Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 16:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: HDMI ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Amdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Hej, første tråd på siden, så ved ikke lige om jeg er havnet det rigtige sted, men prøver alligevel :)

Har lige købt følgende tv: http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Billede/LCD_TV/SAMSU NG_LE-32M61B_LCD_TV_Sort.htmFik

Men når jeg så sætter en dvd på (har en fesen denver dvd-7302, som kører scart) så er jeg ikke synderlig imponeret over kvaliteten.

Hvorledes opnår jeg en god kvalitet på mine dvd-film? Har hørt noget om noget HDMI, så går ud fra jeg skal investere i en maskine med denne funktion, samt et hdmi-kabel?

Er dette den simpleste mulighed for at se god kvalitet på sine dvd'er, eller skal man vente og investere i det der nymoderne blu-ray eller HD-DVD (som jeg har absolut ingen forstand på)

På forhånd tak for hjælpen :)

Til top Vis Amdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Amdi

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

altså dvd kvalitet er ikke særlig fedt, men den kan nok godt forbedres fra det du har nu ... HDMI er ikke nødvendigt sammen med dvd.

Du kan evt prøve at køre component ud af dvd'en istedet for hvis den kan det. Ellers skulle scart være noget af det bedste. Dog skal du tjekke om dvd maskinen sender RGB ud via scart. Da der kan komme mange kedelige signaler gennem et scart kabel.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
altså dvd kvalitet er ikke særlig fedt, men den kan nok godt forbedres fra det du har nu ... HDMI er ikke nødvendigt sammen med dvd.

Du kan evt prøve at køre component ud af dvd'en istedet for hvis den kan det. Ellers skulle scart være noget af det bedste. Dog skal du tjekke om dvd maskinen sender RGB ud via scart. Da der kan komme mange kedelige signaler gennem et scart kabel.

Scart er langt fra det bedste - normalt kører det S-video, men med lidt held kan der også hives RGB gennem indgangen, men kvalitetsmæssigt ligger det meget lige og er kvalitativt kun over komposit som er ringeste fællesnævner rent billedemæssigt.

Så hellere gå efter komponent-udgangen (som du selv nævner) hvis den er til rådighed - her vil der normalt ske en markant forbedring, og når så tiden er til det, så må HDMI komme ind i billedet.

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2006 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nu sige at scart med RGB ligger lige før component. RGB er langt bedre end både composite og s-video imho.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Det kunne lyde som om den ikke har en ordenlig scaler, deinterlacer eller begge indbygget. Den skal bruge 768p men dit SCART kabel overfører 576i.

Du kan prøve at gå ned i HiFi klubben og bede om at låne en Denver 2910 og et HDMI kabel, du kan så slutte både HDMI og SCART til og skifte mellem 576i, 576p og 720p og se, hvad der giver det bedste resultat.

Eller hvis du har råd kan du købe en DVDO iscan vp20.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Det kunne lyde som om den ikke har en ordenlig scaler, deinterlacer eller begge indbygget. Den skal bruge 768p men dit SCART kabel overfører 576i.

Du kan prøve at gå ned i HiFi klubben og bede om at låne en Denver 2910 og et HDMI kabel, du kan så slutte både HDMI og SCART til og skifte mellem 576i, 576p og 720p og se, hvad der giver det bedste resultat.

Eller hvis du har råd kan du købe en DVDO iscan vp20.

Ahh .. du mener da vist Denon 2910 ikke ?

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Juli 2006 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Nu vil udskiftningen af Denveren til noget andet sikkert give en forbedring under alle omstændigheder.

Som det allerede er sagt, så er HDMI ikke den eneste vej til godt billede, men du kan sagtens finde en dvd-afspiller med hdmi uden den behøver at være specielt dyr. Jeg har lige købt en Samsung HD-860, den har HDMI, giver et ganske fint billede og koster 1300 kr.

Du skal også huske at kalibrere din skærm, det hjælper ikke noget at have en god dvd-afspiller hvis ikke skærmen er indstillet ordentligt.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Amdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2006
Sendt: 10 Juli 2006 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene folkens! Vil lige prøve at låne en afspiller af en kammerat og se om forskellen er noget jeg gider betale penge for :)
Til top Vis Amdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Amdi

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes