Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 16:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Spørgsmål vedr. component ind/udgange (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 August 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

hejsa

Først og fremmest så består mit system bla. af følgende: Denon DVD-1000, Panasonic DVDrecorder DMR EH60 og Marantz SR5500 Surround Reciever.

På nuværende tidspunkt har jeg et alm billedrørs-tv og kører med scart stik fra de to afspillere til tv'et. På et tidspunkt skal vi have en lcd eller plasma skærm og så kommer componentudgangene på mine to afspillere på banen. Jeg har desværre ikke HDMI-stik så dette kommer ikke på tale.

Det jeg så er i tvivl om er faktisk på min reciever hvor der er to component-indgange(2*3 stik) samt en component-udgang(1*3 stik). Hvordan og til hvad skal jeg bruge disse ind/udgange på min reciever? Det er jo kun billede der bliver ført med fra componentudgangene på dvd-afspillerne så jeg kan ikke helt se hvordan jeg skal bruge stikkene på recieveren? Kan den overføre billedet eller hvordan?

Et andet spørgsmål er om jeg vil kunne få nogen mærkbar forbedring af billede hvis jeg går fra scart til component med mit setup?

Til top Vis MartinT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinT

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 August 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hvis du har flere billedkilder sluttet til dit TV, hvor du gerne vil kunne køre lyden over surroundanlægget, så kan du køre BÅDE billede og lyd gennem receiveren.

På den måde skal der kun eet kabel fra receiver til TV, istedet for 4 kabler hvis nu du har f.eks. DVD, satellitmodtager, Playstation 3 og VHS som du gerne vil kunne skifte imellem.

Det smarte er at både billede og lyd skifter når du vælger indgang i receiveren - på den måde slipper du for at skulle vælge indgang både på TV og receiver.

Scart er ikke et signalformat som sådan, men et multistik som giver mulighed for at sende lyd og billede på forskellige måder - i princippet også component, det er dog ikke særlig almindeligt. Med hensyn til mulig forbedring, så kan alle DVD afspillere sende billedet ud som RGB via scart. Kvaliteten på RGB er den samme som ved component, dog giver component lidt flere muligheder for opløsning m.m. når afspilleren er tilsluttet en fladskærm eller projektor.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Ja ok, det er selvfølgelig smart at man kan begrænse antallet af kabler op til tv'et. Mht lyd vil jeg vel så skulle bruge optisk eller coaxial ud fra recieveren og op til tv'et, da det kun er billede som jeg kan overføre coxialt.

Jeg var inde i hifiklubben fornyligt og snakke lidt fladskærm og der nævnte de at kvaliteten var bedre ved component-kabler end scart-stik men hvis forbedringen ikke er mærkbar vil det være dumt at smide penge efter componentkabler istedet for mine nuværende scart stik.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

MartinT skrev:

Ja ok, det er selvfølgelig smart at man kan begrænse antallet af kabler op til tv'et. Mht lyd vil jeg vel så skulle bruge optisk eller coaxial ud fra recieveren og op til tv'et, da det kun er billede som jeg kan overføre coxialt.

Jeg var inde i hifiklubben fornyligt og snakke lidt fladskærm og der nævnte de at kvaliteten var bedre ved component-kabler end scart-stik men hvis forbedringen ikke er mærkbar vil det være dumt at smide penge efter componentkabler istedet for mine nuværende scart stik.

Hvilken lyd du skal sende til TV'et afhænger jo af hvilke indgange det har. Det mest almindelige er højre/venste RCA stik eller evt. et mini-jackstik som det man kender fra PC. Det er dog langt fra alle billedrørsTV der har separat lydindgang - her er du nødt til at bruge scartindgangen, man kan få en adapter til samme formål. Der findes tv med optisk eller coaxial digital indgang, men jeg er ikke sikker på hvor stor forskel det gør - det kommer an på om D/A converteren i TV'et er lige så god som den i receiveren.

Under alle omstændigheder er ideen i at bruge receiveren vel at man sender lyden til surround anlæggets højttalere, ikke til TV'et..?

At sige at component er bedre end scart er en grov forenkling, det vil som nævnt afhænge af hvilken signaltype du sender via scarten. Så længe du ikke har component ind i dit TV er det selvfølgelig også ligegyldigt. Den dag du får en fladskærm er component eller HDMI normalt at foretrække. HDMI kan iøvrigt overføre både billede og lyd til TV'et, men det kommer an på hvilken receiver du har om du kan sende signalet via den.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 08 August 2007 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Din Marantz SR5500 receiver har component omskifter, den kan du med fordel bruge når du køber fladskærms TV.

Eller du kan købe en ny receiver der også har indbygget HDMI omskifter, så skulle du se på en receiver der kan modtage component og opscale
det til fx. 720p eller 1080p og sende det ud over HDMI udgange.

Eller kan du fint bruge en gammle receiver som kun har component omskifter, og så finde et TV med en god scaler, desværre her mange TV kun
en component indgang, derfor fidusen med at bruge en receiver med component omskifter.

Component kan nogle gange værre beder end HDMI, det er et spørsmål om at prøve sig frem (hvad du ikke kan, lige nu), men component er slet
ikke dumt at bruge.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2007 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Ok, tak for svarene.

Engang når jeg får anskaffet mig en fladskærm må jeg prøve at låne nogle component kabler med hjem og se om det giver bedre billede end med scartkablerne.

Jeg skal ihvertfald ikke ud og købe ny reciever da jeg for nyligt har købt denne Marantz 5500 brugt og den synes jeg spiller rigtigt godt både stereo og surround. Jeg må bare undvære HDMI og holde mig til scart eller Component.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

MartinT skrev:

Ok, tak for svarene.

Engang når jeg får anskaffet mig en fladskærm må jeg prøve at låne nogle component kabler med hjem og se om det giver bedre billede end med scartkablerne.

Jeg skal ihvertfald ikke ud og købe ny reciever da jeg for nyligt har købt denne Marantz 5500 brugt og den synes jeg spiller rigtigt godt både stereo og surround. Jeg må bare undvære HDMI og holde mig til scart eller Component.

HDMI er reelt også først egentlig relevant når du anskaffer en HD afspiller. Og så kan du jo altid sætte kablet direkte i TV'et udenom forstærkeren, hvis det er...

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 09 August 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Ville hel sikke, gå efter at at bruge component kable, især hvis ønsker at bruge den Marantz 5500 (den lyder sikke rigige godt) da den jo har
component omskifter (2 ind og 1 ud), lige havd du skal bruges.

Og component kan nogle værre en beder løsninge en HDMI. og klart beder end SCART.

steffenman
Branchemedlem
Branchemedlem
Mowee.dk

Bruger siden: 18 Marts 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 August 2007 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Ville hel sikke, gå efter at at bruge component kable, især hvis ønsker at bruge den Marantz 5500 (den lyder sikke rigige godt) da den jo har
component omskifter (2 ind og 1 ud), lige havd du skal bruges.

Og component kan nogle værre en beder løsninge en HDMI. og klart beder end SCART.

tror nu næppe component er bedre... har man et godt tv så er hdmi klart det bedste valg. 1080p er en del bedre end 1080i hvilket er hvad component max. kan klare

Håndtering af mediafremvisning.
Til top Vis steffenman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steffenman Besøg steffenman's Websted

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 09 August 2007 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Der er rigtig mange fladskærms TV, der har indbygget en rigtige god scaler, derfor er det ikke så vigtig at havde en DVD afspille der scalle op til
1080i eller 1080p, om det er TV der gør det eller DVD der gør det, kan stor set værre lige meget, så component sørme også værre et god valg.

steffenman
Branchemedlem
Branchemedlem
Mowee.dk

Bruger siden: 18 Marts 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 August 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

sagde ikke det var et dårligt valg, men nærmere at det med at component kan være bedre end hdmi var noget sludder

Håndtering af mediafremvisning.
Til top Vis steffenman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steffenman Besøg steffenman's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

steffenman skrev:
sagde ikke det var et dårligt valg, men nærmere at det med at component kan være bedre end hdmi var noget sludder

Det er jeg nu ikke helt enig i. Generelt er hdmi nok at foretrække, men kvaliteten af de kredse der sender henholdsvis component og hdmi signalet ud varierer fra afspiller til afspiller, så man ikke kan tage som givet, specielt på billige afspillere, at hdmi per automatik er bedre end component.

Endelig kan der være situationer hvor man foretrækker at få det originale interlacede billede (480i/576i) ud af afspilleren og de-interlace det andetsteds, enten i en ekstern de-interlacer/scaler eller i projektor/TV'ets indbyggede kredse.

De-interlace kredsene i de billige afspillere er ikke meget værd, og det er langt fra alle der kan sende interlaced video ud via hdmi.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes