| Sendt: 03 December 2013 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle!
Jeg ved godt at man normalt siger at surroundhøjttalerne i et 5.1 setup skal placeres i en vinkel på mellem 90 og 110 grader
i forhold til lyttepositionen. Det er desværre noget besværligt i min nuværende stue hvor højttalerne vil ende foran
lyttepositionen i en vinkel på ca 85-80 grader, eller endda lidt mindre. Højttalerne er dipole og har altså en rimelig god
spredning af lyden og den ene af enhederne vil stadig være rettet bag lyttepositionen.
Mit spørgsmål er så om I tror det vil flytte lydfeltet alt for langt frem? Altså i en grad som vil være helt forstyrrende, eller
tror I at det stadig vil fungere omend ikke helt optimalt? Jeg har evt mulighed for at montere dem på beslag som så kan
vinkles så højttalerne spiller mere bagud - vil det være en god ide?
Det andet spørgsmål er om det måske kan svare sig at sætte et par ekstra højttalere op og køre 7.1? Normalt synes jeg ikke
det giver det store i alm. stuer men jeg tænkte at når nu sidehøjttalerne kommer lidt for langt frem at det måske netop
kunne flytte lydfeltet længere tilbage hvor det skal være og give den rigtige effekt?
Håber der er nogen der har leget med den slags ting og har lidt hands-on erfaring med forskellige placeringer af ht'ere. Og
på forhånd tak for hjælpen!
|