Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 09:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: NTSC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 September 2003 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lige været inde på www.cdwow.com for at bestille nogle DVD'er... Men 3 af dem findes kun i region 3 NTSC. Dertil kommer mit spørgsmål - kan jeg afspille NTSC. Jeg ved nemlig, at det er et andet system end det vi har i danmark - Hvad det betyder ved jeg ikke?!?

Jge har en Onkyo 500E DVD-afspiller, en Denon 1403 reciever og et B&O 4000MX. Vil NTSC dvd'er virke på mit udstyr - min DVD er blevet kodefri!

Det ville jo være lidt ærgeligt at bestille nogle DVD'er hvis jeg ikke kan se dem!
På forhånd tak for hjælpen!

MVH
Mads
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 21 September 2003 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Det skulle du meget gerne kunne hvis ikke, ja så er der noget galt med din dvd, fjernsyn eller andet..!

PAL er det vi kører med i Europa.

Når filmen lagres i PAL-formatet speeder man hastigheden op med ca. 4 %, så det passer med 25 billeder i sekundet (normalt ikke mærkbart). Disse 25 hele billeder splittes op i 50 halvbilleder. Ved afspilningen er det en meget simpel ting at lægge de 50 halvbilleder sammen til 25 hele, da halvbillede 1 og 2 tilsammen udgør 1 helt billede. Det der til gengæld ikke er simpelt for de-interlaceren er at finde ud af om det oprindelige materiale var film eller TV, og altså om den blot skal lægge billederne sammen eller udføre de førnævnte computerberegninger. Vælger den forkert bliver resultatet ringere billede. Igen har kvaliteten af de-interlaceren altså betydning.

NTSC er det som USA kører med.

Ved NTSC kan man ikke bare speede filmen op, da det ville være mærkbart. Der benyttes derfor en speciel teknik der kaldes 2-3 pulldown (eller 3-2 pulldown, begge er korrekt). For hver fire hele billeder i filmen skal der skabes 10 halve billeder.

(Hentet fra TC's hjemmeside)

Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 September 2003 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

madskruse skrev:
Hej

Jeg har lige været inde på www.cdwow.com for at bestille nogle DVD'er... Men 3 af dem findes kun i region 3 NTSC. Dertil kommer mit spørgsmål - kan jeg afspille NTSC. Jeg ved nemlig, at det er et andet system end det vi har i danmark - Hvad det betyder ved jeg ikke?!?

Jge har en Onkyo 500E DVD-afspiller, en Denon 1403 reciever og et B&O 4000MX. Vil NTSC dvd'er virke på mit udstyr - min DVD er blevet kodefri!

Det ville jo være lidt ærgeligt at bestille nogle DVD'er hvis jeg ikke kan se dem!

MVH
Mads

du kan fint afspille det. Jeg kender ikke dit TV, men så længe de er yngre end 10 år så kan du helt sikkert...

PrebKlok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 September 2003 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Jannik skrev:

Når filmen lagres i PAL-formatet speeder man hastigheden op med ca. 4 %, så det passer med 25 billeder i sekundet (normalt ikke mærkbart). Disse 25 hele billeder splittes op i 50 halvbilleder. Ved afspilningen er det en meget simpel ting at lægge de 50 halvbilleder sammen til 25 hele, da halvbillede 1 og 2 tilsammen udgør 1 helt billede. Det der til gengæld ikke er simpelt for de-interlaceren er at finde ud af om det oprindelige materiale var film eller TV, og altså om den blot skal lægge billederne sammen eller udføre de førnævnte computerberegninger. Vælger den forkert bliver resultatet ringere billede. Igen har kvaliteten af de-interlaceren altså betydning.

Vil man ikke kunne høre det på lyden, hvis men speeder filmen op ?

Til top Vis PrebKlok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PrebKlok Besøg PrebKlok's Websted

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 22 September 2003 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Det er billederne (frames) der bliver "speedet" op og ikke lyden. Den bliver først tilpasset bagefter.
Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

Masterzulle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 September 2003 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

madskruse skrev:
Hej

MVH
Mads
Synes helt sikkert at du undersøge det b&o fjernsyn, har været ude ved en der havde købt NTSC fjersyn fra B&O da det var købt mens han boede i udlandet og det kunne ikke afspille PAL

Hilsen Michael

Til top Vis Masterzulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Masterzulle

marvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Jannik skrev:

Det skulle du meget gerne kunne hvis ikke, ja så er der noget galt med din dvd, fjernsyn eller andet..!

PAL er det vi kører med i Europa.

NTSC er det som USA kører med.

Ved NTSC kan man ikke bare speede filmen op, da det ville være mærkbart. Der benyttes derfor en speciel teknik der kaldes 2-3 pulldown (eller 3-2 pulldown, begge er korrekt). For hver fire hele billeder i filmen skal der skabes 10 halve billeder.

(Hentet fra TC's hjemmeside)

^PAL 2-2 Pulldown

Ja for ikke at tale om selve kodningen oven i hatten jvf. de tre forskellige kodninger i dsp'en. Intraframes o.s.v

Til top Vis marvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marvin

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Jannik skrev:
Det er billederne (frames) der bliver "speedet" op og ikke lyden. Den bliver først tilpasset bagefter.

Det hele bliver speedet op med 4 % !!!!!!!!!!

Mht. pulldown så har det ikke noget at gøre med dette emne. Pulldown er kun noget man bruger hvis man skal vise filmen i progressiv scan dvs. på fladskærm og projektor.

Alt det andet er noget sludder

Til top Vis Don Räß's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don Räß

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes