| Forfatter |
|
Crackhead Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 25 September 2013 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har eksperimenteret en del med min crossover her på det sidste og er nået til den konklusion, at ved stereo lyder min
musik absolut bedst, når mine fronter(Audiovector M3 Super Mk2) er sat til large og min sub(Audiovector Msub) er slået fra. Jeg
får en meget strammere bas og mere dynamisk lydbillede. Det undrer mig jo lidt, når det jo strider imod alt, hvad man tidligere
har hørt ang. integrering af sub? Jeg har bi-ampet mine fronter til min Onkyo TX-NR5010 og når jeg ser film, bruger jeg
kalibreringsindstillinger fra Audyssey, 40hz front, 60hs bag og 60 hz center, uden problemer. Jeg har ydermere rodet lidt med
fasen på min sub, men der er ingen forskel på 0 og 180. Er der noget galt, eller er mine fronter bare bedre som large til musik?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 25 September 2013 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dine Audiovector M3 lyder jo bedst, når de selv går så langt ned de kan. Så er det mest homogent. Deler du dem i deres bedste del af bassen og lader en sub overtage, så sker der noget med klangen, sådan som du selv beskriver. At lade en sub køre videre nedad uden at røre Audiovector, giver også et andet klang billede i bassen. Dette vil også anfægte mellemtonen, hvor vi jo hører bedst. Det er hvad kan få ud af det. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
dipolist Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 September 2013 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 25 September 2013 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
At lade en sub køre videre nedad uden at røre Audiovector, giver også et andet klang billede i bassen.
|
|
|
Det er vel også meningen ?
allanowich skrev:
Dette vil også anfægte mellemtonen, hvor vi jo hører bedst. Det er hvad kan få ud af det.  |
|
|
Kommer det ikke an på hvor der deles og hvor stejlt der deles ?
|
| Til top |
|
| |
Crackhead Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2013 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Dine Audiovector M3 lyder jo bedst, når de selv går så langt ned de kan. Så er det mest homogent. Deler du dem i deres
bedste del af bassen og lader en sub overtage, så sker der noget med klangen, sådan som du selv beskriver. At lade en sub
køre videre nedad uden at røre Audiovector, giver også et andet klang billede i bassen. Dette vil også anfægte mellemtonen,
hvor vi jo hører bedst. Det er hvad kan få ud af det."
Ok, men jeg har altid haft den opfattelse, at den laveste del af bassen er den dårligste? Så derfor er det en fordel at lade en
sub overtage den, da den er mere målrettet til det? Og hvordan kan det anfægte mellemtonen, når der ikke deles i den?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2013 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at du kan høre klang og nuancer i bassen, er du nødt til at have en rigtigt god mellemtone. Ellers har du heller ingen god bas. Overtonerne til bassen ligger her oppe og visse transienter (impulser) ligger endnu højere oppe. Du kan blot trykke på "citér" oppe i højre hjørne. Så skal du ikke sidde og skrive af. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Crackhead Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2013 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok hehe, jeg brugte nu bare copy/paste  Men hvis jeg bruger 40 hz som crossover på mine fronter, så er jeg vel heller ikke
i nærheden af at røre mellemtonen? I må bære over med mig, hvis jeg er lidt fatsvag, men hvordan sådan nogle som Audyssey
så anbefale at man bruger 80 hz??
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2013 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, du rører ikke mellemtonen som sådan, men vore ører opfatter meget lyd via grund og overtoner. Ændres noget i en af delene, så høres det i den anden del. Du kan således ændre lidt klang i diskanten og pludselig høre nye klange i mellemtone og/eller bas. Derfor kan en ændret klang i mellemtone/nedre mellemtone pludselig give en tydeligere bas hele vejen ned i dybet også. De 80hz er vist en slags standard. Her kan mange højttalere være med. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Crackhead Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2013 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah ok. Javel ja. Mener at min højtalere er opgivet til at gå ned til 32hz+/-2dB. Så hvis jeg skal bruge min sub i stereo, så er den
laveste crossover, som er 40hz, vel den mest rigtige, ikke? Jeg fornemmer, at du ikke er specielt begejstret for sub i stereo
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 September 2013 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
40-50 hz vil være et godt bud og gøres det rigtigt så bør det ikke berøre mellemtonen.
Du trækker jo "bare" højttaleren længere ned i frekvens.
Får subwooferen for meget niveau kan det selvfølgelig gøre at resten af højttaleren opleves mørkere, men det går vel "bare" ud
på at strække frekvensområdet længere nedad.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2013 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Crackhead skrev:
Ah ok. Javel ja. Mener at min højtalere er opgivet til at gå ned til 32hz+/-2dB. Så hvis jeg skal bruge min sub i stereo, så er den
laveste crossover, som er 40hz, vel den mest rigtige, ikke? Jeg fornemmer, at du ikke er specielt begejstret for sub i stereo  |
|
|
Jeg har skam intet imod subs og da slet ikke i stereo, da dette giver den bedste rumtilpasning. Men det er dælme svært, at få en sub og hoved højttalere til at spille fuldstændig "lydløst" sammen. Selvom Audyssey anbefaler 80hz, er der ingen problemer i, du vælger en oktav lavere. Dette vil gøre subben endnu sværere, at spore. Er den indstillet rigtigt, lægge du stort set ikke mærke til den, når du spiller. Men så snart du slår den fra, mens du spiller, ja så savner du den. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 September 2013 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Jeg har skam intet imod subs og da slet ikke i stereo, da dette giver den bedste rumtilpasning. Men det er
dælme svært, at få en sub og hoved højttalere til at spille fuldstændig "lydløst" sammen. Selvom Audyssey anbefaler 80hz, er
der ingen problemer i, du vælger en oktav lavere. Dette vil gøre subben endnu sværere, at spore. Er den indstillet rigtigt, lægge
du stort set ikke mærke til den, når du spiller. Men så snart du slår den fra, mens du spiller, ja så savner du den.  |
|
|
Det er lige modsat det du skrev kl 17:50
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2013 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, egentligt ikke, Dipolist. Det første indlæg jeg skrev, fortæller jeg blot hvad en sub kan ændre til det lidt negative, men behøver dog ikke altid at gøre det. I det sidste, beskriver jeg blot, hvordan man måske bedst kan indstille den. Indstille den, så den ikke overtager lydbilledet og dominerer. Det var i hvert fald tanken. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 26 September 2013 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
I praksis kan subwoofere være lige så præcis svære at håndtere, som Allanowich nævner. F.eks. være et dejligt bidrag til filmlyd, men være en pestilens til musik .
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
En subwoofer er bedst til at spille dyb bas. Den er ligesom konstrueret til det. Alm. højtalere har oftest små cones og subwoofer har store.
Muligheden for en bedre placering er også en mulighed.
Jeg bruger en mono subwoofer og det fungere særdeles godt til stereo. Jeg bruger en surround processer til at dele til bassen. Det skal så siges, at jeg ikke har prøvet med to subwoofere, men det kunne være interessant en dag at prøve. Men at koble en stor 18 tomme subwoofer på, var en stor fordel i forhold til mine højtalere, der også gik dybt med 2 x 8 tommer i hver højtaler.
Jeg kender ikke en Audiovector Msub. Det kan jo være, at den ikke er god nok med for lille membran. Placeringen kan være et problem.
Jeg har placeret subwooferen i midten imellem fronterne og det fungerer. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Crackhead Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har desværre ikke plads mellem mine fronter, så den står til venstre i stedet. Da jeg oprettede tråden, stod den til at spille
på tværs af rummet. Det er blevet bedre nu, efter at jeg har flyttet den, men stadig ikke helt optimalt. Jeg må nok nå til den
konklusion, at det er rummet den er gal med... Mit rum ser sådan ud nu:
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænk hvis du kunne stille højttalere ved venstre væg set fra tegning. Så kunne du opnå en bedre balance på hoved højttalerne. men dobbelt døre og dør ved siden af, vil jo nok give problemer med bag højttalerne. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Crackhead Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Tænk hvis du kunne stille højttalere ved venstre væg set fra tegning. Så kunne du opnå en bedre balance
på hoved højttalerne. men dobbelt døre og dør ved siden af, vil jo nok give problemer med bag højttalerne.  |
|
|
Lige præcis. Mine baghøjtalere står på gulvet, så det er helt umuligt
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan disse ikke hænges op på væggen sådan lidt over hoved højde i sidde stilling og pege en anelse nedad? Eller på meget høje standere du evt selv laver? __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Crackhead Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er gulvhøjtalere, Avance Omega 30, så det bliver liiidt svært
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahh, ok!! Troede det var stander modeller. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |