Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 10:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: dts på DVD- og manglen på samme... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 August 2004 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Hej Venner. Jeg er SÅ træt af, at det bedste lydformat "dts", på trods af alle sine fordele konstant har rollen som nr. 2 lydformat? Hvorfor har de fleste af de  "små" film/produktioner som er udgivet på DVD, som standard (en selvfølge) "

dts" som valgmulighed, MEN når vi taler om store/dyre grænseoverskridende film/produktioner: The Matrix, Ringenes herre, Harry Potter, og den sidste nye: "Last samurai", + MANGE flere, ja så eksisterer "dts" ikke?????
Er det fordi Dolby digital som en anden mafia styrer Hollywood? Og det kan ikke være pga. "hardwaren", da selv den billigste surround forstærker i flere år har haft dts som mulig lydformat! Det mest logiske var at dts i det mindste var en valgmulighed i "set up"!

Og NEJ det kan IKKE være fordi man skal vente 1 - 1 1/2 år på et eller andet "box set" med "dts", da man som udgangspunkt må forvente at når en film har "release", ja så er det i en kvalitet der afspejler dagens standard...

Lad os lige få en ordentlig debat om dette emne!!!!

MVH

Peter

Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

pulse83net
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003
Sendt: 04 August 2004 kl. 06:40 | IP-adresse registreret  

Husk at der stadigvæk er folk der ikke har DTS dekodere. Derfor er Dolby stadigvæk det ledende surround format. Filmene du nævner har ikke DTS af forskellige grunde...

Ringenes Herre har formentlig ikke DTS pga. længden på filmen. Billedet står bragende flot og fylder formentlig en del. Og Dolby lydsporet er i øvrigt i absolut topklasse, så jeg anser det ikke som noget problem i dette tilfælde. Desuden udkommer Ringenes Herre jo i DTS i de extended udgaver. Læg mærke til at de er fordelt over 2 disks. Derudover er det jo også et ret smart forretningstræk ikke at inkludere DTS på den normale version. Dermed vil surround nørder, som jeg selv, gladeligt investere i den forlængede, og meget dyrere, version fordi den har DTS (udover den åbenlyse grund at den er længere selvfølgelig).

Harry Potter, Matrix trilogien og The Last Samurai er alle produceret af Warner Bros. Og de inkluderer af en eller anden grund ALDRIG (correct me if I'm wrong) DTS lyd på deres udgivelser.

Til top Vis pulse83net's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pulse83net Besøg pulse83net's Websted

Malmgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 August 2004 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

jeg enig med Go4it i at der er for lidt DTS, jeg selv startet en tråd om det, men kan ikke bare putte det på skiven som en valgmulighed det hele handler om plads og DTS fylder sjovt nok meget mere end Dolby Digital. derfor synes stadig man skal priotere DTS højere, om så det betyder man skal skifte skive midt i filmen!

Autechre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 August 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Malmgren skrev:

derfor synes stadig man skal priotere DTS højere, om så det betyder man skal skifte skive midt i filmen!

Eller udgive filmene på en DVD-14 eller DVD-18, så kunne der være en DD-version på side 1, og en dts-version på side 2...

Som altid, så er det et spørgsmål om penge...

Til top Vis Autechre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Autechre

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 04 August 2004 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

x
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

pulse83net
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003
Sendt: 04 August 2004 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
pulse83net skrev:

Husk at der stadigvæk er folk der ikke har DTS dekodere. Derfor er Dolby stadigvæk det ledende surround format.

Ja, det er nok det argument som DD bruger, men selv en Bilka/Kvikly dekoder til 799,- har DTS i dag. Det er pi  e iriterende at man på nogle dvd'er først skal vælge DTS-lydsporet når man skal se filmen, selv på nogle Superbit dvd'er skal man det også

Det er rigtigt og jeg er enig, men hvis du har udstyr der er ca. 3 år gammelt eller ældre er der måske ikke DTS dekoder i. Men som sagt, jeg er enig og det er forhåbentligt et problem der er løst om nogle år. Da tror jeg at DTS er standard på langt de fleste DVD'er...hvis da Warner Bros. tager sig sammen og inkluderer DTS på deres udgivelser.

Til top Vis pulse83net's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pulse83net Besøg pulse83net's Websted

Thunderhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 August 2004 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Problem er faktisk ikke så stort i R1 som i R2 da men titler i R1 kommer med DTS også selvom at den danske R2 ikke gør. jeg tror at et langt stykke af vejen på at det skylles at der er mere plads på R1 DVD'er da opløsningen på NTSC ikke er ligeså høj som på PAL så det er nemmere for dem at havde plads til begge spor, der ud over er vi jo også desvære udfor at her landet skal visse film jo efterhånden være med Dansk tale  og det gør det jo ikke nemmerer
Til top Vis Thunderhawk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunderhawk Besøg Thunderhawk's Websted

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2004 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Hej igen. Ja, jeg forståe alt hvad I siger. Men poienten er at en del af de "små"/billige filmproduktioner (også dem på 2+ timer) har "dts"...

Dvs. jeres tese om økonomi, og "plads" på dvden ikke holder 100%

Dolby Digital kan give super lyd - men "dts" endnu bedre, hvis det bliver lavet ordentligt!

Jeg har aldrig oplevet at Dolby Digital blev brugt som "salgsargument" - men derimod oplever jeg at "dts" konsekvent bliver brugt som en "gullerod". Man kan næsten høre det: "nu med dts" - næsten som var det en ny opfindelse...

Peter

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 August 2004 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Dengang DVD standarden blev sat af det såkaldte DVD-forum, blev det besluttet at Dolby Digital skulle være standard lydspor på DVD. Naturligvis for at sikre ensartethed og kompatibilitet verden over

Det kan være jeg ikke er helt up-to-date men jeg mener desuden at alle de billig DVD-afspiller som jeg har set oftest kun har DTS-passthrough og ikke dekoder, eller også har de ikke dekoder til stereo på scarten. Dvs. at DTS kun kan bruges af de som har en surround forstærker/reciever og ikke af de stakkels folk som kun ejer et simpelt stereo tv. Derfor er det narturligvis nødvednigt med DD da man jo ikke kan undvære lyd på sin film.

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2004 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Fint nok  Anders_K - men giv dog folk valgmuligheden til også at høre "dts"

Peter

Filmtosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 August 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

PÅ siden DTS Online er der en liste over hvilke film der er udgivet i DTS og hvilket region de er udgivet i og hvilket land de er udgivet i, der står også om de er i DTS 5.1, DTS 6.1 discrete eller DTS 6.1 matrix.

http://www.dtsonline.com/consumer/

Til top Vis Filmtosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtosse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes