Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Dumt at købe Denon 1920 nu? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
assembel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 14 August 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg står og skal skifte DVD afspiller og kunne godt tænke mig en Denon 1920 med opskalering. Men da den jo snart bliver overgået af en ny model, er det så dumt at købe en af de sidste, der er at finde? Skal jeg vente til afløseren kommer?

Jeg har virkelig brug for en bedre afspiller, men hvis det er helt dumt at købe, må jeg hellere vente.

Jeg har et 42" Samsung PS-42S5H. Vil det kunne ses hvis jeg opskalerer DVDens opløsning?

Håber på svar - tak

Til top Vis assembel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af assembel

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 August 2006 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Denon DVD 2910 med en Faroudja de-interlacer, og jeg synes ærlig talt ikke forskellen er ret stor. Jeg har prøvet at teste scart/rgb mod hdmi i forskellige opløsninger, og hdmi står måske en anelse bedre, men forskellen er subtil. Forskellen er endnu mindre når man opskalerer. Husk på at kildematerialet ikke bliver bedre, så opskaleringen skaber ikke flere detaljer. Det virker mere som en slags anti-aliasing, hvor skrå linier bliver lidt mindre hakkede.

Vedr. dit køb - der kommer jo hele tiden nye modeller, så det er lidt svært. Hvad er det du ønsker at forbedre ved en ny afspiller?

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 August 2006 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Denons DVD 1930 er netop blevet udnævnt som reference i prisklassen på www.areadvd.de

Det er afhængig af prisforskellen om det kan svare sig at vente på den nye model.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 August 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:

Denons DVD 1930 er netop blevet udnævnt som reference i prisklassen på www.areadvd.de

Det er afhængig af prisforskellen om det kan svare sig at vente på den nye model.

Øhh er det ikke 1730?

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
nesdam skrev:

Øhh er det ikke 1730?

Sorry, det gik lidt for stærkt!

Citat fra testen : Selbst der DVD-1920 kann sich praktisch kaum vom starken 1730 absetzen, weder bei der analogen noch bei der digitalen Bildsignalausgabe.

Så måske er 1730 værd at overveje i stedet for 1920, hvis prisen bliver væsentligt lavere. Og hvorfor bruge en masse penge på en DVD afspiller nu med de nye formater lige om hjørnet?

tonka
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 August 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved kommer DVD1730 til at koste 1599 og skulle være i ude i butikkerne i løbet af denne og næste uge.

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 16 August 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Den nye Denon virker da som et helt igennem godt køb for en dvd-afspiller i budget-klassen.

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 16 August 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:
Så måske er 1730 værd at overveje i stedet for 1920, hvis prisen bliver væsentligt lavere. Og hvorfor bruge en masse penge på en DVD afspiller nu med de nye formater lige om hjørnet?

Det kommer jo helt an på hvilken type person man er. Du skal tænke på at HD-DVD/Blu-Ray-afspillerne bliver meget dyre de første par år, og der vil desuden kun være et begrænset filmudbud til en meget høj pris - altså ikke noget med 3 for en hund .

Held og lykke med dit valg.

/Martin, som stadig venter på sin Oppo 971H, fordi sælgeren ikke gider at komme hjem fra ferie 

Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Sendt: 16 August 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

er der sebar forskel ved opskalering af billedet.. (jeg skyder med Z4 (720P native) på 93"...

På forhånd tak - og SORRY hvis jeg afsporer din debat en anelse...

Til top Vis MartinLynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinLynge

bird
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 16 August 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Jubelnar skrev:

er der sebar forskel ved opskalering af billedet.. (jeg skyder med Z4 (720P native) på 93"...

På forhånd tak - og SORRY hvis jeg afsporer din debat en anelse...

?? Din projector opskalerer signalet til 720p. Du har aldrig set andet end et opskaleret billede (måske nedskaleret fra 1080i), med mindret du har fodret projektoren med et 720p billede fra ex. PC eller HD-DVD.

Spørgsmålet er vel nærmere, hvordan skaleringen foretages. Er dvdafspilleren bedst til at opskalere eller er det projektoren der gør det bedst.

Jeg har selv en relativ dyr yamaha DVDs2500 DVD og har konstateret at billedet bliver bedre hvis jeg sætter denne til at outputte 576P og lade projektoren (sony hs-60) scalere til 720p.

Til top Vis bird's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bird

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

BlackWidow skrev:

nesdam skrev:

Det kommer jo helt an på hvilken type person man er. Du skal tænke på at HD-DVD/Blu-Ray-afspillerne bliver meget dyre de første par år, og der vil desuden kun være et begrænset filmudbud til en meget høj pris - altså ikke noget med 3 for en hund .

Uanset hvor god en DVD-afspiller man køber er der grænser for hvor godt et billede man kan få ved opskalering af DVD, sammenlignet med de nye HD formater.

Jeg er enig i at det er bedst at vente et par år med at købe en HD-DVD/Blu-Ray-afspiller. Det er bare surt at stå med en dyrt indkøbt DVD-afspiller om 2 år og konstatere at den ikke kan sælges for en fornuftig pris, når man nu vil skifte til HD-formatet. Efter at have sammenlignet en DVD-afspiller til 400 kr. med en til 4000 kr. må jeg konstatere at forskellen i billedet er minimal. Mit råd er altså at købe den billigste afspiller man er tilfreds med.

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:
Uanset hvor god en DVD-afspiller man køber er der grænser for hvor godt et billede man kan få ved opskalering af DVD, sammenlignet med de nye HD formater.

Det har du helt ret i - men der er forskel på DVD-afspillere :).

nesdam skrev:
Jeg er enig i at det er bedst at vente et par år med at købe en HD-DVD/Blu-Ray-afspiller. Det er bare surt at stå med en dyrt indkøbt DVD-afspiller om 2 år og konstatere at den ikke kan sælges for en fornuftig pris, når man nu vil skifte til HD-formatet. Efter at have sammenlignet en DVD-afspiller til 400 kr. med en til 4000 kr. må jeg konstatere at forskellen i billedet er minimal. Mit råd er altså at købe den billigste afspiller man er tilfreds med.

Der er jeg så ikke enig, for en DVD-afspiller til 400 har ingen mulighed for bl.a. opskalering. Om man kan se forskel kommer også an på det øvrige udstyr, men du taler jo kun udfra din erfaring. Går udfra at du har testet det på en fladskærm, for med en alm. CRT-skærm vil der næppe være der store synlige forskel.

Jeg er til gengæld meget enig i, at det for de fleste ville være tåbeligt at give 5000+ for en alm. DVD-afspiller med mindre man er klar over hvor meget en sådan vil have tabt i værdi om et par år. Om man synes et par år er for lang tid at vente er en subjektiv vurdering - hermed også sagt at nogen VIL han en ordentlig DVD-afspiller nu, mens andre godt kan nøjes med en billigere og så vente på den optimale velvidende at man i denne tid ikke får optimal udnyttelse af sit fjernsyn m.v.

Mit surroundanlæg

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 August 2006 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

BlackWidow skrev:
nesdam skrev:

Det har du helt ret i - men der er forskel på DVD-afspillere :).

Og det kommer vel også an på kvaliteten af resten af kæden, dvs. TV/projektor m.m., og hvad man egentlig kan leve med.

Personligt nægter jeg at have en raller-maskine stående, det er mit liv for kort til - der skal også være lidt kvalitetsfeel over det. På andre punkter i mit liv kan jeg godt leve med "den billigere model" og den dertilhørende lavere kvalitet.

Er det for i øvrigt sikkert at Blue Ray er fremtiden? Jeg har ikke koncentreret mig videre om emnet, men synes der er lidt lighed til SACD/DVD-A hvor kvaliteten er højnet, men brugerne ikke gider følge med fordi man så skal udskifte hele samlingen. Befolkningen hoppede hurtigt på DVD-vognen (film), fordi mediet på alle punkter er overlegent ift. VHS, men er man indstillet på nu at skulle skifte format igen bare fordi "nørderne" er helt syge for at få bedre billeder?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:
Og det kommer vel også an på kvaliteten af resten af kæden, dvs. TV/projektor m.m., og hvad man egentlig kan leve med.

Som jeg skrev: Om man kan se forskel kommer også an på det øvrige udstyr (så ja, det har du ret i ). Går udfra at du har testet det på en fladskærm, for med en alm. CRT-skærm vil der næppe være der store synlige forskel.

Kim Petersen skrev:
Personligt nægter jeg at have en raller-maskine stående, det er mit liv for kort til - der skal også være lidt kvalitetsfeel over det. På andre punkter i mit liv kan jeg godt leve med "den billigere model" og den dertilhørende lavere kvalitet.

Er det for i øvrigt sikkert at Blue Ray er fremtiden? Jeg har ikke koncentreret mig videre om emnet, men synes der er lidt lighed til SACD/DVD-A hvor kvaliteten er højnet, men brugerne ikke gider følge med fordi man så skal udskifte hele samlingen. Befolkningen hoppede hurtigt på DVD-vognen (film), fordi mediet på alle punkter er overlegent ift. VHS, men er man indstillet på nu at skulle skifte format igen bare fordi "nørderne" er helt syge for at få bedre billeder?

Nej, HD-DVD ser indtil videre ud til at blive mere udbredt - i hvert fald har det været det her i startfasen. I takt med at folk begynder at købe fladskærme bliver behovet for den meget bedre kvalitet også langt større. HD-DVD/Blu-Ray er også DVD langt overlegent hvad angår billedkvalitet hvis det ses på en fladskærm. Er det derimod vist på en CRT-skærm er der nok ikke den vilde forskel (hvis nogen?), da de simpelthen ikke har opløsningen til at kunne udnytte de nye formaters potentiale. 

Mit surroundanlæg

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 August 2006 kl. 03:38 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

Der gik en del år fra DVD afspilleren kunne købes til der begyndte at komme skred i filmene. Det var egentlig først da DVD afspillerne kom under de magiske tusinde kr. at der rigtig kom fart på. De første par år var en ørkenvandring, med dels få og dårlige udgivelser og elendigt hardware.

Jeg tror også der går en del år før næste generation af afspillere når til den kritiske masse, hvor prisen bliver så lav at brugere i almindelighed begynder at købe dem. Og før det sker, da vil DVD ikke blive udkonkurreret. Forhåbentlig er formatkrigen overstået og vi er måske nået ind i 3-4 generations afspillere, der må forventes at være blevet modne.

Man skal have en projektor og meget sulten, hvis man hopper på vognen fra starten.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 August 2006 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

BlackWidow skrev:

Kim Petersen skrev:

Som jeg skrev: Om man kan se forskel kommer også an på det øvrige udstyr (så ja, det har du ret i ). Går udfra at du har testet det på en fladskærm, for med en alm. CRT-skærm vil der næppe være der store synlige forskel.

Ahh, my bad, det havde jeg overset - det var sent (for mig)  Det mener jeg også, på CRT er der nok ikke den store forskel, jeg tænkte mere på projektorer o.l. storskærme.

BlackWidow skrev:
Kim Petersen skrev:

Nej, HD-DVD ser indtil videre ud til at blive mere udbredt - i hvert fald har det været det her i startfasen. I takt med at folk begynder at købe fladskærme bliver behovet for den meget bedre kvalitet også langt større. HD-DVD/Blu-Ray er også DVD langt overlegent hvad angår billedkvalitet hvis det ses på en fladskærm. Er det derimod vist på en CRT-skærm er der nok ikke den vilde forskel (hvis nogen?), da de simpelthen ikke har opløsningen til at kunne udnytte de nye formaters potentiale. 

Det bliver at spændende at følge udviklingen. Jeg vælger nok lige at stå lidt over indtil jeg har set det slå sig fast i landskabet, og priserne er blevet "folkelige"

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 August 2006 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

lars99 skrev:
Man skal have en projektor og meget sulten, hvis man hopper på vognen fra starten.

Projektoren har jeg, men sulten må kontrolleres hårdt - min privatøkonomi kræver det!

assembel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 August 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Hej

Det udviklede sig da til lidt af en debat. Selvom alle var imod at købe en 1920 nu, blev det altså mit valg. Pengene (i den klasse selvfølgelig) var ikke problemet. Jeg var bare så træt af mit MedieCenter, at der skulle ske noget.

Og jeg må sige, at jeg er mere end tilfreds. Billedet står meget skarpere (ja, mit mediacenter var virkelig ikke noget at råbe hurra for), og ikke mindst er lyden BETYDLIGT bedre. Meget renere og med mere fylde og, hvad skal man kalde det, spredning.

Min reciever er en NAD T473 Med Dali Concept 6,center og nogle ældre Dali 202 bagtil. Forskellen er enorm. Jeg fortryder intet.

Med den HD snak, så har jeg ytret mig i andre tråde, hvor jeg giver Kim Petersen og lars99 100% ret i hans synspunkt. Der er vild hype omkring HD lige nu, men, som flere også skriver, så tror jeg der går en DEL år, inden det slår igennem til den gennemsnitslige forbruger.

Jeg har omkring 350 DVD film, og jeg ser omkring 5-6 film om ugen. Jeg kan ikke vente et par år, med en billig afspiller, indtil jeg kan købe en "billig" HD-DVD/Blu-Ray afspiller til samme pris, som min 1920 har idag. Jeg skal have noget ud af mine film og mit TV-lyd-setup mens jeg ser så mange film, som jeg gør.

Til top Vis assembel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af assembel

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 August 2006 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

assembel skrev:
Jeg har omkring 350 DVD film, og jeg ser omkring 5-6 film om ugen. Jeg kan ikke vente et par år, med en billig afspiller, indtil jeg kan købe en "billig" HD-DVD/Blu-Ray afspiller til samme pris, som min 1920 har idag. Jeg skal have noget ud af mine film og mit TV-lyd-setup mens jeg ser så mange film, som jeg gør.

Lige præcis! Jeg vil have den største glæde jeg kan få for de penge jeg har NU, og vil ikke nøjes med lavere kvalitet indtil det næste bedre produkt kommer. Ville jeg det havde jeg ikke købt en projektor.

Og sjovt nok så har jeg nogenlunde samme tal: 350 og 5-6

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 August 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Og tillykke med købet og glæden deraf

Side af 2 Næste >>