Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 00:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: 12/14 bit video-DAC - reklamegas? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget lidt på en ny DVD, og faldet over pioneers maskiner med 12 og 14 bits DAC i videodelen.

Er det noget ger giver bedre billede eller er det bare "gas"?

Hvor mange bits bruger producenterne af dvdfilm til video-delen af en mpeg2-stream? Det giver mig vel ikke bedre billede at jeg har en 14bit DAC hvis matrialet alligevel kun er i 10 bits opløsning?

/B

Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Hej !

Nej !...det er ikke "gas" ....selv om der konkurreres i disciplinen "min konverter kan flere bit end din" .... 

Flere bit giver generelt flere nuancer og mindre støj i billedet, mens flere MHZ giver større båndbredde......og hvad kan man så bruge det til ?...jo, en så overdimensioneret konverter, feks. 14bit/108MHZ, vil altid overgå det materiale (DVDer) som er tilgængeligt pt. og vil derfor ikke blive "presset til grænsen"  

Kan det så ses ? ....JA, også uden "specielle briller"

Bond

Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt i vilrede.
Hvordan kan flere bit give flere nuancer når det matriale der afspilles kun er i f.eks. 10 bit? Interpoleres der så "bare" til de fulde 14 bit eller hvordan udnyttes den extra opløsning på konverteren?

/Brian

Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Ingen der kan give lidt mere info eller har sammenlignet billedkvaliteten på 10bit kontra 12/14bit?

/Brian

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 29 Juli 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Brisse skrev:
Jeg er lidt i vilrede.
Hvordan kan flere bit give flere nuancer når det matriale der afspilles kun er i f.eks. 10 bit? Interpoleres der så "bare" til de fulde 14 bit eller hvordan udnyttes den extra opløsning på konverteren?

Uden at jeg er 110% inde i teknikken omkring DVD-afspilning, så er det "noget med" at en DVD-afspiller ikke bare flytter bits fra pladen til D/A konverteren. Afspilleren kan f.eks. tit have kontrast/brightness og sharpness indstillinger osv, og ved at opkonvertere til en højere bit-dybde før disse korrektioner påføres, vil disse justeringer påvirke den reelle bit-dybde mindre. Kort sagt, så kan du ikke skrue mere op end max for et digitalt signal, så hvis du vil skrue op for én ting, så foregår det i praksis ved at skrue ned for resten. Gøres dét digitalt, så har du færre bits til rådighed, efterhånden som du skruer ned. Derfor forringes billedkvaliteten ved at lave disse justeringer. Ved at arbejde i en højere bit-dybde, sikrer du at DVD'ens oprindelige billedkvalitet bevares, selv om der foretages diverse små-justeringer af billedet. Udover dét, så ligger der en fordel i at interpoleringen gør et "forarbejde" for D/A konverteren, dens arbejde bliver nemmere - populært sagt, så vil en fejl i D/A konverteren påvirke billedet meget mindre hvis signalet er 14 bit end hvis det er 10 bit. Dertil skal så siges, at blandt andet Pioneer har meget fokus på at flere bits ikke _nødvendigvis_ giver bedre billede - på et tidspunkt gik de faktisk tilbage fra 54 MHz til 27 MHz da de lancerede en ny model, efter deres udsagn fordi 27 MHz'en ganske enkelt var bedre - en god 27 MHz chip er bedre end en dårlig 54 MHz.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Hej Otto.

Ok, så giver det mere mening. Takker for forklaringen.

Mht. Pioneer, så var det faktisk deres modeller jeg har kig på. De har lanceret en række modeller med 12 og 14bit VDAC samt 54 og 108MHz.

Kan se du har nogle af deres modeller i dit sortiment. Har du sammenlignet billedekvaliteten på 12 vs. 14 bit og 54 vs 108 Mhz?
Kunne være sjot at se om det reelt betyder noget andre steder end på papiret.

Mvh. Brian

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 Juli 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Brisse skrev:

Det er min egen erfaring at det gør det. Jeg har haft en Panasonic RV60 (10Bit/54Mhz), Denon DVD2900 (12Bit/108Mhz) og har nu en Marantz DV9500 (14Bit/216Mhz), og ved alle 3 "opgraderinger" har jeg kunne se forskel på mit 32" Loewe tv. Panasonic'en var tilsluttet via scart (RGB) og de 2 øvrige via component. Forskellen mellem DVD2900 og DV9500 er endnu mere udtalt på min projektor.

Men billedekvaliteten afhænger også af andre faktorer end videodac'en alene. Så at måle billedekvaliteten alene ud fra specifikationer er aldrig nok.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Juli 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Brisse skrev:
Kan se du har nogle af deres modeller i dit sortiment. Har du sammenlignet billedekvaliteten på 12 vs. 14 bit og 54 vs 108 Mhz?

DV 668/868 har bedre billede end de billigere modeller. Hvor meget der skyldes video DAC'en og hvor meget der skyldes generelt bedre kredsløb, f.eks. i analog-delen, det ved jeg ikke. Jeg synes ikke jeg kan se nævneværdig forskel på DV 668 og 868 (som har forskellig video DAC) på analog-udgangene, men jeg har så heller ikke sammenlignet særligt grundigt, på dem har jeg fokuseret mere på billedkvaliteten via HDMI.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Juli 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
Det er min egen erfaring at det gør det. Jeg har haft en Panasonic RV60 (10Bit/54Mhz), Denon DVD2900 (12Bit/108Mhz) og har nu en Marantz DV9500 (14Bit/216Mhz), og ved alle 3 "opgraderinger" har jeg kunne se forskel på mit 32" Loewe tv.

Det behøver bare ikke være video DAC'ens skyld (men det er da det mest sandsynlige, især ved DVD2900 vs. DV9500, der begge har ganske gode kredsløb helt generelt)

Gerdes skrev:
Panasonic'en var tilsluttet via scart (RGB) og de 2 øvrige via component. Forskellen mellem DVD2900 og DV9500 er endnu mere udtalt på min projektor.

Med progressive scan? Hvordan udmønter forskellen på DVD2900 og DV9500 sig?

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Det behøver bare ikke være video DAC'ens skyld (men det er da det mest sandsynlige, især ved DVD2900 vs. DV9500, der begge har ganske gode kredsløb helt generelt)

Det er også min tanke. Men er også enig i, at video DAC'en ikke er det eneste parameter, der afgør billedekvaliteten.

Otto, TC skrev:

Med progressive scan? Hvordan udmønter forskellen på DVD2900 og DV9500 sig?

Nope, interlaced. Min Sim2 Domino 18 vil ikke modtage et progressive scan signal. Jeg synes DV9500 har bedre farveovergange og mere dybde i billedet, og til dels også et knivspids skarpere billede. Synes DV9500 generelt har et mere behageligt billede at se på. Ved ikke hvad der præcis gør forskellen, og om Pioneers (868) billede er meget lig Marantzs (DV9500), da Marantz efter hvad jeg har hørt, bygger på Pioneer teknologi. Måske du kan be- eller afkræfte dette?

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Juli 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Hej Gerdes

Gerdes skrev:
da Marantz efter hvad jeg har hørt, bygger på Pioneer teknologi. Måske du kan be- eller afkræfte dette?

Maranz ejes af Philips

Så jeg tror nu ikke at Maranz har noget som bygger på Pioneer teknologi, eftersom Philips og Pioneer jo er store konkurrenter på DVD-markedet.

/Lars

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes