vil give mig en hjælpende hånd :)

På forhånd tak,
Til top Vis bruger1147's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bruger1147

bruger1147
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2013
Sendt: 09 September 2013 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Nå ja og så har den THX certificering (selvom man måske ikke skal lægge så meget i det) samt XT32 som jeg kun har hørt godt
om :) - det tror jeg faktisk ikke engang de dyrere alternativer har.. I øvrigt lige link til dem her:

http://dk.yamaha.com/da/products/audio-visual/av-receivers-a mps/aventage-series/rx-a3020_g/?mode=model

og

http://us.marantz.com/us/Products/Pages/ProductDetails.aspx? CatId=avreceivers&ProductId=SR7007

Til top Vis bruger1147's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bruger1147

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Sendt: 09 September 2013 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Velkommen til ..!!

Onkyo 818 er en ganske udemærket maskine..
Den har preout til alle kanaler så du ka sagtens benytte din effektforstærker sammen med den.
At Pre-out skulle give dårlige resultater er noget sludder.

Audyssey XT32 er et lækkert stykke auto EQ især på subwoofer delen.
Du skal op i en Marantz sr7008 før den har XT32.
Grunden til at Yamaha ikke har XT32 er at de kører med deres egen autokalibrering kaldet YPAO.

Hvis du vil lure på en Onkyo / XT32 så har jeg en Onkyo 5008 i mit setup.
Jeg bor også i Kbh ( Amager ) og du er meget velkommen forbi så du kan høre hvordan Onkyo klarer skærene.
Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

Jakob_s
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 September 2013 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Hvis du også skal bruge recieveren til stereo ville jeg købe NAD eller HK hvis det var mig. Har selv en onkyo tx-SR806 som egentlig gør det
meget godt. Men den spiller ikke nær så godt i stereo som andre recievere jeg har hørt:-)
Til top Vis Jakob_s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob_s

Jakob_s
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 September 2013 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Der er selvfølgelig også mange andre valgmuligheder end lige de to jeg nævner.
Til top Vis Jakob_s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob_s

troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 11 September 2013 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Kig på en Anthem MRX 300 - de er på bud hos tapeconnection for tiden og er en (imho) en suveræn maskine - deres RumEQ - ARC - virker bare!.

Jeg har selv en og bruger preout til en Lexicon LX-7 sammen med JBL Array-serien - og det lyder bare godt!

mvh
Troels
Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes