Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 19:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: alm. DVD og high def. DVD - forskel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 29 November 2006 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har været inde på apples hjemmeside og se en del trailere i henholdsvis 480p(DVD...ret mig hvis jeg er forkort på den) og 720p(high def. DVD), men efter jeg switcher frem og tilbage mellem billederne synes jeg egentlig ikke, at forskellen er ret stor, hvis over hovedt synligt??? Er det mig der "måler" forskellen forkert, eller er High def. blot overvurderet efter min mening?
Til top Vis Stente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stente

jesperducati
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 November 2006 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Jeg må sgu indrømme det samme... Ved ikke om man kan samligne det....?

Men de trailere (720P) jeg har på min xbox360. Ser ikke et hak bedre ud end når jeg ser dvd, som står knivskapt på min skærm!? Tilgengæld er der stor forskel 480P trailerne. de står skod.

Kan heller ikke se hvordan den kan komme se at stå bedre end den gør!!!

Men glæder mig til at se forskellen... 6 gange bedre billede og 6 gange bedre lyd!!!

Nu må vi bare vente og se...

Angle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 November 2006 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Nu afhænger det vel også lidt af hvilken skærm eller projektor i har set det på ;)

Synes nu der er en skarphed i 720P som ikke er på alm. DVD...

Til top Vis Angle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angle

jesperducati
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2006 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

Jeg ser det på min Pioneer 427XA. Men jeg må jo bare vente og se til jeg får min hd-dvd player...

Angle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 November 2006 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

Ser det selv på min Pioneer 506XD med en XBOX360, synes det ser kanon ud..

Til top Vis Angle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angle

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Sendt: 29 November 2006 kl. 03:25 | IP-adresse registreret  

I EU (PAL) er opløsningen på DVD'ere 720x576 (ikke 480).

De trailere du har kigget på er i den "lille" HD opløsning 1280x720, men den store HD-opløsning er på hele 1920x1080 pixels. Ydermere er trailerne jo langt mere komprimeret, med dårligere kvalitet til følge, end hvad man vil se på en rigtig HD-DVD.

Se efter 1080p trailere; de findes også på apples trailer side, hvis din computer kan køre dem. Men husk igen på den lavere bitrate, der giver dårligere farver ol.

Tilføjet: Jesperducati: Dit tv har en opløsning på 1024x768, hvilket altså ikke udnytter nogen af HD-formaterne fuldt ud, i særdeleshed den store HD-opløsning. Altså er det ikke fair at bedømme HD materiale med din plasma skærm.

Panasonics pv60 har en opløsning på 1024x720 (37" versionen) og derfor gælder det samme her.

Jeg har kun set nogen 1080 HD klip på min 17" skærm (1280x1024). Selvom min skærm skal nedskalere 1080 materiale, ser det stadig ekstremt flottere ud end dvd'ere. Det skyldes med garanti den større opløsning, der kan give et skarpere og mere detaljeret billede end DVD. Om de nyere codecs (VC-1/AVC) gør en større forskel kan jeg ikke afvise, ej hellere bevise.

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 November 2006 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

En dvd er heller ikke 480p, men 480i (eller tilsvarende i PAL), så forskellen er større mellem dvd og Blurau/hd-dvd end den, du har observeret. Desuden bliver resultatet med at sætte en computer til fladskærm eller projektor ikke altid lige så godt som en dedikeret afspiller, fx ligner HD-demonstrationerne i mit lokale Bilka noget der er løgn.

Jeg vil nu klart mene, at man burde kunne se klar forskel på et plasma med HD-opløsning, selvom den så ikke har de fulde 1080*1920. Det har jeg selv set flere gange og synes forskellen var meget tydelig, men selvfølgelig bliver forskellen større ved større biledformat, fx på projektor.

Man kan altså diskutere, om apple-trailerne er repræsentative for kvalitetsforskellen, men det muligt, at du stadigvæk ikke ville være imponeret over det hvis sammenligningen var reel. Til det er der vel ikke andet at sige, end at vi vurderer tingene forskelligt.
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

jesperducati
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Fra Notional.

Tilføjet: Jesperducati: Dit tv har en opløsning på 1024x768, hvilket altså ikke udnytter nogen af HD-formaterne fuldt ud, i særdeleshed den store HD-opløsning. Altså er det ikke fair at bedømme HD materiale med din plasma skærm.

Du siger at min skærm ikke udnytter nogen af hd-formaterne fuldt ud? Ifølge pioneer er min skærm da hd-ready??? Den skulle da klare, 480P, 720P, 1080i, og 1080P/24F( bare nedscaleret )!!!

Nu er jeg total forvirret. Måske har jeg misforstået alt om HD?

mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 November 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

jesperducati skrev:
Fra Notional.

Du siger at min skærm ikke udnytter nogen af hd-formaterne fuldt ud? Ifølge pioneer er min skærm da hd-ready??? Den skulle da klare, 480P, 720P, 1080i, og 1080P/24F( bare nedscaleret )!!!

Nu er jeg total forvirret. Måske har jeg misforstået alt om HD?

Du har ingenting misforstået om HD

Skærmen kan vise HD signaler
Kravet for at en skærm skal være HD-ready er at den skal have min. 720 vertikale linjer.

Jeg tror han tænker på den fulde opløsning 1920x1090p, når han siger du ikke kan udnytte formattet fuldt ud. Dog diskuterer folk om man overhovedet kan se forskel på 720p og 1080p før du kommer over 40-60", måske endda større.

Så du har ret dit fjernsyn klarer HD fint, den nedskalerer det bare som det skal.
Resultatet burde være kanon flot gengivelse som står knivskarpt.
Dog tror jeg ikke helt du kan bruge de trailere til noget, da både Blu-Ray og HD-DVD er af meget bedre kvalitet

Generelt er der meget at se frem til, og jeg glæder mig utrolig meget til jeg får mit HD-DVD drev
Så skal jeg nok vende tilbage med nogle impressions.
Til top Vis mich1352's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mich1352

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 29 November 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Det kan den også - oh jo, der er forskel på SD og HD på din skærm.
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 November 2006 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

@jesperducati,

I har forsåvidt begge to ret... Man taler normalt om 3 HD formater, 720p, 1080i og 1080p. Den første har en opløsning på 1280x720 og de to sidste på 1920x1080, henholdsvis interlaced og progressivt.

For at kunne kalde sig HD-ready skal et TV i princippet opfylde følgende tre krav:

1. Det skal kunne VISE mindst 720 vandrette linier, altså 720p. Der nævnes ikke noget om antallet på den anden led.

2. Det skal kunne MODTAGE 720p og 1080i (jeg er ikke sikker på om 1080p er et krav).

3. Det skal understøtte HDCP, dvs. det skal have DVI eller helst HDMI indgang.

Som det fremgår lever dit tv op til disse krav. MEN Notional har også ret i at dit tv med en opløsning på 1024*768 reelt ikke viser den fulde opløsning fra 720p, for slet ikke at tale om 1080i/1080p materiale.  Jeg vil dog forsigtigt vove den påstand at på et tv på 42" vil forskellen næppe være synlig på normal betragtningsafstand. 

Edit: eeeh... andre er hurtigere på tasterne end mig..!

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

jesperducati
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Aha... disse oplysninger, mente jeg selv jeg havde ret i!

Notional skrev: ikke udnytter nogen af HD-formaterne fuldt ud!
Det lyder for mig at den ikke kan udnytte hd-signalerne rigtigt!?

Så vidt jeg forstår... tror jeg nok...

Mit fjernsyn 1024x768 =
Understøtter fuldt ud = 480P, 720P.
Nedscalere = 1080i,1080P.
Korrekt?

Til mich1352:

Hvor har du bestilt dit hd-dvd drev? og hvor meget har du givet?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Jesperducati,

det kommer an på din definition af "understøtter fuldt ud", det var det Notional mente. Dit tv kan ganske rigtigt MODTAGE 720p (1280x720), og det kan for så vidt også VISE 720p, bare kun i højden - men ikke bredden. Da dit tv "kun" har 1024 pixels i bredden kan det jo i sagens natur ikke vise alle 1280 fra det oprindelige billede, og er her nødt til at nedskalere for at få det til at passe til skærmen.

jesperducati
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2006 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

allright... det hjalp nedre med forståelsen... tak! 

mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 December 2006 kl. 02:48 | IP-adresse registreret  

jesperducati skrev:

Til mich1352:

Hvor har du bestilt dit hd-dvd drev? og hvor meget har du givet?

Jeg har bestilt mit drev fra PrimusTronix.de 
Jeg gav 1450,-

Jeg bestitle først med C.o.D (Cash on Delivery)
Men så fik jeg en mail om at de kun sendte til udlandet med forudbetaling. Så jeg har nu oversat pengene, og venter spændt på at få mit drev

Desværre tror jeg bare det kommer til at tage lang tid.
Da jeg bestilte stod leveringstiden på 3-5 dage. Da jeg fik at vide at pengene var overført til Tyskland stod der leveringstiden var ubekendt. Så har mine bange anelser.
Men håber bare på før juleaften
Til top Vis mich1352's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mich1352

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 December 2006 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

Det interessante ved HDTV er sådan set at vi er oppe i en opløsning som, specielt for 1920x1080' vedkommende, stiller ganske store krav til udførelsen, hvis det reelt skal udnyttes. Ikke kun gengive-udstyret i stuen, men så sandelig også kildematerialet. Er kameraet f.eks. en lillebitte smule ude af fokus, så mister du reelt en stor del af fordelen ved HDTV. Derudover er film generelt ikke lige så åbenlyst bedre i HD som på DVD, fordi oplevelsen ikke på samme måde går fra "at kigge på TV" til "at kigge ud af vinduet", film ser sjældent "ægte" ud - helt bevidst. Derudover er forskellen på et interlace format og et progressivt format i princippet urelevant for film-materiale (forudsat at du foretager korrekt de-interlacing). Derfor ligger forbedringerne på film - specielt på fladskærms-tv, hvor begrænsningen sjældent ligger i selve opløsningen - mere i detaljerne, hvis man sammenligner med en _god_ DVD. Der ER absolut forskel, men ikke samme "nat-og-dag" forskel som der er fra en typisk TV-udsendelse til HDTV. Dét der for alvor gør HDTV interessant i mine øjne er at det løfter bundniveauet betragteligt. Hvis alle DVD-film og alle TV-udsendelser udnyttede PAL-formatet 100% optimalt, og (ikke mindst) displayet gengav PAL 100% korrekt, så ville behovet for HDTV faktisk være rimeligt overskueligt. Problemet er bare at stort set ingen reelt har _set_ hvad PAL er i stand til, og formentligt aldrig kommer til det. HDTV er genvejen til gode billeder, fordi det er meget nemmere at opnå med HDTV end med PAL. Men man skal bare huske at "loftet" for billedkvaliteten via HDTV fuldstændigt ligesom med PAL ligger LANGT over hvad flertallet tror er HDTV. Dét billede de fleste har set som HDTV, er reelt ikke meget over hvad PAL _kunne_ have leveret under optimale betingelser, mens potentialet i HDTV ligger langt højere.

Et Pioneer plasma på 1024x768 er reelt ikke i stand til at vise en nævneværdig forskel på 720P og 1080P. Den eneste grund til at jeg _på trods_ af dette mener at det er markedets bedste fladskærms-tv alligevel, er at 720P på et Pioneer ser bedre ud end 1080P på stort set alle andre.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

klok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006
Sendt: 06 December 2006 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Angle skrev:

Nu afhænger det vel også lidt af hvilken skærm eller projektor i har set det på ;)

Det kommer vel også lidt an på hvilken afspiller men sammenligner med - det må jo betyde lidt om man bruger en 599,- eltax imod en lexicon RT-10 til 32.999,- mod en x-box 360 til under 3000,-

Jeg tror helt sikkert at billedet er bedre "til prisen" men der skal nogle flere film og afspillere på markedet før vi kan se om det er så godt som det skal lyde bliver det nu også 6 gange så godt!? glæder mig dog!

Til top Vis klok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klok Besøg klok's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

klok skrev:
Angle skrev:

Det kommer vel også lidt an på hvilken afspiller men sammenligner med - det må jo betyde lidt om man bruger en 599,- eltax imod en lexicon RT-10 til 32.999,- mod en x-box 360 til under 3000,-

Jeg tror helt sikkert at billedet er bedre "til prisen" men der skal nogle flere film og afspillere på markedet før vi kan se om det er så godt som det skal lyde bliver det nu også 6 gange så godt!? glæder mig dog!

Uden at det selvfølgelig kan sammelignes DIREKTE, så er det dog værd at nævne at selv en halvslatten DVDspiller generelt har langt bedre billede end en VHS-video uanset prisen, bl.a. i kraft af højere opløsning.

På samme måde kan man vel godt have en (naiv?) formodning om at selv en billig HD-DVD / Blu-ray afspiller (når nogen sådanne findes om nogle generationer) vil have en højere skarphed end en SD DVD afspiller - uanset prisen.

klok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006
Sendt: 08 December 2006 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Uden at det selvfølgelig kan sammelignes DIREKTE, så er det dog værd at nævne at selv en halvslatten DVDspiller generelt har langt bedre billede end en VHS-video uanset prisen, bl.a. i kraft af højere opløsning.

På samme måde kan man vel godt have en (naiv?) formodning om at selv en billig HD-DVD / Blu-ray afspiller (når nogen sådanne findes om nogle generationer) vil have en højere skarphed end en SD DVD afspiller - uanset prisen.

Jeg er ikke enig - jeg er overbevist om at alle vil kunne se en stor forskel på vhs og dvd, men det er ikke lige så let at se forskel på dvd og hd-dvd, da der her er tale om digitale medier i begge. Hvis forholdene er til det, så vil de fleste kunne se forskel klart, men hvis du sammenligner noget af det bedste DVD har at byde på imod det nuværende billige HD-drev som i en x-box eller en pc med HD-drev, så vil der være udlignet rigtigt meget. Jeg mener tidligere i denne tråd at Tape Connection er inde på noget omkring dette også, så jeg vil ikke uddybe for meget. Uanset hvad, så vil fremtiden jo kun forbedre vores legetøj og HD-DVD er absolut en forbedring når man sammenligner på tværs af prisniveau. Faktisk har jeg selv en HD modtager og her kan billedet til tider virke for skarpt og kantet, netop pga af mediet men noget er også rigtigt godt, men ikke absolut bedre end min Lexicon DVD afspiller med en god kvali DVD i 

endnu engang, så glæder jeg mig bare til dagen efter i morgen og efter den...

Til top Vis klok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klok Besøg klok's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes